Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Binnenwerk Alfine 8 naaf vervangen - Forum Wereldfietser

Binnenwerk Alfine 8 naaf vervangen

Hallo,
de fiets van mijn vrouw heeft in twee jaar tijd ongeveer 10000 km gelopen. De naaf maakte het laatste half jaar geluiden in vooral 8 en later ook in de 7e en 6e versnelling. Recent is de naaf gedompeld en schakelt beter dan voorheen, maar de geluiden blijven. Is het vervangen van het binnenwerk een verstandige keuze? We willen de Ronde van Nederland toch echt gaan doen.
Groeten Maarten van Scheppingen
Is de naaf ook gespoeld en gereinigd voor het dompelen?
- zoek eens of je een los binnenwerk kunt kopen en/maar laat eerst checken of je binnenwerk al versleten is.
- hier zie je een filmpje van hoe je zelf je naaf kunt 'reinigen': https://www.youtube.com/watch?v=0-8pl1ym174 het binnenwerk wordt in de motorolie gezet... vrij passief gebeuren... ik zou met een kwast en bewegen van de naaf proberen de olie meer tussen de onderdelen te laten bewegen... (motor- of versnellingsbak-)olie heeft eigenschappen om vuil op te nemen en toch goed te blijven smeren, maar ik zie niet in dat je veel bereikt met onderdompelen. en het is oppassen dat de lagers vooral in het vet zitten en niet alleen in de olie, lijkt me. misschien zijn er betere filmpjes.
- andere mogelijkheid (en niet zo duur): zoek een achterwiel met een Nexus 8 Premium naaf en zet/bouw die in je fiets. ik denk dat de Premium-vesie van sde Nexus-8-naaf niet veel voor de Alfine onderdoet.
groet! hoogframe
Ja en die Nexus 8 Premium moet dan wel in orde zijn, waarschijnlijk ook gereinigd en gedompeld worden...

Zijn de lagers wel ingevet voordat er gedompeld is?
We hebben het dompelen laten doen. Geheel tegen mijn pricipes in. Ik weet niet wat er wel en niet gedaan is. Waarschijnlijk gaan we gewoon met bepakking aan de Ronde van Nederland beginnen. We zien wel hoe het afloopt.
Hangt er vanaf wat de geluiden zijn? beetje tandwielgeluid of knarsende lagers is iets heel verschillends...