Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandenkeuze speedking vs. Bontrager XR1 - Forum Wereldfietser

Bandenkeuze speedking vs. Bontrager XR1

Beate allemaal,

Sinds kort ben ik in bezit van een trek 920. Heerlijke fiets en tot nu toe een prima aankoop. Inmiddels heb ik de standaard banden( bontrager XR1 2.0) vervangen door de continental speedking 35 mm (cyclocross bandje) omdat ik de standaard banden nogal zwaar vond rollen.

Echter ga ik over 2 weken een fietsvakantie tocht houden in belgie (rondom de ardennen). Mijn vraag is nu om welke bandenset te nemen? Mij lijkt de speedking beter i.v.m. rolweerstand, maar ik ben een beetje huiverig aangezien het cyclocross bandjes zijn. Aan de andere kant vind ik de bontrager erg zwaar rollen en in combinatie met bepakking lijkt mij dit best pittig

Qua bepakking reis ik met 2 voortassen, achtertassen + tent.

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven!

Groet sander
Tot hoe brede banden kunnen er in? Oh ik zie dat er makkelijk 2.0” in past, nou dan de volgende vraag:
Wat voor terrein ga je rijden?
Asfalt? Marathon Almotion in 55-622 pakken, of Supreme in 50-622.
Gemixt? Soma Cazadero 50-622 (duur maar heel mooie band)
Onverhard? Die heb je al :D
Neem die SpeedKings! Pomp ze vanwege het gewicht van de baggage wat harder op (0,5 bar meer). Wat kan je gebeuren? Voor een lekke band neem je een extra reserve binnenband mee, zodat je snel vooruit kunt en 's avonds kunt plakken. Voor een scheur in de band, gebeurt zelden, neem je Park Tools inlegstroken mee. Je kunt zulke inlegstroken ook heel gemakkelijk uit de flank van een oude fietsband snijden.
Tot 2.2 moet er ingaan volgens de specs (zal ook wel aan de soort band liggen). Enkel asfalt zal er bereden worden.
Ik vroeg mij meerr af of de speedkings wel geschikt zouden zijn voor een tocht zoals deze. Aangezien een cyclocross bandje niet hetzelfde is als een trekking band, was ik bang dat deze snel zou klappen/scheuren. Maar volgens mij hoef ik daar dus niet bang voor te zijn!

Die banden die je aanbeveelt zien er netjes uit, maar gezien mijn budget (dat al aardig op is) gebruik ik lieber gwn de speedkings als dat ook mogelijk is.

IPV die parktool set gebruik ik gwn tyraps + ducttape in geval van nood, werkt ook prima (hoop ik) :P

Bedankt voor het advies !
Wat je met tyraps kunt doen bij een scheur in de band is me niet duidelijk. Ducttape zal vaak wel werken. Maar als je nog een oude buitenband hebt liggen, zou ik een stuk uit de flank knippen. Je hoeft een buitenband niet te plakken, alleen te zorgen dat de scheur aan de binnenkant afgedekt wordt met stevig materiaal. Hoe beter dat materiaal de druk van de binnenband opvangt, hoe minder kans dat de scheur verder doorzet.
Ik geef liever ff 80 euro extra uit aan 2 goeie banden als dat ik me al wapen tegen wat komen gaat als je met gravelbandjes en veel bepakking een berg af gaat razen :shock:
2 Marathon Almotions en 2 binnenbanden zit je op net geen 80 euri bij bike24.com, da’s een hoop meer waard dan een paar keer pech onderweg of erger.
math schreef:
di 02 jul, 2019 00:28
Wat je met tyraps kunt doen bij een scheur in de band is me niet duidelijk.
Waarschijnlijk worden de tyraps over de band en velg getrokken om zo de scheur min of meer dicht te houden.
Jup :D
Lijkt me een gevalletje van willen laten zien dan het met tie raps kan. Beter ergens uit je tas of uit de berm iets stevigs opgevist om er in te stoppen lijkt me.
Ik heb op vakantie ook liever stevige banden. Ik herinner me nog wel die keer dat ik in Spanje na een razende afdaling een zwabber in de fiets ontdekte wat een scheur in de flank van de band bleek te zijn. Niet leuk. Oorzaak bleek later te weinig druk samen met fragiele banden.
Leon schreef:
di 02 jul, 2019 08:18
Lijkt me een gevalletje van willen laten zien dan het met tie raps kan. Beter ergens uit je tas of uit de berm iets stevigs opgevist om er in te stoppen lijkt me.
Ik heb op vakantie ook liever stevige banden. Ik herinner me nog wel die keer dat ik in Spanje na een razende afdaling een zwabber in de fiets ontdekte wat een scheur in de flank van de band bleek te zijn. Niet leuk. Oorzaak bleek later te weinig druk samen met fragiele banden.
Vandaar ook mijn eerdere hint [in een ander topic, zie ik nu] van het wondergaas. Weegt bijna niets, neemt nauwelijks ruimte in.

De discussie hierover op het WF forum is al minstens 15 jaar oud
Capture+_2019-07-02-08-24-05-01.jpeg
willem.m schreef:
di 02 jul, 2019 08:26
Capture+_2019-07-02-08-24-05-01.jpeg
Ha, het was toen al duidelijk dat een Vittorio 2x zo zwaar was als andere fietsen.
Marco's oplossing: 5 g
Vittorio's oplossing: 10 g
:D
Ja ja, maak maar grappen. This is serious business, hoor!

Ik neem tegenwoordig geen enkel risico meer en neem voor de zekerheid achter op mijn bagagedrager een rolletje Duct tape mee.
duct.JPG
Alsof cyclocross banden van teer materiaal gemaakt worden!
Duizenden fietsers rijden jaarlijks de Luik-Bastenaken-Luik toertochten op racefietsbanden met slechts een reserve binnenbandje. Een bepakking is voor de banden nauwelijks een zwaardere belasting, zeker niet als je ze iets harder oppompt.

Je hebt van die mensen die altijd een paraplu meenemen als ze van huis gaan...
Iedereen bedankt voor de info! Ik heb toch besloten om lekker met de speedkings op pad te gaan!
math schreef:
di 02 jul, 2019 09:20
Alsof cyclocross banden van teer materiaal gemaakt worden!
Duizenden fietsers rijden jaarlijks de Luik-Bastenaken-Luik toertochten op racefietsbanden met slechts een reserve binnenbandje. Een bepakking is voor de banden nauwelijks een zwaardere belasting, zeker niet als je ze iets harder oppompt.

Je hebt van die mensen die altijd een paraplu meenemen als ze van huis gaan...
Nee maar ze zijn niet gemaakt om op asfalt met bepakking een afdaling te doen.
Sanderbike77 schreef: Iedereen bedankt voor de info! Ik heb toch besloten om lekker met de speedkings op pad te gaan!
Veel plezier laat even weten hoe het ging!
Waar je vanwege het rubberprofiel van de SpeedKings voorzichtig moet zijn, zijn scherpe bochten in een afdaling. De nokken op de flanken kunnen dan voor een onrustige wegligging zorgen.
math schreef:
di 02 jul, 2019 11:59
Waar je vanwege het rubberprofiel van de SpeedKings voorzichtig moet zijn, zijn scherpe bochten in een afdaling. De nokken op de flanken kunnen dan voor een onrustige wegligging zorgen.
Vooral op gladde oppervlakken, zoals asfalt.

Zo ben ik op mijn Conti Travel Contacts (glad loopvlak, mini nopjes aan zijkant) al eens flink onderuit gegaan op zo'n lullig gladde stoeprand. En vallen op verhard wegdek, ook al rij je langzaam, kan vervelende gevolgen hebben.
Even een terugkoppeling,

Bandjes hebben zich prima gehouden met toch nog redelijk wat bepakking achterop. Ook niet lekgereden over flinke stenen rondom dinant. Dus met deze bandjes is prima een fietsvakantie te doen

Sander