Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Remkabels Shimano cantilever rem. - Forum Wereldfietser

Remkabels Shimano cantilever rem.

Beste mede fietsers,

Mijn fiets schakelt weer prima, maar mijn remmen van mijn fiets kunnen beter. Ik heb het idee dat er telkens een blokje het eerst mijn velg raakt en daarna pas de tweede.
Ik wil dus kabels en blokjes vervangen, inclusief het vorkje boven de rem, het is een centerpull type. Echter, hoe heet het wat ik wil kopen en waar koop ik het?
De remhendels zijn van Shimano Alivio begin jaren 90.
Het album met de foto's:
https://myalbum.com/album/J2BtAunUurPR
Zoek op youtube naar filmpjes door te zoeken op cantilever brakes of cantilever remmen.
Bij de cantileverremmen zit als het goed is schroef, hiermee kun je de spanning van de veer die ervoor zorgt dat de rem na het remmen weer terug komt in de uitgangspositie regelen. als je er aan draait zul je zien dat het remblokje van of naar de velg toe beweegt. je kan hier iets mee afstellen, met het vorkje zelf valt geloof ik weinig af te stellen.
_Peter_ schreef:
zo 30 jun, 2019 23:13
Bij de cantileverremmen zit als het goed is schroef, hiermee kun je de spanning van de veer die ervoor zorgt dat de rem na het remmen weer terug komt in de uitgangspositie regelen. als je er aan draait zul je zien dat het remblokje van of naar de velg toe beweegt. je kan hier iets mee afstellen, met het vorkje zelf valt geloof ik weinig af te stellen.
Bedoel je het schroefje wat hier [foto] zit?

Bijlagen

Ja, of is dat pas bij de iets nieuwere V-brakes van toepassing? Ik heb die oude kennis ook niet meer zo paraat, maar van shimano zijn er heelveel manuals te vinden op si.shimano.com zoals bijvoorbeeld deze, weet niet of dit ok jouw rem is, dat staat op de rem zelf.
https://si.shimano.com/pdfs/si/SI-B110B-000-00-ENG.pdf
Zoekend op internet denk ik de Altus remmen te hebben, en wel de BR-CT91. De A link en de B link lijken de onderdelen die ik samen met de remkabels en de remblokken nodig heb.
Kan ik ergens op de rem zien welk type ik heb?
Wat het verschil tussen de A link en de B link is, weet ik ook niet.
Mogelijk kan ik ergens de documentatie vinden?
Het verschil tussen A link en B link weet ik niet maar ik weet dat er verschillende lengtes van dergelijke links zijn.
Zie; https://www.internet-bikes.com/remmen/c ... nderdelen/
Even scrollen.
Hermannetje schreef:
ma 01 jul, 2019 00:58
Mogelijk kan ik ergens de documentatie vinden?
Altijd bij Sheldon kijken;

https://www.sheldonbrown.com/cantilever-geometry.html
zoekend op google op ' altus brakes BR-CT91 ' vind je deze remmen op allerlei bekende fietssites. daar staat misschien info tussen.
zoekend op ' altus brakes BR-CT91 manual ' vind ik deze https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-RCBR001-00-ENG.pdf . ik kom er doorlezend niet direct uit, maar misschien zie jij de info die je zoekt.
succes! hoogrframe
Hermannetje schreef:
ma 01 jul, 2019 00:58
Zoekend op internet denk ik de Altus remmen te hebben, en wel de BR-CT91. De A link en de B link lijken de onderdelen die ik samen met de remkabels en de remblokken nodig heb. Kan ik ergens op de rem zien welk type ik heb?
Nee, want dat ligt nauwelijks (dwz maar deels) aan aan je remmen maar vooral aan de ruimte die je er boven hebt. Voor de beste remwerking moet je de kortste hebben die past. Bij de koplamp heb je nu precies de juiste want het past precies. Achter kun je ook een kortere monteren. Zekerheid over welke dat is krijg je bij de montage. Ik had destijds een hele verzameling.

Ik de montage uiteraard uitleggen, maar OP heeft in een ander draadje laten weten een voorkeur voor filmpjes te hebben. Die zijn er genoeg.
Wat Peter zegt. De kleine schroefjes dienen om de voorspanning van de rem te regelen. Met nieuwe kabels en remblokken ga je dit probleem niet oplossen (niet dat je dit niet zou kunnen doen).
De remkabels ziten er plm 25 jaar op en de roest is waarneembaar. Ik denk dat kabels en links vervangen best goed beleid is. Dan kan ik gaan afstellen met het gerust gevoel dat alles soepel beweegt. Het inwendige van de cantilevers is al gereinigd en gesmeerd.
Inmiddels weet ik dat de letter van de link iets zegt.over de lengte. A is de kortste.
Heeft te maken met het feit welke canti's je hebt, low profile, medium profile etc.
cervus schreef:
ma 01 jul, 2019 07:07
Het verschil tussen A link en B link weet ik niet maar ik weet dat er verschillende lengtes van dergelijke links zijn.
Zie; https://www.internet-bikes.com/remmen/c ... nderdelen/
Even scrollen.
Is internet-bikes een fijne winkel? Trust pilot geeft 4.6/10.
ik heb overwegend goede ervaringen met internet-bikes.com. soms sturen ze een verkeerde maat boutjes of zo op.
als je een KvK-nummer hebt dan kun je via TOM of zo nog voordeliger onderdelen kopen.
let op met kopen van een velg: die verpakken ze apart van andere onderdelen en daarvoor betaal je apart verzendkosten. soms is het dan geen voordelige velg meer, vergeleken met andere webshops.
Ik had ook cantileverremmen op mijn oude tourfiets en heb ze ´upgegrade´ naar XT V-brakes, op dezelfde 'nokken' te monteren als de cantilevers. Bevalt me zoveel beter, remmen zoveel beter en veel makkelijker af te stellen dan de oude cantilevers. De kabels zijn wellicht ook wel een keer aan vervanging toe en koop je er een complete set voor- en achterremmen bij. Als je de huidige wilt behouden, kabels wellicht goed smeren en idd. het schroefje, wat hier eerder benoemd is en wat waarschijnlijk bij de oude cantilevers maar aan één kant zit, af te stellen. Bij de oude cantilevers gaat het niet altijd optimaal is mijn ervaring, maar soms ook wel. Iig succes.
fud0 schreef:
ma 01 jul, 2019 14:31
Ik had ook cantileverremmen op mijn oude tourfiets en heb ze ´upgegrade´ naar XT V-brakes, op dezelfde 'nokken' te monteren als de cantilevers.
Dan moet je ook andere remgrepen monteren want V-brakes vragen meer kabelverloop (?, "cable pull") dan cantilever remmen.

Wat internet-bikes betreft, ik heb er goede ervaringen mee maar voor grote merken als Shimano en SRAM zijn de duitse webshops goedkoper.
Ok dat zou kunnen, ik heb racehandgrepen? Daar hoefde het iig niet bij.
Hermannetje schreef:
ma 01 jul, 2019 12:57
cervus schreef:
ma 01 jul, 2019 07:07
Het verschil tussen A link en B link weet ik niet maar ik weet dat er verschillende lengtes van dergelijke links zijn.
Zie; https://www.internet-bikes.com/remmen/c ... nderdelen/
Even scrollen.
Is internet-bikes een fijne winkel? Trust pilot geeft 4.6/10.
Ik heb het idee dat ze wat aan de dure kant zijn, hollandbikeshop heeft ook veel losse onderdelen, mantel.com wil ook nog wel eens wat hebben en dan zijn er natuurlijk de duitse webshops als rose, bike24, bike-discount en vast nog wel een stel.
fud0 schreef:
ma 01 jul, 2019 14:43
Ok dat zou kunnen, ik heb racehandgrepen? Daar hoefde het iig niet bij.
Ook voor een racebocht zou je in principe andere remgrepen moeten hebben. Zie https://www.sheldonbrown.com/canti-direct.html , onderaan. Daarom worden op racefietsen soms mini-V-brakes gebruikt die minder kabelverloop nodig hebben.

Als je V-brakes combineert met traditionele remgrepen moet je de blokken heel dicht bij de velg afstellen. Als je het werkend krijgt remt het wel heel goed...