Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies bij aankoop cyclocross banden - Forum Wereldfietser

advies bij aankoop cyclocross banden

Hoi

In augustus ga ik een toer maken in Oost-Polen en Wit-Rusland. Ik zou dit willen doen met mijn oude racefiets met stalen kader (28"-wielen) waar ik me supercomfortabel op voel.
Aangezien er af en toe wel over een niet-verhard pad zal moeten gereden worden zou ik cyclocross banden op mijn fiets willen leggen,om toch meer grip te hebben.
Naar ik hoor zou in polen bijna alles verhard zijn, voor Wit-Rusland heb ik nog niet veel informatie maar ik hou toch rekening met de mogelijkheid dat er af en toe over onverharde paden zal moeten gereden worden.

Aangezien ik nog nooit eerder cyclocross- banden gekocht heb kom ik hier eens advies vragen. Hebben hier mensen ervaring met cyclocross banden? Waar moet ik zeker rekening mee houden? Welke soorten kunnen jullie aanbevelen? ,...

Grts
Frederik
Cycocrossbanden zijn meestal (door beperkingen van uci) 33 mm breed. Grote vraag is of die wel russen je vork past. Verder wil je natuurlijk een band die niet snel lek gaat, dus eentje met een anti-lek-laag.
gios schreef:
do 20 jun, 2019 13:24
Grote vraag is of die wel tussen je vork past.
Zowel links, rechts, maar ook boven de band kijken. Ook heb je meestal drie vorken: eentje voor en twee achter. En het moet bij de remmen niet al te vervelend worden.
Dat je band tegen de ketting kan komen is meer iets voor heel dikke banden. (55+)
Verder heb ik geen ervaring met cyclocross, maar anderen vast wel.
Ik heb in verschillende oudere stalen frames vaak wel een 32 mm kunnen stoppen.
De banden van Grand Bois en Compass (nu Rene Herse) zijn mooie banden die erg soepel lopen en licht zijn. De bruine wangen doen het optisch ook leuk in oude frames. Kunnen best op droog onverhard.
Nadeel: duur en geen anti-lek laag. maar ik rij al drie jaar op een setje 38 mm Compass banden en heb nog nooit lek gereden. Ik rij nu weer op de 32 mm variant.
Goedkoper en met anti-lek laag is de (vouw variant) Panaracer Pasela. Is ook een soepele skinwall band en betaalbaar. Heb ik lange tijd in een oude Gazelle Champion Mondial gehad, rijdt super.
Oude racefietsen gaan vaak maar tot maximaal 28 mm banden. Meet heel veel geluk 30mm.
Specifieke cyclocross banden passen daar helaas niet in.
Maar er zijn zijn wel goede alternatieven. Met de continental grand prix 4 season hou je het heel lang uit. Maar met deze breedte is het meenemen van 25 kilo bagage helaas niet te doen. Licht blijven dus.
https://www.continental-tires.nl/fietsb ... x-4-season
Wat past er in je frame? Meet dat eerst eens op.

Zo maar een schot hagel:
Race: Conti GP4000/5000
Cross: Challenge Dune, Almanzo of Grifo
Gravel: Schwalbe G-one Allround of G-one bite. Challenge gravelgrinder, Panaracer Gravelking sk.

Compass zou ik serieus niet overwegen door het ontbreken van een antileklaag. Hier in Nederland zoeven deze banden heerlijk. Ergens anders zou ik het er niet op wagen.
Naast bovenstaande tips nog het volgende. Cyclocross banden zijn bedoeld voor races: minimaal gewicht en karige lekbescherming. Zo bekeken een heel tegenstrijdige materiaalkeuze voor een trektocht over onbekend terrein. De Schwalbe Marathon en Marathon Plus zijn er ook in dunne uitvoeringen: 25, 28 en 32 mm. Tenminste wanneer je met 28 inch 622mm bedoelt en niet 630mm. De Marathon loopt ook nog aardig licht.
Als het richting Marathon gaat, zou ik kiezen voor de Marathon Racer, duurzaam genoeg, licht en snel.
Conti Grand Prix 4 season?
Ik heb alvast weinig marge tussen wiel en kader, het zal dus een smallere maat moeten worden.
Die Continental 4 seasons is in 25 en 28mm beschikbaar zie ik. Ze heeft een anti lek laag en redelijk wat profiel.
Qua bagagegewicht wil ik onder de 10kg blijven.

Ik zal eens moeten zoeken of ik de exacte afmetingen van die band kan vinden, dan kan kan ik meten hoe breed ik maximaal kan gaan.
Fredu schreef:
ma 24 jun, 2019 13:02
Ik heb alvast weinig marge tussen wiel en kader, het zal dus een smallere maat moeten worden.
Die Continental 4 seasons is in 25 en 28mm beschikbaar zie ik. Ze heeft een anti lek laag en redelijk wat profiel.
Qua bagagegewicht wil ik onder de 10kg blijven.

Ik zal eens moeten zoeken of ik de exacte afmetingen van die band kan vinden, dan kan kan ik meten hoe breed ik maximaal kan gaan.
Breedte van een opgepompte band veranderd ook per breedte van de velg. Ofwel passen geblazen. 28mm zal inderdaad de max zijn.
ik heb hetzelfde gedaan met een vorige fiets. Ik heb zowel de conti 4 season (28mm) geprobeerd als de schwalbe marathon 28mm.

De eerste loopt veel lekkerder op de weg, de tweede heeft meer grip offroad, en is ook zwaarder. En waarschijnlijk net wat beter lekbestendig (mijn persoonlijke mening).

Voor wat je beschrijft is de marathon misschien wel beter, je offert wat snelheid op asfalt op voor een robuuste band met grip.

Ik meen me wel te herinneren dat de marathons op die fiets maar net pasten, de conti's hadden iets meer speling.

Overigens had ik soms best moeite om de marathons op en af de velg te krijgen. Ik heb er nooit mee lekgereden, maar onderweg bandje vervangen zou een hele opgave zijn geweest.

Succes en veel plezier alvast!
De conti's (28mm) liggen er op! Ze bollen alvast prima op de weg, ik heb zelfs helemaal niet het gevoel aan snelheid in te boeten tov mijn vorige 23mm bandjes! Ik heb ook al eens een stuk aardeweg gereden en daar gaven ze voldoende grip. Op de kasseien rijdt het wat zachter tov mijn vorige bandjes. De lekbestendigheid zal nog moeten blijken, maar ik heb er wel vertrouwen in.
Een extra voordeel vind ik nog dat de banden opgeplooid geleverd worden. Zo kan je gemakkelijk 1tje meenemen als reserve als je op reis vertrekt.

Grts
Frederik
Mooi mooi! 8)