Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd toerfiets - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd toerfiets

Beste fietsers,

Ik denk te kunnen stellen dat ik ben gegrepen door het fietsvirus. Langzaam beginnen mijn tochtjes wat langer te worden en wil ik de lengte van mijn tochten uitbreiden naar 200-300km. Momenteel rijd ik op een Gazelle XR een ATB/hybride. Een prima fiets, maar ik mis comfort en de mogelijkheid om bagage mee te nemen.

Ik ben opzoek naar een betrouwbare fiets die zich voornamelijk leent voor de snellere dagtochten van 100km+, maar tevens voor meerdaagse kampeertripjes in Europa (lichtgewicht). Ik wil graag wat eten (lunch), een reparatiesetje, powerbank en een hangslot mee kunnen nemen op mijn dagtochten. Voor de kampeertripjes zal het basic en lichtgewicht zijn en valt het gewicht over twee fietsen te verdelen.

Mijn gedachten gaan dan ook uit naar het type randonneur, een fiets die ik bijv. in overweging neem is de Trek 520. Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer, er is zoveel ook overzees en zelfbouw…ik een beroep op jullie ervaringen!

Hieronder de Checklist

Groet,
Stefan

CHECKLIST
WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Dagtochten langer dan 100km, strevend naar 200-300km.
Meerdaagse kampeertrips in Europa (lichtgewicht)

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Stevig doorfietsen, maar niet gericht op tijden.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Sportief

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Nee, maar the plug zou ik wel willen i.v.m. telefoon/gps.
Fiets moet wel een simpel bospaadje kunnen hebben.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Engeland, Frankrijk, Scandinavie, Italie (zoiets)

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Kamperen, waarbij de spullen over twee fietsen te verdelen zijn.

JE LICHAAMSLENGTE
180

JE GEWICHT
70

JE LICHAAMSBOUW
Normaal, iets bredere schouders

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Gokje: 15kg

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Zuid-Holland

WAT IS JE BUDGET?
Afhankelijk maar zeker niet hoger dan 1800

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
In het verleden veel en dagelijks, nu aan het opbouwen met weekendritjes.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
Maximaal 110km met 23-24 km/h

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Gazelle XR4

Voordelen:
- Nog nooit lek (Continental Travelcontact)
- Schakelt soepel (Shimano Deore XT)
- Wil graag rechtdoor
- Prettige remmen (Magura H11)

Nadelen:
- Geen mogelijkheden voor bagage en extra bidons
- Geen mogelijkheden voor andere hand posities
- Geen prettig zadel (CR-MO?)
- Zwaar (+- 13 kg)
- Het mag qua kruissnelheid wat rapper (nu 100 km met 23-24 km/h gemiddeld)

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?

Vrij weinig, uitbesteden in 9 van de 10 gevallen. Cursusje valt te overwegen maar een hobby wordt het nooit.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Trek 520, Surly LHT, Trek 920

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Ja

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Korte termijn max. 6 weken
quote=Steefann

Welkomm!

>Momenteel rijd ik op een Gazelle XR
Heb je daar een foto van? Dan kunnen we de uitvoering en afstelling een beetje zien. Altijd handig bij meedenken.

> Ik ben opzoek naar ... snellere dagtochten van 100km+,
> maar tevens voor ... 15 kilo bagage.
>Mijn gedachten gaan dan ook uit naar het type randonneur,
Een stuurbocht/wielrenstuur dus. Hoe weet je dat zo'n stuur je gaat bevallen?

>een fiets die ik bijv. in overweging neem is de Trek 520.
Geen verkeerde keuze bij jouw gewichten.

>the plug zou ik wel willen
Samen met de naafdynamo is dat wel een hap uit je budget.

>Fiets moet wel een simpel bospaadje kunnen hebben.
Zal geen punt zijn, tenzij je met fragiele banden gaat fietsen over paden die van heftig puntig spul zijn gemaakt.

> JE LICHAAMSLENGTE 180
> JE GEWICHT 70
> JE LICHAAMSBOUW Normaal, iets bredere schouders
> HOEVEEL KG BAGAGE Gokje: 15kg
Niksaandehand :D

> WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)? Gazelle XR4
>Voordelen:
>- Nog nooit lek (Continental Travelcontact)
Dat is geen eigenschap van een fiets maar van een band. Je koopt geen fiets omdat daar een bepaalde band op ligt. (Dus bij tweedehands let je daar niet echt op, al kun je er bij een sjacherende verkoper wel over klagen :wink: )

>- Schakelt soepel (Shimano Deore XT)
Dat zit in principe wel snor bij elke fiets vanaf een bepaald budget waar jij nu wel aan denkt.

>- Prettige remmen (Magura H11)
Klopt, maar weet dat de recente versies van Magura aan kritiek op de duurzaamheid onderhevig zijn.
Loop daarom niet weg vanwege een setje goede V-brakes die wel bomproof zijn.

>Nadelen:
>- Geen mogelijkheden voor bagage en extra bidons
Ook niet te maken? Ik ben benieuwd naar een foto. Bikepackers (ben ik niet) zullen ook wel ideeën hebben.

>- Geen mogelijkheden voor andere hand posities
Een stuur is altijd te veranderen zonder veel kosten. (Behalve de switch van MTB naar Wielrenbocht)

>- Geen prettig zadel (CR-MO?)
een fiets koop je niet vanwege een zadel. Op de meeste fietsen die verkocht worden zit vooral een licht budgetzadeltje. Dat drukt gewicht en prijs in de folder. Er is niks mis mee om geheel apart van een nieuwe fiets alvast een nieuw zadel te kopen, mits het om een fiets gaat met qua diepheid dezelfde lichaamshouding natuurlijk. Bij mij gaan zadels gewoon mee naar een volgende fiets als het even zo uitkomt. Idem voor bagagedragers, pedalen, bidonhouders, bar-ends, bel, fietscomputer ... you get the point.

>- Zwaar (+- 13 kg)
Op internet op een Gazelle XR opgezocht zie ik een geveerde vork. Dat alleen is meestal een kilo extra. Aan je doelstelling denk ik te zien dat dat overbodig is.

>- Het mag qua kruissnelheid wat rapper (nu 100 km met 23-24 km/h gemiddeld)
Of een fiets snel is hangs van vanalles af maar "de fiets" als geheel is daar maar een klein deel van.
Ik heb daar een tamelijk algemene blog over geschreven; misschien dat je er iets aan hebt: https://leonpoels.home.blog/2019/03/01/ ... s-sneller/

>WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD?
>Vrij weinig, uitbesteden in 9 van de 10 gevallen.
> Cursusje valt te overwegen maar een hobby wordt het nooit.
Als je zulke lange tochten maakt zul je er niet aan ontkomen om zelf de meest voorkomende probleempjes op te lossen want ergens op een vrijdagmiddag onder aan een bosrand ergens in Noord-Frankrijk zijn de fietsenmakers dun gezaaid, laat staan dat ze open zijn. Ook bespaar je met tochten van 300 km ( 8) ) een smak geld als je het vervangen van voorbladen, ketting en cassette, derailleurwieltjes, banden en remblokjes zelf doet.

>WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
>Ja
Is wel een onhandige combi met weinig kennis van fietsonderhoud.
Het type fietsen waar jij naar zoekt worden vaak niet weggedaan omdat ze nog helemaal goed zijn.
Een goede tweedehands bij een goede fietsnmaker kan wel, maar het is een ware kunst om een goede fietsenmaker te herkennen.

>HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
>Trek 520, Surly LHT,
Lijkt me helemaal geen slechte ideeën.

>Trek 920
Minder. Je hebt geen behoefte aan dikke mtb-banden. Dat voorrek heb je niet nodig. Het lijkt me een heel sterk frame en daarmee zou het met jouw gewicht wel eens stijf kunnen zijn om prettig je dagtochten te fietsen.
Topkwaliteit onderdelen betekent ook topkwaliteit prijzen van vervangonderdelen. Bij jou kilometeraantallen is dat niet niks.

> WIL JE DE FIETS ...max. 6 weken
Da's best snel.
Je wilt door trainen naar 200 tot 300 km per dag en comfort en over een eenvoudig bospaadje kunnen. Als je daarmee een half verhard schelpenpaadje bedoeld, dan volstaat een racefiets met 25mm of 28 mm banden. Kies dan een endurance geometrie met een goede set wielen en oogjes voor een licht dragertje, zoals de tubus fly of vega. Een Trek Domane kan ook 125 kg dragen, maar de standaard wielen vaak niet. Ik zie zo gauw niet of op deze frames nog oogjes zitten voor spatborden of een dragertje. Neem geen carbon frame. Een Domane heeft wat trilling reducerende dingetjes en dat helpt wel. Verder is het mooi stijf, waardoor je efficiënt fietst. Dat heb je toch wel nodig voor zulke afstanden. Ik vraag mij oprecht af hoe stijf zo een ijzeren 520 is. Er zijn ook andere merken die endurance modellen hebben, maar niet allemaal hebben ze dit maximale draagvermogen en oogjes voor een rekje.

Ik heb zelf nog een Trek Domane uit 2014 met een rekje. Er zitten hele stevige wielen in, maar met mijn postuur en bagage zit ik aardig aan de grens. Jij kan met jou beperkte gewicht rustig 15 kg achterop doen. Deze fietsen zijn beter afgemonteerd, zoals alles van Shimano 105. Met 25 mm zijn droge half verharde paadjes geen probleem.

Als je gaat klimmen zet je er een bergcassette op. Voor blijf je een compact (2 bladen) houden. Als je goed getraind bent en weinig bagage mee hebt hoef je niet 3 bladen te hebben. Als je veel gaat klimmen, zou ik wel voor een trippel (3 bladen) kiezen, zoals de trek 520 heeft.

Voor hetzelfde soort snelle Europese fietsvakanties heb ik een stevige Velotraum Speedster gravelbike met dikke banden. Dat rolt mooi en comfortabel, maar net ietsje zwaarder dan een endurance fiets. Daarmee is 300 km op een dag iets te ver. Gelukkig blijft het allemaal wel heel als ik over hele slechte wegen of erger fiets in het buitenland met bagage achterop.

Je zal je moeten afvragen of je veel over verharde fietspaden gaat of liever die 300 per dag wil rijden. Als je veel gaat klimmen met bagage kan je beter nu al kiezen voor een trippel.
groverr schreef:
ma 17 jun, 2019 21:30
Verder is het mooi stijf, waardoor je efficiënt fietst. Dat heb je toch wel nodig voor zulke afstanden. Ik vraag mij oprecht af hoe stijf zo een ijzeren 520 is.
Ik denk niet dat die fiets van ijzer is, hoogstends van staal.
Zelf heb ik ook een fiets van vrij dunne stalen buizen, die eigenlijk voor (veel) bagage helemaal niet zo stijf is. Maar ik vindt het wel heerlijk comfortabel fietsen in vergelijking met een fiets met een superstijf frame die ik eens had.
Stijfheid heeft een optimum; het is niet zo dat stijver altijd beter is.

>> Je zal je moeten afvragen of je veel over verharde
>> fietspaden gaat of liever die 300 per dag wil rijden.
Ik denk beide.
Als je het meeste onderhoud door de fietsenmaker wilt laten doen is het zaak om de fiets bij de fietsenmaker waar je ook de service laat doen te kopen of van tevoren na te vragen of je fietsenmaker ook een zelf gekochte fiets wilt servicen, sommige zijn daar niet zo kien op.

Waar woon je ongeveer?
De Surlty LHT is zeer sterk en rijdt naar mijn gevoel wat sloom als randonneur. Je bent niet zwaar en wil niet erg veel bagage mee, dus ik zou wel lichter durven gaan. (een Trek 520 wordt ook verkocht om zwaar te laden, maar ik heb er nog nooit mee gereden, dus daar durf ik niks over zeggen).

Het grootste nadeel van de lichtere fietsen is dat je meer kans hebt om met je hielen de tassen te raken. Dat hangt wat af van je schoenmaat en hoe je je voeten houdt, maar normaal is het oplosbaar.

Ik zou eens kijken naar deze: Naast de uitrusting is het grote verschil bij dergelijke modellen de maximale bandenbreedte. De Tour de fer en de Arise Tour houden het bij 35-38mm, op een vaya kan je tot 50 mm breed gaan. Dit type fiets is hip, dus je vindt alternatieven bij allerlei merken, dit is maar een snelle selectie.
In dat geval durf ik ook wel te verwijzen naar de Sonder Santiago. Google maar eens.
Bedankt voor de reacties tot dusver, ik ga de suggesties eens bekijken. Sommige namen ken ik niet, ben benieuwd!

@Leon: Bedankt voor je uitvoerige antwoord, werd ik goed wijzer van! Wat betreft the plug, ik denk dat een powerbank in mijn geval (budgettechnisch) een beter idee is.
@ Groverr: Ik zie nergens voorbeelden van beladen Domanes, kan het mijn niet helemaal inbeelden :?
@ Leon/Groverr: Ik zal denk ik voor 90% verhard rijden, wil gewoon niet "bang" te hoeven zijn voor een bospaadjes of gravelweggetje.

Fietsen met bar end shifters hebben niet mijn voorkeur, dat lijkt mij heel erg onprettig rijden.

Die Sonder, Pinanacles en Genesis fietsen zijn wel pareltjes voor het oog zeg :)
Inmiddels alle opties een keer gezien, het valt mij op dat veel van de fietsen zich aan de andere kant van het water bevinden. Zijn er ook Nederlandse dealers waar bepaalde Britse randonneurs te berijden zijn?

De Trek 520 wil ik wel eens gaan proberen bij de lokale grote fietsenboer, qua gewicht en lompheid wel mijn twijfels. Mag misschien lichter.
Ik heb sinds een week een Kona Sutra. Kun je vergelijken met de Trek denk ik.
Zou ik toch ook eens bekijken, is een aangeklede gravel bike. Heb er al 100km opzitten en rijdt schitterend. En voldoet volgens mij aan de meeste eigenschappen die je opnoemt.
En wat betreft die bar-end shifters die ben je snel gewoon. Bij het toeren moet je nooit veel/snel schakelen en het heeft wel iets vind ik.
Steefann schreef:
di 18 jun, 2019 12:43
Fietsen met bar end shifters hebben niet mijn voorkeur, dat lijkt mij heel erg onprettig rijden.
Waarom dat? Gewend aan STI's?
Steefann schreef: Inmiddels alle opties een keer gezien, het valt mij op dat veel van de fietsen zich aan de andere kant van het water bevinden. Zijn er ook Nederlandse dealers waar bepaalde Britse randonneurs te berijden zijn?

De Trek 520 wil ik wel eens gaan proberen bij de lokale grote fietsenboer, qua gewicht en lompheid wel mijn twijfels. Mag misschien lichter.
Maak anders eens een afspraak met Jelle van Just Pedal in Amersfoort, hij is Surly en Salsa dealer, weet veel van bikepacking en bovendien een geschikte vent.
Het klopt niet dat in het vlakke land gewicht een te verwaarlozen factor is: het versnellen na een bocht gaat op mijn fitnessfiets van 8 kg echt veel makkelijker als op mijn tourfiets van 15 kg. Dus met een lichte fiets en lichte bepakking ga je echt wel harder fietsen. Zodra je sneller gaat fietsen wordt de luchtweerstand belangrijker, dus helpt het je bagage zo compact mogelijk te houden en jezelf ook wat te stroomlijnen: strakke kleding en een strak postuur. Bij dit laatste gaan het meestal verkeerd :D .
Steefann schreef:
wo 19 jun, 2019 07:14
Heren, laten we het gezellig en informatief houden.

@Bridgestone ik ben het met je eens dat lichtgewicht misschien niet zoveel effect heeft als ik bedacht had. Wat betreft de snelheid is 23-24 km/h de kruissnelheid die ik nu op langere afstanden haal, maar mijn wens is juist met een andere fiets gemakkelijker een hogere kruissnelheid te behalen.
Het gaat niet puur om gewicht: de LHT en ook veel andere toerfietsen zijn extra stijf en hebben een langere wielbasis die zich uit in een langere liggende achtervork en een lagere trapas (chainstay length en bb drop als je het wil opzoeken). Dat maakt ook dat ze wat minder vinnig aanvoelen en dat je in de bochten sneller tegen de grond zit. Omdat je aangeeft naar echt lange afstanden te willen evolueren met beperkte bepakking, is de vraag een beetje waar je optimum ergens zit. Ik ben wat zwaarder (90kg) en vind de LHT ideaal om te reizen met 4 tassen erop, maar ik heb er eens een randonneur achtige rit van 350+ km mee gereden en dan mis ik toch wat respons en begint het cruise karakter me te storen (en het gewicht begin je echt wel te voelen, zeker als er wat hoogtemeters in zitten).
Bridgestone SM schreef:
wo 19 jun, 2019 12:29
http://www.cyclingabout.com/how-much-do ... -you-down/
https://www.cyclingabout.com/how-much-d ... n-results/
En je ziet dat gewicht veel minder gewicht in de schaal werpt als wel gedacht/gezegd wordt.
Meten is weten, het zal best, maar met dergelijk cijfergegoochel van lieden met een excellente conditie kun je alles "bewijzen". Mijn ervaringsfeit is heel simpel: als ik op een dag 1000+ hoogtemeters fiets op mijn Santos Traveltank (bijna 17 kg), dan haal ik zonder bagage de 100 km nog wel en met 7 kg bagage in twee Arkel achtertasjes (hotelconfiguratie) iets minder, maar met 13-15 kg in twee Ortlieb-achtertassen (kampeerconfiguratie) is 100 km toch echt te veel en is het met een kilometer of 70-75 wel genoeg voor die dag. Alleen al het wegrijden uit stilstand is véél inspannender. Met een surplus aan conditie speelt dat allemaal veel minder natuurlijk.

PS: BSM, laat de voortdurende groeten inderdaad liever weg. Is nergens goed voor op een forum.
Steefann schreef:
wo 19 jun, 2019 18:53
Op ieder forum bestaan regels, zo ook hier. Dit is mijn eerste topic, maar het zal wellicht de laatste blijken. Enkel de eerste reacties dragen bij aan de door mij gestelde vraag. Begin anders een eigen topic heren, iets over wind en geneuzel en wat niet meer.

Hier mag een slotje op, ik zoek het zelf wel uit.
Jammer hoor. Je kunt t.z.t. als je prangende vragen hebt altijd toch nog overwegen die te stellen.
Ik heb dit onderwerp geprobeerd op te schonen. Hierbij kan het zijn dat er enkele berichten of delen van berichten die wel on-topic waren verwijderd zijn.

Graag vanaf nu weer on-topic gaan.
Bedankt voor het opschonen van dit topic.

Mijn oog een klein beetje laten vallen op de Sonder (santiago), maar toch eerst maar eens bij een lokale fietsenboer een rondje gemaakt en advies ingewonnen. Het advies was een gravelbike, Trek Checkpoint alr 5.

De fiets was helaas gebrekkig afgesteld en de voorderraileur was zelfs defect. Voor mijn gevoel schakelen mijn Deore LX shifters meer gedoseerd dan de Shimano 105 die hier op zat. De Trek "tikte" echt naar het volgende blad, op mijn fiets voelt dat heel gemoedelijk (beetje lastig uit te leggen). Het lichtere gewicht kon ik wel erg waarderen en het zadel was beduidend comfortabeler dan mijn budget gel zadeltje.

Nu het belangrijkste: na het ritje ben ik toch niet zeker of een racebocht iets voor mij is. Het wisselen van de hoods naar drops en het remmen voelde erg onwennig en onzeker. Dat wil misschien nog wennen, maar mijn voornaamste twijfel is het zenuwachtig stuur gedrag, ik voelde mij niet "in control". De fiets die ik nu heb (Gazelle XR4) is net een trein. Dat ding wil vooruit, je moet wat moeite doen om het stuur uit de rechte lijn te halen en de flat bar geeft (psychologische) controle. De "recht zo die gaat-eigenschap" is kennelijk voor mij heel erg belangrijk. Het biedt rust tijdens het fietsen en zorgt er voor dat ik ook niet altijd veel op het stuur hoef te drukken.
Is dit zenuwachtige gedoe op road bikes altijd een probleem? Of moet ik gewoon nog eens op een andere fiets springen om wat meer te ervaren?

Kortom grootte twijfel of ik mij verder moet oriënteren op een racebocht of een flat bar. :roll:
Steefann schreef:
zo 23 jun, 2019 16:39
Nu het belangrijkste: na het ritje ben ik toch niet zeker of een racebocht iets voor mij is.
Het gaat heel wat meer tijd en inspanning dan één ritje kosten om een andere fietshouding gewoon te worden. De Trek Checkpoint is zeker niet de meest nerveus sturende racefiets (balhoofd +/- 71,8º)*, dus ik denk dat het eerder ligt aan teveel druk op het stuur.

*: Ik kan het niet vergelijken met jouw huidige fiets want zoals bij de meeste fietsmerken bestaan modellen van vorige kalenderjaren niet meer op de site van Gazelle.
Iets doet me vaag vermoeden dat deze fietsenmaker jou niet eerst uitgebreid heeft gemeten en de daarbij behorende maat fiets heeft genomen en die mooi op jouw afmetingen en wensen afgesteld.
Zelf dacht ik ook dat ik moest wennen aan een racebocht. Na 50.000 km in 15 jaar heb ik het opgegeven.
Waarmee ik niet zeg dat elke nieuwe fiets meteen de eerste rit van 10 km heerlijk moet rijden. Daaar zit het dus ergens tussenin, denk ik.