Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafdynamo voor de Kona sutra - Forum Wereldfietser

Naafdynamo voor de Kona sutra

Hey,
Net nieuw hier op het forum en heb al gezien dat ik hier veel kan leren.
Heb net een Kona sutra besteld en zou deze graag voorzien met een naafdynamo. Collega op het werk is heet tevreden over de shutter Precision. Kost 160€.
Maar misschien zijn er wel andere goede alternatieve. Aan wat moet de dynamo voldoen: steekas van 12mm, 6v 3watt, 36 gaats en voorzien voor schijfrem met 6 punts bevestiging. En als lamp was in aan een Busch Muller lamp aan het denken. Moet wel met een schakelaar zijn dat ik met de dynamo ook nog iets anders kan opladen dmv "the plug". Mvg
Welkom!

Prima keuze. Eventueel zou je nog naar een Son28 kunnen kijken, maar die is wat duurder. Weet niet of Shimano ook al naafdynamo's voor steekas levert? Anders zullen die waarschijnlijk de goedkoopste optie zijn.

Zou je originele velg ingespaakt laten zitten en er een tweede wiel bij laten spaken. Spaken zijn toch al anders van lengte, arbeid van inspaken moet je sowieso en een losse voornaaf brengt niet zoveel op.

Maar zo kun je bij verkoop eventueel je naafdynamo wiel door laten verhuizen naar je volgende fiets.

Qua verlichting met een goede bundel op de weg zou je bijvoorbeeld ook nog naar Supernova en Son kunnen kijken. En qua alternatief voor 'The Plug' aan een Forumslader.
Shimano heeft ze tegenwoordig ook met steekas: https://www.rosebikes.nl/shimano-deore- ... mm-2669252.
Net iets zwaarder dan de SP en Son dynamo's, maar ook een stuk goedkoper.
Ik zou investeren in een Son naafdynamo, forumslader en een B+M IQ-X E, dat is een lamp voor E-bikes die je op de DC uitgang van de forumslader kan laten branden, dan heb je 150 lux ipv de max 90-100 die je met een wisselstroomlamp direct op de dynamo kan verkrijgen.
Ik heb een Sutra en hierin een SON28 gezet met een Plug V. Werkt geweldig!
Ik heb een vakantiewiel laten bouwen bij Bike4Travel met Shutter Precision PV8 naafdynamo en ben hier heel erg tevreden over.
De opbouw van een SP dynamo geeft mij enige twijfels over de levensduur van de lagers. Plus dat ik met SON ook gewoon een kleine fabrikant ondersteun die het op de goede manier doet. Kost wat extra ja.
Shadow schreef:
ma 10 jun, 2019 15:29
Ik zou investeren in een Son naafdynamo, forumslader en een B+M IQ-X E, dat is een lamp voor E-bikes die je op de DC uitgang van de forumslader kan laten branden, dan heb je 150 lux ipv de max 90-100 die je met een wisselstroomlamp direct op de dynamo kan verkrijgen.
Klopt dat energetisch wel? of verbruik je dan batterij+dynamo? Ik zou immers denken dat de BM IQ-X wel het maximum uit de naafdynamo kan halen? Anders is dit advies enkel voor korte ritjes in het donker, toch?
EnriceV schreef:
wo 12 jun, 2019 09:20
Shadow schreef:
ma 10 jun, 2019 15:29
Ik zou investeren in een Son naafdynamo, forumslader en een B+M IQ-X E, dat is een lamp voor E-bikes die je op de DC uitgang van de forumslader kan laten branden, dan heb je 150 lux ipv de max 90-100 die je met een wisselstroomlamp direct op de dynamo kan verkrijgen.
Klopt dat energetisch wel? of verbruik je dan batterij+dynamo? Ik zou immers denken dat de BM IQ-X wel het maximum uit de naafdynamo kan halen? Anders is dit advies enkel voor korte ritjes in het donker, toch?
Ik ken de precieze achtergronden niet, maar het is goed mogelijk dat LED-electrickery minder goed met wisselspanning kan omgaan.   LED"lampjes" moeten beschermd worden tegen een te grote stroom en hebben daarom als het goed is een stukje "electrickery" die voorkomt dat het LED-"lampje" een kort leven heeft. Bij wisselspanning heb je pieken en dalen, in de dalen geen licht en de pieken worden afgetopt (althans, dat zou maar zo kunnen), dat is dus heel anders als bij een traditionele gloeilamp, zo'n gloeilamp gloeit na in de dalen, en de gloeidraad verdraagt pieken zolang het netto vermogen maar passend is.

Groeten BSM
EnriceV schreef:
wo 12 jun, 2019 09:20
Shadow schreef:
ma 10 jun, 2019 15:29
Ik zou investeren in een Son naafdynamo, forumslader en een B+M IQ-X E, dat is een lamp voor E-bikes die je op de DC uitgang van de forumslader kan laten branden, dan heb je 150 lux ipv de max 90-100 die je met een wisselstroomlamp direct op de dynamo kan verkrijgen.
Klopt dat energetisch wel? of verbruik je dan batterij+dynamo? Ik zou immers denken dat de BM IQ-X wel het maximum uit de naafdynamo kan halen? Anders is dit advies enkel voor korte ritjes in het donker, toch?

Nee de forumslader kan wat meer uit de dynamo halen dan een ledlamp dat kan, de normale IQ-X die je direct op de wisselstroomdynamo aansluit heeft een lagere opbrengst dan de IQ-XE die op gelijkstroom draait en voor Ebikes is bedacht. De IQ-XE trekt zo'n 1,8A, dat moet een forumslader continu kunnen leveren.
De LED's zijn 'light emitting diodes'. (Een diode làat slechts in 1 richting stroom door). Een LED kan alleen gelijkspanning aan, het Voltage is afhankelijk van het type.
Dat zou dus betekenen dat er in de son delux ii wat electronica zit die de wisselspanning omzet in gelijkspanning. Een lamp voor een e-bike gaat op de gelijkspanning van de accu en heeft deze electronica niet nodig. Wellicht geeft dit de mogelijkheid om een wat stevigere led te gebruiken omdat je niet ook de gelijkrichters via de behuizing hoeft te koelen (de led wordt ook via een heatsink aan de behuizing gelegd). Of Son maakt simpelweg andere keuzes qua componenten, vanwege kosten, levensduur etc.

Overigens is het aantal Lumen niet zaligmakend, kijk ook eens naar de lux waarde
Ik sprak over lux volgens mij?
Het hele idee van de forumslader is juist toch dat het een hoge efficientie geeft bij lage voltages? De omzetting van AC naar DC moet nog steeds gebeuren natuurlijk, maar de forumslader is juist zo efficient, omdat het apparaat het maximale vermogen bij het binnenkomende voltage geeft. Net zoals, bij een zonnepaneel, je een bepaalde weerstand moet geven om de optimale energie over te brengen (de MPPT controller). En naar fietsen doorgedacht: je kan heeeel snel trappen, of heeeeel hard duwen, maar er is een optimum ergens tussenin.

edit: MPPT = maximum power point tracking
edit2: volgens mij gaan we (ik) een beetje off-topic
Ja maar je verwoord het goed :!:
Hey iedereen,

heb net mijn naafdynamo toegestuurd gekregen maar nu past deze niet. Breedte is goed maar de asdiameter van de dynamo is 21mm en de uitsparingen in mijn vork is maar 19mm.
Las hier net dat er iemand een son-dynamo heeft laten plaatsen in zijn sutra dus ga hier even mijn licht opsteken.


grts
Heb je een steek of een normale as gekregen? bij de steekasvarianten is er geen 19 of 21 mm volgens Schmidt zelf (alleen 12 en 15) dus vraag ik me af of je wel de juiste besteld/geleverd hebt gekregen, is er wel een steekas meegeleverd of gebruik je die van je oude wiel? Je uitvaleinde waar je de vork in zet kan ook moeilijk zo groot zijn, dat is ongeveer 2 centimeter dus ik denk dat je misschien wel de 110mm dynamo nodig hebt,
Meten is weten. (dus wat is de breedte tussen de padden van de voorvork, meestal 100mm maar soms ook 110)
diameter voor de steekas is 12mm. Die is goed, en de breedte van de dynamo is ook goed. 100mm. Maar de as waarin het gat van 12mm zit is 2mm te groot dus ik krijg de dynamo niet goed tussen de vorkbenen.

Hoe kan ik foto's posten. Gaat het duidelijker zijn.

Mvg
Onder tips

faqpage#f10r1
IMG_20190613_133554869.jpg
IMG_20190613_133652947.jpg
Ik zie wat je bedoelt, het weghalen van de verf zal denk ik niet voor voldoende ruimte zorgen. Wat is de maat van de as van het wiel wat er standaard in zit? Vreemd dat ze hier bij Kona geen rekening mee zouden hebben genomen. Ik zou de dealer (of die nu alleen online is of niet) vragen om opheldering en desnoods om een nieuwe vork waarbij dit niet speelt.