Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafdynamo voor de Kona sutra - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Naafdynamo voor de Kona sutra

Die is ook 19mm. Dezelfde als de uitsparing in de vork. Er reageerde iemand in dit bericht dat die een son-naaf heeft laten steken in zijn Sutra. Heb hem een pm gestuurd hoe hij dit heeft gedaan.
Is wel duurder maar als het zo is opgelost ben ik ook al tevreden.

_Peter_ schreef:
do 13 jun, 2019 15:21
Ik zie wat je bedoelt, het weghalen van de verf zal denk ik niet voor voldoende ruimte zorgen. Wat is de maat van de as van het wiel wat er standaard in zit? Vreemd dat ze hier bij Kona geen rekening mee zouden hebben genomen. Ik zou de dealer (of die nu alleen online is of niet) vragen om opheldering en desnoods om een nieuwe vork waarbij dit niet speelt.
Het is niet zo zeer dat Kona daar geen rekening mee houd, tis meer SP die de plank mis slaat denk ik...
Als je iemand kent met een draaibank is het nog een idee om er een mm af te laten draaien van de as van de naafdynamo, dat zou moeten kunnen het hoeft ook niet meer dan 1 mm (diep) aan beide kanten te zijn als ik de voorvork zo zie, maar anders gewoon terugsturen omdat het niet past en even door de (zure) appel heenbijten, mijn eerste SON draait na meer dan 20 jaar nog steeds vol plezier, wat de kwaliteit betreft zit dat wel snor.

Je zou verwachten dat er een standaard zou zijn waar iedereen zich aan houdt, S&P gaat hier wel de mist in dan ja. Zou wel leuk zijn om hun kant van het verhaal te horen.
Uit wat ik hier vind (kijk in de comments), heeft kona gelijk: 19mm voor 12 mm assen en 21 voor 15mm.
https://bikerumor.com/2018/10/31/review ... g-problem/
Dat is overigens ook wat er in de ontwerptekening van de SP PL-8X-M staat. Welk type is jouw dynamo?
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0151/ ... 7859177520
Her lijkt mij dat er een 100 mm brede variant voor een 15 mm steekas is ontvangen/besteld. Die moet geruild worden voor de 12 -100.
Als jij die bij hen kan vinden, ik zie hem nergens staan
http://www.sp-dynamo.com/index.html

Maar als ik bij bijvoorbeeld bike24.de kijk hebben ze die wel in het assortiment zitten (https://www.bike24.de/1.php?content=7&m ... 5B826%5D=1)
Alleen niet bij de MTB/Trekking onderdelen maar bij de racefiets onderdelen

Jammer dat de producent hier zijn zaakjes niet helemaal up to date heeft.
Op de site staat onder het kopje '7 series' de 12mm variant.
http://www.sp-dynamo.com/7seriesdynamo%20hub.html

De 12 mm variant is ook bedoeld voor de race/gravel fiets, de 15 mm komt vanuit de mtb hoek.
Of het handig is, die verschillende standaarden, is weer een ander verhaal.
Ik heb dus het probleem gevonden. Heb een naafdynamo gekregen met een steekas van 15mm.
Nochtans staat op de website dat het een 12mm moet zijn maar na wat opzoekwerk heb ik het juiste type gevonden bij bike24.
Oepsie :wink:
Uit alles blijkt maar weer dat meten, weten is, en daarnaast moet je zelf nog goed zoeken naar het goede onderdeel.
Ik zou zelf voor een SON kiezen omdat dat van hoge kwaliteit blijkt te zijn en omdat het dichterbij huis gemaakt wordt. Ik zou zelf geen Busch Muller lampen kopen omdat dat zo te zien veelal plastic lampen zijn. Levensduur van mijn B&M plasic wegwerp koplamp was een paar jaar waarna het plasic gaar was en knapte. SON lampen daarentegen (voor en achter) bevallen mij prima.
Dat moet natuurlijk wel in je budget passen.
Sonny schreef:
zo 16 jun, 2019 11:25
Dat moet natuurlijk wel in je budget passen.
Dat het verschil bijna de helft is is inderdaad nogal wat. (€150 om €280 voor hetzelfde soort (passende steekas)) Zoveel had ik niet verwacht.
Wetenschappelijk verantwoord is het niet echt, maar in huis staan fietsen met Shimano (o.a. de basis HB-NX31) en SP naafdynamo's, die al jaren geen krimp geven. Ook koplampen en achterlichten van BuM, Philips, doen al jaren hun werk zonder enig probleem. Een SP koplamp heb ik ook, op de Birdy, maar daar ben ik minder enthousiast over. Niet omwille van de kwaliteit van het materiaal, maar wel omdat de lichtbundel veel te smal is.

SON heet goed te zijn, maar dat mag ook wel voor dat bedrag. Of het daarom ook beter is dan goedkopere merken? Dat hangt af van wat je ervan verwacht en waar je het materiaal gebruikt, vermoed ik.
Anders gezegd: wie een dure SON heeft, zal daar wel tevreden over zijn, maar dat zegt niets over de andere merken. En om het helemaal onwetenschappelijk te stellen: ik weet van twee naafdynamo's die stuk gingen (vastgelopen). Een SRAM en een SON...
En de SON kon je zo opsturen voor garantie, de SRAM niet, een SP niet en een Shimano al helemaal niet :wink:
Shadow schreef:
ma 17 jun, 2019 10:35
En de SON kon je zo opsturen voor garantie, de SRAM niet, een SP niet en een Shimano al helemaal niet :wink:
Mits niet ouder dan 5 jaar en met de bon er bij. Die andere worden als je mazzel hebt gewoon vervangen, daar zitten dan wel de kosten van het opnieuw spaken en eventueel een nieuwe velg aan vast.
Heb je daar ervaring mee? ik heb namelijk alleen een Son zelf in bezit en die wil niet stuk :D
Shadow schreef:
ma 17 jun, 2019 12:32
Heb je daar ervaring mee? ik heb namelijk alleen een Son zelf in bezit en die wil niet stuk :D
Nee, die van mij is nog een van de eerste (al zo'n 20 jaar oud) en die wil ook niet stuk (gelukkig maar) maar las laatst de voorwaarden. Heb ook een S&P maar die pas 2 jaar en kan daar dus nog niet veel over zeggen behalve dan dat die het gewoon goed doet.
Shadow schreef:
ma 17 jun, 2019 10:35
En de SON kon je zo opsturen voor garantie, de SRAM niet, een SP niet en een Shimano al helemaal niet :wink:
Dat zit dan ook wel in de aankoopprijs, natuurlijk. Elk maakt die afweging voor zichzelf: betrouwbaarheid, rendement, weerstand... Er is nog altijd een relevante test te vinden in de historiek van Fahrradzukunft, heel genuanceerd.