Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Multitool torx/inbus - Forum Wereldfietser

Multitool torx/inbus

Hoi,

Ik ben op zoek naar een goede multitool voor onderweg.
Bedoeld als gereedschap voor een Koga Worldtraveller s. met Rohloff, riem en schijfremmen.
Het merendeel van de bouten op deze fiets bestaan uit:
Inbus 3,4 en 5
Torx 20, 25 en 30

Ik vind op internet veel lichtgewicht multitools, maar die bezitten niet al deze specifieke maten.
Of enkel lompe en zware multitools met teveel losse onderdelen of overbodige hulpstukken.
Heeft iemand een tip voor een goede handige tool voor de WT S?

Terra
Een multitool met al deze soorten, en handig voor fietsvakantie, ken ik niet.

Maar met losse sleuteltjes van goede kwaliteit ben je waarschijnlijk ook beter af. Losse sleutels zijn handzamer in het gebruik, gaan minder snel kapot, en zijn als het een beetje mee zit in totaal ook nog lichter. Ook kan je beter bij sommige gaten.

Hans
Eens met Hans, goed gereedschap is het halve werk en scheelt je ook in de kosten als je met slecht gereedschap de boel kapot hebt gedraaid ben je verder van huis.
Ik heb een paar jaar geleden via Kickstarter wel deze WoKit gekocht die ik tijdens korte tochtjes meeneem, nog geen conclusie over de deugdelijkheid van de bits en alle mogelijkheden, het is meer om even uit de brand te zijn zeg maar.

Inmiddels is versie 2.0 uit https://www.kickstarter.com/projects/wo ... er-multi-t

Geen torx 20 en 30, die zul je dan als losse bits zelf toe moeten voegen.
Deze heb ik en bevalt goed: https://www.futurumshop.nl/topeak-ratch ... utel.phtml

Paar bitjes vervangen door de juiste en je hebt een mooie kleine set.
Terra schreef:
wo 05 jun, 2019 23:30
Koga Worldtraveller s. met Rohloff, riem en schijfremmen.
Het merendeel van de bouten op deze fiets bestaan uit:
Inbus 3,4 en 5
Torx 20, 25 en 30
Ben jij hier zeker van? Ik ben nog geen T20 noch T30 tegen gekomen op fietsen, maar ik heb geen Worldtraveller. Omdat die maten niet gebruikt worden vind je die niet terug op de meeste multitools.
T20 kom je bij Rohloff tegen.
Ik heb sinds kort deze:
https://www.pbswisstools.com/nl/gereeds ... pb-470red/
10.JPG
Zelf de juiste bitjes bij uitzoeken.
De bandenafnemers heb ik nog niet geprobeerd.

-Jan
Bike4travel levert de set die Fedor bedoelt inclusief T20 voor Rohloff en kost daar ook nog eens een tientje minder.

https://www.bike4travel.nl/gereedschap/ ... results=21
Ik heb die van bike travel: Topeak ratchet rocket lite dx Rohloff nog liggen. Mag je overnemen van me als je wilt. Stuur maar een pb als je geïnteresseerd bent.
Er zat er een bij mijn sram XX1 groep in de doos. Die lijkt goed en handig. Gebruik hem zelfs thuis heel vaak.
Rrammonn schreef:
do 06 jun, 2019 10:21
Er zat er een bij mijn sram XX1 groep in de doos. Die lijkt goed en handig. Gebruik hem zelfs thuis heel vaak.
Je bedoelt die Topeak rachet pocket? Die lijkt mij voor gebruik thuis namelijk ook nog wel handig.
Nee, het is een andere. Kleiner. Maar kan nu geen plaatje vinden. Hij is vast van een ander merk, lijkt ne niet dat sram tools maakt.
bdr schreef:
do 06 jun, 2019 07:47
Terra schreef:
wo 05 jun, 2019 23:30
Koga Worldtraveller s. met Rohloff, riem en schijfremmen.
Het merendeel van de bouten op deze fiets bestaan uit:
Inbus 3,4 en 5
Torx 20, 25 en 30
Ben jij hier zeker van? Ik ben nog geen T20 noch T30 tegen gekomen op fietsen, maar ik heb geen Worldtraveller. Omdat die maten niet gebruikt worden vind je die niet terug op de meeste multitools.
T20 zit op de schakelaar van Rohloff, T30 op de nokken voor bagagedragers
https://www.gamma.nl/assortiment/bahco- ... /p/B429545

Zelf heb ik deze voor mijn werk gekocht, bevalt goed en lijkt qua opset op het toppeak setje van Futurum. Het setje van Bacho is goedkoper.
Terra schreef:
wo 05 jun, 2019 23:30
Hoi,

Ik ben op zoek naar een goede multitool voor onderweg.
Bedoeld als gereedschap voor een Koga Worldtraveller s. met Rohloff, riem en schijfremmen.
Het merendeel van de bouten op deze fiets bestaan uit:
Inbus 3,4 en 5
Torx 20, 25 en 30
Niet echt een "Multitool" in de strikte zin, maar mijns inziens de beste "multi" oplossing is een Gerber "multi" tang en een L-vormige bitjes-houder, en dan de bitjes naar wens.

Ik heb ooit bij een ijzerwaren-dump-winkel een paar van die L-vormige bitjes-houders gekocht en ik heb er bijna dagelijks plezier van. Voor op de fiets gaat de bitjes-houder + bitjes en ander klein spul in een "sleutel-portemonnéetje" (no pun intended).   O ja, ik neem ook een bitjes-verlengstangetje mee: soms kan je daarmee ergens makkelijker bij, soms ook handig om kracht te zetten.

De gebruikelijke "multitools" blinken uit in "redelijk universeel inzetbaar", maar ook in "bijna nergens echt handig", en vaak zit je ook nog met allerlei opties die je niet gebruikt.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
do 06 jun, 2019 20:39
[quote=Terra post_id=337162 time=1559770238 user_id=19432

Niet echt een "Multitool" in de strikte zin, maar mijns inziens de beste "multi" oplossing is een Gerber "multi" tang en een L-vormige bitjes-houder, en dan de bitjes naar wens.

Ik heb ooit bij een ijzerwaren-dump-winkel een paar van die L-vormige bitjes-houders gekocht en ik heb er bijna dagelijks plezier van. Voor op de fiets gaat de bitjes-houder + bitjes en ander klein spul in een "sleutel-portemonnéetje" (no pun intended).   O ja, ik neem ook een bitjes-verlengstangetje mee: soms kan je daarmee ergens makkelijker bij, soms ook handig om kracht te zetten.

De gebruikelijke "multitools" blinken uit in "redelijk universeel inzetbaar", maar ook in "bijna nergens echt handig", en vaak zit je ook nog met allerlei opties die je niet gebruikt.

Groeten BSM
Ik ben benieuwd welke tool van Geber je bedoeld? Zelf ben ik fan van Leatherman die heb en gebruik ik ook vaak. Maar voor fietsen zoek ik meer specifieke tools die meer gericht is op mijn bike
Terra schreef:
vr 07 jun, 2019 00:05
Ik ben benieuwd welke tool van Geber je bedoeld? Zelf ben ik fan van Leatherman die heb en gebruik ik ook vaak. Maar voor fietsen zoek ik meer specifieke tools die meer gericht is op mijn bike
Ik heb een Leatherman Super Tool met een thingy erbij dat je over de tang, in dichtgeklapte toestand, tussen de handvatten zet. Daar kun je gewone bitjes in zetten; ik heb een houdertje met iets van zes of acht bitjes. Die Super Tool zelf is niet heel lichtgewicht, maar als je toch al een Leatherman bij je hebt... Alleen, ik kan op de website van Leatherman dat ding nergens vinden. Bij Accessories - Hardware staan wel allerlei bitjes, dus je zou denken dat je die dan ergens in moet kunnen gebruiken... Maar misschien heb je een dealer in de buurt waar je, indien geïnteresseerd, het eens zou kunnen vragen?

Succes,

Carl
Terra schreef:
do 06 jun, 2019 18:40
T20 zit op de schakelaar van Rohloff, T30 op de nokken voor bagagedragers
Dat heb ik dan weer bijgeleerd.

Ik zou wel oppassen met die T30 bouten, want met zo'n grote Torx-kop kan je makkelijker meer moment genereren dan schroefdraad in aluminium kan verdragen. Ik gebruik T30 om 6x200mm vijzen (of langer) in dakgebintes of vloerbalken te schroeven met een slagschroevendraaier...
Terra schreef:
vr 07 jun, 2019 00:05
Ik ben benieuwd welke tool van Gerber je bedoeld? Zelf ben ik fan van Leatherman die heb en gebruik ik ook vaak. Maar voor fietsen zoek ik meer specifieke tools die meer gericht is op mijn bike
Ik heb een inmiddels wat oudere Gerber uitschuif-tang.
Met opzet* eentje met brede (recht)hoekige bekken.   * Ik zie nu de "no pun intended" ... ik heb geen opzetstukjes, gewoon een handige compacte tang met wat extra's
En met opzet een Gerber omdat ik een hekel heb aan de "open" handvatten van de uitvouw-tangen.
Ik vind het Gerber uitschuif systeem veel mooier, en ook effectiever als tang (de rest is vooral voor het "leuk").

Met een los L-vormig bithoudertje ben je veel beter uit als met een geïntegreerde "multitool" ... je hebt dan ineens géén tang als je de tang als bithouder gebruikt.

Groeten BSM

PS  In vergelijking met de Gerber is qua tang een kleinere "combinatietang" lichter, en goedkoper ... en de "combinatietang" is natuurlijk de "multitool" avant-la-lettre <NB speciaal de als-dan-kwestie vermeden>
Carl schreef:
vr 07 jun, 2019 00:50
Terra schreef:
vr 07 jun, 2019 00:05
Ik ben benieuwd welke tool van Geber je bedoeld? Zelf ben ik fan van Leatherman die heb en gebruik ik ook vaak. Maar voor fietsen zoek ik meer specifieke tools die meer gericht is op mijn bike
Ik heb een Leatherman Super Tool met een thingy erbij dat je over de tang, in dichtgeklapte toestand, tussen de handvatten zet. Daar kun je gewone bitjes in zetten; ik heb een houdertje met iets van zes of acht bitjes. Die Super Tool zelf is niet heel lichtgewicht, maar als je toch al een Leatherman bij je hebt... Alleen, ik kan op de website van Leatherman dat ding nergens vinden. Bij Accessories - Hardware staan wel allerlei bitjes, dus je zou denken dat je die dan ergens in moet kunnen gebruiken... Maar misschien heb je een dealer in de buurt waar je, indien geïnteresseerd, het eens zou kunnen vragen?

Succes,

Carl
Leatherman is geweldig spul, sterk en praktisch. Sommige Leathermans zoals Surges en Wave hebben een bitjes houder in het handvat. Daar kun je speciale bitjes voor kopen. Werkt prima maar voor de fiets moet je vaak een langere tool hebben om er goed bij te kunnen lijkt mij. Zadelbouten, Rohlof naaf, achterbagagedrager etc ik vermoed dat je er niet goed bij kunt met Leatherman plus bit om dat het geheel te kort en te dik is t.o.v. een lange inbus of torx