Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Multitool torx/inbus - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Multitool torx/inbus

Zou het niet mooi zijn als er op je fiets maar een type en ook maat bout gebruikt wordt voor alle verbindingen. Dan kun je met een sleutel af. Scheelt veel gedoe en gewicht.
Wellicht niet geheel mogelijk maar wel het streven waard.
Terra schreef:
za 08 jun, 2019 12:34
Zou het niet mooi zijn als er op je fiets maar een type en ook maat bout gebruikt wordt voor alle verbindingen. Dan kun je met een sleutel af. Scheelt veel gedoe en gewicht.
Wellicht niet geheel mogelijk maar wel het streven waard.
Nee, dat is zeker niet wenselijk, al zouden sommige mini-maten wel iets groter mogen. Iets met belasting, krachten en materialen. En je wil t.b.v. de universele maat echt niet op elke verbinding een dikke bout hebben. Maar laat de werktuigbouwkundigen op dit forum dat maar uitleggen (ik ben maar een alfa).

(Voor opladen van smartphones is het overigens wel zeker wenselijk. Maar fabrikanten van mobiele telefoons trekken zich uit eigen beweging niets aan van wat consumenten willen. Zie ook https://www.ad.nl/economie/universele-o ... ~af3d06f3/. Maar dat is offtopic.)
Dat vermoeden had ik ook al. Maar misschien kunnen er verschillende dikte en sterke bouten gemaakt worden met alle de zelfde maat kop zodat er een sleutel op meerdere bouten past.
Licht gewicht betekend vaak overbodige zaken weglaten of multifunctioneel inzetten. Dit zou misschien met bouten en gereedschap ook meer de norm mogen worden.
Terra schreef:
za 08 jun, 2019 13:10
Dat vermoeden had ik ook al. Maar misschien kunnen er verschillende dikte en sterke bouten gemaakt worden met alle de zelfde maat kop zodat er een sleutel op meerdere bouten past.
Nee, dat leidt tot problemen. Een grote kop op een kleine bout leidt tot te hard aandraaien van bouten; het benodigde aandraaimoment wordt namelijk impliciet vermeld door de keuze van de kopmaat. Ook is vaak geen plaats voor en het is onnodig zwaar. Een te kleine kop leidt tot kapotgaande aandraaivlakken omdat je dan het juiste aandraaimoment of het nodige losdraaimoment niet kunt bereiken zonder dat er iets stuk gaat.

Toch is er bij veel fietsen al heel wat bereikt. Sleuteltje 7, 9 en 11 hoeven o.a. niet mee. Een steeksleutel 8/10 doet veel. Ook op andere plaatsen op een fiets is het zo dat als de ontwerpers bij elk onderdeel uitsluitend hadden gekozen op basis van wat er op dat onderdeel het beste zou zijn er heeol wat meer verschillende maten bouten gebruikt waren worden geweest (#hoeveelwerkwoordenachterelkaar?).
Waarmee ik niet wil zeggen dat het soms ook handiger kan, met name met de keuze zeskant, torx en inbus.
En Brooks, tsja...
Dank Leon voor de -altijd goede- uitleg.

Ter aanvulling vond ik ook nog deze beschrijving: https://www.bicyclebolts.com/pages/bolt-sizing.
Iets wat ik zelf heb gedaan omdat ik moe werd om steeds weer net dát handige tooltje dacht te moeten hebben.
Kost me 'klauwen met geld' en voor wat je er voor krijgt?? Bitjes hebben de meesten toch wel in huis naar ik aanneem en sommigen onder u wellicht een beetje zakmes..

Het betreft hier een ruim 30 jaar oude Swiss Champ waarvan ik de philips (kruiskop) schroevendraaier heb aangepast zodat het mogelijk werd - een eveneens aangepaste - bithouder er op te schuiven.
Werkt super en 'fits like a glove'.

Enige plaatjes ter verduidelijking:

Afbeelding

Afbeelding


Iets anders wat werkelijk super werkt - voor mij toch.. Is een losse kling van PB-Swiss voor bit opname aan te schaffen samen met handvat. Ben je voor ongeveer € 15,00 klaar en je loopt onderweg niet te klooien 8)
FE-Rider schreef:
zo 09 jun, 2019 21:38
.....

Het betreft hier een ruim 30 jaar oude Swiss Champ waarvan ik de philips (kruiskop) schroevendraaier heb aangepast zodat het mogelijk werd - een eveneens aangepaste - bithouder er op te schuiven.
Werkt super en 'fits like a glove'.

.....

Iets anders wat werkelijk super werkt - voor mij toch.. Is een losse kling van PB-Swiss voor bit opname aan te schaffen samen met handvat. Ben je voor ongeveer € 15,00 klaar en je loopt onderweg niet te klooien 8)
Mooi opgelost, die zakmes-bitjes-houder.

De tweede oplossing noemde ik eerder ook al: Een verlengstuk ... ik gebruik daarbij dan mijn L ding als handvat en/of machtarm.

Groeten BSM

PS De inbus-schroefjes van onze Mirrycle spiegeltjes heb ik met een zaagje aangepast zodat de frictie van de spiegel-afstelling met het platte schroevendraaier-deel van mijn eenvoudige Victorinox is aan te passen.
En wat als een bout zo gruwelijk vast zit dat er niets anders rest dan 'm met een hamer (of op reis: een zware steen) los te tikken? Dat doe ik liever op een inbus dan op een zakmes. Of mis ik iets?
willem.m schreef:
zo 09 jun, 2019 23:46
En wat als een bout zo gruwelijk vast zit dat er niets anders rest dan 'm met een hamer (of op reis: een zware steen) los te tikken? Dat doe ik liever op een inbus dan op een zakmes. Of mis ik iets?
Je mist niks.

Dat is dus sowieso de reden waarom je de hebbeding multi-tools moet wantrouwen.

In geval van (on)gepast geweld heb ik mijn eenvoudige bitjes-set en een kleine "Bahco" om extra kracht te zetten.
Onder normale omstandigheden zijn alle bouten wel los te krijgen, dwz die die iets vaker los moeten ... ik heb die vaker los gehad en monteer alles netjes.

En in het ultieme noodgeval moet ook ik op zoek naar een goede gereedschapskist.

Groeten BSM
Niemand de Crankbrothers tools in gebruik? zeker de F15 zou ik overwegen 8)
En wat als een bout zo gruwelijk vast zit dat er niets anders rest dan 'm met een hamer (of op reis: een zware steen) los te tikken? Dat doe ik liever op een inbus dan op een zakmes. Of mis ik iets?
Dan mis je imo idd iets.

Wanneer eea zo muurvast zit dan is er imo sprake van achterstallig onderhoud of engelse draad :twisted:

En volgens mij loop je de kans middels hamer dan wel steen dingen eerder te slopen. Slimmer is wslk - wanneer je de tijd er voor neemt - de boel in de (kruip) olie te zetten en 24h later wederom een poging te wagen.
Als je het dan niet meer ziet zitten: zoek je heil in grof geweld..
FE-Rider schreef:
wo 12 jun, 2019 13:39
En wat als een bout zo gruwelijk vast zit dat er niets anders rest dan 'm met een hamer (of op reis: een zware steen) los te tikken? Dat doe ik liever op een inbus dan op een zakmes. Of mis ik iets?
Dan mis je imo idd iets.

Wanneer eea zo muurvast zit dan is er imo sprake van achterstallig onderhoud of engelse draad :twisted:

En volgens mij loop je de kans middels hamer dan wel steen dingen eerder te slopen. Slimmer is wslk - wanneer je de tijd er voor neemt - de boel in de (kruip) olie te zetten en 24h later wederom een poging te wagen.
Als je het dan niet meer ziet zitten: zoek je heil in grof geweld.
Grof geweld is zelden goed.
Echter, ook als het gaat om gepast geweld is een zakmes niet het beste handvat.
Ik gebruik soms de eenvoudige platte schroevendraaier aan mijn Victorinox en zelfs daarmee heb je al een minder goed "gevoel" in hoeveel kracht je zet en hoeveel "respons" de schroef geeft.

Groeten BSM
FE-Rider schreef:
wo 12 jun, 2019 13:39
En wat als... Of mis ik iets?
Dan mis je imo idd iets. Wanneer eea zo muurvast zit dan is er imo sprake van achterstallig onderhoud of engelse draad :twisted:
...
Okay. Ik zal eraan denken als ik op fietsvakantie ben. Een dagje wachten is heel zen.
FE-Rider schreef:
wo 12 jun, 2019 13:39
...
Wanneer eea zo muurvast zit dan is er imo sprake... of engelse draad :twisted:
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar ik zie niet in waarom “engelse draad” synoniem zou zijn voor “muurvast zitten”. Of bedoel je misschien “linkse draad”? 8)

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
vr 14 jun, 2019 04:08
FE-Rider schreef:
wo 12 jun, 2019 13:39
...
Wanneer eea zo muurvast zit dan is er imo sprake... of engelse draad :twisted:
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar ik zie niet in waarom “engelse draad” synoniem zou zijn voor “muurvast zitten”. Of bedoel je misschien “linkse draad”? 8)
En ook linkse draad staat niet synoniem voor "muurvast". In ieder geval is in theorie linkse draad net zo gangbaar of vast als rechtse draad ... toch lijkt de rechtse vaak iets soepeler te lopen(de redenen daarvoor zijn divers).

Overigens wil je van sommige zaken juist dat ze "muurvast" zitten.

Vooralsnog lijkt de Brexit het enige Engelse wat muurvast zit (en dat terwijl ze los willen). :oops:

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
vr 14 jun, 2019 09:20
Tom vds schreef:
vr 14 jun, 2019 04:08
FE-Rider schreef:
wo 12 jun, 2019 13:39
...
Wanneer eea zo muurvast zit dan is er imo sprake... of engelse draad :twisted:
...
Groeten BSM
Dit antwoord van BSM is imo geen antwoord op de vraag.
Ik heb even gegoogled. Het verschil tussen metrische draad en engelse draad is de hoek waarin de schroefdraad loopt: 60 graden vs 55 graden.
Als je op een engelse schroef een metrische bout draait (of andersom) dan heb je denk ik de door FE-Rider bedoelde "muurvast".

-Jan
JanH schreef:
vr 14 jun, 2019 10:50
Bridgestone SM schreef:
vr 14 jun, 2019 09:20
Tom vds schreef:
vr 14 jun, 2019 04:08

...
Dit antwoord van BSM is imo geen antwoord op de vraag.
Ik heb even gegoogled. Het verschil tussen metrische draad en engelse draad is de hoek waarin de schroefdraad loopt: 60 graden vs 55 graden.
Als je op een engelse schroef een metrische bout draait (of andersom) dan heb je denk ik de door FE-Rider bedoelde "muurvast".
Dag JanH,

Kijk even hier terug
Bridgestone SM schreef:
wo 12 jun, 2019 17:36
.....Overigens, terug On Topic:
Ik vraag me af wat er voor problemen zijn met "engelse draad" (anders dan het ongemak).
Pas als je metrische met engelse draad combineert gaat het (op enkele uitzonderingen na) mis.
O ja, er is ook nog heel andere Engelse draad ... de draad waar rook uitkomt als je er stroom op zet.
En dan is het met die "draad" een nog ingewikkelder probleem:
Naast de hoek van de draad is er ook nog de spoed ... een metrisch moertje kan ook muurvast raken op een metrisch boutje, gewoon omdat er sprake is van een andere spoed.
Dat het niet vaker misgaat is een klein wondertje, zie ook Babylonische draadverwarring

Groeten BSM
Zowel Metrische als Engelse draad kennen links en rechtsdraaiende schroefdraad. Zo en nu klaar.
Inge1 schreef:
do 06 jun, 2019 09:44
Ik heb die van bike travel: Topeak ratchet rocket lite dx Rohloff nog liggen. Mag je overnemen van me als je wilt. Stuur maar een pb als je geïnteresseerd bent.
Hoi Inge, als je de tool nog hebt wil ik deze evt wel overnemen. Ik stuur je een PB.
Ik heb hem verkocht.