Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Multitool torx/inbus - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Multitool torx/inbus

bdr schreef:
vr 07 jun, 2019 01:21
Terra schreef:
do 06 jun, 2019 18:40
T20 zit op de schakelaar van Rohloff, T30 op de nokken voor bagagedragers
Dat heb ik dan weer bijgeleerd.

Ik zou wel oppassen met die T30 bouten, want met zo'n grote Torx-kop kan je makkelijker meer moment genereren dan schroefdraad in aluminium kan verdragen. Ik gebruik T30 om 6x200mm vijzen (of langer) in dakgebintes of vloerbalken te schroeven met een slagschroevendraaier...
Dank je. Ik wist niet dat er zoveel kracht op een T30 kan. Een momentsleutel lijkt me dan wel zinvol.
Bridgestone SM schreef:
vr 07 jun, 2019 01:34
Met een los L-vormig bithoudertje ben je veel beter uit als met een geïntegreerde "multitool" ... je hebt dan ineens géén tang als je de tang als bithouder gebruikt.
Heb je toevallig van een voorbeeld / afbeelding?

(Ik heb nu meerdere losse inbusjes mee, want dat vind ik fijner dan een multitool. Maar een opzet met 1 stevige L-vormige houder en dan losse bitjes kan misschien ook goed werken. Alleen moet ik het nog goed voor me zien.)
Hier een overzicht met bitgereedschap.
https://bikepacking.com/gear/bit-driver-multi-tools/
Zelf heb ik de eerder genoemde swisstools, de bandenlichters daarvan werken prima
Terra schreef:
vr 07 jun, 2019 08:36
bdr schreef:
vr 07 jun, 2019 01:21
Terra schreef:
do 06 jun, 2019 18:40
T20 zit op de schakelaar van Rohloff, T30 op de nokken voor bagagedragers
Dat heb ik dan weer bijgeleerd.

Ik zou wel oppassen met die T30 bouten, want met zo'n grote Torx-kop kan je makkelijker meer moment genereren dan schroefdraad in aluminium kan verdragen. Ik gebruik T30 om 6x200mm vijzen (of langer) in dakgebintes of vloerbalken te schroeven met een slagschroevendraaier...
Dank je. Ik wist niet dat er zoveel kracht op een T30 kan. Een momentsleutel lijkt me dan wel zinvol.
Als het aan het moment ligt dat een T30 aankan om je schroefdraad te beschermen dan gaat er iets mis.
Ter bescherming zou je dan T20 of kleiner "willen", en dan gaat het Torx-kopje stuk en dan ben je ook niet blij.

Als je slechts een klein licht handvat aan het bitje hebt dan leveren je spieren vanzelf minder moment (ik weet het, je heb van die types die hun krachten niet kennen en die ook deurknoppen afbreken. Voor deze types is een momentsleutel waarschijnlijk de enige oplossing, liefst eentje die een hoogspanning-schok afgeeft af je meer moment levert als gezond is.

Groeten BSM
willem.m schreef:
vr 07 jun, 2019 11:50
Bridgestone SM schreef:
vr 07 jun, 2019 01:34
Met een los L-vormig bithoudertje ben je veel beter uit als met een geïntegreerde "multitool" ... je hebt dan ineens géén tang als je de tang als bithouder gebruikt.
Heb je toevallig van een voorbeeld / afbeelding?

(Ik heb nu meerdere losse inbusjes mee, want dat vind ik fijner dan een multitool. Maar een opzet met 1 stevige L-vormige houder en dan losse bitjes kan misschien ook goed werken. Alleen moet ik het nog goed voor me zien.)
 
Zie hier een snelle afbeelding (de scanner doet het voor zulke zaken het snelst).
 
L-bithouder.jpg
 
Oorspronkelijk zat er een rubberig-kunststoffen hulsje om, maar ik had liever direct houvast (en zo is ie nog weer kleiner/compacter).
Bij de toenmalige aankoop waren ook nog wat bitjes inbegrepen, lichtgewicht-bitjes, nl bitjes met twee nuttige kanten, dus bijv. twee maten Torx.
Je hebt ook bit verlengstangen, of gewoon zo'n korter magneet-hulpstukje, daarmee kan je soms veel beter bij een wat verborgen schroefje.

O ja, het L-vormig bithoudertje paste bij mij precies in een sleutel-etuitje met een ritsje, de bitjes gaan daar dan makkelijk bij.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
vr 07 jun, 2019 16:12
willem.m schreef:
vr 07 jun, 2019 11:50
Bridgestone SM schreef:
vr 07 jun, 2019 01:34
Met een los L-vormig bithoudertje ben je veel beter uit als met een geïntegreerde "multitool" ... je hebt dan ineens géén tang als je de tang als bithouder gebruikt.
Heb je toevallig van een voorbeeld / afbeelding?

(Ik heb nu meerdere losse inbusjes mee, want dat vind ik fijner dan een multitool. Maar een opzet met 1 stevige L-vormige houder en dan losse bitjes kan misschien ook goed werken. Alleen moet ik het nog goed voor me zien.)
 
Zie hier een snelle afbeelding (de scanner doet het voor zulke zaken het snelst).
 
L-bithouder.jpg
 
Oorspronkelijk zat er een rubberig-kunststoffen hulsje om, maar ik had liever direct houvast (en zo is ie nog weer kleiner/compacter).
Bij de toenmalige aankoop waren ook nog wat bitjes inbegrepen, lichtgewicht-bitjes, nl bitjes met twee nuttige kanten, dus bijv. twee maten Torx.
Je hebt ook bit verlengstangen, of gewoon zo'n korter magneet-hulpstukje, daarmee kan je soms veel beter bij een wat verborgen schroefje.

O ja, het L-vormig bithoudertje paste bij mij precies in een sleutel-etuitje met een ritsje, de bitjes gaan daar dan makkelijk bij.

Groeten BSM

Tja, zo simpel kan het zijn. Gewoon een imbus sleutel met twee bitjes houders op de kopse kanten lijkt het wel. Ziet er bruikbaar uit. Maar waar vind je zoiets?
Tja, zo simpel kan het zijn. Gewoon een imbus sleutel met twee bitjes houders op de kopse kanten lijkt het wel. Ziet er bruikbaar uit. Maar waar vind je zoiets?
Hier bijvoorbeeld.

https://pb.swisstools.nl/webshop/catego ... ding-p-125
RIH schreef:
vr 07 jun, 2019 20:08
Tja, zo simpel kan het zijn. Gewoon een imbus sleutel met twee bitjes houders op de kopse kanten lijkt het wel. Ziet er bruikbaar uit. Maar waar vind je zoiets?
Hier bijvoorbeeld.

https://pb.swisstools.nl/webshop/catego ... ding-p-125
Dat zijn dan wel heel dure bandenlichters, ik betaalde een fractie van de "Swisstools" prijs voor mijn L-ding met een setje bitjes.
Je zou bijna zeggen dat de bande-lichters meer lade-lichters zijn ... maar geldt dat niet vaker voor die leuke hebbedingetjes die dan als handige "multi"tool verkocht worden?

Groeten BSM
Maar nu weten we nog steeds niet waar het Lding vandaan komt...en of ze nog gemaakt en verkocht worden :roll:
Terra schreef:
vr 07 jun, 2019 21:58
Maar nu weten we nog steeds niet waar het Lding vandaan komt...en of ze nog gemaakt en verkocht worden :roll:
Bij een bouwmarkt is zo’n L-ding te koop.
https://www.hornbach.nl/shop/Bithouder- ... tikel.html
Totlater schreef:
vr 07 jun, 2019 22:44
Terra schreef:
vr 07 jun, 2019 21:58
Maar nu weten we nog steeds niet waar het Lding vandaan komt...en of ze nog gemaakt en verkocht worden :roll:
Bij een bouwmarkt is zo’n L-ding te koop.
https://www.hornbach.nl/shop/Bithouder- ... tikel.html
De review is niet zo positief :roll:
willem.m schreef:
vr 07 jun, 2019 23:53
Totlater schreef:
vr 07 jun, 2019 22:44
Terra schreef:
vr 07 jun, 2019 21:58
Maar nu weten we nog steeds niet waar het Lding vandaan komt...en of ze nog gemaakt en verkocht worden :roll:
Bij een bouwmarkt is zo’n L-ding te koop.
https://www.hornbach.nl/shop/Bithouder- ... tikel.html
De review is niet zo positief :roll:
Ahh ... ik kocht de mijne niet bij Hornbach, maar voor minder bij een IJzerhandel-dump, ze waren een paar gulden indertijd.   Het is evenwel precies dezelfde, althans qua uiterlijke verschijning.
En er zijn zelfs de tweezijdige bitjes bij.

En die review:
Koop je een eenvoudig dingetje en dan klagen dat je bij een sleuf-schroef het bitje in de sleuf moet zetten ... en nog doller: dat ie geen ratelfunctie heeft.   't Is alsof je een step koopt en klaagt dat het geen fiets is en dat je ook nog moet sturen.
Het enige waar ik de reviewer gelijk in kan geven: Zonder een bitje oid in de korte poot van de L heb je weinig houvast, als je het lange eind als schroef-eind gebruikt. Omgekeerd, het korte eind is lekker kort als je eens iets moet los- of vastschroeven waar je eigenlijk niet bij kan (en ja dan kan dan even klooien zijn).

Groeten BSM
Ik sluit mij aan bij BSM wat betreft reactie op de review. Zelf heb ik de ervaring dat het kan doen waarvoor die gemaakt is I.c.m. de juiste bitjes. Die overigens ook bij dezelfde bouwmarkt los verkrijgbaar zijn.
Dit is degene die ik heb. Erg handig.

Bijlagen

Rrammonn schreef:
za 08 jun, 2019 10:37
Dit is degene die ik heb. Erg handig.
Dekt deze tool alle maten torx en inbus van je fiets?
Ik ga dit weekend mijn setje van losse sleutels eens wegen. Ik vermoed dat dat misschien wel lichter is dan zo'n multitool, die bovendien waarschijnlijk niet helemaal afdekt wat ik nodig heb.
Rrammonn schreef:
za 08 jun, 2019 10:37
Dit is degene die ik heb. Erg handig.
Rramonn,

Het hebbeding toont in ieder geval mooi en lijkt degelijk.
Mijn fiets heeft evenwel meer maten/typen schroeven en moeren (tgv. allerlei aanpassingen en eigenwijze wensen).
En verder zie ik twee "dingetjes": Soms ben je blij met een wat langere "steel" aan het bitje, en soms wil je graag een handzame machtarm: bij een inbus 6 bijv.vraagt soms meer moment als makkelijk met deze "Zwitsers-zakmes" oplossing.

Groeten BSM
willem.m schreef:
za 08 jun, 2019 11:00
Ik ga dit weekend mijn setje van losse sleutels eens wegen. Ik vermoed dat dat misschien wel lichter is dan zo'n multitool, die bovendien waarschijnlijk niet helemaal afdekt wat ik nodig heb.
Mag ik vragen welke maten losse sleutels je meeneemt? En wat voor sleutels, torx en inbus, staal of met een handvat?
Terra schreef:
za 08 jun, 2019 11:32
willem.m schreef:
za 08 jun, 2019 11:00
Ik ga dit weekend mijn setje van losse sleutels eens wegen. Ik vermoed dat dat misschien wel lichter is dan zo'n multitool, die bovendien waarschijnlijk niet helemaal afdekt wat ik nodig heb.
Mag ik vragen welke maten losse sleutels je meeneemt? En wat voor sleutels, torx en inbus, staal of met een handvat?
Op dagtochtjes (racefiets, mtb, vakantiefiets) neem ik een multitooltje mee. Ik vermoed dat velen dat doen.

Op fietsvakantie neem ik losse sleutels mee. Volgens de paklijst zijn dat:
- Inbus 2-3-4-5-6-8 + hulpbuisje 6 (voor een verzonken stuurpenbout)
- Torx 20 (R-naaf)
- Steeksleutel 8 (Magura)

Dat zijn dus van die standaard L-vormige sleutels, zonder handvat.

Ik neem daarnaast overigens wel een Victorinox Swiss Tool Spirit mee (https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-vi ... spirit.htm). Het is een luxe-ding en niet lichtgewicht. Deze heeft een erg fijne tang, een scherp mes, schroefspul, schaartje, e.d. Maar niet alles gebruik ik, en een 'micro'-schroevendraaier voor brillenpootjes (die schroefjes gaan altijd los op het verkeerde moment :? ) ontbreekt ook, bedenk ik me nu -> actiepunt: paklijst aanpassen!. Over messen is onlangs nog een heel draadje geweest (viewtopic.php?t=33037) met veel goede tips, overigens ook vaak vanuit persoonlijke voorkeuren - er is geen vast recept voor iedereen.

En ja, het is nodig om kwalitatief goede sleutels mee te nemen. Vertrouw er bijvoorbeeld in Verweggistan niet op dat je dezelfde kwaliteit kunt kopen als je jouwe kapot gaat of ontbreekt. Zo hadden wij voorafgaand aan de vlucht naar Delhi>Ladakh een inbussleutel op de oprit thuis laten liggen. In Leh, toch niet zo'n kleine stad, konden we uiteindelijk maar bij 1 winkel een inbussleutel vinden. En zodra we die gebruikten, verboog-ie gelijk - zo zacht als boter.

Om terug te komen op je vraag: het is eenvoudig om te achterhalen wat jij zelf nodig hebt. Loop je fiets (en evt die van je fietsgenoot/-genoten) na op alle boutjes en dan weet je het. :idea:
willem.m schreef:
za 08 jun, 2019 11:57
....
Om terug te komen op je vraag: het is eenvoudig om te achterhalen wat jij zelf nodig hebt. Loop je fiets (en evt die van je fietsgenoot/-genoten) na op alle boutjes en dan weet je het.
 
Als je langer weg wilt en/of wat verder van de "geciviliseerde" wereld vertoeft dan kan het slim zijn ook bitjes mee te nemen voor de meer alledaagse schroefjes en moertjes bij je te steken. Beter mee verlegen als om verlegen ... een redelijk willekeurig schroefje is overal wel verkrijgbaar, een passend bitje is dan alleen maar winst.

Je kan in "ons" deel van Europa natuurlijk ook altijd nog aankloppen bij een (liefst ordelijke) boer ... ik sliep al eens in een schuur waar ook een riant geoutilleerde werkplaats was, maar dan vooral met sleutels maatje tractor.

Groeten BSM