Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een nieuwe fiets, maar welke (iets met bomen en bos) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Een nieuwe fiets, maar welke (iets met bomen en bos)

De Kona's zijn uitverkocht. De modellen 2020 zijn vanaf augustus/september 2019 verkrijgbaar.
Ik zocht even verder en blijf bij de Sonder Camino Ti uitkomen. Deze is erg scherp geprijsd voor een titanium fiets: 2760 euro.
Vandaag was ik bij een fietsenmaker om toch eens naar de Genesis Croix de Fer te kijken. Die is nu aan 3750 euro.
En dat is met 10% korting. Kan iemand mij dit prijsverschil verklaren? Ik neig eerder naar de Genesis, maar voor 1000 euro koop je bijna nog een fiets.

De verschillen die ik zie zijn geometrie, thru-axles versus quick release en Sram Force 1 versus Ultegra R8000, de remmen ken ik niet (allebei hydraulisch). Als ik dan naar de losse frames kijk, zit hier het prijsverschil. Zijn de frames zo verschillend?

https://www.genesisbikes.co.uk/bike/croix-de-fer-ti

https://www.alpkit.com/sonder/bikes/son ... ram-force1

Dankjewel!
En dan beslis ik eens.
Mag veel minder dan €1000 ook?: Fuji Touring:
https://www.bike-discount.de/en/buy/fuji-touring-776607
Ik denk dat het prijsverschil inderdaad voor een groot deel in de details van de Ti-frames zitten.

De Croix de Fer heeft merendeels ovalen buizen, waardoor de constructeur de mogelijkheid had om zijdelingse stijfheid te combineren met verticale compliantie (vering). Dat vergt duurdere, hydro-formed buizen en secuurder laswerk. Een opvallend detail van het CdF frame is ook de zadelbuis, die boven 29,2 mm inwendig is en naar onder toe verbreedt. Wat je er van merkt in de praktijk lijkt me moeilijk vast te stellen, tenzij je de fietsen naast elkaar kunt vergelijken.
Van steekassen in plaats van quick-release is de winst in stijfheid wel objectiever vastgesteld.

Ik heb zelf nooit gefietst met een 1x11 groep. Het voordeel van de keuze uit twee (of drie) kettingbladen lijkt me evident. Een cassette die een minder groot bereik heeft, is ook lichter en minder duur.

Ik ben een Ti-liefhebber : racefiets, reisfiets en MTB. Mijn ervaring (N=1) is dat je veel minder snel behoefte hebt aan iets nieuws. Het is een goede investering.
Die Sonder voelt als een overjarig frame: quick release i.p.v. steekassen en post-mount remmen i.p.v. flat mount. Het eerste beperkt je keuze in wielen, het tweede beperkt een mogelijke upgrade van de groep. Als de Genesis even duur is, zou ik zeker voor die kiezen, maar ik zou wel eens horen of de fietsenmaker die Ultegra groep niet wil vervangen door een GRX groep met 46-30 crankstel, want met bagage is een 50-34 crankstel te groot IMHO.
bdr schreef:
za 22 jun, 2019 14:05
Die Sonder voelt als een overjarig frame: quick release i.p.v. steekassen en post-mount remmen i.p.v. flat mount. Het eerste beperkt je keuze in wielen, het tweede beperkt een mogelijke upgrade van de groep. Als de Genesis even duur is, zou ik zeker voor die kiezen, maar ik zou wel eens horen of de fietsenmaker die Ultegra groep niet wil vervangen door een GRX groep met 46-30 crankstel, want met bagage is een 50-34 crankstel te groot IMHO.
Die fietsenmaker zal dat wel willen doen alleen dan wel tegen een meerprijs, hij kan nooit zo goedkoop inkopen als de fabrikant en blijft naar alle waarschijnlijkheid een tijd zitten met een onderdeel dat online nieuw in de doos een stuk goedkoper wordt aangeboden.
Met een overjarig frame hoeft niets mis te zijn, hou oud is jouw fiets inmiddels?
0,5 jaar met steekassen en flat mount remmen, waarom? De andere 20 jaar met quick release en Cantilevers, ge-upgrade naar V-brakes. Die met quick release en schijfremmen hen ik niet meer, o. a. omdat de wielen zich steeds verzetten. Als TS om en bij drieduizend euro wil investeren in een fiets mag die wel bij de tijd zijn, niet?
bdr schreef:
za 22 jun, 2019 14:05
Als de Genesis even duur is, zou ik zeker voor die kiezen.
Nee, 1000 euro verschil dus voor
2750 voor Sonder en 3750 voor Genesis
Phew, dat zit toch wel stevig boven het initiëel budget van 1500 à 1900 €, niet? Ik zou dat titanium laten voor wat het is, een Cannondale Topstone kopen en met het verschil lekker op reis gaan...
Steekassen is wel een voordeel met schijfremmen, de remschijf zit altijd weer terug op dezelfde plek. Bij mijn Surly met QR wil hij na terug zetten van het wiel wel eens aanlopen. Even de QR wat minder strak en het is vaak opgelost

Voor wat betreft Titanium: de vervaardiging en verwerking in een frame is kostbaar want lastiger dan staal en alu. Het lijkt mij niet de meest voor de hand liggende keuze gezien het initiële budget.
Maar als dat zonder problemen kan worden aangepast en het is een bewuste keuze... Waarom niet?
En ook niet onbelangrijk: kan je bij diefstal (ik hoop het niet) een nieuwe aanschaffen? Of is het dan een tijd sparen?
En leg er alsjeblieft een fatsoenlijk slot omheen. Die ringsloten die de verzekering al goed vindt, zijn dramatisch slecht.
Ik wil aan een stalen/alu fiets inderdaad niet zo'n groot budget uitgeven, aan een titanium wel omdat ik hoop/denk dat ik dan een echte degelijke, niet te zware fiets heb met goeie rij-eigenschappen. Ik laat hem sowieso verzekeren en leg er een goed slot (of meerdere) om. Bedankt voor de uitleg over de verschillen tussen de frames. Nu is het al weer wat duidelijker. Misschien staar ik me wat blind op dat titanium, dus ik geef mezelf nog tijd.
Juut schreef:
za 22 jun, 2019 19:00
Ik wil aan een stalen/alu fiets inderdaad niet zo'n groot budget uitgeven, aan een titanium wel omdat ik hoop/denk dat ik dan een echte degelijke, niet te zware fiets heb met goeie rij-eigenschappen. Ik laat hem sowieso verzekeren en leg er een goed slot (of meerdere) om.
Hoeveel lichter is het Ti frame en hoeveel zwaarder de daarbij noodzakelijke sloten?
Afhankelijk van de sloten natuurlijk, het voordeel van een Ti frame zit hem ook in de flex van het frame en de afwezigheid van keuze stress omtrent de kleurkeuze, die heb je namelijk niet (ik moet de gespoten t-frames nog tegenkomen namelijk)
oa. Litespeed heeft al jaren Ti fietsen in kleur (gelakt).
Van Tuyl destijds ook. Deze is van rond 1996. Vork en Magura remmen zijn wel enkele keren vervangen.

Bijlagen

Leon schreef:
za 22 jun, 2019 19:02
Hoeveel lichter is het Ti frame
Vaak vrijwel verwaarloosbaar. Er is meer materiaal nodig voor dezelfde stevigheid. Flex kan wel een voordeel zijn.
En de prijs x3 is voor mij genoeg :?
Dan maar carbon, is veel meer keus in ook, ook voor mensen die lading mee nemen.
Na nog wat verder nadenken en zoeken toch terug bij de Cannondale Topstone beland. Het lijkt een erg uptodate-fietsje met een mooie prijs-kwaliteit verhouding. Ik ga zaterdag de 105 uittesten. De croix de Fer 20 ga ik dan nog eens bekijken en dan zal het wel duidelijk zijn. Het wordt dus toch geen titanium, en misschien zelfs toch alu. Ik heb dan inderdaad nog budget om te reizen. Mijn vriendin wil die Topstone ook, niets beter dan een koppel met dezelfde fiets ..


https://www.cannondale.com/en/USA/Bike/ ... 01cd34b19f

(er bestaat ook vrouwenmodel met gepaste geometrie, maar die kleur is me niet dat, dus ik hoop dat deze gewoon goed rijdt en past)
Strak plan, maar de Topstone is zeer populair, dus niet te lang talmen als hij past. Ik heb zelf een Kinesis Tripster van frame af opgebouwd met o.a. hydraulische 105 groep en kan alleen maar besluiten dat de Topstone strak geprijsd is.
Hij is uitverkocht in de winkel, maar is nog online verkrijgbaar. Ik overweeg hem aan te kopen zonder te passen (een per een dan), in de winkel is dit ook vaak het geval, al kan je dan wel makkelijker ruilen. Ik kan niet goed uit aan de maten. Ik ben 1m64, mijn vriendin 1m56. In de Rove had ik een 48, maar de geometrie is best anders, vergelijken is dus moeilijk. Ik twijfel tussen de XS en de S.

Binnenbeenlengte moet ik eens nemen.

https://www.cannondale.com/Internationa ... 51f893d6c1
bdr schreef:
ma 24 jun, 2019 19:09
Strak plan, maar de Topstone is zeer populair, dus niet te lang talmen als hij past. Ik heb zelf een Kinesis Tripster van frame af opgebouwd met o.a. hydraulische 105 groep en kan alleen maar besluiten dat de Topstone strak geprijsd is.
(Off topic: heb ik via het fiets forum contact gehad met jou over mijn Tripster?)

Het aantal gravelbikes is, sinds ik mijn Tripster frame twee jaar geleden opbouwde, geexplodeerd. Ik verbaas mij af en toe hoe 'voordelig' en in hoeveel smaken ze nu te krijgen zijn, en hoeveel meer ik in verhouding heb betaald.