Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Denham stuur - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Denham stuur

Terra schreef:
zo 12 mei, 2019 20:16
Grappig idee,
zou kunnen werken, maar geen idee of dit fijn stuurt.
Dank je.

Of het fijn stuurt weet ik ook niet, ik ben niet zo van de brede sturen.
The proof of the pudding is in the eating ... dus wat let je: fröbel er op los.

Maar goed, of het "fijn" is hangt vooral van de geometrie af, en verder van de afwerking.
Bij sommigen speelt ook de prijs mee: dan is duurder (of juist goedkoper) "fijner".

Groeten BSM
Dank voor de tips. Interessante bar-end opties, hoewel de backsweep van > 25 graden ook bij deze opties een probleem lijkt te blijven.

Wat betreft de bullhorn met bar-ends: leuk bedacht, maar dat gaat echt lastig worden met het plaatsen van remmen, en ik zou bang zijn dat ik bij de eerste de beste stevige hobbel de bar-ends draai aan het stuur.
bluebox10 schreef:
ma 13 mei, 2019 21:31
Wat betreft de bullhorn met bar-ends: leuk bedacht, maar dat gaat echt lastig worden met het plaatsen van remmen, en ik zou bang zijn dat ik bij de eerste de beste stevige hobbel de bar-ends draai aan het stuur.
Tja, dan "moet" je terug naar een MTB achtig stuur en daar bar-end "bull-horns" op plaatsen.
Het is dan weer de vraag of je een MTB achtig stuur kan vinden met de juiste back-sweep.
Met de juiste materiaal-kennis zou je zelfs zelf iets moeten kunnen buigen (maar dat lijkt mij weer eng).

Groeten BSM

PS   Ik heb in het verleden juist de "spaghetti" stuurtjes van de Bridgestone gehaald.
       Ik bedoel met een "spaghetti" stuur zo'n onbestemd gebogen beperkt back-sweep stuur
Bridgestone SM schreef:
ma 13 mei, 2019 23:12
Het is dan weer de vraag of je een MTB achtig stuur kan vinden met de juiste back-sweep.
Ja, vast wel. Er zijn online stuurconfigurators waarop dit aan de hand van vele sturen wordt weergegeven. En er zijn fabrikanten die vele soorten en maten aanbieden. Beiden verschijnen regelmatig op dit forum. Ik denk dat ik dit allemaal in 2 minuten kan Googelen en delen, maar dat doe ik niet want ik ga werken.
bluebox10 schreef:
zo 12 mei, 2019 08:20
Ik heb zowel het de Crazy Bars (eerste foto in dit draadje) als de Denham bar (figuur hier vlak boven).

Voor mijn bikepacking trips monteerde ik altijd bar-ends, maar niet aan het eind van het stuur maar verder naar binnen, tussen het handvat en de rem/schakelbevestiging. Dit geeft mij een fijnere handpositie dan bar-ends aan de buitenkant.

Toen ik mijn rechte stuur wilde vervangen door een stuur met een flinke backsweep (>25 graden) bleek bovengenoemde oplossing niet meer te werken: de bar-ends staan dan niet meer recht vooruit, maar steken met eenzelfde hoek naar buiten. Dat werkt niet. Ik heb nog geen passende oplossing gevonden voor de combinatie flinke backsweep + bar-ends die voldoet aan mijn wensen.

Toen vond ik bovengenoemde sturen.

De Velo Orange Crazy Bar heeft een backsweep van 45 graden, en lange "bar ends" met de breedte van een racefietsstuur. Net of je op de drops zit.

De Koga Denham Bar heeft een backsweep van ca. 34 graden, met kortere "bar-ends".

Voor beide sturen geldt dat ze enerzijds mijn probleem oplossen: ik heb een alternatief voor de bar-ends die verder naar binnen gemonteerd staan. Beiden zijn prima sturen, met veel handposities, en uniek in hun soort. Maar... er zijn ook nadelen:

Afhankelijk van je eigen gewenste zitpositie, hoogte van het stuur t.o.v. zadelhoogte etc, kan de hoek van de "bar-ends" ten opzichte van de hoek van de handvaten suboptimaal zijn voor je. En je kan dit niet aanpassen. Dit kon wel bij mijn eerste oplossing, bij het rechte stuur met met de losse bar-ends.

Als je, net als ik, aparte klemmen voor remmen (magura) en schakelen (shimano) hebt, dan past het wat lastig. De ruimte tussen het uiteinde van het stuur en de "bar-ends" kan je niet aanpassen. Het past, of het past niet. In mijn geval heb ik atlijd ruimte tussen handvat en rem, zodat ik met 1 vinger comfortabel kan remmen. Dat ging dus niet goed, ik heb andere handvatten gezocht die ik zonder zorgen ca. 2cm voorbij het eind van het stuur kan laten uitsteken.

Hoop dat het allemaal duidelijk is wat ik probeer uit te leggen... heb even geen mogelijkheid een foto van mijn fiets te maken en toe te voegen.

De Denham bar paste mij het beste qua vorm. Ik heb er nu een paar honderd km mee gefietst, en ik moet het volgende concluderen:
- Het is een veel betere oplossing (voor mij) dan een recht stuur met bar-ends naar binnen gemonteerd. Ik hou van de 34 graden backsweep, ideaal voor mij.
- In mijn setup staan de bar-ends iets te vlak, waardoor ik mijn polsen in een net-niet-optimale hoek zet wanneer ik deze vasthoud
- door de wijze van monteren (zie boven) van de handgrepen wordt het stuur nét iets breder dan ik zou willen

Mooi stuur dus, maar voor mij niet 100%. ik zoek nog naar bar-ends die gemaakt zijn om te gebruiken op een stuur met backsweep. Ik heb ze nog niet gevonden (tips? graag!).
"bluebox10"

Als je een back-sweep stuur zoekt met een breed genoeg recht midden-deel dan zou het toch met de op dat rechte deel gemonteerde bar-ends moeten kunnen lukken ?

En dan verder een mijns inziens futiel dingetje (er is soms een erg "wettische" kijk op de regels en het overtreden daarvan): Als je een stuur van 71 cm met nog eens 2x 2 cm verbreedt dan zit je op de wettelijk maximaal toegestane breedte voor een fiets. Ik heb nog nooit een diender met een rolmaat fietsen zien opmeten, en bovendien begreep ik dat ze nog eens 10% overschrijding toestaan, dus het is niet gauw een probleem.
Vroeger was er een oplossing, was je te breed dat was je een onbespannen wagen, en mocht je naar keuze van fietspad of rijweg gebruik maken, tegenwoordig moet je minstens driewielig zijn voor een onbespannen wagen.

Groeten BSM
Sinds een jaartje rijd ik met een Surly Moloko stuur en dat bevalt ook heel goed. Ik weet niet of dit het stuur voor jou is, maar ik zou eens gaan praten bij Just Pedal Bikes in Amersfoort. Daar hebben ze veel ervaring met ander soort sturen en mogelijkheden. https://www.justpedal.nl
Voor degene die graag meer willen weten over het Denham stuur. Eind juni komt Alee Denham himself naar Amsterdam en wij organiseren een avond in de winkel met hem. Houd onze agenda in de gaten.
Eric Schuijt schreef:
zo 26 mei, 2019 12:25
Voor degene die graag meer willen weten over het Denham stuur. Eind juni komt Alee Denham himself naar Amsterdam en wij organiseren een avond in de winkel met hem. Houd onze agenda in de gaten.
Interessant. Plaats je hier ook een bericht als datum bekend is?
ik heb al een apart berichtje hiervoor gemaakt. Alee komt vrijdag de 28e juni geeft hij een presentatie. (hij is al een paar dagen in Amsterdam hoor)

Hier is de link om je aan te melden: https://www.vakantiefietser.nl/product/ ... sh-spoken/
Waar of bij wie kan ik eens een Denham stuur uitproberen?
Iedereen die bij ons een fiets koopt kan alle sturen uitproberen (maar we hebben er een stuk of 30!)
Wij meten op op ons pasframe (ontworpen en gebouwd door Marten Gerritsen) en dan kijken we o.a. naar de spanning in de polsen, ellebogen een schouders. En als de backsweep van een Denham stuur goed bij jou past, dan kan dat voor jou het juiste stuur zijn.
Ik heb zelf wat geëxperimenteerd met sturen.
Een recht stuur past niet in m'n handen en de backnogwat blijkt van de breedte van het stuur af te hangen (in minj geval dan)
Neem de proef op de som.
Hou je armen en handen passief een eindje voor je en sluit je vingers een beetje.
Je ziet dan dat holten van je handen niet parallel aan je heupen staan maar een een hoek maken.
Doe dat met je handen dichterbij elkaar en wat verder uit elkaar en zie dat de hoek wijzigt.

Bij mij blijkt dat als ik mijn handen dichter bij elkaar houd, de hoek groter wordt en bij verder uit elkaar meer parallel met de heuplijn komen te staan.
Bij de fietsenmaker mocht ik verschillende sturen proberen en die op mijn fiets monteren.
Op je eigen fiets is het toch weer anders dan op een andere fiets.
Bij het derde stuur was het raak; precies de goede hoek (voor mij dan)

Alle drie de sturen waren zo rond de 25 euro, dus dat hoeft je de kop niet te kosten.

En, oh ja, de hoek van het Denham stuur is voor mijn arm-hand combinatie te groot.
Belle - leuke, goede vergelijking tussen Denham en Jones. Ben zelf nu naast dropbars ook met de Jones aan het rijden en merk dat ik de Jones erf fijn vindt. heb er wel innerbarends opgezet voor nog meer handposities.Voor mij is de backsweep prima.

Plaats zelf meestal de handen net daar waar de bovenste bocht begint.
Niemand die mijn poormans solution wil uitproberen?
Je kan dan de bar-ends in de osse-kop-stuurbocht verplaatsen en zo allerlei back-sweeps en ook hellingen met het horizontaal uitproberen.

Gek genoeg ben ik zelf (en mijn wederhelft eigenlijk ook)* heel tevreden met een gewoon race-stuur op een extra lange stuurpen. Wij pakken het stuur meest op het rechte middendeel beet, of net op de bocht, dus met de hand als een klauw over het stuur of juist buitenom om het stuur grijpend. Minder vaak een wat diepere zit met de handen bijna bovenop de remmen.
Onderin de racebocht is dan voor hard de helling af of veel tegenwind ... en soms is de racebocht ook handig als je de fiets moet optillen of duwen.

Bij een smalle instap in de trein is een smaller stuur een zegen.
Verder heb ik meermaals gehoord dat zolang je niet MTB-t en/of met een heel "zwaar stuur" rijdt dat een stuur ongeveer je schouderbreedte zou moeten hebben, dat belast schouders en handen het minst.

  * Ik was lang nogal wantrouwend mbt de race-sturen, want behorend bij de race-fiets-cultuur.
     Na korte tijd een spaghetti-stuur, dus eentje met beetje bocht en daarna een zwakke back-sweep was ik snel genezen.
Tijdens mijn eerste fietsvakantie vorig jaar kwam ik erachter dat ik een dropbar heerlijk vind fietsen op lange stukken met goed wegdek. Echter bij moeilijk wegdek en afdalingen vond ik dat ik te weinig controle had. Ik heb daarna een Denham-stuur gekocht.
De vooruitstekende delen van het Denham-stuur komen precies overeen met mijn dropbar. Maar ik kan breed zitten wanneer het lastig wordt. Dus ik vind het de ideale oplossing. Na een lang stuk overpakken naar de brede positie voelt alsof je op een andere fiets stapt.

Gek genoeg vind ik de achterste ronding van een dropbar lekkerder zitten dan op de remgrepen. Ik heb het Denham-stuur dus ondersteboven gemonteerd. Hierdoor liggen mijn handpalmen lekkerder op het stuur.
Ik vind het een heerlijk stuur. Al had Ik het ook goed gevonden als de backsweep een paar graden minder was, en als het een oversized maat zo hebben. Maar dat laatste komt nog heb ik gehoord.

Bijlagen

Hieronymos schreef:
za 15 feb, 2020 07:35
.... Echter bij moeilijk wegdek en afdalingen vond ik dat ik te weinig controle had. ...
Tja, ik merk bij alleen een race-stuur wel wat voorbijgaande spierpijn in de schoudergordel ... daarvan neem ik dan aan dat het gezonde extra training is. Qua controle heb ik geen klagen, dwz met genoeg bagage voor en een zekere snelheid is de geometrie van onze fietsen zo dat ze hoogstens wat traag van hun pad te brengen zijn (en dat is bij een snelle afdaling mijns inziens alleen maar een voordeel).

Maar goed, een stuur is bijna net zo belangrijk als het zadel: "zit" het stuur niet lekker dan is dat steeds irritanter.
Als ik nu naar het fraaie diagrammetje kijk dan zou je wellicht ook een MTB-achtig (of sportief stads-) stuur kunnen nemen en daar van die bar-end-hoorntjes (aangepast zodat ze niet alleen op het eind willen) kunnen nemen om verschillende stuur-opties uit te proberen.
Mij lijkt een handicap van het Denham (en de andere) speciale stuur dat ze slechts beperkt mogelijkheden tot aanpassen kennen. Op z'n kop monteren zoals Hieronymos deed is dan de limiet.
Bij mijn "fröbel-methode" kan je de helling van de uitstekende handvatten en die van de "hoorntjes" onafhankelijk varieren, en je kan ook nog eens verschillende "hoorntjes" uitproberen. Je kan ook, zoals ik eerder noemde dus omgekeerd als je uitgaat van een race- of ossekop-stuur daar bar-endjes op zetten als extra machtarm voor de moeilijker passages.

O ja, nu ik een en ander schrijf ... bedenk ik heel triviaal en tegelijk heel belangrijk: Wij hebben bij onze race-bochten normale race-fietsremhandels met van die stads-beugels (en nog een derde rem rechts semi-centraal).
De rem "controle" is bepalend voor waar je je handen plaatst ... als je in volle vaart (of op een moeilijk parcours) je handen moet verzetten om te remmen dan ben je niet "in control". De keuze is dus ineens "reuze" als je nog eens kijkt of je niet beter af bent met je remhandels op een andere plek ... het leidt natuurlijk wel tot meer keuze-stress.
Misschien ben ik abuis maar ik heb de indruk dat de overbrede sturen afkomstig zijn uit het extreme trial-rijden ... en daarbij kan ik me heel goed voorstellen dat je een breder stuur wilt met de remmen aan het uiteind van de lange machtarm -- dat is evenwel een heel ander soort controle als dat wat een gemiddelde lange-afstandsfietser zoekt.
Misschien ben ik abuis maar ik heb de indruk dat de overbrede sturen afkomstig zijn uit het extreme trial-rijden ... en daarbij kan ik me heel goed voorstellen dat je een breder stuur wilt met de remmen aan het uiteind van de lange machtarm -- dat is evenwel een heel ander soort controle als dat wat een gemiddelde lange-afstandsfietser zoekt.
Ik weet niet of ze daar vandaan komen - doch merk zelf dat ik het extra brede kan waarderen op gravel/ zandpaden. Ik vind dat ik nu makkelijker en met een hogere snelheid door deze paden kan rijden (zal ook gedeeltelijk liggen aan de brede banden) - dan met mijn drops. Ik kan nu makkelijker de fiets corrigeren en voel me zekerder. Vermoed dus dat het te maken heeft met het soort weg waar je voornamelijk op fietst. Doch ook op asfalt kan ik het brede waarderen - net of je op je luie stoel zit.
Ik heb sinds zomer 2019 een Denham stuur op mijn IDworx ER. Ben er zeer tevreden mee. Het stuur is lekker breed waardoor het nog stabieler fietsen is. Verder is de variatie in handgrepen heel prettig om af te wisselen. Op de bar-ends en het middelste rechte deel heb ik foam tubes geplaatst, met daar overheen zelfgemaakte leren bekleding (van een oude handtas).
Omdat het stuur in een bocht loopt komt het verder naar achter. In verband daarmee heb ik een langere voorbouw (stem) Ergotech 120mm gemonteerd.
Afgelopen weken op fietsvakantie heb ik gemerkt dat de breedte van mijn stuur overeenkomt met de breedte van mijn bagage. Breder wil ik niet want dat maakt het op sommige punten lastiger om in te schatten of je er wel of niet door kan.
Bijv bij hekjes of klappoorten of langs een paaltje of boom.
Ik blijf dus bij mijn recht stuur en wil niet breder.
Ik heb in februari dit stuur op mijn fiets proberen te zetten, maar de lengte van de uiteinden lieten het niet toe om de remgrepen (magura) de shifters (shimano) en de handvatten (Ergon) er op te zetten.
Ik heb toen toch maar besloten om het stuur niet te nemen.