Additionally, paste this code immediately after the opening tag: levensduur ketting - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

levensduur ketting

Leon schreef:
wo 09 okt, 2019 17:56
Met aswasmachinespul gaat poetsen kan natuurlijk. Dan lijkt het me verstandig om een veiligheidsbril op te doen. Dat is sterk spul.
T de F mecaniciens gebruiken Dreft. Zelf begin ik als de zaak erg vies is eerst met een beetje diesel en daarna lauw water + Dreft in de plantensproeier. En ja ook ik gebruikte vroeger wasbenzine en probeerde ook zo'n 'professioneel' bakje speciale 'professionele' kettingreinigingmiddel, met borsteltjes aan de ketting. Daarna fietsen en wat knarste toen alles maar dat was een teken dat je het intensief professioneel gedaan had...dacht ik.
Roadster schreef: Daarna fietsen en wat knarste toen alles maar dat was een teken dat je het intensief professioneel gedaan had...dacht ik.
Dat herken ik. Waar duidt dat op? Dat alle smering uit de ketting is verdwenen? Ik gebruik zelf Cyclon Bionet ontvetter?
Velotraumer schreef:
do 10 okt, 2019 10:39
Roadster schreef: Daarna fietsen en wat knarste toen alles maar dat was een teken dat je het intensief professioneel gedaan had...dacht ik.
Dat herken ik. Waar duidt dat op? Dat alle smering uit de ketting is verdwenen? Ik gebruik zelf Cyclon Bionet ontvetter?
Bij dat knarsen voelde ik altijd duidelijk de zandkorreltjes in de ketting breken, net als wanneer je iets te ruig door de duinen fietst en net een zwaai zand over je ketting hebt gekregen. Als je met je gezicht in het zand hapt krijg je hetzefde effect tussen je tanden.
Je hebt dan nog niet alles echt schoon gemaakt maar ook zand naar binnen gespoeld.

Ik ken maar twee methoden waar ik mijn kettingen echt schoon mee heb gekregen:
1. Een stevige hogedrukspuit met echt heet water. Niet zo'n gele kanarie met lauw water van thuis maar eentje die ze bij de meeste carwashes niet meer publiek beschikbaar hebben. Die moet je dan vol op de rollen van de ketting richten en de ketting laten lopen. Uiteraard krijg je dan gezeur van anderen die zeggen dat dat niet mag etc. etc.
2. Ketting van de fiets afhalen en in een plastic fles stoppen. Een flinke slok wasbenzine er in en schudden. Wasbenzine en rommel er uit laten lopen en 2x herhalen. Dan de fles kapot knippen om de ketting er uit te krijgen en laten drogen.

Maar uiteindelijk is ontvetten van een ketting juist niet het doel. Vet in de ketting is goed. Het is niet voor niets dat je een ketting smeert met olie, vet of was. Wat je er uit wilt hebben zijn de harde deeltjes. Die krijg je er behalve met bovenstaande methoden ook uit met de koude versie van die stevige hogedrukspuit. Of je doet het gewoon niet.
Velotraumer schreef:
do 10 okt, 2019 10:39
Roadster schreef:Daarna fietsen en wat knarste toen alles maar dat was een teken dat je het intensief professioneel gedaan had...dacht ik.
Dat herken ik. Waar duidt dat op? Dat alle smering uit de ketting is verdwenen? Ik gebruik zelf Cyclon Bionet ontvetter?
Ja. Niet doen en volg het genoemde advies van Rohloff.
Roadster schreef:volg het genoemde advies van Rohloff.
Welk advies van Rohloff bedoel je?
Roadster schreef:
wo 09 okt, 2019 18:04
hansrtd schreef:
zo 06 okt, 2019 12:06
De ketting van mijn Idworx Easy Rohler met kettingkast is na 25000 km vervangen. Het voorblad was nog goed.
25.000 is veel. Wat doe jij aan kettingonderhoud ? en wat schrijft Idworx voor of wat wordt aanbevolen ?
Het enige onderhoud is incidenteel een paar drupjes olie. Ik ben me niet bewust van een voorschrift van Idworx.
Ik herken niets van krakende kettingen na het schoonmaken. Zoals eerder vermeld gebruik ik wasbenzine. Na een passage door de PT Chain cleaner is de ketting ogenschijnlijk proper, maar als ik ze in de fles wasbenzine leg komt er nog wel wat zwarte prut uit. Het is niet nodig om de fles open te knippen, Leon, met een spaak krijg je de ketting er zo uit.

Ik heb voorheen wel andere middelen gebruikt maar wasbenzine heeft 3 grote voordelen:
  1. Ik kan het kopen in de supermarkt op de hoek aan 4€/l.
  2. Wasbenzine vervliegt snel, je moet dus geen toeren uithalen om de ketting binnenin droog te krijgen.
  3. Het recycleert goed, als je vuile wasbenzine rustig laat staan zakt het vuil naar de bodem. Je kan de vloeistof zonder problemen hergebruiken.
Ik gebruik het wel buien want binnenshuis krijg je waarschijnlijk kankeraids na één snif van het goedje.

Natuurlijk moet je die ketting nadien smeren, anders heb je ze niet schoongemaakt.
Van de site van m-gineering
http://www.m-gineering.nl/ketting.htm

Bijlagen

bdr schreef:
vr 11 okt, 2019 10:24
... wasbenzine ...
Ik kan het kopen in de supermarkt op de hoek aan 4€/l.
Tip: bij de Plus kost wasbenzine €1,45.
https://www.plus.nl/product/merkloos-wa ... iter-42737
BDR komt uit België volgens mij Leon, daar is dat spul wat duurder...
Velotraumer schreef:
vr 11 okt, 2019 08:39
Welk advies van Rohloff bedoel je?
Deze link had ik een paar berichten geleden gegeven:

https://www.rohloff.de/fileadmin/_migra ... ege.de.pdf

Khad nog 1 ding vergeten: De prijs.
Materiaal ontwikkelingen gaan steeds door;
een Renault R 4, mn eerste auto, begon al na 5 jaar door te roesten
en tegenwoordig geeft Renault 12 jaar garantie tegen roest.
Mercedes zelfs 30 jaar.

Zo ook de fietsketting want die kost nog maar 15 euro en
gaat lang mee. Dus als zelfs zeer (arbeids)intensief kettingreinigen,
waarbij de ketting van de fiets af gaat, het kettingleven wat
zou verlengen mag je je afvragen of die enkele eventueel (!)
bespaarde euro's het ontzettend vieze gekloot met die
ketting de moeite waard zijn.
En vervolgens moet je je afvragen wat al die agressieve reinigingsmiddelen met ons milieu doen. Dus ook hier: gewoon schoonmaken met de tuinslag, doekje erover, beetje olie en als het kraken niet meer weggaat een nieuwe ketting van ca € 15. (overigens gaat mijn ketting meestal eerder kraken van het niet meer fijn over de tandwielen lopen als van vuil in de ketting.)
Shadow schreef:
vr 11 okt, 2019 11:08
BDR komt uit België volgens mij Leon, daar is dat spul wat duurder...
Aha, dat. Grappig is het wel dat de autobenzine daar goedkoper is.
Als ik een ding nooit meer doe, is het gebruik van wasbenzine voor de ketting. Dat oplosmiddel gaat in de ruimte van de pennen en semibussen zitten. Dat verdunt daar de smering en verhoogt de slijtage.
Ik gebruik PTFE smeermiddel van de rollen en de kettingwielen en de ketting bij vrijwel schoon. Soms een harde borstel over de ketting en kettingwielen. De ketting gaat minimaal een jaar mee en als die versleten is koop ik een nieuwe van circa 8 euro.
Ik ben met m’n nieuwe fiets eens begonnen met Pedro’s Ice wax 2.0, kijken wat dat brengt...
Shadow schreef:
vr 11 okt, 2019 15:42
Ik ben met m’n nieuwe fiets eens begonnen met Pedro’s Ice wax 2.0, kijken wat dat brengt...
Heb je de ketting eerst ontvet?
Nee?
Zover ik weet gaat en altijd gelezen heb olie en was niet goed samen bij smering. Nu zit er op een nieuwe ketting meestal een laag olieachtig produkt. Niks mis mee, maar wel olie. Daar zou je een ketting eerst moeten ontvetten. Dat gaat goed met de 3xspoelenmetwasbenzinemethode die ik eerder beschreef.
Het zou best kunnen dat het niet uitmaakt.

Let in de winter wel op dat Pedro's op waterbasis is en eigenlijk moet drogen nadat je het opbrengt. Dus smeren na het fietsen. Anders fiets je het spul tijdens het rijden van de raakvlakken weg.
Als je de ketting ontvet hebt kost het tamelijk veel spul om de ketting de eerste keer te smeren. Dat wordt beter.
Ah mooi, bedankt voor de tips!
PietV schreef:
vr 11 okt, 2019 13:37
Als ik een ding nooit meer doe, is het gebruik van wasbenzine voor de ketting. Dat oplosmiddel gaat in de ruimte van de pennen en semibussen zitten. Dat verdunt daar de smering en verhoogt de slijtage.
Dat is dan toch een heel eigenaardige soort wasbenzine. Als ik een ketting uit de wasbenzine haal en in openlucht ophang is ze binnen het half uur kurkdroog. Wasbenzine verdampt snel, probeer maar eens een bodempje wasbenzine op een bord uit te gieten.