Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Moet ik blijven inremmen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Moet ik blijven inremmen?

daulagari schreef:
vr 10 mei, 2019 22:52
.....
PietV schreef: Dat door herhaald gebruik de remvloeistof wat is opgewarmd en daarbij genoeg is uitgezet is niet juist. Het volumetoename van warmere remvloeistof is te verwaarlozen.
Als dat echt zo zou zijn dan zouden hydraulische schijfremsystemen nog wel gesloten systemen zijn, dat wil zeggen zonder z'n reservoir maar met een constante hoeveelheid remvloeistof. In het boek Vakantiefietsen van m-gineering lees ik dat die systemen snel uit de mode zijn geraakt.
Het reservoir met fluid inlet dient om slijtage van de remblokken te compenseren, niet om uitzetting van de remvloeistof op te vangen. PietV heeft gelijk dat de thermische uitzetting of inkrimping verwaarloosbaar is.
Vanwege die automatische slijtage-compensatie moet je bij het inzetten van nieuwe remblokken de hendels in de uiterste stand terugzetten en dan de remcylinders naar zo ver mogelijk terugdrukken. Hiervoor dient dit stuk gereedschap
Afbeelding

Schijfremmen zijn zo krachtig omdat ze gebaseerd zijn op het hevelprincipe: Kracht x Weg = Constant. De weg aan de remschijfkant moet heel kort zijn (zie plaatje uit Wikipedia). Door de automatische slijtagecompensatie kun je de weg ongeveer 1 mm korter maken.
Afbeelding

Op de topicvraag heb ik geen snel antwoord. Opvallend is wél dat het alleen de voorrem betreft. Zet je de fiets op je werk soms weg in een verticale stand? Dan kan het zijn dat een deel van remolie van de voorrem terug loopt in het reservoir. Je bent dan die slijtage-compensatie aan het opheffen. Daarom moet je steeds opnieuw inremmen.
Het is maar een vermoeden.
Los van de vraag of je fiets misschien verticaal hangt, zou je vóór het wegrijden je remhendel een paar keer kunnen aantrekken (in stilstand). Als je daarna géén verminderde remwerking meer hebt, ligt de oorzaak vrijwel zeker in het hydraulische systeem, omdat de oppervlakken van remblokken en remschijf bij stilstand niet over elkaar wrijven. Heb je wél nog steeds verminderde remkracht, dan ligt het waarschijnlijk aan die oppervlakken en niet aan de hydraulica.
daulagari schreef:
za 11 mei, 2019 11:35
Wat betreft de uitzetting door temperatuur, de uitzettingscoefficient van remolie is ongeveer 6.4 X 10-4 °C-1:
* Bij   60°C verschil (van 20°C naar  80°C) neemt het volume 4% (3,84%) toe.
* Bij 250°C verschil (van 20°C naar 270°C) neemt het volume 16% toe.
We kennen vele soorten remvloeistoffen. O.a. aangeduid met DOT 3, DOT 4, DOT 5 en DOT 5.1. Wat de uitzettingscoëfficiënt ook mag zijn, het is niet van invloed op de remkracht. De constante boring, die wordt vrijgeven als de zuiger van de rempomp of hoofdremcilinder in ruststand staat, zorgt er voor dat teveel van vloeistof naar het reservoir gaat en dat bij slijtage van de blokjes de hydraulische kolom gevuld blijft. In de ruststand is het systeem drukloos. Anders blijven de blokjes slepen.
PietV schreef:
za 11 mei, 2019 16:57
daulagari schreef:
za 11 mei, 2019 11:35
Wat betreft de uitzetting door temperatuur, de uitzettingscoefficient van remolie is ongeveer 6.4 X 10-4 °C-1:
* Bij   60°C verschil (van 20°C naar  80°C) neemt het volume 4% (3,84%) toe.
* Bij 250°C verschil (van 20°C naar 270°C) neemt het volume 16% toe.
We kennen vele soorten remvloeistoffen. O.a. aangeduid met DOT 3, DOT 4, DOT 5 en DOT 5.1. Wat de uitzettingscoëfficiënt ook mag zijn, het is niet van invloed op de remkracht. De constante boring, die wordt vrijgeven als de zuiger van de rempomp of hoofdremcilinder in ruststand staat, zorgt er voor dat teveel van vloeistof naar het reservoir gaat en dat bij slijtage van de blokjes de hydraulische kolom gevuld blijft. In de ruststand is het systeem drukloos. Anders blijven de blokjes slepen.
Klopt ... maar soms gaat het mis ...
Daarom ook mijn opmerking:
" Mijn "hypothese" is dus alleen interessant als de "fluid inlet port" niet goed wordt vrijgegeven (door hetzij vervuiling danwel door een remhandel die niet goed naar de rust-stand terugkomt). "

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
za 11 mei, 2019 17:46
PietV schreef:
za 11 mei, 2019 16:57
daulagari schreef:
za 11 mei, 2019 11:35
Wat betreft de uitzetting door temperatuur, de uitzettingscoefficient van remolie is ongeveer 6.4 X 10-4 °C-1:
* Bij   60°C verschil (van 20°C naar  80°C) neemt het volume 4% (3,84%) toe.
* Bij 250°C verschil (van 20°C naar 270°C) neemt het volume 16% toe.
We kennen vele soorten remvloeistoffen. O.a. aangeduid met DOT 3, DOT 4, DOT 5 en DOT 5.1. Wat de uitzettingscoëfficiënt ook mag zijn, het is niet van invloed op de remkracht. De constante boring, die wordt vrijgeven als de zuiger van de rempomp of hoofdremcilinder in ruststand staat, zorgt er voor dat teveel van vloeistof naar het reservoir gaat en dat bij slijtage van de blokjes de hydraulische kolom gevuld blijft. In de ruststand is het systeem drukloos. Anders blijven de blokjes slepen.
Klopt ... maar soms gaat het mis ...
Daarom ook mijn opmerking:
" Mijn "hypothese" is dus alleen interessant als de "fluid inlet port" niet goed wordt vrijgegeven (door hetzij vervuiling danwel door een remhandel die niet goed naar de rust-stand terugkomt). "

Groeten BSM
De kans dat de "fluid inlet/oulet port" niet wordt vrijgegeven door vervuiling of de remhandel heb ik bij al mijn rem-onderzoeken nog nooit meegemaakt. Vervuiling moet erg groot zijn om dat gat af te dichten. Dat heeft ook niets met blijvend inremmen te maken.
In theorie blijft het mogelijk dat i.p.v. synthetische remvloeistoffen wordt bijgevuld met een minerale LHM remolie of gewoon motorolie. Dan kunnen de rubberen remcups en rubberen remleidingen worden aangetast en gaan zwellen. Ook diverse merken remmen voor fietsen worden afgevuld met minerale LHM remolie.
PietV schreef:
za 11 mei, 2019 18:41
....

De kans dat de "fluid inlet/oulet port" niet wordt vrijgegeven door vervuiling of de remhandel heb ik bij al mijn rem-onderzoeken nog nooit meegemaakt. Vervuiling moet erg groot zijn om dat gat af te dichten. Dat heeft ook niets met blijvend inremmen te maken.
In theorie blijft het mogelijk dat i.p.v. synthetische remvloeistoffen wordt bijgevuld met een minerale LHM remolie of gewoon motorolie. Dan kunnen de rubberen remcups en rubberen remleidingen worden aangetast en gaan zwellen. Ook diverse merken remmen voor fietsen worden afgevuld met minerale LHM remolie.
Nog nooit meegemaakt wil niet zeggen dat het niet kan voorkomen. Het blijvend moeten "inremmen" is ook ongewoon.

Qua niet vrijgeven komt voor, in ieder geval soms bij slecht afgestelde hydraulisch bediende koppelingen (ik ken het bij LandRovers). En in dat soort van gevallen komt het voor dat de hydraulische vloeistof langdurig opgesloten/ingesloten blijft, en bij het opwarmen van een en ander komt het systeem dan onder druk te staan.

Dit wil niet zeggen dat zoiets hier ook optreedt ... maar het is een te onderzoeken optie.

Groeten BSM
Het euvel bleek achteraf makkelijk verholpen. De combi schijf en blokjes pasten denk ik niet lekker bij elkaar. Ik schat in dat het blokje vervuild was. Na vervangen van de rem blokjes (+inremmen) geen problemen meer ondervonden.