Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reflectie streep op band verplicht? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Reflectie streep op band verplicht?

St_Jacobus schreef:
di 30 apr, 2019 09:59
Waarom zou je dat willen als gele reflectoren in de spaken ook zijn toegestaan?
Voor deze keer heb ik eens vrijwel geen objectieve argumenten maar persoonlijk heb ik die wielreflectoren altijd spuuglelijk gevonden en lijken op dingen die moeten van wetgeving die later is ingevoerd dan het object is ontworpen. Net zoiets als derde remlichten die knullig aan de binnenkant van de achterruit van de auto waren geplakt of de verlengde bumpers van Europese auto's in de VS ooit.
Leon schreef:
di 30 apr, 2019 10:07
St_Jacobus schreef:
di 30 apr, 2019 09:59
Waarom zou je dat willen als gele reflectoren in de spaken ook zijn toegestaan?
Voor deze keer heb ik eens vrijwel geen objectieve argumenten maar persoonlijk heb ik die wielreflectoren altijd spuuglelijk gevonden en lijken op dingen die moeten van wetgeving die later is ingevoerd dan het object is ontworpen. Net zoiets als derde remlichten die knullig aan de binnenkant van de achterruit van de auto waren geplakt of de verlengde bumpers van Europese auto's in de VS ooit.
Haha, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn! :D
St_Jacobus schreef:
di 30 apr, 2019 09:59
_Peter_ schreef:
ma 29 apr, 2019 23:12
Je kan dat net als de reflecterende velgtape (voor motoren en brommers) ook op je velg plakken (indien geen velgremmen natuurlijk). Dit is echter wel een stuk goedkoper.
Waarom zou je dat willen als gele reflectoren in de spaken ook zijn toegestaan? Die reflectors kosten maar een paar Euro en vallen ook nog eens veel beter op in het verkeer dan de witte strepen op de band, want die worden altijd snel smerig door vuil van de weg en vet/remstof van de fiets.
Je moet eens kijken hoe goed zelfs een vervuilde re(tro)flector nog werkt.
Als onze vakantie-fietsen ergens in het niks naast de tent staan als is een miezerig lantaarn-lichtje al genoeg om uiterst herkenbare re(tro)flecterende cirkels te laten zien. Paradoxaal genoeg is de gemiddelde straat in Nederland zo fel verlicht dat de reflecterende middelen ruimschoots overstraald worden door de andere lichtbronnen.

Groeten BSM
St_Jacobus schreef:
di 30 apr, 2019 11:45
Leon schreef:
di 30 apr, 2019 10:07
St_Jacobus schreef:
di 30 apr, 2019 09:59
Waarom zou je dat willen als gele reflectoren in de spaken ook zijn toegestaan?
Voor deze keer heb ik eens vrijwel geen objectieve argumenten maar persoonlijk heb ik die wielreflectoren altijd spuuglelijk gevonden en lijken op dingen die moeten van wetgeving die later is ingevoerd dan het object is ontworpen. Net zoiets als derde remlichten die knullig aan de binnenkant van de achterruit van de auto waren geplakt of de verlengde bumpers van Europese auto's in de VS ooit.
Haha, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn! :D
Ruim 32 jaar geleden werd wielreflectie wettelijk verplicht. Met de keuzevrijheid op welke wijze. Op fietsbanden van vóór 1987 zal weinig meer worden gereden. Het doel was om fietsen zijdelings zichtbaar en herkenbaar te maken. 24 uur van de dag. Gewoon levens sparen van zwakkere verkeersdeelnemers. Je hebt nu nog steeds een vrije bandenkeuze. Met of zonder reflectie. Ook voor wielrenners. En over smaak van niet te twisten.
PietV schreef:
zo 05 mei, 2019 11:46
Je hebt nu nog steeds een vrije bandenkeuze.
Voor heel veel banden wel ja. Maar niet voor de Super Moto-X. Hij bestaat wel met reflectie maar niemand kan hem leveren... Heb bij Santos na vraag gedaan maar die verwijzen me naar de dealer. De dealer laat weten dat ze niet te krijgen zijn.
mqaa schreef:
ma 06 mei, 2019 08:23
PietV schreef:
zo 05 mei, 2019 11:46
Je hebt nu nog steeds een vrije bandenkeuze.
Voor heel veel banden wel ja. Maar niet voor de Super Moto-X. Hij bestaat wel met reflectie maar niemand kan hem leveren... Heb bij Santos na vraag gedaan maar die verwijzen me naar de dealer. De dealer laat weten dat ze niet te krijgen zijn.
Inderdaad. En dat is al minstens zes maanden zo. Helaas bestaan er geen gelijkwaardige alternatieven.
nicolevelo schreef:
ma 06 mei, 2019 09:21
.... En dat is al minstens zes maanden zo. Helaas bestaan er geen gelijkwaardige alternatieven.
Op zoek gaan naar de dunne retroflecterende (holle) draad die indertijd bij de introductie van de reflectie-eis verkocht werd. Die draad net boven de spaaknippels in het wiel gevlochten voegt nauwelijks gewicht toe, is weinig ontsierend en zit ook verder nauwelijks in de weg ... misschien gewoon eens kijken bij een of ander fietsen recycle-project.

Groeten BSM
Als er geen alternatieven te vinden zijn, ook niet via internet o.i.d., de oranje spaakreflectoren zijn nu moeilijk verkrijgbaar (zoals een maand geleden geconstateerd in een grote Utrechtse fietsenzaak), maar de witte spaakreflectoren, die je om de spaken kunt klemmen, heb ik bij Lidl en Aldi gekocht. Misschien ook op internet? Probleem opgelost.

Mijn fiets op de onderstaande foto in München (25 juni 2016) stond in de schaduw, daarom heb ik erbij geflitst.

Afbeelding