Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wanneer is de fietsenmaker te duur? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Wanneer is de fietsenmaker te duur?

144 berichten
Bel schreef:
vr 26 apr, 2019 10:10
Tjonge, het valt allemaal niet mee.
Typisch werkgevers gewauwel dit.
Precies.

Ik krijg op het moment dat iemand begint te lamenteren over de belastingen altijd de neiging om te vragen "Ruilen" ?   Maar ik denk dan altijd aan wat mijn oma zei: "Van ruilen komt huilen".

Het is een voorrecht veel belasting te betalen, je hebt dan ook veel waar je het van kan betalen.
(En zo niet dan doe je iets niet goed.)

En dan tenslotte: Als het echt zo erg is, ga dan wat anders doen.

Groeten BSM
Bel schreef:
vr 26 apr, 2019 10:10
Typisch werkgevers gewauwel dit.
Op de erfenisbelasting na zijn dit toch allemaal simpele feiten waar maar al te veel consumenten geen enkel stom benul van hebben. (Jij en BSM natuurlijk wel....)

Let op: hiermee zeg ik dus NIET dat er geen ondernemers zijn die echt te veel vragen voor hun waar of dienst.
Bel schreef:
vr 26 apr, 2019 10:10
Eric Schuijt schreef:
do 25 apr, 2019 09:48
Ook al voel ik mij als winkelier niet aangesproken, toch wil ik je een kijkje in onze keuken geven:
Tjonge, het valt allemaal niet mee.

Typisch werkgevers gewauwel dit.
Het valt niet mee als werkgever. Geef je inzicht in je onkosten is het alweer niet goed.
joukon schreef:
vr 26 apr, 2019 11:20
Bel schreef:
vr 26 apr, 2019 10:10
Eric Schuijt schreef:
do 25 apr, 2019 09:48
Ook al voel ik mij als winkelier niet aangesproken, toch wil ik je een kijkje in onze keuken geven:
Tjonge, het valt allemaal niet mee.

Typisch werkgevers gewauwel dit.
Het valt niet mee als werkgever. Geef je inzicht in je onkosten is het alweer niet goed.
Ik kan niet voor "Bel" spreken, maar ik ben een heel klein ondernemertje, en ik ben dat o.a. omdat er naast veel gedoe ook een aantal verduiveld gunstige regelingen aan vast zitten. Over al die leuke voordeeltjes hoor je nooit gejeremieer, alleen bij de verjaarsborrel hoor je dan hoeveel je met slimme regelingen kan binnenharken.

Als je, zoals Eric Schuijt doet, een typisch werkgeverslijstje geeft, en niet werkelijk laat zien wat het allemaal kost .... dan moet ik "Bel" gelijk geven: het is een weinigzeggend werkgeversverhaal. (Ik heb overigens geen zin om de jaarrekeningen door te nemen, zo te zien doet Eric het goed genoeg.)

Tegelijkertijd verbaast het mij niks dat je als je je werk goed doet ook serieuze uurtarieven moet rekenen, en ... ik weet ook dat een goede fietsenmaker ook goed betaald moet worden, zoveel zijn er niet. Vreemd genoeg denken veel mensen dat omdat het "slechts" een fiets is het uurtarief lager zal zijn ... of het nu een fietsenmaker of een automonteur is: voor beide geldt dat het de ervaring en de uren zijn die je betaalt.

Daarom dus doe ik veel zelf, en als ik eens iets heb om uit te besteden dan klaag ik niet over de kosten of de wachttijd. Ik klaag ook niet over de belastingen (althans niet vaak): als je de voorzieningen die ervan betaald worden allemaal zelf zou moeten regelen dan was je duurder uit (nog afgezien van het gedoe).

Groeten BSM
Het is voor zijn tarief maar goed dat Eric geen huur benoemt van een Amsterdams winkeltje. :lol:
Een BBL opleiding tot fietstechnicus kost 240 euro.
Tel uit je winst!
Leon schreef:
vr 26 apr, 2019 08:23
supermario schreef:
do 25 apr, 2019 23:55
Leon
Hoe lang jij met je ketting doe, hangt van veel factoren af.
Heb je een dunne of dikke ketting. Trap jij licht of zwaar. Maak jij de ketting schoon of niet.
Loop de ketting over veel tandjes, dus groot voor en achter, treed er minder slijtage op.
Mario
Ik ontkrachtte alleen de stelling van Polling. Voor ontkrachting van een stelling is slechts één goed voorbeeld nodig.
Stelling? Ik stelde een vraag en meldde dat het bij mijn SP minder vaak nodig is.
Polling schreef:
vr 26 apr, 2019 13:03
Stelling? Ik stelde een vraag en meldde dat het bij mijn SP minder vaak nodig is.
Ik las en lees er meer in dan jij bedoelt... dus als ik nu wel begrijp wat je bedoelt zitten we gelukig toch op één lijn.
Polling schreef:
wo 24 apr, 2019 21:23
Je nou echt dat je elke 2500 km een nieuwe ketting, elke 5000 km een nieuwe cassette en (laat ik eens gek doen) elke 7500 km nieuwe voorbladen? Bij mijn SP met middenmotor (dus zwaarder belast) heb ik ook bij winter, regen en pekel ongeveer 6000-8000 km en dan de hele lijn vervangen. Bij een fiets zonder motor moet dat veel minder vaak moeten lijkt me.
Het zijn cryptisch geformuleerde zinnen. Maar de hersenen werken gelukkig zo dat we de boodschap begrijpen. Die boodschap komt op mij persoonlijk wat denigrerend over, alsof de ander iets stoms adviseert.
Bridgestone SM schreef:
vr 26 apr, 2019 12:17
joukon schreef:
vr 26 apr, 2019 11:20
Bel schreef:
vr 26 apr, 2019 10:10

Tjonge, het valt allemaal niet mee.

Typisch werkgevers gewauwel dit.
Het valt niet mee als werkgever. Geef je inzicht in je onkosten is het alweer niet goed.
Ik kan niet voor "Bel" spreken, maar ik ben een heel klein ondernemertje, en ik ben dat o.a. omdat er naast veel gedoe ook een aantal verduiveld gunstige regelingen aan vast zitten. Over al die leuke voordeeltjes hoor je nooit gejeremieer, alleen bij de verjaarsborrel hoor je dan hoeveel je met slimme regelingen kan binnenharken.

Als je, zoals Eric Schuijt doet, een typisch werkgeverslijstje geeft, en niet werkelijk laat zien wat het allemaal kost .... dan moet ik "Bel" gelijk geven: het is een weinigzeggend werkgeversverhaal. (Ik heb overigens geen zin om de jaarrekeningen door te nemen, zo te zien doet Eric het goed genoeg.)

Groeten BSM
Dat je zelf een ondernemer bent, groot of klein, ja er zitten zeer slimme voordelen aan. Dat staat buiten kijf.
Toch raar dan dat zo weinig mensen het ambiëren om een fietsenwinkel-reparatiewerkplaats voor zichzelf te willen beginnen? Er staat er nog een al vele maanden te koop in de Steenstraat in Arnhem.
Oh ja, op loopafstand bevinden zich een aantal fietsenwinkels/werkplaatsen in een straal van 800 meter.
En ja, met die vele miljoenen fietsgebruikers zal er best een goede boterham aan te verdienen zijn.
Er staat er nog een al vele maanden te koop in de Steenstraat in Arnhem.
Voor wie dus mega-winsten wil maken op fiets-reparaties, in het mooie Arnhem staat deze winkel te koop. Ook een Santos dealer.
https://www.defietsenmakerarnhem.nl/index.html
ivokremer schreef:
di 23 apr, 2019 14:14
Ik ben me net rot geschrokken bij de fietsenmaker. Ik laat mijn reisfiets om de twee jaar volledig nakijken en allerlei onderdelen vervangen: nieuwe banden binnen + buiten, nieuwe remblokjes, nieuwe ketting, eventueel hier en daar een nieuw voortandwiel, nieuwe achtercassette en een algehele controle (met name derailleur en versnellingen).

Wat denk je dat ik te horen kreeg? Schatting zeker 500 euro, waarvan €200 manuren.

Ik was juist naar deze fietsenmaker gegaan omdat mijn fietsmaat me twee jaar vertelde dat hij daar goedkoper uit was dan ik (ik liet het in 2017 doen voor 336 euro) en dat hij ook nog eens een leenfiets kreeg.

Nou, die leenfiets heb ik zelf nu ook, dus ik profiteer nu wel van het stukje extra service van Belga.

Maar dit is de allerlaatste keer dat ik dit laat doen. Ik vind een kostenstijging van meer dan 150 euro echt absurd en ik vond het daarvoor al duur. De volgende keer (over twee jaar) wil ik het meeste zelf kunnen doen.

Ik heb gewoon het gevoel dat ik me een oor laat aannaaien vanwege mijn onkunde. Ik weet immers niet wat nieuwe goede onderdelen kosten en hoe ik op slijtage moet controleren.

Er werd bijvoorbeeld gezegd: "je ketting is voor 90% versleten". Toen dacht ik: "volgens mij is dit gelul, maar ik heb geen poot om op te staan, want ik heb er geen verstand van".

Het viel me ook op dat de fietsmaker de achtercassette niet eens op heeft gemeten. Hij wees er alleen maar naar en zei: "die vervangen we altijd standaard". Alsof zo'n achtercassette niets kost...

Ik wil wel eens weten wat het me gekost had als ik het meeste zelf had uitgezocht en vervangen.
Aangezien we allemaal de fiets niet gezien hebben denk ik dat niemand op dit forum kan zeggen of die 500 euro te duur is. Ik vind het wel vreemd dat de TS verontwaardigd is over het bedrag van de schatting, en vervolgens toch tot het geven van de opdracht overgaat. Om de topicvraag te beantwoorden lijkt me de juiste weg geweest om bij nog enkele zaken een offerte te vragen.

"ik heb er geen verstand van, dus ik heb geen poot om op te staan" is wel erg makkelijk. ik heb zelf geen verstand van CV-ketels, maar ben wel overgestapt op een andere monteur omdat ik wat marktonderzoek heb gedaan.

En of het "zelf doen" de oplossing is, dat is maar de vraag. Ik denk dat een positieve motivatie om zelf te gaan sleutelen goed is, dus als je geïnteresseerd bent in de techniek van fietsen. Een negatieve motivatie (als het alleen maar om kosten te besparen is) levert waarschijnlijk een hoop frustratie op.

Of je fietsonderhoud leuk vindt is heel makkelijk uit te vinden. Begin gewoon met het zoeken naar de juiste lengte van een aantal schakels van je ketting (Sheldon Brown website) en leg er een liniaaltje langs. Of zoek uit hoe versleten tandjes eruitzien. Onderhoud begint bij kijken. Kijk naar je banden, en je ziet of ze aan vervanging toe zijn. Kijk naar je remblokjes etc. En o.a. op dit forum kan je heel veel kennis opdoen en hulp krijgen.

Als je verwonderd bent over hoe ver een metalen fietsketting uitgerekt kan worden, dan is de kans groot dat fietsonderhoud wat voor je is. Mocht je vieze handen krijgen en dat niet prettig vinden, kijk dan uit naar een andere manier om geld te besparen zoals het zelf lijmen van PVC-buizen van de kapotte riolering in de kruipruimte onder je huis. Een heel simpel klusje als het nodig is en een loodgieter heeft ook een heel redelijk uurtarief tegenwoordig.

p.s.

Zelf onderhoud doen vergroot ook het plezier in het fietsen zelf is mijn mening. Vooral als er iets kapot gaat onderweg wat je niet had verwacht. Vroeger baalde ik er dan ontzettend van, maar tegenwoordig zie ik het als leermomentje, vorig jaar nog toen ik last had van een buitenband die spontaan van mijn velg afliep en nu net nog vanwege lekke banden dicht bij het ventiel wat waarschijnlijk wordt veroorzaakt door wat los zittende "draaiende" buitenbanden die de binnenband meetrekken terwijl het ventiel in de velg "ankert". Allemaal leuke raadsels en door info op het internet op te lossen. En hoe ouder je fiets is, des te meer kennis doe je zo op.
Ik laat mijn reisfiets om de twee jaar volledig nakijken en allerlei onderdelen vervangen: nieuwe banden binnen + buiten, nieuwe remblokjes, nieuwe ketting, eventueel hier en daar een nieuw voortandwiel, nieuwe achtercassette en een algehele controle (met name derailleur en versnellingen).
Volgens mij zijn er al 5 pagina's met adviezen langsgekomen. Maar: veel onderhoud kan je met het juiste gereedschap zelf. En de kosten van de aanschaf ervan heb je na 2x gebruiken er wel uit.
Binnen- en buitenbanden vervangen? Lijkt mij toch een vereiste om die zelf te kunnen vervangen.
Koop een cassetteafnemer en een kettingzweep en je versleten cassette vervang je zelf.
Ook remblokjes voor velgremmen vervangen is niet moeilijk.
Oke, hydraullische remleidingen kan een ding zijn, maar is opzich ook niet lastig.

Kijk bij webshops als Mantel.com NL, bike24.de, bike-components.de voor een pak lagere prijzen.
Het lijkt bijna of je de fiets bij de FM stalt. 'ZO. Knap 'm op. Ik hoor wel wanneer ie klaar is.' Natuurlijk denkt de FM dan in Eurotekens. :wink:

EDIT: Wat rooss aangeeft. Persoonlijk wilde ik het zelf leren om te zien hoe dingen in elkaar steken. Dat je er dan vervolgens achterkomt dat dit een hooop geld bespaard was een leuke bijkomstigheid.
Eric op de Fiets schreef:
vr 26 apr, 2019 14:45
Er staat er nog een al vele maanden te koop in de Steenstraat in Arnhem.
Voor wie dus mega-winsten wil maken op fiets-reparaties, in het mooie Arnhem staat deze winkel te koop. Ook een Santos dealer.
https://www.defietsenmakerarnhem.nl/index.html
Bij gebrek aan een fietsenmaker die ook losse onderdelen verkocht in dit dorp destijds (dik 30 jaar geleden dus al) daar nog een mooi glimmende XT crankstel gekocht, jammer om te horen dat ze er mee stoppen, de lokatie is denk ik te duur geworden of er is geen opvolger die er brood in ziet, of iedereen gaat naar Mantel omdat het daar goedkoper is.
Ik laat mijn reisfiets om de twee jaar volledig nakijken en allerlei onderdelen vervangen: nieuwe banden binnen + buiten, nieuwe remblokjes, nieuwe ketting, eventueel hier en daar een nieuw voortandwiel, nieuwe achtercassette en een algehele controle (met name derailleur en versnellingen).
Er was een tijd dat je als trotse fiets-eigenaar naar een trotse fietsenmaker stapte voor het jaarlijks onderhoud.

Ik heb nog meegemaakt dat mijn opa dat deed. Hij bracht zijn fiets weg naar een echt traditionele fietsenmaker, met zo'n iets groezelige achterom. Na een afgesproken tijd ging mijn opa langs en liet de fietsenmaker zien dat de fiets geheel gestript was, en twee dagen daarna was de fiets weer fiets, met overal nieuw kogellagervet (vet van het soort dat je graag jaarlijks ververst), en verder ook keurig gepoetst en ingevet.

Een fiets was een waardevol bezit, en zo onderhouden bleef de fiets ook waardevol (overigens ook als je er daarna nog jaren op reed met een veel minder intensief onderhoud). Ik denk dat mijn opa nog een erg traditionele fietsenmaker kende, eentje met een traditioneel uurtarief ... vandaag de dag is dit niet haalbaar, vandaag de dag zeggen sommigen dat een fiets na een beperkt aantal jaren economisch is afgeschreven.

O ja, die fietsenmaker was dus ook in Arnhem, ergens in Klarendal, een aardige wandeling, mijn grootouders woonden in Angerestein.

Groeten BSM
_Peter_ schreef:
za 27 apr, 2019 00:17
Eric op de Fiets schreef:
vr 26 apr, 2019 14:45
Er staat er nog een al vele maanden te koop in de Steenstraat in Arnhem.
Voor wie dus mega-winsten wil maken op fiets-reparaties, in het mooie Arnhem staat deze winkel te koop. Ook een Santos dealer.
https://www.defietsenmakerarnhem.nl/index.html
Bij gebrek aan een fietsenmaker die ook losse onderdelen verkocht in dit dorp destijds (dik 30 jaar geleden dus al) daar nog een mooi glimmende XT crankstel gekocht, jammer om te horen dat ze er mee stoppen, de lokatie is denk ik te duur geworden of er is geen opvolger die er brood in ziet, of iedereen gaat naar Mantel omdat het daar goedkoper is.
Dit dorp heeft stadsrechten. Al heel lang :D
Momenteel ongeveer 145.000 inwoners.
Helaas is het stoppen noodgedwongen vanwege een fietsongeval waarbij de eigenaar arbeidsongeschikt raakte.
Dat kinderen geen troonopvolging willen verbaast mij niet.
Ooit voelde ik er zelf ook niet voor om mijn pa op te volgen in zijn bedrijf en ook als werknemer kreeg ik de kans het bedrijf van een werkgever over te nemen. Dat werk moet dan wel bij je passen en uitdaging bieden.

Zoals je schreef zit deze fietsenmaker er al heel lang. In elk geval zolang ik mij kan heugen (1981). Ik heb er zelf verschillende malen een fiets gekocht en bracht mijn fiets ter reparatie.
Ja Mantel ken ik ook. Die bedient een ander segment van de fietsmarkt. Als webwinkel bijvoorbeeld zijn er andere aanbieders die een ruimere keuze hebben. Staat wel tegenover dat Mantel een fysieke winkel is dat voordelen heeft zoals je kan ter plekke passen en advies krijgen. Soms koop ik er weleens een product ja. En neen, ik ben dan niet die persoon die vervolgens internet afstruint op zoek naar de goedkoopste aanbieder. Op verjaardagsfeestjes kom ik die verhalen tegen.
Voor fietsreparatie is het een brug te ver (!) als je zelf in Arnhem Noord woont. Arnhem Noord kent vele goede fietswerkplaatsen o.a. twee in de Steenstraat. Met gedegen vakkennis en als je onderweg pech hebt en een mailtje stuurt heb je binnen een dag antwoord met vele tips en trucs om je onderweg op weg te helpen.
Jammer dus dat zo'n fietsenmaker verdwijnt.
Bridgestone SM schreef:
za 27 apr, 2019 00:33
... mijn opa ...
Een fiets was een waardevol bezit, en zo onderhouden bleef de fiets ook waardevol (overigens ook als je er daarna nog jaren op reed met een veel minder intensief onderhoud). Ik denk dat mijn opa nog een erg traditionele fietsenmaker kende, eentje met een traditioneel uurtarief ... vandaag de dag is dit niet haalbaar, vandaag de dag zeggen sommigen dat een fiets na een beperkt aantal jaren economisch is afgeschreven.
Toen ik kind was, was ik ook wel onder de indruk van verhalen van mijn vader (geb. '26). "Ik moest nog veel fietsen om zo veel te fietsen als hij". Fietsen waren toen "veel beter".
Later met meer fietservaring terugkijkend bleek het toch wel een beetje grootspraak en ging het allemaal om een beperkt aantal jaren, tussen het einde van WOII en het moment dat hij een auto kocht, in ieder geval minder dan tien jaar, misschien maar vijf. Hij was ook trots dat hij zelfs een keer naar Geulle aan de Maas was gefietst. Dat was wel 80 kilometer.
Het steekt dan toch wat schril af in vergelijking wat (en waar en hoe) veel mensen op dit forum fietsen en wat fietsen van nu kunnen hebben.
Bedenk dat tien jaar voor een kind véél meer is dan tien jaar voor een volwassene. Als twaalfjarige is iets dat tien jaar geleden is gebeurd al langer dan mensenheugenis geleden. Als je wat ouder bent is tien jaar als gisteren.
Leon schreef:
za 27 apr, 2019 10:01
.... .
Hij was ook trots dat hij zelfs een keer naar Geulle aan de Maas was gefietst. Dat was wel 80 kilometer.
....
Op een fiets van toen was 80 km best een eind. Natuurlijk kan je ook 200 km wegtrappen op een zware "zwarte" fiets, zeker als je over de luxe van een SturmeyArcher versnellingsnaaf kon beschikken. En kijk eens naar de fietser nu: hoeveel rijden er die 200 km - zelfs die 80 km is voor de meesten al ver.
Bedenk bijv. ook dat de gemiddelde hedendaagse fietser nauwelijks nog weet wat een lekke band is, vroeger reed je al "met de billen knijp" over een stukje met puin verharde weg.

Ik reed overigens nog een aantal jaren naar tevredenheid op die fiets van mijn opa ... op de vlakke weg kon je er best mee uit de voeten, met gewoon één gelukkig gekozen verzet "verzet je bergen". Jammer genoeg liet mijn broertje de fiets stelen.

Groeten BSM
Jammer dus dat zo'n fietsenmaker verdwijnt.
zeker jammer dat er weer een zaak stop. Natuurlijk ook het gevolg dat er een standaard is gekomen in de afmontage van fietsen en het vak van rijwielhersteller daardoor minder complex geworden is. Rijwiel herstellen is het vervangen van onderdelen geworden. Zoals dit draadje al aangeeft, heeft de consument daar geen geld meer voor over. De goedkoopste onderdelenprijs van een buitenlandse website is de norm geworden. Service moet gratis zijn een marge voor een garantiereservering op de werkzaamheden is er niet meer. Het nettoloon van de laagstbetaalde werknemer, is de norm waarbij netto werktijd de definitie is. Daar kun je de huidige vastgoed huren en belastingen niet mee betalen. Dat heet evolutie. Voor ieder die IdWorks te duur vind. Lidl heeft ook een trekkingfiets te koop. Voor slechts €299 euro fiets je de wereld over. Als rijwielhersteller in Nederland kun je daar niet mee concurreren. Ieder waar naar zijn geld, vertelde mijn moeder altijd. Wijze woorden van een wijze vrouw die op de laatste koninginnedag is overleden. En zo heeft alles een einde.

Bijlagen

Toch gaat het ookwel eens anders.
Hier in de buitenwijk was een traditionele fietsenmaker. Zo een met flink pand met een aardige showroom waar het niet echt boterde, met daarachter een werkplaats waar een stuk of drie mannen bezig waren. Het was een filiaal van een zaak verderop. De zaak is gestopt. Er was duidelijk te weinig klandizie.
Na een paar jaar niks kwamen er uit het niets ineens twee zaken:
* een filiaal van fietsenwinkel .nl, zo'n grote lege zaak waar men fietsen verkoopt maar niet repareert, en met een filiaalhouder die blijkens de website dezelfde man is als bji 20 andere filialen in Nederland.
* een klein eenmanszaakje van een enthousiast mountainbiker die zich toelegt op bepaalde weinig voorkomende mountainbikes maar vooral op onderhoud en reparatie van fietsen uit de wijk.
De eerste winkel was na een jaar ineens weg.
De tweede is er nu al een paar jaar, de zaak staat altijd bomvol te repareren fietsen en op de deur hangt om de haverklap de mededeling dat hij wegens drukte geen nieuwe reparaties aanneemt. Zijn tarieven staan hier: http://zuydfiets.nl/tarieven/ Het is niet echt goedkoop.

Ik moet er zelf trouwens niet aan denken om met een tarievenlijst andermans fietsen te repareren. Bij de ene fiets gaat een reparatie van een leien dakje en ben je in tien minuten klaar terwijl je met een andere ellendige fiets een uur bezig bent en met wat pech alles verroest blijkt en onder je handen stuk gaat. Het zijn uitgerekend de slecht onderhouden en te goedkope fietsen die dat doen natuurlijk. Dan heeft de dealer van een duur merk toch wel een voordeel; die fietsen worden meestal beter onderhouden en zitten vooral beter in elkaar waardoor onderhoud geen masochistische expeditie wordt.