Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wanneer is de fietsenmaker te duur? - Forum Wereldfietser

Wanneer is de fietsenmaker te duur?

144 berichten
Ik ben me net rot geschrokken bij de fietsenmaker. Ik laat mijn reisfiets om de twee jaar volledig nakijken en allerlei onderdelen vervangen: nieuwe banden binnen + buiten, nieuwe remblokjes, nieuwe ketting, eventueel hier en daar een nieuw voortandwiel, nieuwe achtercassette en een algehele controle (met name derailleur en versnellingen).

Wat denk je dat ik te horen kreeg? Schatting zeker 500 euro, waarvan €200 manuren.

Ik was juist naar deze fietsenmaker gegaan omdat mijn fietsmaat me twee jaar vertelde dat hij daar goedkoper uit was dan ik (ik liet het in 2017 doen voor 336 euro) en dat hij ook nog eens een leenfiets kreeg.

Nou, die leenfiets heb ik zelf nu ook, dus ik profiteer nu wel van het stukje extra service van Belga.

Maar dit is de allerlaatste keer dat ik dit laat doen. Ik vind een kostenstijging van meer dan 150 euro echt absurd en ik vond het daarvoor al duur. De volgende keer (over twee jaar) wil ik het meeste zelf kunnen doen.

Ik heb gewoon het gevoel dat ik me een oor laat aannaaien vanwege mijn onkunde. Ik weet immers niet wat nieuwe goede onderdelen kosten en hoe ik op slijtage moet controleren.

Er werd bijvoorbeeld gezegd: "je ketting is voor 90% versleten". Toen dacht ik: "volgens mij is dit gelul, maar ik heb geen poot om op te staan, want ik heb er geen verstand van".

Het viel me ook op dat de fietsmaker de achtercassette niet eens op heeft gemeten. Hij wees er alleen maar naar en zei: "die vervangen we altijd standaard". Alsof zo'n achtercassette niets kost...

Ik wil wel eens weten wat het me gekost had als ik het meeste zelf had uitgezocht en vervangen.
Kijk hier eens als je wilt weten wat onderdelen kosten. Plus verzendkosten.
https://www.rosebikes.nl/fietsonderdelen
Mijn vaste fietsenmaker begint ook steeds meer te lijken op een autogarage. Uurloon zit inmiddels op €40. Maar 5 uur knutselen aan jouw fiets lijkt me overdreven, het uurtarief zal daar dus nog wel stukken hoger liggen.
Voor de rest: 2x biba/buba=100, remblokken 4x5=20, ketting 10, tandwielen kan duur uitpakken: 90, cassette: 30, totaal 250?
viewtopic.php?f=9&t=32602

En vervolgens zelf doen. Zal de eerste keer ook wel wat duurder zijn door het specifieke gereedschap wat je zult moeten aanschaffen natuurlijk.
ivokremer schreef:
di 23 apr, 2019 14:14

Er werd bijvoorbeeld gezegd: "je ketting is voor 90% versleten". Toen dacht ik: "volgens mij is dit gelul, maar ik heb geen poot om op te staan, want ik heb er geen verstand van".
http://www.rohloff.nl/product-details/p ... -3000.html
ivokremer schreef:
di 23 apr, 2019 14:14
Ik ben me net rot geschrokken bij de fietsenmaker. Ik laat mijn reisfiets om de twee jaar volledig nakijken en allerlei onderdelen vervangen: nieuwe banden binnen + buiten, nieuwe remblokjes, nieuwe ketting, eventueel hier en daar een nieuw voortandwiel, nieuwe achtercassette en een algehele controle (met name derailleur en versnellingen).

Wat denk je dat ik te horen kreeg? Schatting zeker 500 euro, waarvan €200 manuren.

Ik was juist naar deze fietsenmaker (Belga fietsen) gegaan omdat mijn fietsmaat me twee jaar vertelde dat hij daar goedkoper uit was dan ik (ik liet het in 2017 doen bij Erik Gorter voor 336 euro) en dat hij ook nog eens een leenfiets kreeg.

Nou, die leenfiets heb ik zelf nu ook, dus ik profiteer nu wel van het stukje extra service van Belga.

Maar dit is de allerlaatste keer dat ik dit laat doen. Ik vind een kostenstijging van meer dan 150 euro echt absurd en ik vond het daarvoor al duur. De volgende keer (over twee jaar) wil ik het meeste zelf kunnen doen.

Ik heb gewoon het gevoel dat ik me een oor laat aannaaien vanwege mijn onkunde. Ik weet immers niet wat nieuwe goede onderdelen kosten en hoe ik op slijtage moet controleren.

Er werd bijvoorbeeld gezegd: "je ketting is voor 90% versleten". Toen dacht ik: "volgens mij is dit gelul, maar ik heb geen poot om op te staan, want ik heb er geen verstand van".

Het viel me ook op dat de fietsmaker de achtercassette niet eens op heeft gemeten. Hij weer er alleen maar naar en zei: "die vervangen we altijd standaard". Alsof zo'n achtercassette niets kost...

ik wil wel eens weten wat het me gekost had als ik het meeste zelf had uitgezocht en vervangen.
En dáárom heb ik jaren geleden besloten om het zelf te gaan doen. Ik blijk het nog leuk te vinden ook! Maar om antwoord te geven op je vraag: de fietsenmaker is te duur wanneer jij dat vindt. En volgens mij heb je dat punt nu bereikt.
Tja, wanneer is de fietsenmaker te duur?
Een lastige vraag, als hij je meer rekent als waar jij op rekende is hij te duur.
In mijn ogen is het normaal als iemand een kosten-prognose doet, een vakman moet zo'n prognose wel kunnen maken, en ingeval van tegenvallers kan hij je altijd nog bellen. Dit is ook de gang van zaken bij mijn dealer waar het mijn 4-wielig monster betreft.

Of het in dit geval "objectief" te duur was ... dat weten we pas als we een compleet overzicht van werkzaamheden en vervangen zaken hebben. Het is eigenlijk altijd verstandig om af te spreken dat vervangen onderdelen voor je bewaard worden ... dan heb je in ieder geval iets om nog eens naar te kijken.

Mijn fietsenmaker wordt door sommige klanten ook "te duur" bevonden, ik vind 'm niet "te duur", maar ik doe ook heel veel zelf. Als ik soms zie wat voor afgetrapte barrels er binnengebracht worden ... dan vind ik 'm zelfs onbetaalbaar - ik zou gillend weglopen.
Anyway, toen ik vorig jaar tegen de vlakte gereden werd door iemand die op spiegel-afstand van geparkeerde auto's voorsorteerde terwijl ik daar nog reed ... toen heb ik mijn fiets, met name mijn voorvork eerst laten controleren, en na afkeur laten vervangen (door een vork die ik aanleverde). Mijn fiets heeft op de voorvork een best complexe voordrager, spatborden, velgremmen, een fietscomputer-opnemer ... en de rekening was slechts ± € 63,--. Ik vind dat heel bescheiden betaald voor best een berg werk.
Nu zegt mijn fietsenmaker ook dat ze het wel leuk vinden om eens in de zoveel tijd een wat minder gewone fiets van een trotse liefhebber onderhanden te hebben.

Groeten BSM
@Ivo - Waarom noem je hier twee fietsenzaken met naam en toenaam in het openbaar met een aanklacht?
We horen enkel jouw kant van het verhaal. En dus geen hoor en wederhoor. Ik vind het niet fair dat je namen noemt. Je bedoeling was toch om een algemene vraag te stellen, toch? Of ben je op wat anders uit? Verwijder de namen dan aub.
Frans & Dieuwertje schreef:
di 23 apr, 2019 14:59
@Ivo - Waarom noem je hier twee fietsenzaken met naam en toenaam in het openbaar met een aanklacht?
We horen enkel jouw kant van het verhaal. En dus geen hoor en wederhoor. Ik vind het niet fair dat je namen noemt. Je bedoeling was toch om een algemene vraag te stellen, toch? Of ben je op wat anders uit? Verwijder de namen dan aub.
Of ... voeg de gespecificeerde rekening bij.

Je hoeft wat mij betreft niet over precies met namen en rugnummers te zijn, maar je moet wel precies zijn met waar je nu werkelijk over klaagt. Nu is het een vaag verhaal waar eigenlijk alleen maar onkunde en onbegrip uit spreekt, en vooralsnog is het onkunde en onbegrip van de klant.

Groeten BSM
Jemig, je moet tegenwoordig steeds meer oppassen wat je waar benoemd op internet. Ik bedoelde er helemaal niets kwaads mee. Ik wilde gewoon weten of het normale bedragen zijn voor zulke reparaties of dat de twee genoemde bedrijven duurder zijn dan gemiddeld.

Ik begrijp de kritiek en ik ben het ermee eens dat genoemde fietsenwinkels zich niet kunnen verdedigen en daarom heb ik hun namen in mijn openingspost verwijderd. Hopelijk neemt dit iets van de irritatie van sommige mensen hier weg.

Ik vind het vooral opvallend dat ik voor ongeveer hetzelfde soort onderhoud als twee jaar geleden meer dan 150 euro meer moet betalen. Waar zit hem dat in? Zijn de uurlonen van fietsenmakers in het algemeen gestegen? Zijn goede fietsonderdelen veel duurder geworden?

Ik zal de specificatie opvragen en bijvoegen, maar dat duurt nog even. Op 7 mei kan ik hem pas weer ophalen.
Je kan iemand toch moeilijk aanwrijven dat hij 'onkundig' is. Niet iedereen hoeft een expert te zijn in het onderhouden van fietsen. (Hoeveel mensen kunnen hun auto onderhouden?)
Ik zie het vooral als een falen van een fietsenmaker als hij niet duidelijk kan maken waar de kosten in zitten en/of uitleggen waarom iets vervangen moet worden. Dat kost niet veel tijd en het laat de klant niet vertrekken met het gevoel dat hij wordt bedonderd.
ivokremer schreef:
di 23 apr, 2019 15:28
Jemig, je moet tegenwoordig steeds meer oppassen wat je waar benoemd op internet. Ik bedoelde er helemaal niets kwaads mee. Ik wilde gewoon weten of het normale bedragen zijn voor zulke reparaties of dat de twee genoemde bedrijven duurder zijn dan gemiddeld.
De sfeer op het forum is soms wat aan de zure kant, trek het je niet te veel aan.
Sonny schreef:
di 23 apr, 2019 15:34
ivokremer schreef:
di 23 apr, 2019 15:28
Jemig, je moet tegenwoordig steeds meer oppassen wat je waar benoemd op internet. Ik bedoelde er helemaal niets kwaads mee. Ik wilde gewoon weten of het normale bedragen zijn voor zulke reparaties of dat de twee genoemde bedrijven duurder zijn dan gemiddeld.
De sfeer op het forum is soms wat aan de zure kant, trek het je niet te veel aan.
Tja, dat weet ik dus niet he. Ik kom hier bijna nooit. Eigenlijk alleen vlak voor en vlak na de zomervakantie, want dan bestijg ik mijn favoriete stalen ros het meest. De rest van het jaar staat hij meestal maar eenzaam in mijn kelder.
ivokremer schreef:
di 23 apr, 2019 15:28
Jemig, je moet tegenwoordig steeds meer oppassen wat je waar benoemd op internet. Ik bedoelde er helemaal niets kwaads mee. Ik wilde gewoon weten of het normale bedragen zijn voor zulke reparaties of dat de twee genoemde bedrijven duurder zijn dan gemiddeld.

Ik begrijp de kritiek en ik ben het ermee eens dat genoemde fietsenwinkels zich niet kunnen verdedigen en daarom heb ik hun namen in mijn openingspost verwijderd. Hopelijk neemt dit iets van de irritatie van sommige mensen hier weg.
Dank voor het verwijderen van de namen van de fietsenmakers!
Het was geen irritatie noch zurigheid van mijn kant maar simpelweg goedbedoelde feedback. :wink:
Ivo

Het antwoord is simpel. Bijna alle fietsenmakers zijn oplichters. Zij rekenen gemiddeld €50/€60 per uur aan arbeidsloon.

Het meeste woord verdiend aan materialen, vooral cassettes en bladen.

Ik heb in verschillende zaken gewerkt en het is bjijna overal het zelfde. Als ik 30 min gewerkt had moest ik vaak 45 min rekenen. Dat is €15 meer.

Mario
Ik snap niet dat iedereen zo allergisch is voor het noemen van fietsenwinkel in combinatie met een mogelijk negatieve ervaring van 1 persoon. Een positieve ervaring was neem ik aan geen probleem geweest?
We zitten hier met liefhebbers bij elkaar om informatie uit te wisselen, daar is dit toch de perfecte plek voor?

Als ik een slechte ervaring heb moet ik dat dus niet noemen omdat een winkel geen reactie kan geven. Als iedereen dat niet doet kan een slechte (web)winkel dus gewoon op dezelfde voet verder.

Ik ben dan toch meer voor transparantie: noem het zoals het is en de volgende klant kan goed geinformeerd zijn eigen afweging maken. De winkelier kan er trouwens ook iets van leren, zoals duidelijker informeren.
Het sleutelwoord is objectief informeren of subjectief reageren vanuit een gevoel :wink:
Enne onze fietsenmaker is geen oplichter hoor Mario. Bovendien wordt een uurtarief wel op wat mee gepasseerd dan enkel uurloon. Sociale premies enzv. Daarbij doen wij ook een hoop zelf.
Je kunt ook een fietsreparatiecursus doen.
Een heel weekend sleutelen en er wordt ook nog voore een warme maaltijd gezorgd.
Niet alleen kun je een deel van de reparaties daarna zelf, je wordt op de cursus geholpen met de ingewikkeldere problemen.
En dat allemaal voor maar €75.
Frans & Dieuwertje schreef:
di 23 apr, 2019 16:17
Het sleutelwoord is objectief informeren of subjectief reageren vanuit een gevoel :wink:
Tja, als we nu allemaal berekenende en zorgvuldig formulerende mensen waren... dan was objectief informeren waarschijnlijk haalbaar geweest. En in het contact met een winkel zit natuurlijk ook een flink deel subjectiviteit: neem bijv. klantencontact/service. En daar moet ook over bericht kunnen worden, terwijl mensen daar verschillend tegen aan zullen kijken.

Dus gaan we 'reviews' als deze direct proberen te redigeren of laten we dat over aan de lezer?

Maar goed, ik hou op! :D
Eigenlijk alleen vlak voor en vlak na de zomervakantie, want dan bestijg ik mijn favoriete stalen ros het meest. De rest van het jaar staat hij meestal maar eenzaam in mijn kelder.

Als ik dit lees twijfel ik ook aan je FM....
Peter
supermario schreef:
di 23 apr, 2019 16:08
Het antwoord is simpel. Bijna alle fietsenmakers zijn oplichters. Zij rekenen gemiddeld €50/€60 per uur aan arbeidsloon.
Tja, dat mogen ze best vragen hoor. We zijn niet verplicht hun diensten af te nemen. Gelukkig is er concurrentie.

Voor telefoons zijn miljoenen mensen bereid om 200% marge te betalen. Ook in die markt bestaan (veel) goedkopere alternatieven.
https://www.forbes.com/sites/jeanbaptis ... it-margin/