Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe verwijder ik een afgebroken bout? - Forum Wereldfietser

Hoe verwijder ik een afgebroken bout?

Een van de twee inbusboutjes (M5?) waarmee de achterstandaard is bevestigd is afgebroken. Aan de achterzijde zit geen gat, dus ik kan het uiteinde daar niet klemmen.

Weet iemand uit eigen ervaring hoe ik deze bout kan verwijderen?
Met een puntslag gaatje aan de rand van de bout in tikken en dan in de juiste richting draaiend verder tikken. (Tegen de klok in)
Als dat niet zou lukken, netjes in het midden centerpunt tikken, uitboren met diameter 4.
Nog een laatste manier: uitboren met diameter 3,5 en met een linkse tap M4 draad in tappen. Er zijn tooltjes die boren en tappen in 1 keer. Beetje voorzichtig dat de tap niet afbreekt. Daarom gebruik ik liever de 2 eerste manieren.
Heb ook een keer zoiets gehad. Mijn fietsenmaker deed het toen gewoon met een boormachine, ik denk met een iets dunnere boor dan de bout zelf. In feite boor je dan de bout aan gort :D
Maar het werkte prima, bout weg, gat weer schoon. Succes ermee!
Thanks. Dan ga ik zo boren. Ik hoop dat mijn b-kwaliteit boortjes het redden.
Ik had hiervoor ooit een linksdraaiend boutverwijdersetje gekocht.. nooit gebruikt geloof ik. Kruipolie inspuiten zodat er zo min mogelijk weerstand ontstaat van het schroefdraad van de afgebroken bout is mss nog een tip
bast1aan schreef:
ma 22 apr, 2019 18:13
Ik had hiervoor ooit een linksdraaiend boutverwijdersetje gekocht.. nooit gebruikt geloof ik. Kruipolie inspuiten zodat er zo min mogelijk weerstand ontstaat van het schroefdraad van de afgebroken bout is mss nog een tip
Zoiets heet een extractor.
Gaatje in je afgebroken boutje boren ongeveer 3 mm .
Met een wringijzertje of een kleine bahco proberen los te draaien.
Succes
Dirk
willem.m,

Doe voor het mooi een messing buisje om de boor liefst van een zodanige passing dat de boor mooi gecentreerd voor de bout blijft. Als je met een dunner boortje (maar niet zo dun dat dat boortje weer breekt) begint en daarna het gat wat opruimt dan lukt het soms ook nog wel er een spijker oid in te slaan en daarna wil het restant van het boutje waarschijnlijk wel met de griptang losdraaien.
Met een Torx-bitje (of een speciaal daarvoor bedoelde extractor) gaat het in principe beter .... totdat je de pech hebt dat dat hardstalen bitje schuin afbreekt -- don't ask me how I know.

Als je een dunner centraal gat geboord hebt dan is een "tegendraadse" iets grotere boor natuurlijk de makkelijkste kans - een gat opboren gaat gewoonlijk niet zo gladjes, en dat heb je hier juist nodig, het "tegendraadse" boortje draait de boosdoener op die momenten lekker los (alleen zijn die "tegendraadse boortjes" bij mij altijd kwijt -- het ligt niet aan het tegendraadse, het komt meer omdat ik slordig ben).

Groeten BSM

PS Als je niet tegen kleine lettertjes kan, dan sla je ze over, de basis-boodschap is in normaal schrift
Bridgestone SM schreef:
ma 22 apr, 2019 19:26

PS Als je niet tegen kleine lettertjes kan, dan sla je ze over, de basis-boodschap is in normaal schrift[/size]
Alsof dat het probleem is. Iets tussen haakjes zetten en dan ook nog ten overvloede in kleiner corps... Als je een bericht leest, kun je niet opeens stoppen met lezen als de lettergrootte opeens minimaal wordt. Dit leidt vanzelf tot irritatie. Hou toch eens op met die flauwekul.
Helaas. Wat ik ook probeer -dikkere en dunnere boor- ik kom niet verder dan 2 mm. De bout zit er zeker 1 cm in.
willem.m schreef:
ma 22 apr, 2019 20:11
Helaas. Wat ik ook probeer -dikkere en dunnere boor- ik kom niet verder dan 2 mm. De bout zit er zeker 1 cm in.
Morgen scherpe boortjes kopen, en dan direct een paar tegendraadse boortjes.

Het gat hoeft overigens niet erg diep te zijn, als zo'n tegendraads boortje (of extractor oid) maar grip heeft op de rand.

Ikzelf tikte ook wel een spits kruiskop bitje in een ondiep gat en daarmee lukte het in het verleden ook wel.
Met een Torx-bitje moet je dus uitkijken, beter dus een kruiskop-bitje extra scherp slijpen.

En in de tussentijd nog weer wat kruip-olie of WD40 (vlgs een vergelijkende test was WD40 minstens zo goed als ordinaire kruipolie).

Welke van de twee methodes je gebruikt: Zowel bij het tegendraadse boortje als bij het intikken van een kruiskop-bitje krijgt het weerbarstige bout-eindje schoksgewijze belasting waarmee je de weerbarstigheid laat los-schrikken.

Of te wel: tegendraads of scherpslijpen, een van de twee moet het doen.

Groeten BSM
Als je een schilders föhn hebt deze erbij houden en een paar keer lekker warm stoken en weer af laten koelen. Tussentijds veel Imal kruipolie o.i.d erop spuiten. Ondertussen je boortje goed slijpen of een nieuwe kopen en een gaatje in het midden boren. Nu heb je ruimte om er met een klein beiteltje of een oude schroevendraaier het rest stukje er voorzichtig uit te tikken.
Heb het zo al tig keer gedaan met M4 tot M24 draadeinde en altijd succes gehad.

Succes,
Marcel
Bridgestone SM schreef:
ma 22 apr, 2019 19:26
PS Als je niet tegen kleine lettertjes kan, dan sla je ze over, de basis-boodschap is in normaal schrift
Je bent een trol.
Okay, zo kan-ie wel weer :roll:

Ik ga later deze week de extra tips uitproberen. Nu ga ik me mentaal voorbereiden op een week werken.
Haha....werk ze Willem. Ook leuk om te doen, toch?

Mocht alles niet lukken dan gewoon het gat uitboren en nieuw (groter) schroefdraad tappen. Beetje een paardenmiddel maar werkt wel.
Marco Meijerink schreef:
di 23 apr, 2019 10:54
....
Mocht alles niet lukken dan gewoon het gat uitboren en nieuw (groter) schroefdraad tappen. Beetje een paardenmiddel maar werkt wel.
Dat uitboren en groter tappen is toch weer wat lastiger vanwege een ondiep (en dus eindig) gat.

Er bestaan zelfs V-coil schroefdraad-reparatie oplossingen. Maar het is mooier als het gewoon lukt de doosdoener op een ordentelijker manier los te krijgen.

Groeten BSM
Wat ook kan na herhaaldelijk verwarmen en kruipolie is er een linkse boor opzetten. Met en beetje geluk draait het restje bout er gewoon uit.

Succes, Marcel
Die V-coil werkt gewoon prima zolang als het geen kleine boutjes zijn. Ook te krijgen bij de betere fysieke ijzerwinkel die hier en daar nog te vinden zijn, het heeft mij al een paar keer uit de brand geholpen, zonder de rest te slopen.