Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandenvraag - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Bandenvraag

Ik rij op de voorlaatste want soepeler versie van de 55 mm 26 inch Almotion. Schwalbe heeft deze uit het assortiment gehaald maar wat mij betreft is het de ideale compromisband voor veel vakantiefietsers. Hij is behoorlijk snel, geeft tamelijk goede grip op slechte paden en is vrij robuust. Eerder had ik de 52 mm Compass Rat Trap Pass die veel lekkerer reed maar toch niet opgewassen bleek tegen de slechte wegen en de rommel daarop in Midden Italië.
Het is erg jammer dat Schwalbe's modellen beleid al jaren zo'n chaos is. Ik vroeg me af waarom en mijn vemoeden is dat een te groot deel van hun omzet eerste montage is. Dus als de fietsfabrikanten vinden dat 26 inch uit de mode is gaan die banden eruit ook al is het argument voor 26 inch nog steeds even sterk en rijden er nog veel fietsen in die maat rond.
ik heb geen ervaring met Spectrolom. 'bij twijfel niet inhalen'!
(wel goede ervaringen met internet-bikes.com , bikester.nl , bike-components.de en soms andere sites)
Ik wilde net die 2 banden kopen, bij Spectrolom.,  maar je kan alleen betalen met een creditkaart.

Mario
Ik hou ook van doorrijden,
Op mijn omgebouwde Mtb fiets heb ik naast profiel banden 2 setjes die ik gebruik

Schwalbe super moto , opvolger van de Apple
En continental speed king II

Die laatste heeft iets profiel aan zijkant wat bij natterige omstandigheden op onverhard iets meer grip geeft. Lopen echt heel lekker is mijn mening, ook te gebruiken in het bos als het droog is.

Ik heb ze behoorlijk breed omdat ik vroeger veel strandwedstrijden hebt gereden. Voor snelheid maakt het niet zoveel uit is mijn ervaring. Als je beetje getraind bent dan rij je makkelijk 25+ , zelfs wel 30+ als het moet.
supermario schreef:
do 06 aug, 2020 21:51
Ik wilde net die 2 banden kopen, bij Spectrolom.,  maar je kan alleen betalen met een creditkaart.

Mario
Ik zou dat zeker niet doen. Alle signalen staan op rood, zoals Bert van Sprang al aangaf.
Wat is er mis met de big apple (en/of big ben) tov een almotion?
De big Ben is een hele fijne band, maar ik rij op dit moment haast alleen op de weg en dan gaan ze best veel geluid maken. Ik heb hele goede ervaring met almotion op 28" wielen dus ik dacht ik probeer die. Maar ik kijk nu ook naar de big Apple en super moto's, heb ook weinig zin om €60 per band neer te leggen voor almotions enkel omdat ze uit productie zijn in deze maat..
Peter

Gelukkig heb ik geen creditkaart.

Mario
Ik heb een avaghon 26. Ik fiets nu met ctc
50 mm banden.

Kan bij bike C in duitsland, big apple kopen voor €22 per band. 55 mm gaat niet lukken, dus word het 50 mm.

Mario
supermario schreef:
vr 07 aug, 2020 08:56
Ik heb een avaghon 26.

[...]

55 mm gaat niet lukken, dus word het 50 mm.
Als je wielen netjes recht zijn en je niet de modder ermee induikt dan past het. Voor kun je zelfs naar 60mm.

'k Heb voor met 60mm en achter 55mm gereden met spatborden, en alleen in de plakkerige modder werd ik er niet blij mee.

Voor wat meer marge zou je achter naar 50mm kunnen en dan voor naar 55.
Jurr

Ik kom dan denk ik met mijn voordrager niet uit. Er zijn speciale tubus voordrager voor brede banden.
Ik nader de slijtagegrens van de achterband op mijn ebike.
Momenteel staat de originele band van merk Shinko er nog op, maar ben niet echt tevreden.

Ik merk dat ik op mijn rondjes graag wat offroad doe met een veldweg, gravelpad of singletrack.
De banden nu geven daar te weinig grip.

De maat is de 47-622 of 28x1.75.

Ik zoek volgende specs:

- goed op de weg - lage rolweerstand
- redelijke off road kwaliteiten
- goede anti lek constructie

Ik dacht aan de Schwalbe Marathon GT Tour, die kreeg mijn zoon laatst gemonteerd op zijn stadfiets, en dat profiel staat me wel aan. De prijs lijkt me ook wat lager dan de Marathon plus, dus ik weet niet waar de catch zit.
Maar als je gaat kijken op de site van Schwalbe.... wat een keuze.
Waarom niet gewoon een Big Apple of Big Ben?
Kijk overigens eens naar de prijzen bij Rose.
Poppink schreef:
ma 21 sep, 2020 11:08
Waarom niet gewoon een Big Apple of Big Ben?
Kijk overigens eens naar de prijzen bij Rose.
Big Apple en Big Ben zijn er enkel in 50 mm, lopen iets zwaarder, en zijn minder goed off road.

Ik zou dan eerder kiezen tussen de Marathon e-plus en de GT Tour.
Nu staan er 47 mm banden op mijn fiets, 50mm zal wel passen, maar heb een beetje angst voor de loopeigenschappen.
Blackbelt schreef:
ma 21 sep, 2020 16:05
Big Apple en Big Ben zijn er enkel in 50 mm, lopen iets zwaarder,
dan bijvoorbeeld een GT of Plus variant? Is dat je ervaring?
Blackbelt schreef:
ma 21 sep, 2020 16:05

Nu staan er 47 mm banden op mijn fiets, 50mm zal wel passen, maar heb een beetje angst voor de loopeigenschappen.
Dan zou ik de Almotion eens overwegen.

Misschien dat iemand anders wel eens van dat merk wat er nu op ligt gehoord heeft, maar het lijkt me dat je er met alle genoemde mogelijkheden best eens op vooruit zou kunnen gaan.

Banden zijn best regelmatig wel eens 1 van de punten waarop makkelijk bespaard wordt door fietsfabrikanten.
Grandonneur schreef:
ma 21 sep, 2020 16:22
Blackbelt schreef:
ma 21 sep, 2020 16:05
Big Apple en Big Ben zijn er enkel in 50 mm, lopen iets zwaarder,
dan bijvoorbeeld een GT of Plus variant? Is dat je ervaring?
Geen ervaring, maar bij die breedte zullen extra mm toch zorgen voor wat meer wrijving ... of niet?
Jurr schreef:
ma 21 sep, 2020 16:36
Blackbelt schreef:
ma 21 sep, 2020 16:05

Nu staan er 47 mm banden op mijn fiets, 50mm zal wel passen, maar heb een beetje angst voor de loopeigenschappen.
Dan zou ik de Almotion eens overwegen.

Misschien dat iemand anders wel eens van dat merk wat er nu op ligt gehoord heeft, maar het lijkt me dat je er met alle genoemde mogelijkheden best eens op vooruit zou kunnen gaan.

Banden zijn best regelmatig wel eens 1 van de punten waarop makkelijk bespaard wordt door fietsfabrikanten.
Die Almotion is wel een stuk duurder, en is blijkbaar enkel als vouwband te krijgen, maar die zou de laagste rolweerstand hebben.
Heeft een vouwband eigenlijk nadelen? Buiten dat die duurder is...

De keuze is zo enorm, en het enige wat jullie doen is er nog wat meer types aan toevoegen....
Zo geraken we er niet.... (toch bedankt voor de reactie).

En ja, ik besef zeker dat de banden op mijn fiets nu niet echt speciaal goed zijn. Op de weg heb ik er geen problemen mee, maar in wat gravel, of een veldweg met wat los zand gaan ze overal naar toe.
Blackbelt schreef:
ma 21 sep, 2020 17:37
En ja, ik besef zeker dat de banden op mijn fiets nu niet echt speciaal goed zijn. Op de weg heb ik er geen problemen mee, maar in wat gravel, of een veldweg met wat los zand gaan ze overal naar toe.
Ik weet niet goed wat je van een band verwacht. Op los zand of gravel ga je altijd een beetje schuiven, dat is eigen aan het rijden op onverhard. Er is geen band die op asfalt licht rolt en onverhard door alles heen prikt, je moet een evenwicht zoeken. Banden als een Mud King rijden begrijpelijkerwijs niet goed op verharde weg.

Persoonlijk merk ik, als het droog is, weinig verschil tussen een Continental GP 5000 (raceslick) of een Continental Terraspeed (gravelband met kleine nopjes) op onverhard (hard pack of gravel). Bij gravel zit je toch steeds met zo'n laagje steentjes die wegglijden.

Ik zou voor 50mm Allmotion's gaan want die band gaat fijn rijden op asfalt en je kan er een bospaadje mee meepakken. Qua prijs snap ik niet dat je je daarover zorgen maakt, hoeveel maakt een band op het totale budget dat je aan je fiets spendeert?
Blackbelt schreef:
ma 21 sep, 2020 17:32
Grandonneur schreef:
ma 21 sep, 2020 16:22
Blackbelt schreef:
ma 21 sep, 2020 16:05
Big Apple en Big Ben zijn er enkel in 50 mm, lopen iets zwaarder,
dan bijvoorbeeld een GT of Plus variant? Is dat je ervaring?
Geen ervaring, maar bij die breedte zullen extra mm toch zorgen voor wat meer wrijving ... of niet?
Inderdaad, die aanname klopt niet. áls de band al breder zou vallen is dat geen reden voor meer wrijving, zoals je dat noemt. Bijvoorbeeld een big apple is een totáál andere band dan een GT tour en, in mijn ervaring, sterk en licht en soepel en vlot.

Dat gezegd hebbende: ik denk oprecht dat je GT tour een prima keuze is voor hetgeen je omschrijft. Kopen dat ding, en lekker gaan fietsen.