Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bagage verdeling vakantiefiets/fietskar? - Forum Wereldfietser

Bagage verdeling vakantiefiets/fietskar?

Ik heb een vraag. Wij willen deze zomer voor het eerst de Benjaminse route naar Rome rijden. Nu ben ik in het bezit van een Radical Design fietskar. Is het verstandig deze aan te haken? Heeft iemand daar ervaring mee? Mij lijkt het dat je je bagage beter kan verdelen en minder gewicht op je fiets hebt.
We gaan met z’n drieën. Één veertienjarige jongen en twee volwassenen.
Johan; Amersfoort
Een kar weegt iets, en heeft 2 (of soms 1) wiel dus ook rolweerstand. Als het kan zonder kar, is dat meestal de beste keuze. (kan, mag je ook interpreteren als: als het nog goed rijdt. Als je fiets kreunt onder het gewicht, dan is de kar eraan mogelijk een beter optie.)
je kon er wel eens veel gemak van hebben: makkelijk en veel plek/volume.
kijk ook naar hoe zwaar/veel je de fiets van je kind wilt belasten (twee niet te zware tassen achter en een stuurtas of meer?)
en, ! , kijk even naar hoe jullie krachten en uithoudingsvermogens verdeeld zijn: als de ouder(s) duidelijk sterker zijn en het gewicht bijvoorbeeld ook bergop goed kunnen torsen (terugschakelen!), dan is dat ook een overweging.
succes. hoogframe
Aan wiens fiets wil je die kar hangen? :D
...
en wat voor fietsen zijn dat, hoeveel spul moet er mee, wat voor tassen zijn allemaal beschikbaar en heb je zelf een goede conditie en zo?

Verders eens met Enrice.
Hoe reis je terug? Kan in de trein of bij de transporteur (bijv. Soetens) de fietskar mee terug?
Ik zou het alleen doen als jullie alledrie gewend zijn om in deze combinatie te fietsen. Het beperkt je positie op de weg nogal. Vooral de combinatie naast elkaar fietsen van pa/ma met de kar en zoon op eigen fiets is een riskante als je vanwege verkeer opeens achterelkaar moet fietsen. Alleen op te lossen door als kartrekker nooit naast de ander te rijden.
Als jullie fietsen geschikt zijn om te beladen met fietstassen zou ik kiezen voor fietsen zonder kar.

Onze ervaring met onze zoon van nu 11 is dat hij prima al zijn eigen spullen kan vervoeren op zijn eigen fiets.
Hij heeft een 1-persoonstentje van Vaude, Therm-a-rest slaapmatje (lichtgewicht), Haglöfs kinderslaapzak (moet dit jaar een grotere voor komen), heeft zelf een lichtgewicht Helinox stoeltje, hoofdlampje, etc.

In zijn achtertassen (Ortlieb City rollers) gaan kleding, sandalen of schoenen, tentje, slaapzak, matje, stoeltje.
In voortassen (eveneens Ortlieb City rollers, klein) gaat zijn grote (maar lichte) Ikea hond mee (dient als hoofdkussen) en in de andere voortas een schetsboek, kleurpotloden, Donald Duck pockets en een regenjasje.
Dan heeft hij ook een stuurtas waarin zijn zonnebril, toilettasje een rolletje snoep, zakmesje, etc.

Eigenlijk past alles prima in twee achtertassen en een stuurtas voor hem.
Maar ja, meneer wil dan ook voor een échte vakantiefietser doorgaan :wink:

56E928BE-46A1-44B3-B60C-47C843E47B9C.jpeg
(Echt vet ja)

Te zwaar beladen is hij zeker niet. Twee jaar geleden was hij in Italië bij een steile klim als eerste boven. Een paar verbaasde wandelaars vroegen hem of hij alleen was en waar zijn papa en mama waren. Hij wees met een ruim gebaar naar beneden, zo van: dat duurt nog wel even voordat die twee er zijn... :lol:

Voordeel voor ons is dat wij zelf onze fietsen net zo kunnen bepakken als wanneer hij niet mee zou gaan.

Een kar lijkt me voor ons niet zo handig. Wij willen nog wel eens de trein pakken, die ons ofwel een stuk de goede richting op brengt, ofwel weer naar huis brengt. Met 3 fietsen is het soms al een heel gedoe om van het ene perron naar het andere perron te komen. Een kar lijkt mij dan niet echt handig.