Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Batavus Dinsdag Exclusive tandwielverhouding - Forum Wereldfietser

Batavus Dinsdag Exclusive tandwielverhouding

Ben geïnteresseerd in de Batavus Dinsdag Exclusive 2019.
Heb informatie opgevraagd bij Batavus en volgens hun monteren ze de volgende Gates tandwielen:
RIEM GATES DRIVE CDX 122T CDXB122 ZWART-ZWART
KETTING WIEL VOOR CDX 50T 4 BOLT CDXF450
KETTING WIEL(BELT) GATES ACHTER CDX 26T CDXR26SR
(En Magura HS11 remmen).

Ik vind dit zelf een beetje vreemde tandwielverhouding: 50/26 = 1,92.
Gates zelf raadt 2-2,25 aan, en ik merk dat ik zelf liever rond de 2,4 zit.
Anders trap ik me een ongeluk en moet ik altijd in de 6 ipv 5 fietsen.
Dan heb je nog maar 2 versnellingen reserve als je harder wilt en 5 versnellingen onder je normale stand waar je niks mee doet. Plus dat de 5 1:1 is. Wil eigenlijk 90% van de tijd in de 5 fietsen liever.

Iemand hier ervaring mee?
Of zie ik wat over het hoofd? 1,92 lijkt me zo'n lage verhouding dat het niet heel fijn is.
Idd nogal ver buiten het "normale". Meestal is het achtertandwiel 19- of 20-tands bij een 50 voorblad (bij riem)... met een uitloper tot max 22-tands.
Inmiddels reactie van Batavus dat ze geen andere tandwielen kunnen monteren, maar evt in overleg met dealer kijken wat opties zijn.

Ik zal sowieso eens tandjes gaan tellen bij de fietsenmaker, want 1,92 vind ik echt wel beetje raar.
Hopelijk zit de consumenteninfo van Batavus er naast en zitten er andere tandwielen op.
Tenzij de gegevens in Ritzelrechner fout zijn, lijkt me dit helemaal geen vreemde combinatie: bij 80 omwentelingen rij je 10,5 km/u in het laagste verzet en 33 in het hoogste. 5 en 6 zitten dan op 21 en 25 km/u, voor dat type fiets inderdaad waarschijnlijk de meest gebruikte verzetten. (Maar goed, neemt niet weg dat als je dat wil, het mogelijk moet zijn om de 26 voor een 24 te wisselen (kost overigens 90 euro op ebay:-)))
80 omwentelingen voor een Wereldfietser?
teunvr schreef:
di 12 mar, 2019 10:00
Inmiddels reactie van Batavus dat ze geen andere tandwielen kunnen monteren, maar evt in overleg met dealer kijken wat opties zijn.

Ik zal sowieso eens tandjes gaan tellen bij de fietsenmaker, want 1,92 vind ik echt wel beetje raar.
Hopelijk zit de consumenteninfo van Batavus er naast en zitten er andere tandwielen op.
Heeft jouw dealer de gewenste maat op voorraad ?
Ik heb in december 2018 eens geinformeerd bij Batavus.
Mijn maat ( 61 cm ) zou pas in week 29 2019 weer leverbaar worden......een half jaar levertijd :(
jumbo schreef:
di 12 mar, 2019 18:18
Heeft jouw dealer de gewenste maat op voorraad ?
Ik heb in december 2018 eens geinformeerd bij Batavus.
Mijn maat ( 61 cm ) zou pas in week 29 2019 weer leverbaar worden......een half jaar levertijd :(
Oeh nog niet gevraagd eigenlijk. Dat zou wel een showstopper zijn, maar dat is de tandwielverhouding ook al voor mij. Ik wil echt dat de 5e versnelling mijn “standaard” versnelling is. Niet de 6 of iets tussen 5 en 6 in.
Zaterdag maar eens naar de fietsenwinkel.
Net even gepolst bij fietsenwinkel maar de 57cm heeft half jaar levertijd en bij 61cm stond een kruis als in niet leverbaar. Wel raar.
Maar ja, riem/tandwielen konden ze niet echt wat aan doen. Alleen alles vervangen.
Even verder zoeken naar andere fiets.