Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking versus 'gewone' reisfiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Bikepacking versus 'gewone' reisfiets

142 berichten
Zelfvulcaniserende tape, kun je altijd vernieuwen of verwijderen. Alles rammelt minder en de verf blijft er op.
Oh ja, ik heb dan vulcaniserende tape wel gebruikt, zonder dat ik wist dat het vulcaniserende tape was, onder de bevestigingspunten van fietstassen op het bagagerek, maar dat is idd. handig spul ervoor en plastic onder tape idem, dan krijg je niet zo'n rotzooi ook idd. als je het weer wilt verwijderen of vervangen en het dempt behoorlijk. :)

Ik doe niet aan bikepacking, maar zie soms wel eens filmpjes van mensen die dan echt overal komen met gps, zo mooi stil is het dan vaak op de plekken waar ze komen en mooie natuur, super lijkt me dat wel. Zij gaan dan meestal van hotel naar hotel. Op zich lijkt het me heel leuk om met zo minimaal mogelijke bepakking te reizen, maar (spontaan) in hotels overnachten vind ik te veel kosten en zonde van mijn geld en voor overnachting met tent ed.. phoeh om dat gewicht wat er bij komt kijken, allemaal aan je frame te moeten bevestigen, super als je dat doet, ik heb wel eens met anything cages aan voorvork en alleen achtertassen gereist. Op de anything cages mag je volgens mij 3- 3,5 kilo per houder bevestigen, ik deed dan de tent aan 1 kant en slaapzak aan andere kant en nog een beetje erbij en belaste het maar met maximaal 1,5 kilo per houder.
fud0 schreef:
di 05 mar, 2019 10:24
Oh ja, ik heb dan vulcaniserende tape wel gebruikt, zonder dat ik wist dat het vulcaniserende tape was, onder de bevestigingspunten van fietstassen op het bagagerek, maar dat is idd. handig spul ervoor en plastic onder tape idem, dan krijg je niet zo'n rotzooi ook idd. als je het weer wilt verwijderen of vervangen en het dempt behoorlijk. :)

Ik doe niet aan bikepacking, maar zie soms wel een filmpjes van mensen die dan echt overal komen met gps, zo mooi stil is het dan vaak op de plekken waar ze komen en mooie natuur, super lijkt me dat wel. Zij gaan dan meestal van hotel naar hotel. Op zich lijkt het me heel leuk om met zo minimaal mogelijke bepakking te reizen, maar (spontaan) in hotels overnachten vind ik te veel kosten en zonde van mijn geld.
Ik volg al jaren Ioan, die met vele omwegen en het liefst over backroads en paden van het uiterste noorden van Alaska naar Argentinië fietst: http://www.bikewanderer.com/

Hij begon met een traditionele set-up, maar fietst ondertussen alweer een hele tijd op een fatbike met allerhande tasjes, kampeert bij voorkeur in het wild, kookt zelf, sleept soms megaveel voedsel en water mee, heeft sinds enkele episodes (zie Youtube) een drone bij zich, en kan ook daarmee lang uit de bewoonde wereld zijn. Het kan dus wel degelijk!
Want wat is 'bikepacking' nou precies? Volgens mij is daar geen eenduidig beeld bij.

Een stuur/frame/zadeltas aan je racefiets snoeren en dan over asfalt van hotel naar hotel fietsen, zou ik persoonlijk geen bikepacking noemen. Maar anderen wel.
Voor mij staat het voor fietsen over zoveel mogelijk onverhard terrein, inclusief kampeer- en kookspullen, en slapen in het bos. Over de ongebaande paden. Into the wild en to boldly go where no one has gone before zoals de Fransen zeggen. Dat is mijn idee er in ieder geval bij.
En tussen deze twee vormen zitten nog heel veel andere varianten natuurlijk.

Ik zie het begrip 'bikepacking' eigenlijk los staan van welk type fietstassen je nou gebruikt.
Zo doe ik dat zelf al 10 jaar naar volle tevredenheid met twee conventionele kleine Ortliebs aan een bagagedrager, tentje bovenop, en een zelfgemaakte frametas. Nog nooit problemen gehad met de Ortliebs; qua breedte zitten ze achter je benen, een struik met stekels kunnen ze prima hebben, en bij klunen doe ik één tas op mijn rug zodat ik met de fiets kan lopen of de fiets kan tillen als dat moet. En het grootste en voornaamste voordeel vind ik dat je altijd nog ruimte hebt voor twee dagen boodschappen of een halve watermeloen.
Mooi om te lezen,
alle reacties over verschillen tussen 'traditioneel' (zo noem ik het maar even) en bikepacking. Maar de overeenkomsten zijn er natuurlijk ook. Want ik lees in de berichten en tussen de regels door, dat het allemaal niet zo zwart/wit is. Dat heel veel afhankelijk is van waar en hoe je wilt fietsen en of je daar erg gevoelig voor bent. Persoonlijke voorkeuren, gewoontes en aannames spelen daarbij een rol. En natuurlijk wat je ooit aan materiaal aangeschaft hebt en,daar voorlopig nog geen afscheid van wilt nemen. Ik herken dit uit de bergsport en bushcraft/survival wereld. Sommige zweren bij een systeem waar ze vertrouwd me zijn en voor hun werkt, een ander experimenteert er op los met nieuwe gadgets en gear.
Technische feiten zijn er blijkbaar ook. Dat voortassen meer luchtweerstand en een ander stuurgedrag veroorzaken lijkt me evident. Op de beurs heeft Testkees (Fietsersbond) daar een onderbouwd verhaal over gegeven. Maar voortassen vervangen door anything cages om daar vervolgens weer grote drybags aan te hangen, lijkt mij lood om oud ijzer. Een wijde jas of broek geeft ook weerstand, zo ook een spiegeltje, haren op je benen etc.
Ik zit in de gelukkige positie dat ik als beginnend vakantiefietser nog veel kan leren en experimenteren met draagsystemen en tassen. Daarbij ga ik lekker wat principes combineren. De voordelen van bikepacking en traditioneel samenvoegen tot 'best of both worlds'.
Lijkt me trouwens ook een uitdaging om zelf DIY harnassen of systemen te maken van outdoor materiaal wat ik al heb. Multi functioneel gebruik is een belangrijk aspect van ultralicht hiking en dat lijkt me ook opgaan voor biking. En ook om te voorkomen dat ik weer naar de winkel ren om de nieuwste High-end materialen aan te schaffen voor veel geld.
Terra schreef:
di 05 mar, 2019 14:48
Een wijde jas of broek geeft ook weerstand, zo ook een spiegeltje, haren op je benen etc.
(OT: Feit of fabel: helpt scheren wielrenners om sneller te fietsen?)
Super wat Ioan doet, ik heb eens een van zijn eerste filmpjes gezien, toen nog op gewone toerfiets idd. en bepakking en zelfs nog op ijs(route?) fietsend oid. :)


En hij heeft het over dat hij 18 liter water max mee kan nemen, wauw en dan idd. de voedselhoeveelheid die hij inslaat, haah, zo'n fatbike kan ook wel het eea kan versjouwen door die enorme banden lijkt me.
Ik denk dat een bagagedrager die zeer stevige bevestigingspunten heeft of misschien wel een soort van 'shockabsorber' in zich heeft, wellicht best wel kan, ook als je veel in heavy terrein rijdt, als je het maar niet superzwaar belast en dan samen met frametassen ed., anythingcages en aan stuur nog het eea en evt. zadelpenbagagedrager erbij,

Iig respect voor Ioan, dit vind ik wel typisch een voorbeeld van bikepacking. Een lange afstand fietsen door, veel of het meest, off-road terrein met kampeeruitrusting.


Ik zag laatst een filmpje van Rose? twee mannen die op hun bepakte fietsen ook ski's meenamen en begonnen in de ZON, via de bergen en meters SNEEUW, al skieënd en langlaufend weer terug naar de ZON. :)
eindgebruiker schreef:
di 05 mar, 2019 18:44
Terra schreef:
di 05 mar, 2019 14:48
Een wijde jas of broek geeft ook weerstand, zo ook een spiegeltje, haren op je benen etc.
(OT: Feit of fabel: helpt scheren wielrenners om sneller te fietsen?)
Het zal vast erg weinig uitmaken maar in dit artikel trekken ze harde conclusies uit het feit dat goede metingen die nooit verricht zijn. Dan kan ik her en der ook nog wel wat leuks verzinnen :lol:
bikepacking.jpg
bikepacking.jpg (101.66 KiB) 4808 keer bekeken
Georg schreef:
wo 06 mar, 2019 11:19
bikepacking.jpg
Gave stuurtassen en dan die pakken erbij met stropdas.
Wel erg magere bandjes...
Terra schreef:
wo 06 mar, 2019 11:21
Wel erg magere bandjes...
Dat zijn kennelijk massieve banden, dus van vóórdat Dunlop de luchtband uitvond, of ze waren eigenwijs :D
Op deze foto uit 1894 zie je nog meer bikepacking, inclcusief een duidelijk op maat gemaakte frametas, maar er zijn ook een aantal zaken zoals de grootte van de wielen en de dikte van de banden die juist heel gewoon zijn gebleven.
Afbeelding
Leon schreef:
wo 06 mar, 2019 12:08
Terra schreef:
wo 06 mar, 2019 11:21
Wel erg magere bandjes...
Dat zijn kennelijk massieve banden, dus van vóórdat Dunlop de luchtband uitvond, of ze waren eigenwijs :D
Op deze foto uit 1894 zie je nog meer bikepacking, inclcusief een duidelijk op maat gemaakte frametas, maar er zijn ook een aantal zaken zoals de grootte van de wielen en de dikte van de banden die juist heel gewoon zijn gebleven.
Afbeelding
Leuke foto Leon.

Zij waren hun tijd ver vooruit. Er is er zelfs een met hipsterbaard, dat het geheel mooi afkleedt.
We zijn eruit: het is bikepacking als je er een pet bij draagt!

Carl
wauw super die oude foto's. :)
Mooi, die foto's uit de oude doos :)

In 1894 vroeg Karl Hannes al octrooi aan voor zijn ontwerp voor de klapschaats.
Pas in de jaren 80 en 90 brak hij echt door.
En we denken allemaal dat ie toen pas werd uitgevonden.
Beetje net zo als bij bikepackingtassen :wink:

Dit is een soort klapschaats uit 1936
Afbeelding
bast1aan schreef:
zo 03 mar, 2019 18:31
Mijn interesse in bikepacking is vooral om inderdaad met een lichte racefiets of randonneur te kunnen fietsen die veel lichter is en minder luchtweerstand heeft dan een traditionele vakantiefiets met fietstassen. Op off-road fietsen ligt mijn interesse niet zo maar ik snap daar ook de voordelen aan bikepacking.
Als het je om snelheid en luchtweerstand te doen is en off road ook niet je interesse heeft dan is bikepacking niet het eerste waar ik aan denk. Je kunt ook aan andere oplossingen denken, zoals een aanhanger. Een Bobtrailer of een Extrawheel bijvoorbeeld. Lijkt me heel wat minder luchtweerstand op te leveren dan bikepacking. En geen gefriemel met de riempje....

Afbeelding

Afbeelding
willem.m schreef:
wo 06 mar, 2019 13:00
Zij waren hun tijd ver vooruit. Er is zelfs een met hipsterbaard, dat het geheel mooi afkleedt.
Bikepackers zijn de hipsters onder de wereldfietsers :twisted:
eindgebruiker schreef:
wo 06 mar, 2019 17:11
willem.m schreef:
wo 06 mar, 2019 13:00
Zij waren hun tijd ver vooruit. Er is zelfs een met hipsterbaard, dat het geheel mooi afkleedt.
Bikepackers zijn de hipsters onder de wereldfietsers :twisted:
Moet het wel een fixie zijn.
( https://en.wikipedia.org/wiki/Hipster_( ... ccessories )
willem.m schreef:
wo 06 mar, 2019 13:00
Leon schreef:
wo 06 mar, 2019 12:08
Terra schreef:
wo 06 mar, 2019 11:21
Wel erg magere bandjes...
Dat zijn kennelijk massieve banden, dus van vóórdat Dunlop de luchtband uitvond, of ze waren eigenwijs :D
Op deze foto uit 1894 zie je nog meer bikepacking, inclcusief een duidelijk op maat gemaakte frametas, maar er zijn ook een aantal zaken zoals de grootte van de wielen en de dikte van de banden die juist heel gewoon zijn gebleven.
Afbeelding
Leuke foto Leon.

Zij waren hun tijd ver vooruit. Er is er zelfs een met hipsterbaard, dat het geheel mooi afkleedt.
was de bagagedrager nog niet uitgevonden of niet in de mode?
Peter Rodenburg schreef:
wo 06 mar, 2019 16:05
bast1aan schreef:
zo 03 mar, 2019 18:31
Mijn interesse in bikepacking is vooral om inderdaad met een lichte racefiets of randonneur te kunnen fietsen die veel lichter is en minder luchtweerstand heeft dan een traditionele vakantiefiets met fietstassen. Op off-road fietsen ligt mijn interesse niet zo maar ik snap daar ook de voordelen aan bikepacking.
Als het je om snelheid en luchtweerstand te doen is en off road ook niet je interesse heeft dan is bikepacking niet het eerste waar ik aan denk. Je kunt ook aan andere oplossingen denken, zoals een aanhanger. Een Bobtrailer of een Extrawheel bijvoorbeeld. Lijkt me heel wat minder luchtweerstand op te leveren dan bikepacking. En geen gefriemel met de riempje....

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet niet maar ik heb wel eens twee jongens met zo'n aanhanger zien fietsen bergop. Het ging niet heel erg hard, maar dat hoeft ook niet, maar vooral hun zwoegen is me bij gebleven, ik dacht, dat ziet er (zoveel) zwaarder uit dan bagage aan de fiets, ik dacht, dat doe ik dus nooit, als je dan toch niet off-road rijdt, is bagage aan de fiets wat mij betreft een plus, maar ieder zijn voorkeur en de éne aanhanger is de andere niet wellicht. En off-road is de uitdaging idd. om zo licht mogelijk en ondanks bagage aan de fiets toch zo flexibel mogelijk te kunnen fietsen.

Het is ook idd. wel hip idd. Als ik zo'n fatbike bv. in het gewone stadsverkeer zie fietsen, denk ik, wat komt het aso over.. sorry, maar als ik dan zo'n filmpje zie met iemand op zo'n fiets die bepakt ergens in de middle of nowhere fietst in hot sun of cold snow, denk ik wauw, super hoor en wat een belevenis. :)