Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking versus 'gewone' reisfiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Bikepacking versus 'gewone' reisfiets

142 berichten
Jurr schreef:
zo 03 mar, 2019 11:37
Fuel tank vind ik wel ideaal, stuurrol of -tas heb ik daardoor niet nodig.
Met de camera ontkom ik niet aan een stuurtas (aangezien ik die snel voor handen wil hebben). Zonder stuurtas rijden betekent voor mij ook een andere camera.
Jurr schreef:
zo 03 mar, 2019 11:37
Een frametas staat me vooral van tegen dat je als je die netjes passend wil hebben voor elke fiets eentje op maat wil hebben. Maar wie weet als m'n fiets wat multifunctioneler is...
Plus veel frametassen zijn niet waterdicht, wat ik toch wel erg handig vind. Daarnaast vaak niet echt vormvast en je moet je bidons elders kwijt.

En al die banden zijn de pest voor de lak van je frame ;)
Of een waterzak (Camelbak) in de frametas. Samen met een kooksetje, reparatiespullen, binnenbandje, tentstokken, haringen, en verzin het maar wat je er in kwijt kan naast je waterzak. Bij bidons heb je vaak loze ruimte in die driehoek, met een frametas kun je het netjes vullen. Ik kan er bijvoorbeeld nét een 3 liter waterzak, binnenband en reparatiemateriaal in kwijt. Zonder frametas slechts 1 bidon...
Fedor schreef:

En al die banden zijn de pest voor de lak van je frame ;)
idd. zijn er mensen vwb bikepacking, die dan hun frame eerst van plakband voorzien oid. om je frame een beetje te beschermen?
Mijn interesse in bikepacking is vooral om inderdaad met een lichte racefiets of randonneur te kunnen fietsen die veel lichter is en minder luchtweerstand heeft dan een traditionele vakantiefiets met fietstassen. Op off-road fietsen ligt mijn interesse niet zo maar ik snap daar ook de voordelen aan bikepacking.
Ik fiets momenteel regelmatig met een weekendtas in de lengterichting op de bagagedrager, en een stuurtas. Dit fietst al veel sneller en makkelijker dan twee reguliere achterfietstassen aan de zijkant, laat staan ook nog tassen aan de voorkant. Er is een onderzoek geweest in cyclingabout.com dat voortassen relatief veel negatieve invloed hebben op je dagafstand.
#framebescherming
Ik niet. Dan had het maar geen fiets moeten worden... Ik vind dat die er is om gebruikt te worden. Met of zonder bandjes. Op de dragers van m’n fiets ‘klassieke stijl’ gebruik ik nu 15 jaar geen bescherming en inderdaad, er zit wat roest op de plek waar de clips vaak zitten. Maar dat vind ik niet erg, want het lijkt me vooral een esthetische kwestie. Om dezelfde redenen heb ik de afgelopen 20 jaar nooit een ondergrondzeil onder m’n tenten gebruikt. (Pas afgelopen jaar mee begonnen, maar dan eigenlijk alleen maar om ook in de voortent bescherming te hebben. Niet zozeer voor het grondzeil van de binnentent.)
Stuiterende fietstassen? Dan zijn je prio's verkeerd. Als je je tassen zo bevestigd dat ze in 1 handbeweging los zijn, dan liggen ze er ook zo weer af. Ik gebruik klassieke Karrimor's maar dan met een sjorband onder de achterplaat beneden. Die sjor ik om de bagagedrager, zijn dan niet meer los te krijgen ook in landen waar het asfalt eerder gatenkaas is. Goed kost me een minuut per tas maar dat heb ik er voor over. Dat haal ik wel weer terug in de afdalingen ;)
Het snel op en afklikken doe ik alleen als ik weinig bij me heb, dus eerder bikepackingstijl maar dan met audax materiaal.
In een grote zadeltas kun je minder meenemen dan in een losse rol. Ook wiebelt een zadeltas, waardoor je net op een waggelende eend lijkt. Maar de spullen zitten dichtbij het centrum van de fiets en de tas is zo geopend. Met bandjes kun je het waggelen nog enigszins beperken, maar een lange zadeltas heeft eigenlijk toch een (klein) frame nodig om niet door te gaan zakken op de achterband.
Van dat doorzakken merk ik niets, hoor. En ik heb het grootste model zadeltas van Apidura.
Dat wiebelen is enigszins waar. Maar op asfalt heb ik daar geen last van, tenzij ik op de trappers ga staan, wat ik nauwelijks of nooit doe.
Om even met een monumentale trivialiteit te komen: bikepacking is zeer geschikt voor specifieke doeleinden en niet voor andere.
BP''en met de MTB heb ik nooit gedaan. Maar als je (relatief) snel wilt opschieten met de racefiets en kunt leven met een minimum aan bagage, dan is het een excellent idee.
Ben je gehecht aan de ruime tent, de stoeltjes en de volledige kookset mét fluitketel, dan kun je het beter op de klassieke manier doen.
Ik zie wel eens foto's van BP'ers die bewondering opwekken vanwege de huisvlijt en het vernuft, maar waarvan ik ook denk: wat is nog het voordeel t.o.v. een bagagedrager met tassen? Maar ieder zijn goesting natuurlijk. Men hoeft de ratio niet de overhand te laten nemen op het plezier.
Fedor schreef:
zo 03 mar, 2019 16:41

Met de camera ontkom ik niet aan een stuurtas (aangezien ik die snel voor handen wil hebben). Zonder stuurtas rijden betekent voor mij ook een andere camera.

Richting bikepacking denkend gaan camera's die een hele of een groot deel van een tas nodig hebben vaak al snel van de paklijst toch? ;)
Fedor schreef:
zo 03 mar, 2019 16:41

Plus veel frametassen zijn niet waterdicht, wat ik toch wel erg handig vind.
Stuurrol en/of zadeltas wel waterdicht kiezen en dan is het toch wel te verdelen?
Fedor schreef:
zo 03 mar, 2019 16:41

En al die banden zijn de pest voor de lak van je frame ;)
Dan had 'ie maar geen fiets moeten worden ;)
Ivo Miesen schreef:
zo 03 mar, 2019 20:52
Stuiterende fietstassen? Dan zijn je prio's verkeerd. Als je je tassen zo bevestigd dat ze in 1 handbeweging los zijn, dan liggen ze er ook zo weer af. Ik gebruik klassieke Karrimor's maar dan met een sjorband onder de achterplaat beneden.
Mijn Ortlieb FrontRollers achterop stuiteren off-road ook niet meer los sinds ik dubbele tashaken onderop gebruik. Die sjorband vond ik toch minder handig.
Fedor schreef:
zo 03 mar, 2019 16:41
En al die banden zijn de pest voor de lak van je frame ;)
Absuluut waar!

Van de andere kant, een fiets met “battle scars” heeft wel wat natuurlijk 8)
Een fiets die de wereld over is gegaan (of zelfs maar een klein gedeelte van die wereld) mag sporen van gebruik vertonen. Ik vind dat wel eh... stoer :D

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
ma 04 mar, 2019 12:08
Fedor schreef:
zo 03 mar, 2019 16:41
En al die banden zijn de pest voor de lak van je frame ;)
Absuluut waar!

Van de andere kant, een fiets met “battle scars” heeft wel wat natuurlijk 8)
Een fiets die de wereld over is gegaan (of zelfs maar een klein gedeelte van die wereld) mag sporen van gebruik vertonen. Ik vind dat wel eh... stoer :D

Groet,
Tom.
Precies! Een fiets heb je toch niet om opgepoetst in de vitrinekast te zetten? Gebruiken dat kreng!
Inderdaad. Gebruiken tot het eind dat ding!
Tom vds schreef:
ma 04 mar, 2019 12:08
Van de andere kant, een fiets met “battle scars” heeft wel wat natuurlijk 8)
Een fiets die de wereld over is gegaan (of zelfs maar een klein gedeelte van die wereld) mag sporen van gebruik vertonen. Ik vind dat wel eh... stoer :D
Helemaal mee eens hoor.

Je hebt raspaarden en werkpaarden, en ondanks het soms flinke aanschafbedrag beschouwen (denk ik) de meeste mensen hier hun fiets als een werkpaard.

Ik kan me bij een dure racefiets of MTB wel bezwaren voorstellen om daar van alles aan te hangen met lakbeschadigingen als gevolg.
Ik ben ook steeds aan het experimenteren met verschillende vormen van belading. Voor een korte fietsvakantie kom ik nu op dit uit:

Afbeelding
Deze bepakking bevat tent, matje en slaapzak, eten voor twee dagen, kookspullen, reservekleding, etc. Kortom alles wat je nodig hebt, inclusief een extreem luxe opvouwbare stoel.

Dat begint al bikepacking-achtig te worden met bagagerol achter en Carradice zadeltas. Je kunt dus allerlei gemengde opzetjes maken, net hoe je het wilt.

Ik heb voor deze opzet gekozen omdat ik de grotere achtertassen voor zo'n tocht niet vol krijg, en zo de gewichtsverdeling fijner vindt. Stuurgedrag is prima, en met mijn 90kg lichaamsgewicht vooral op het achterwiel voelt dit als een goede verdeling. Een nadeel is dat je fiets wat lastiger hanteerbaar is in de fietsgoten van stationstrappen. Dan is achter meer gewicht fijner.
Huib2 schreef:
ma 04 mar, 2019 12:48
Ik heb voor deze opzet gekozen omdat ik de grotere achtertassen voor zo'n tocht niet vol krijg, en zo de gewichtsverdeling fijner vindt.
Naast dat de grote tassen zo maximaal wind vangen en met losse handen fietsen waarschijnlijk niet lukt zou ik op een steil weggetje naar beneden toch niet graag hard hoeven remmen met zo'n setup.
Met losse handen kan, al fiets ik normaal nooit met losse handen. Maar ik zal eens een remproef op een steil hellinkje doen en dan hopen dat ik op tijd m'n voorrem loslaat mocht m'n achterwiel van de grond komen. :D
Bikepacking versus 'gewone' reisfiets....hele interessante titel.
Volgens mij zijn er geen twee kampen. En als die er wel zouden zijn dan zou ik de eerste zijn om ze heel snel af te breken :) . Beide systemen kunnen zonder problemen door elkaar gebruikt worden. Ik vind wel dat de reguliere vakantiefietsbranche niet erg vooruitstrevend is. Daar kan echt wel wat meer beweging in komen. Maar moet ook eerlijk zeggen dat ik daar als techneut lol in heb....voortuitgang.
Maar los daarvan, ik zie bikepackers met meer bagage dan een reguliere vakantiefietser en zie dat ook omgekeerd. Beiden is goed.
Wat ik zelf wel erg prettig vind is de enorme keuze die er nu begint te ontstaan. Zie ook dar er meer en meer focus is op een lager gewicht. En ik weet dat niet iedereen hier dat belangrijk vind maar een reguliere tassenset is al snel 4,2 kilo tegen 1,2 kilo bikepacking Apidura set. En natuurlijk weet ik dat daar minder in kan maar ook dat zie ik als voordeel. De tijd van grote tassen aan je fiets is echt niet meer nodig. Outdoor materialen zijn zoveel lichter geworden. Maar goed, als je met 30 kilo rond wil fietsen kan dat ook. Kortom: mooie tijd voor fietsliefhebbers.

Om op je vraag terug te komen Terra, wat bikepackers over het algemeen erg goed doen is het plaatsen van bagage dichter tegen het centrum van het frame aan. En dat helpt enorm met de handelbaarheid van de fiets. Een reguliere fietstassenset zit met de achtertassen ver naar achteren (omdat je anders met je hakken tegen de tas aankomt) en met twee voortassen relatief ver van het draaipunt van je stuur af. Je kan dan wel veel meenemen maar erg wendbaar wordt het niet.
Ik heb even wat geëxperimenteerd met de achtertassen scheef te hangen zodat ze dichter bij de staande buis komen. Wat een verschil! De hele fiets voelt gelijk een stuk meer wendbaar en stabiel aan (en dit was al een hele stabiele fiets). En ja, gewicht scheelt.....met deze setup kan ik zo twee jaar onderweg.
IMG_0813 2.jpeg
Huib2 schreef:
ma 04 mar, 2019 12:48
Ik heb voor deze opzet gekozen omdat ik de grotere achtertassen voor zo'n tocht niet vol krijg, en zo de gewichtsverdeling fijner vindt.
Ik zie anders flink grote tassen voor aan je fiets hangen. Ik kan me voorstellen dat het sturen op bospaadjes en gravelweg met zulke voortassen in combinatie met een stuurtas wat minder prettig is. Voor vlak asfalt en met weinig tegenwind lijkt me de opzet okay voor een goede gewichtsverdeling.
Marco Meijerink schreef:
ma 04 mar, 2019 16:40
IMG_0813 2.jpeg
Ik zie vooral een voorvork t.w.v. een hele fiets;)
Wat een ding zeg! Erg fraai, maar bijna 1000 euri?! Weet niet of ik zo’n bedrag ooit over zal hebben voor een vork.
Tom vds schreef:
Fedor schreef:
zo 03 mar, 2019 16:41
En al die banden zijn de pest voor de lak van je frame ;)
Absuluut waar!

Van de andere kant, een fiets met “battle scars” heeft wel wat natuurlijk 8)
Een fiets die de wereld over is gegaan (of zelfs maar een klein gedeelte van die wereld) mag sporen van gebruik vertonen. Ik vind dat wel eh... stoer :D

Groet,
Tom.

Idd. het mag wat mij betreft ook wel beschadigd zijn, maar ik merk bij mijn gewone stadfiets, met fietstassen, dat de zijkanten van de vaste aluminiumbagadrager flink beschadigd zijn. Ik dacht, oeps hij gaat nog een keer 'doormidden'. Ik heb er ook wel eens schuddend mee over bospaden gereden, maar was gewoon wel geschrokken van de beschadigingen en tape ze nu in en vervang de tape na zoveel tijd.
ik denk als je een goed frame hebt dat het niet zo snel dusdanig beschadigd raakt dat het frame het zal begeven, maar ik denk dat optimaliseren voor zo min mogelijk 'schuurwerk' wel gewenst is, als je echt langdurig 'offroad bikepacking' gaat doen.
Mee eens fudo. Zeker roltassen kunnen voor bij het stuur je voorbouw flink onder handen nemen. Tape met daar tussen een stukje plastic doet wonderen.