Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking versus 'gewone' reisfiets - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Bikepacking versus 'gewone' reisfiets

142 berichten
fud0 schreef:
wo 06 mar, 2019 19:05
Het is ook idd. wel hip idd. Als ik zo'n fatbike bv. in het gewone stadsverkeer zie fietsen, denk ik, wat komt het aso over.. sorry, maar als ik dan zo'n filmpje zie met iemand op zo'n fiets die bepakt ergens in de middle of nowhere fietst in hot sun of cold snow, denk ik wauw, super hoor en wat een belevenis. :)
Precies. Zo komt je nog eens ergens (anders dan op de Donauroute :roll:) Hier een still uit episode 25 van Ioan (http://www.bikewanderer.com/video):
Terra schreef:
wo 06 mar, 2019 18:18
was de bagagedrager nog niet uitgevonden of niet in de mode?
Het zou best kunnen dat het er nog niet was. Ik vind wel een patent uit 1884 maar dat gaat over een hoge bi: https://patents.google.com/patent/US299609
Ik vind ook een pamtent uit 1921 dat meer lijkt op wat we kennen: https://patents.google.com/patent/US1375752A/en
Maar 1921 is wel heel wat later.
fud0 schreef:
wo 06 mar, 2019 19:05

Als ik zo'n fatbike bv. in het gewone stadsverkeer zie fietsen, denk ik, wat komt het aso over..
Ik dacht dat grote groepen met dunne banden wel eens als aso werden gezien, maar een enkeling met dikke banden dus ook al...?
Jurr schreef:
wo 06 mar, 2019 20:19
fud0 schreef:
wo 06 mar, 2019 19:05

Als ik zo'n fatbike bv. in het gewone stadsverkeer zie fietsen, denk ik, wat komt het aso over..
Ik dacht dat grote groepen met dunne banden wel eens als aso werden gezien, maar een enkeling met dikke banden dus ook al...?
Wel die aso die ik tijdens mijn fietstochtje van Dresden naar Roermond op een eFatbike zag. Ik dacht: Veel gekker moet het niet worden!
Leon schreef:
wo 06 mar, 2019 12:08
.... Dunlop de luchtband uitvond, ....
Vaak wordt de uitvinding van de luchtband abusievelijk toegeschreven aan Dunlop.
Echter, Robert William Thomson was hem voor.
Hoewel verschillende jaartallen de ronde doen, is het ergens in de jaren 40 van de 19de eeuw geweest.
Dunlop werd pas in 1840 geboren....

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
do 07 mar, 2019 09:15
Leon schreef:
wo 06 mar, 2019 12:08
.... Dunlop de luchtband uitvond, ....
Vaak wordt de uitvinding van de luchtband abusievelijk toegeschreven aan Dunlop.
Echter, Robert William Thomson was hem voor.
Hoewel verschillende jaartallen de ronde doen, is het ergens in de jaren 40 van de 19de eeuw geweest.
Dunlop werd pas in 1840 geboren....
Touché. Het moet natuurlijk zijn "... toen Dunlop de al eerder uitgevonden luchtband tot een succes maakte ...".
Peter Rodenburg schreef:
wo 06 mar, 2019 16:05
Als het je om snelheid en luchtweerstand te doen is en off road ook niet je interesse heeft dan is bikepacking niet het eerste waar ik aan denk. Je kunt ook aan andere oplossingen denken, zoals een aanhanger. Een Bobtrailer of een Extrawheel bijvoorbeeld. Lijkt me heel wat minder luchtweerstand op te leveren dan bikepacking.
Au contraire, zie deze link

Fietsen met BoB of voor- en achter tassen geeft meer weerstand. Neemt niet weg dat ik offroad tochten met de bob altijd erg prettig heb ervaren. (alleen moest ik de neiging weerstaan om veel in die 90L zak te proppen)
Peter Rodenburg schreef:
wo 06 mar, 2019 16:05

Als het je om snelheid en luchtweerstand te doen is en off road ook niet je interesse heeft dan is bikepacking niet het eerste waar ik aan denk. Je kunt ook aan andere oplossingen denken, zoals een aanhanger. Een Bobtrailer of een Extrawheel bijvoorbeeld. Lijkt me heel wat minder luchtweerstand op te leveren dan bikepacking. En geen gefriemel met de riempje....
Ik heb zelf een Bob Yak gehad en heb sterk mijn twijfels of dat lichter is dan tassen op je fiets. Het lijkt me ook niet minder luchtweerstand geven dan tassen op strategische plek in/achter het frame. Wel handiger inderdaad voor relatief korte of langzame ritten. Of als je bv met anderen rijdt die langzamer zijn dan jij. En een Bob-Yak is idd de meest lichtlopende aanhanger, maar het blijft een aanhanger. Het vergroot overduidelijk je frontaal oppervlak aan de onderkant van je contour, en voegt extra gewicht en rolweerstand toe. Als ik, ik noem maar wat, een 400km brevet zou rijden, heeft minimale uitrusting die op je randonneursfiets past, veel meer de voorkeur.
Niet alleen op Facebook. Als je hier een pagina terug gaat zie je deze afbeelding in zwart-wit ..
Terra schreef:
wo 06 mar, 2019 18:18
...
was de bagagedrager nog niet uitgevonden of niet in de mode?
Wel rond 1900
Afbeelding

Plaatje uit Rüdiger Rabenstein, Radsport und Gesellschaft, die het weer overgenomen heeft uit
Robert Lebeck, Das Zweirad - Postkarten aus aller Zeit.
Maar ze hadden op de foto kennelijk nog geen idee warvoor het ding diende :lol:
Dit is duidelijk een geposeerde foto uit een studio. Vlaggetje en nette kleren waren belangrijker dan hun spullen.

We onderschatten het technische vernuft van die tijd. Een bagagedrager was toen, denk ik, geen 'uitvinding'.
(plaatje uit hetzelfde boek)

Afbeelding
Op Bikepacking.com kun je een mooie lijst vinden van kleine en lichte zijtassen voor aan de achterdrager (of voor):

Mooie lijst ;-)
In Nepal zag ik mensen bikepacken met de geit.
Afbeelding
renel schreef:
zo 10 mar, 2019 18:25
In Nepal zag ik mensen bikepacken met de geit.
Afbeelding
ik dacht even dat deze meneer zijn geit binnenste buiten had gekeerd...
Terra schreef:
za 02 mar, 2019 18:52
Op de Wandel- en fietsbeurs heb ik genoten van de Bikepackers en hun fietsen die aanwezig waren.
Bijzonder om te zien hoe deze fietsen compact en modulair opgetuigd zijn.
Met een van de eigenaren heb ik staan praten over de voordelen hiervan.
Het lijken voor mij twee aparte werelden de 'reguliere' reisfiets en de Bikepackers. Of je hebt dus je tassen met bagagedragers aan je fiets hangen. Of je hangt je bagage direct aan of dicht op het frame.
Daarbij zie ik vooral Off-road fietsen en fatbikes eigenaren op de Bikepacking wijze hun fiets bepakken. Ik snap dat dit lichter en misschien ook stabieler is. Maar wat ik me afvraag...
Heeft het ook voordelen om een 'gewone' reisfiets op deze wijze te bepakken of een combi van bagagedragers en frametassen?
En doen sommige dat al?

Terra
Of het voordelen heeft om een fiets te bepakken op de bikepacking methode kan ik niet uit ervaring invullen.
Ik meen wel een belangrijk voordeel te herkennen en dat is gewicht, als besparing op gewicht in de voorkomende omstandigheden voordelen biedt.

Van je “gewone” reisfiets kun je altijd nog je lowriders, bagagedrager, spatborden, etc. halen.

Het kenmerk van bikepacking lijkt mij het ontbreken van bagagedragers en lowriders (en evt. spatborden, etc.).
Dit maakt het noodzakelijk om de fiets zelf/rechtstreeks te bepakken door tassen op/aan het frame, zadelpen, stuur, etc. te bevestigen.
Dit zie je dan ook vaak bij racefietsen, mtb’s en fatbikes.

Zoals met zoveel dingen zijn ook hier hybride varianten zichtbaar. Bijv. wel een achterdrager, maar i.p.v. lowriders en stuurtas een rol aan het stuur.

Mooi om te zien dat er meerdere mogelijkheden zijn om je fiets te bepakken en datgene te kiezen wat je het meest bevalt. En hoe het dan heet? Dat mag iedereen zelf invullen :wink:
Het ontbreken van spatborden zie ik veel bij Bikepackers en dus ook boj mountainbikers. Wat zijn de belangrijkste overwegingen? Lijkt me eerder kwestie van bezuinigen op luchtweerstand dan van gewicht? Die plastic stroken wegen namelijk niet veel. Daarbij neem je natte spullen en een streep op je achterste op de koop toe. Is dat de overweging om ze eraf te halen?
Ik denk dat dit een beetje het kip en ei probleem is bij het ontstaan. Het zijn naar mijn mening niet de bikepackers die de spatborden er af halen, maar mensen met fietsen waar geen spatborden op konden, die zijn gaan bikepacken.
Terra schreef:
ma 11 mar, 2019 07:45
Het ontbreken van spatborden zie ik veel bij Bikepackers en dus ook boj mountainbikers. Wat zijn de belangrijkste overwegingen? Lijkt me eerder kwestie van bezuinigen op luchtweerstand dan van gewicht? Die plastic stroken wegen namelijk niet veel. Daarbij neem je natte spullen en een streep op je achterste op de koop toe. Is dat de overweging om ze eraf te halen?
Ik heb ooit na een heel lange tijd mét spatborden van mijn toen nieuwe fiets de spatborden verwijderd en verkocht op de WF-beurs.

Voor verwijderen van de spatborden, niet in een bepaalde volgorde:
* Het scheelde een zelfgemeten 580 gram, wat meer is dan ik dacht. Het waren wel wat zware versies.
* Minder luchtweerstand.
* Minder kans op gerammel van het spatbord tegen de banden.
* De fiets wordt kleiner, wat met name erg fijn is als hij dan ineens wél binnenin de auto past.
* Geen kans meer op verbogen spatbortden na transport. Met name als een fiets met spatborden in een hete auto klem zit. Ook als je fiets met het vliegtuig moet lijkt me dit wel fijn.
* Minder kans op blokkerende wielen bij fietsen over klei.
* Gemakkelijker schoonmaken, zeker de binnenkant van de spatborden schoonmaken vind ik vervelend.
* Gemakkelijker onderhoud. Bij mij gaat het achterwiel er zo een stuk gemakkelijker uit.

Tegen verwijderen van de spatborden:
* Gespat vanaf het voorwiel tegen balhoofdstel, cranckset en jezelf.
* Gespat vanaf het achterwiel. Als je tassen achterop hebt die groot genoeg zijn heb je van dit euvel zelf overigens niet nat. Wel is het verstandig als die tassen dan waterdicht zijn en goed afspoelbaar.

Sinds ik twee fijne fietsen heb gebruik ik de fiets zonder spatborden eigelijk alleen als het wegdek droog is. Het aantal redenen vóór spatborden is dan best kort.

Edit: vastlopen in klei en schoonmaken ervan toegevoegd.
Terra schreef:
ma 11 mar, 2019 07:45
Het ontbreken van spatborden zie ik veel bij Bikepackers en dus ook bij mountainbikers. Wat zijn de belangrijkste overwegingen?
Bij modder kan de ruimte tussen band en spatbord vollopen. Voor onverhard wordt dus vaak gekozen om zonder spatborden te rijden (ondanks het rondspatterende vuil).