Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking versus 'gewone' reisfiets - Forum Wereldfietser

Bikepacking versus 'gewone' reisfiets

142 berichten
Op de Wandel- en fietsbeurs heb ik genoten van de Bikepackers en hun fietsen die aanwezig waren.
Bijzonder om te zien hoe deze fietsen compact en modulair opgetuigd zijn.
Met een van de eigenaren heb ik staan praten over de voordelen hiervan.
Het lijken voor mij twee aparte werelden de 'reguliere' reisfiets en de Bikepackers. Of je hebt dus je tassen met bagagedragers aan je fiets hangen. Of je hangt je bagage direct aan of dicht op het frame.
Daarbij zie ik vooral Off-road fietsen en fatbikes eigenaren op de Bikepacking wijze hun fiets bepakken. Ik snap dat dit lichter en misschien ook stabieler is. Maar wat ik me afvraag...
Heeft het ook voordelen om een 'gewone' reisfiets op deze wijze te bepakken of een combi van bagagedragers en frametassen?
En doen sommige dat al?

Terra
Marco Meijerink doet een normale trekkingfiets op BP-wijze bepakken. Kan idd prima.

Voordelen zit imho voornamelijk in wendbaarheid (gewicht zit compact), breedte vanwege geen voortassen dus handig voor off-road en singletracks en gewicht (minder ruimte dus vanwege minder spullen minder gewicht bij je).
Ik heb laatst een Relevate Designs harness aangeschaft voor voorop m'n Snel Safari. Als ik met z'n tweeën fietste merkte ik dat ik de voortassen thuis liet omdat ik ze te veel luchtweerstand vind geven of zo. Vond ze sowieso wat lomp aanvoelen aan m'n wielen. . Dit jaar ga ik alleen fietsen en heb bedacht dat ik dan m'n tentje voorop wil hangen en m'n Ortlieb City achtertassen idd achterop met afhankelijk van hoe ik mezelf kan inhouden nog een kanozak achterop.

Kan je dus nog niet zeggen hoe 't bevalt maar hier dus wel iemand die een beetje hybride gaat proberen.
Bikepacking lijkt mij voornamelijk een voordeel bieden op onverharde "moeilijke" paden.
Wie voornamelijk op wegen fiets is met beide methoden goed onderweg, waarbij de klassieke tassen mij aanzienlijk praktischer lijken.
Overigens ben ik zelf al die jaren nog nooit met voortassen op pad geweest, als "klassieke tassen" fietser. Nergens voor nodig.
In Amerika heb je ook types die alleen met voortassen fietsen, en achter niets. Weer wat anders.
Het lekkere van ruime klassieke tassen is de ruimte die je over zou kunnen hebben (als je zuinig pakt) voor boodschappen onderweg. Dat lijkt me erg onhandig met bikepacking tasjes.

Ik fiets ook wel op een racefiets, met daaraan een betrekkelijk kleine Carradice zadeltas achter, en aan het stuur een "bikepacking"-stuurtas/drybag-achtige tas. Dat is heel leuk maar je kunt heel weinig meenemen, en dat is dus een oefening in minimalisme. Al met al ben ik met die combinatie naar mijn idee nauwelijks sneller dan op mijn klassieke reisfiets met achtertassen en drager, maar het is wel leuk om een beetje af te wisselen.
Zoals in mijn tekst een beetje kunt lezen, is de rationale van bikepacking naar mijn idee niet heel overtuigend, althans voor weg-rijders.
Terra schreef:
za 02 mar, 2019 18:52
Ik snap dat dit lichter en misschien ook stabieler is.
Ik heb wel eens zitten kijken naar de specificaties van bikepackingtassen en hulpstukken, maar vond dat ze toch niet zo heel licht zijn, zeker als je ze vergelijkt met een Tubus Fly drager en Arkel Drylite tasjes, de lichtdte versies van een tradiotionele setup. Dat bikepackers zo licht zijn komt volgens mij daarom voornamelijk omdat ze gedwongen door de kleine tassen erg weinig bagage meenemen.
Ik vind bikepacking en met gewone fietstassen rijden ook twee verschillende werelden.

Grote nadeel bikepacken: je kunt veel minder meenemen.
Grote voordeel bikepacken: je neemt veel minder mee.

I.h.a. vind ik een bikepack-zadeltas (Apidura in mijn geval) ook wat onhandig in het gebruik. Ze vastmaken is vrij omslachtig vergeleken met dat eenvoudige klikken van een gewone tas. Er snel iets uit halen gaat ook niet zomaar (tenzij het helemaal vooraan zit).

Maar als ik minimaal reis, geef ik toch de voorkeur aan bikepacken. Het kan op de racefiets (geen bagagedrager nodig), het is lichter (de tassen zelf, maar ook omdat je minder meeneemt) etc.
Maar voor de tocht deze zomer met mijn vrouw neem ik gewone fietstassen mee.
Leon schreef:
za 02 mar, 2019 20:00
Dat bikepackers zo licht zijn komt volgens mij daarom voornamelijk omdat ze gedwongen door de kleine tassen erg weinig bagage meenemen.
Heel veel bikepackers (althans de solo-reizigers) nemen niet eens een tent mee (bivakzak of slapen in shelters) dus dat scheelt wel veel.

Voor bijv. wielrenners die van hotel naar hotel reizen zou het dus wel ideaal zijn.
deze winter voor t eerst met een halve bikebacking set up gereden . das best fijn. voor mij is t nog niet of of , maar meer fijn dat er meer mogelijkheden zijn. in winterse omstandigheden (vriezen snachts, gaat t mij mij niet passen als je ook 2 weken weg bent in een bikpacking set up. wel fijn dat dor een grote stuurtasrol de voortassen thuis konden blijven onverhard vind ik voortassen minder fijn.
Altijd typisch het verschil tussen de audax en bikepacking setup te zien bij het wegrijden uit een jeugdherberg.
Gewoon vastklikken van stuurtas + rackpack versus het eindeloos aanmodderen met riempjes. Ik weet wel waar ik voor kies.
Wat mij opvalt is dat er nauwelijks innovatie is bij de traditionele fietstassen. Er is geen ontwikkeling naar lichtgewicht, zoals bij rugzakken. De tassen hangen aan een bagagedrager van een model in essentie van honderd jaar oud of zo. Er zijn alleen lichtgewicht varianten bijgekomen. Het bikepacking verhaal is een vernieuwing, gericht op een ander type fiets(reis).
De traditionele trekkingfiets heeft aan het achterwiel 3 frames over elkaar: voor de spatborden, de bagagedrager en de fietstassen zelf hebben een frame of versteviging aan de achterkant. De bagagedrager is traditioneel veel te breed, want bedoeld voor meerdere doelen. Tussen wiel en fietstas zit een enorme ruimte, waardoor het geheel erg breed is en veel wind vangt.
De 3 frames zijn te combineren tot 1 minimaal en lichtgewicht frame, dicht tegen het wiel aan. De fietstas vindt zijn versteviging in het frame. Idee? Iets voor een tassenmaker?
@mic:

1. Er is een reden dat dingen "van honderd jaar oud of zo" nog steeds gebruikt worden: het werkt uitstekend.

2. Bikepacking is zo oud als de fiets zelf, verdiep je in de historie.

3. Gewicht is het meest overschatte aspect van fietsen. Veelal is iets zwaarder niet van belang in de praktijk.

4. Breed? De breedte van fietstassen valt in het niet bij de windvang die de fietser zelf is. Tassen gaan gemakkelijk schuil achter een persoon. Bagagedragers hoeven helemaal niet breder te zijn dan noodzakelijk, een goed bruikbare is behoorlijk smal.

5. De prijzen die door sommige bikepackingtassen-producenten worden gevraagd voor eenvoudige lappen kunststof met wat riempjes laat zien dat het hier om een heel lucratieve hype gaat. Vooral wat Engelstalige termen doen het dan goed. "Bikepacking" bijvoorbeeld...
Nou precies, wat fabrikanten 'innovatie' noemen is vaak verandering en niet altijd ten goede.
Het plaatsen/hangen van tassen direkt aan de fiets doet de firma Carradice (en enkele andere Britse tassenfabrikanten) al jaren. Alleen zijn dit oersterke en onverslijtbare dingen dus hebben ze niet zo'n hype imago. Ze doen hetzelfde.
En ze houden het midden van je frame vrij voor je bidons en pomp waardoor je minder tasruimte nodig hebt ;).
Je kunt er zo subjectief naar kijken als je zelf wilt. Je kunt het ook zo ‘puur’ maken als je wilt.
Wat je onder een “gewone” reisfiets verstaat is me niet duidelijk. Maar een mountainbike en fatbike lijken me redelijk normaal; voor het type terrein wat ik vaak prefereer.
Enfin. Laat ik eens de voor- en nadelen wat specifieker benoemen.

Stuurtas versus stuurrol
De stuurtas is vaak makkelijk te verwijderen om al je belangrijke spullen bij je te hebben als je de fiets achterlaat. Een bezoek brengen aan horeca, supermarkt of culturele highlight wordt daarmee makkelijker. Wel bungelt het vaak als een zoutzak aan 1 plaatje, waardoor het minder geschikt is voor hobbels en bulten.
Een stuurrol zit vastgesnoerd, waardoor het niet zo bungelt en zeer geschikt is voor off-road paden en wegen. Als je wat minder meeneemt snoer je het ook wat verder aan, waardoor spullen zich niet door de hele tas begeven en stuiteren. Een losse rol in een harnas biedt voordelen bij het inpakken van je spullen. Je hoeft je droge binnenrent niet uit om ‘m te vullen.
De audax-manier zit hier wat tussenin. Vaak een tas op een rekje, waardoor het relatief goed vastzit, maar ook goed toegankelijk is. Of het goed afneembaar is, is dan weer afhankelijk van het gebruikte systeem.

Voortassen versus ‘anything cages’
Voortassen aan een voordrager zijn makkelijk te bevestigen en af te nemen en daarnaast goed toegankelijk. Nadeel is dat ze weleens willen losstuiteren bij veel hobbels. Voor onverhard wordt er daarom weleens een bandje om de tassen+drager gesnoerd.
Tassen die aan de houders op de voorvork gesnoerd worden, zitten veel steviger. Ze zijn nog redelijk toegankelijk, maar na een pauze moet je wel weeer de bandjes aansnoeren. Op zich relatief snel gedaan, maar het is toch iets bewerkelijker. Qua aërodynamica zie ik niet veel voordelen. Misschien dat ze ietsje minder laag en ietsje dichterbij de vork zitten, maar ze kunnen ook nog vrij dik zijn. Vooral onverhard dus voordelig voor de wendbaarheid.

Bagagedragerrol (of rugzakje) versus grote zadeltas
In een grote zadeltas kun je minder meenemen dan in een losse rol. Ook wiebelt een zadeltas, waardoor je net op een waggelende eend lijkt. Maar de spullen zitten dichtbij het centrum van de fiets en de tas is zo geopend. Met bandjes kun je het waggelen nog enigszins beperken, maar een lange zadeltas heeft eigenlijk toch een (klein) frame nodig om niet door te gaan zakken op de achterband. Bij de goede grootste modellen zit dat erbij of is dat een accessoire.
Een losse rol (of rugzakje) op een achterdrager is veelzijdiger, waggelt niet, maar is ook bewerkelijker bij het terug bevestigen nadat je ‘m geopend hebt. Je moet dan toch de bandjes opnieuw aansnoeren. De achterdrager weegt bovendien ook veel meer dan het frame voor een grote zadeltas. Maar een rol kun je wel halfvol stoppen en extra oprollen en/of aansnoeren.
Er bestaan ook tussenvormen, met een losse drybag die je in een harnas stopt. Dat is weer heel praktisch bij het inpakken van je spullen. Ook deze blijft stevig zitten bij hobbels.

Achtertassen versus frametas
Vaak gaat de grote bulk van de spullen in achtertassen. Deze kun je makkelijk ophangen en eraf halen bij het bepakken van de fiets. De drager weegt natuurlijk wel een hoop. Een nadeel van de achtertassen is dat ook deze los kunnen schieten bij veel hobbels, zoals onverhard. Daarom wordt er voor onverhard fietsen vaak een extra bandje om tas+drager gesnoerd. Ook schijnt het minder aerodynamisch te zijn.
Voordeel van de frametas is dat men vaak het grote gewicht (water, kookstellen, eten) meeneemt in het centrum van de fiets. Daardoor blijft de wendbaarheid gewaarborgd en het schijnt meer aerodynamisch te zijn. Je kunt ook relatief makkelijk bij je spullen.

Gas tanks, feed bags
Bij bikepacking ‘horen’ ook nog de tasjes op de bovenhuis en aan het stuur. Daarin gaan de tussendoortjes en soms zelfs kooksetjes. (In de grootste maat feed bag van AlpKit past hun 650 ml pannetje met gasblikje en gasbrandertje. Perfect voor 1 persoon die alleen maar water kookt.) Ook telefoon, sleutels, paspoort, lippenbalsem, anti-zonnebrand, etc. kun je daar kwijt. Deze zitten ook weer met bandjes stevig aan het frame, waardoor het onverhard goed vast blijft zitten.

Voor- en nadelen bikepacking
De voornaamste voordelen van de bikepacking-stijl zijn dus een lager gewicht (geen voor- en achterdrager) en de stabiliteit en wendbaarheid bij veel hobbels, zoals off-road. Nadeel is vooral dat je minder mee kunt nemen, en niet altijd zijn de tassen waterdicht.
Nog een voordeel is dat als je je moet dragen, dit veel makkelijker is. Bijvoorbeeld in berggebieden met slecht befietsbare paden, of in het ov.

Voor- en nadelen ‘klassiek’
Voornaamste voordeel van de ‘klassieke’ stijl is het gebruiksgemak. Daarnaast zijn de gebruikte tassen vaak waterdicht als ze relatief nieuw zijn. (Later vaak niet meer...) Nadelen zijn het hogere gewicht van beide dragers, de instabiliteit bij veel stuiteren (losschietende tassen) en het gebrek aan wendbaarheid doordat de gewichtsverdeling heel anders is.

Mixen
Natuurlijk kun je eenvoudig mixen met de beide stijlen. Wim fietst bijvoorbeeld bij voorkeur met alleen een achterdrager. Dat elimineert het nadeel van het gewicht van de voordrager en de bijbehorende tassen. Ook wordt het geheel meer handelbaar. Ik weet dat er ‘s winters in berggebieden vaak met een achterdrager wordt gebikepackt, omdat je dan veel meer volume nodig hebt in brandstof en isolatie. Ook de tent moet dan bestand zijn tegen (veel) sneeuw. Maar wat ook kan is het combineren van een frametas met achtertassen. Dat verdeelt iets beter het gewicht, zonder al teveel in te boeten aan ruimte. Een eenvoudige vervanging is geen stuurtas, maar een gas tank en feed bag(s).

Zelf combineer ik als ik onverhard ga de achterdrager-met-rol met een stuurrol, frametas, tasjes aan de voorvork, gas tank en 2 feed bags. Mijn frametas is namelijk niet zo groot, dus ik heb hierdoor wat extra ruimte achterop. Bovendien vind ik dat waggelen niets. Maar als je een groot frame hebt en niet teveel in je zadeltas stopt, geef je misschien de voorkeur aan een grote frametas i.c.m. een kleinere zadeltas. Dan behoudt je de wendbaarheid en de stabiliteit van je fiets.
Als ik vooral verhard fiets en maar incidenteel een hooguit een mountainbike-achtig pad meepak (en vaker een breed bospad) dan kan ik ook de ‘klassieke’ stijl verkiezen. De tassen blijven dan vaak goed zitten en er hoeft niet door smalle stukjes gestuurd te worden.

Ik moet wel zeggen dat ik zowel een fiets heb voor de ‘klassieke’ stijl als voor bikepacking. Maar zoals gezegd, je kunt vanalles combineren.
Waar ik Mic wel gelijk moet geven is dat er weinig lichtgewicht traditionele tassen zijn.
De reden daarvoor is me ook duidelijk. Licht betekent eenvoudig, en voor eenvoudig op zich kun je niet heel veel veel geld vragen. Tevens zijn veel consumenten nog altijd van het type dat denkt dat meer ook beter is. Meer vakjes, meer verstelmogelijkheden, meer riempjes etc.

Bij voortassen doet zich ook het probleem voor dat die dezelfde ophangsystemen hebben als de achtertassen en van dezelfde 'stof' zijn gemaakt, wat gezien de ongeveer halve inhoud overbemeten is.

Han Doek: heb je wel eens een Tubus Fly los in je handen gehad? Die wegen toch echt weinig. Ik heb wel eens op websites gewichten van zadeltasdragertjes bekeken en die waren vaak toch heel wat zwaarder en daar mag ook geen 20 kilo aanhangen.
Ik vind je vergelijk van frametas versus achtertassen vreemd. Een frametas is echt kleiner dan achtertassen, zelfs kleiner dan één voortas.

Ik ben het van harte eens met het idee dat je gerust kunt mixen. Er bestaat geen ideaal dat voor alle toepassingen geweldig is.

In het vergelijk stuurtas versus stuurrol voel ik dat er behoefte is aan iets dat de nadelen van beiden weghaalt, dus iets dat zo handig is als een stuurtas maar dan wél stevig vastzit.
Gewicht is het meest overschatte aspect van fietsen.

Ja en nee.
Het zal niet veel uitmaken of je tent 2,1 dan wel 2,4 kg weegt.
Maar een racefiets van pakweg 8 kg met 5-6 kg bagage (bikepacking-tassen inbegrepen) en een trekkingfiets van 15 kg met 20 kg bagage ... Dat is een voelbaar verschil. Héél voelbaar.
derdekeer schreef:
zo 03 mar, 2019 10:35
Gewicht is het meest overschatte aspect van fietsen.

Ja en nee.
Het zal niet veel uitmaken of je tent 2,1 dan wel 2,4 kg weegt.
Maar een racefiets van pakweg 8 kg met 5-6 kg bagage (bikepacking-tassen inbegrepen) en een trekkingfiets van 15 kg met 20 kg bagage ... Dat is een voelbaar verschil. Héél voelbaar.
Zie ook het draadje van de man die afgelopen maand moest lopen op de weg van Slenaken naar Hoogcruts tegen een heel kort hellingkje van 11%. Dat kwam volgens mij niet omdat hij aan het einde van zijn krachten was.
Leon schreef:
zo 03 mar, 2019 10:42
Zie ook het draadje van de man die afgelopen maand moest lopen op de weg van Slenaken naar Hoogcruts tegen een heel kort hellingkje van 11%. Dat kwam volgens mij niet omdat hij aan het einde van zijn krachten was.
Als ik met mijn zware reisfiets het onverhard inga (zoals bijv. de Vulkaneifel), met alleen (vastgesnoerde) achtertassen en rol, dan moet ik ook zo nu en dan lopen bij steile hellingen. Ik kan daar niet echt mee zitten.
Leuk als de zijtassen lichter zouden worden, maar ik zou ze zo aan de zijkant niet van kwetsbaarder materiaal willen hebben dan de Ortlieb Front Rollers die ik nu achterop heb hangen. Heb geen zin in gaten in m'n tassen.

Fuel tank vind ik wel ideaal, stuurrol of -tas heb ik daardoor niet nodig.

Een frametas staat me vooral van tegen dat je als je die netjes passend wil hebben voor elke fiets eentje op maat wil hebben. Maar wie weet als m'n fiets wat multifunctioneler is...

Vind die nieuwe ontwikkelingen wel leuk om te volgen en te combineren. Maar zonder frametas of rugzak kan ik ondanks zorgvuldig selecteren van m'n uitrusting toch echt niet alles kwijt. Helaas.
Georg schreef:
zo 03 mar, 2019 08:10
3. Gewicht is het meest overschatte aspect van fietsen. Veelal is iets zwaarder niet van belang in de praktijk.
Ligt volledig aan de ondergrond.