Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking versus 'gewone' reisfiets - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Bikepacking versus 'gewone' reisfiets

142 berichten
Een stuurrol kan handig zijn als je aan je stuur wat meer volume wilt vervoeren, zoals een tent of kleding. Te gebruiken bijvoorbeeld in combinatie met een of twee food pouches waarin je klein grut doet.

Een stuurtas kan handig zijn als je graag veel klein spul voor het grijpen wilt hebben, variërend van lippenbalsem tot een fotocamera.

De ene stuurtas is de andere niet. Vroeger had ik een Ortieb-tas. Ik ergerde me aan het gerammel. Daarna kocht ik een stuurtas met directe bevestiging (via klittebandjes) aan het stuur. (Voor mensen die graag hun stuurtas snel afkoppelen is dit geen optie.) Die tas is vanwege de gebruikte materialen ook nog eens een stuk lichter: ik denk het verschil tussen de 'onverwoestbare' Ortieb Classic tassen en Arkel-tassen.

Gelukkig is er tegenwoordig veel keus.
LHTJoost schreef:
za 17 sep, 2022 12:52

Nadeel is ook dat ze de neiging hebben om te vallen. Heb ik opgelost met een spanbandje. Dat werkt niet op elke fiets natuurlijk.
Tegenwoordig kom je steeds vaker frames met nokjes bovenop de bovenbuis tegen voor een bolt-on versie van die fueltank tasjes.

Bij Saint Christopher in Gorssel gezien die bolt-on versie te combineren met een Fidlock systeem die met bandjes om de buis heen gaat, voor als je frame die nokjes niet heeft. Dan kun je de fueltank ook nog eens snel losklikken en bijvoorbeeld meenemen een winkel in bij het boodschappen doen.
willem.m schreef:
za 17 sep, 2022 17:09
De ene stuurtas is de andere niet. Vroeger had ik een Ortieb-tas. Ik ergerde me aan het gerammel.
Mijn oplossing daarvoor was ooit een plakje schuimrubber. Dat zit nu al heel lang onderin de opeenvolgende stuurtassen. Het schuimrubber blijkt langer mee te gaan dan de (Agu)tassen.
Poppink schreef:
za 17 sep, 2022 16:36

Voordeel stuurtasje volgens mij is dat het op slot kan met de klickfix montagebeugel en dat het makkelijk afneembaar en mee te dragen is.
Nooit begrepen wat er handig is aan het dragen van een stuurtas in de vorm van een kubus.
Voor de volgende ultralight tocht met de racefiets zou ik dingen aan mijn stuur willen kunnen bevestigen.
Maar ik wil een minimum aan geknoei met allerlei straps etc., en vooral wil ik kunnen blijven fietsen met mijn handen bovenop het stuur.

Ik had gedacht aan het volgende: https://www.bol.com/nl/nl/p/cycling-han ... 126073403/.

Twee van die dingen in V-vorm op mijn stuur. Neem niet veel plaats in om te bevestigen, je kunt dingen tussen de V vastmaken en er blijft ruimte voor je handen.
Twee van die dingen in V-vorm op mijn stuur. Neem niet veel plaats in om te bevestigen, je kunt dingen tussen de V vastmaken en er blijft ruimte voor je handen.
Maar meer ipv minder. dus niet ultralight!
Bert van Sprang schreef:
za 17 sep, 2022 22:47
Twee van die dingen in V-vorm op mijn stuur. Neem niet veel plaats in om te bevestigen, je kunt dingen tussen de V vastmaken en er blijft ruimte voor je handen.
Maar meer ipv minder. dus niet ultralight!
Ik ga daardoor niet meer meenemen, ik neem het mee op een andere plaats.
Niet in mijn rugzakje, met andere woorden. Dat houd ik liefst zo licht mogelijk.
Slaapzakje, tarp, slaapmatje & de rest - dat krijg ik samen niet in mijn zadeltas.
Twee handlebar extenders wegen samen ongeveer 100 gram. Dat heb ik wel voor over.
Sanderdol schreef:
vr 16 sep, 2022 12:50
Hoi,

Ik heb een taifin besteld, maar als ik eea zo bekijk twijfel ik of dit lang meegaat cq. wat ruiger werk aan kan. Wat zijn je lange termijn ervaringen?

Bedankt,
Sander

Ik heb mijn Tailfin ondertussen al zo'n 10000km gebruikt, redelijk gelijk verdeeld over mountainbike, gravelbike en racefiets. Zeker op de mountainbike maar ook op de gravelbike heeft hij aardig wat te verduren gehad, maar heb op 1 onderdeel na nog geen enkel issue gehad. Dat onderdeel is de strip waarmee je de Tailfin om je zadelpen klemt, hier was de het gat uitgerekt en uiteindelijk gebroken. Dit was deels mijn eigen schuld omdat ik deze te geforceerd had vastgemaakt, ik had deze eerst veel te strak vastgemaakt (gevalletje vast is vast, strakker niet nodig) wat de levensduur niet ten goede komt. Dit onderweg nog wel eenvoudig kunnen fixen door mijn zadelpen iets dikker te maken met tape, daarna het volgende gat in de strip kunnen gebruiken. Dit onderdeel is vervangbaar, dus thuis een nieuwe erop gezet die bij het origineel werd meegeleverd.

Maar verder dus geen problemen gehad, ik zou me zeker geen zorgen maken over de duurzaamheid en de vraag of de Tailfin ook ruiger terrein aankan.

Fedor schreef:
vr 16 sep, 2022 17:58
Best complex al die keuzemogelijkheden qua maten en montage (vooral bij steekassen).

Tailfin heeft op hun site een handige tool om te kijken welke steekas je nodig hebt, veel merken/modellen zijn hierin wel te vinden. Ze hebben ook de universal thru axle, deze bestaat uit 2 delen waarbij je voor de helft met het schroefdraad meerdere opties met verschillend schroefdraad krijgt. Zolang je niet echt iets afwijkends hebt ben je hiermee wel voorzien.
LHTJoost schreef:
za 17 sep, 2022 14:59
Om die reden geen stuurtas want voor je het weet zit daar toch weer ineens een spiegelreflexcamera, een zak krentenbollen of 4 bananen in.
Ik ben nu aan het kijken of ik de stuurtas vaarwel kan zeggen. Alleen de tas + camera-insert is 690 gram en daar komt nog de houder bij (laat ik nu nog even zitten voor alle zekerheid). Alle spullen gaan dan in de snackpacks. Betekent idd wel dat ik de grote camera (ook 900 gram) niet meer mee kan nemen, en de bananen moeten dan maar in een andere tas.
Fedor schreef:
za 15 okt, 2022 17:06
Ik ben nu aan het kijken of ik de stuurtas vaarwel kan zeggen. Alleen de tas + camera-insert is 690 gram en daar komt nog de houder bij ...
Ter vergelijking hierbij de gewichten incl. foto-inzet en stuurbevestiging van mijn ruime*, op maat gemaakte stuurtas van TimTas: 260 gram vs Ortlieb Compact: 435 gram en Ortlieb Classic: 615 gram.

Review:
viewtopic.php?f=23&t=30712&p=344560&hil ... as#p344560

*) Ik heb van TimTas ook een compactere, lichtere versie (zonder zijvakjes) waar mijn systeemcamera ook in past.
Men neme een cargofiets zoals larryvsharry bullitt en gooit de weekendtassen voorop, spanbanden erom en fietsen maar.

Ik heb mijn mtb, 2 gravelbikes, toerfiets en een longtail fiets verkocht en gebruik de bullitt voor fietsvakantie, dagritten tot 100 km en voor naar werk.
Ook afvalstation doe ik daarmee.

Blij dat ik die stap heb gemaakt.
Zo heb je namelijk geen gedoe met verschillende tassen.
vincentcargo schreef:
vr 07 apr, 2023 01:03
Men neme een cargofiets zoals larryvsharry bullitt en gooit de weekendtassen voorop, spanbanden erom en fietsen maar.

Ik heb mijn mtb, 2 gravelbikes, toerfiets en een longtail fiets verkocht en gebruik de bullitt voor fietsvakantie, dagritten tot 100 km en voor naar werk.
Ook afvalstation doe ik daarmee.

Blij dat ik die stap heb gemaakt.
Zo heb je namelijk geen gedoe met verschillende tassen.
Het lijkt me toch dat zo'n cargofiets nooit een vervanging kan zijn voor een mtb, als je die mtb tenminste gebruikte waarvoor hij bedoelt is.
Of vergis ik me en cross je er ook mee over de mtb-tracks?
Drop-offs, rockgardens en gap-jumps.. het arme cargoding ;)
Bullitts zijn inderdaad fantastisch!

Ik zou er zo mee op vakantie durven :D
Ik ben er uit, wat het verschil is tussen Bikepacking en de 'gewone' reisfiets.
Reisfietsen is in het Nederlands.
Bikepacken moet in het Engels, of, om de Engelse taal niet te beledigen, in een willekeurige mix van Nederlands en Engels.
Reisfietsen zijn dingen. Je ziet ze regelmatig maar meestal zijn ze niet ver van huis. Bikepacking is een activiteit.

Het is om die reden een beetje een onhandig vergelijk.
"fietsen" als in "reisfietsen" kun je ook zien als een werkwoord.
"packing" als in "bikepacking" kun je ook zien als een zelfstandig naamwoord ("verpakking").

Waarmee de "dingen" en de "activiteiten" weer zijn omgedraaid. 🙃
Georg schreef:
zo 03 mar, 2019 08:10
@mic:
4. Breed? De breedte van fietstassen valt in het niet bij de windvang die de fietser zelf is. Tassen gaan gemakkelijk schuil achter een persoon. Bagagedragers hoeven helemaal niet breder te zijn dan noodzakelijk, een goed bruikbare is behoorlijk smal.
Misschien iets ontwerpen waar je veel ik kwijt kan en dat allemaal achter de rug van een fietser.
Zo'n zweet ding met riemen op je rug bestaat al.
alma schreef:
vr 07 apr, 2023 07:58
vincentcargo schreef:
vr 07 apr, 2023 01:03
Men neme een cargofiets zoals larryvsharry bullitt en gooit de weekendtassen voorop, spanbanden erom en fietsen maar.

Ik heb mijn mtb, 2 gravelbikes, toerfiets en een longtail fiets verkocht en gebruik de bullitt voor fietsvakantie, dagritten tot 100 km en voor naar werk.
Ook afvalstation doe ik daarmee.

Blij dat ik die stap heb gemaakt.
Zo heb je namelijk geen gedoe met verschillende tassen.
Het lijkt me toch dat zo'n cargofiets nooit een vervanging kan zijn voor een mtb, als je die mtb tenminste gebruikte waarvoor hij bedoelt is.
Of vergis ik me en cross je er ook mee over de mtb-tracks?

Nee geen vervanger. Maar grotendeels van de mensen in nl fietsen op t asfalt en beetje gravel. Dat kan bullitt prima.

Bikepacking met gravelbike en bijhorende tassen is een overschatte hype. Meeste mensen hebben zoiets en rijden alleen maar op asfalt.

Dat is 1 van de redenen dat ik die fiets weg heb gedaan. Mijne zag wel stoer uit met alle blubber erop. Die waste ik dus nooit. Maar ik werd dan aangesproken met hey mede Bikepacker terwijl die van hem nooit modder heeft gezien of nooit een nachtje weg is geweest.

Ik las ooit een mooie tekst ergens op forum of internet.

Elke fiets kan een vakantiefiets zijn als je 'm gewoon vol gooit en gaat trappen
Ik heb mijn setup aangepast na mijn reis om de Oostzee. Ditmaal voor een kortere trip vanaf eind augustus van 11 dagen via Nieuwpoort naar Basel (Frontlijnroute).
- Voortassen en voordragers eraf.
- Stuurrol erbij.
- Frametas onder de bovenbuis erbij
week_05_joostbrugman.jpg
Op de foto ontbreekt de tent: Hilleberg Enan. Die komt in plaatst van mijn Wickiup (3kg) die ik bewaar voor tochten met 2 personen. Verder blijft een stoeltje en nog wat rommel thuis. Op de achterdrager neemt daarmee met zo'n 5kg af. In totaal verwacht ik van 25kg naar 15kg bagage te gaan. Exclusief water en brandstof/spiritus in fles onder de onderbuis (ontbreekt ook op foto).