Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Surley Ogre 2019 - Forum Wereldfietser

Surley Ogre 2019

De post van Ab uit 2013 en een uitgebreide speurtocht in de virtuele wereld naar de ideale fiets om mee te toeren (on road en off road) hebben mij uiteindelijk getriggered om een Surly Ogre frameset in de kleur pile of bricks (rood) aan te schaffen. Ik wil zo veel mogelijk overzetten van mijn Cube Tonopah en hoop uiteindelijk een robuste en strakke toerfiets op te bouwen. Heb dit nog nooit gedaan dus beschouw het ook als een leerzaam traject.

Bijlagen

Zal zeker een leuk project worden!

Mocht je nog nooit zoiets gedaan hebben, dan kan ik je een fietsreparatiecursus aanbevelen.
Leuk! Succes!

Lijken me wel redelijk smalle velgen voor een Ogre, maar een tweede offroad wielset is natuurlijk snel gevonden :)
Leuk! Ik heb ook een Ogre een iets oudere en groene. Die van jou is o.a. uitgerust met de nieuwe uitvalpadden/dropouts.

Hou er bij het overzetten rekening mee dat het verzet dat op je Cube goed werkt, niet noodzakelijkerwijs ook fijn is voor een Ogre als je er bagage mee gaat vervoeren.

Er zijn een paar dingen waar je speciaal gereedschap voor nodig hebt: balhoofd(buis) afvlakken en inpersen, trapas(huis) afvlakken en monteren. Dit kan je laten doen of zoek iemand die dit gereedschap heeft. Mocht je in de buurt van Den Haag wonen...
Mooi project! Ik zou zeggen houd ons op de hoogte van de voortgang.
Sonny schreef:
za 02 mar, 2019 07:39
Er zijn een paar dingen waar je speciaal gereedschap voor nodig hebt: balhoofd(buis) afvlakken en inpersen, trapas(huis) afvlakken en monteren. Dit kan je laten doen of zoek iemand die dit gereedschap heeft. Mocht je in de buurt van Den Haag wonen...
Ik heb nooit begrepen waarom dat niet in de fabriek gebeurt. Het kost daar nauwelijks tijd als het in serie gebeurt.

Leuk project; benieuwd naar vorderingen. :D
Is ie niet afgevlakt? :shock: Wat een misser... Dat is inderdaad zo gepiept in een hele serie.

Overzetten van alle onderdelen lijkt mij geen probleem. Hou er rekening mee dat de voorbladen van de Cube niet zouden kunnen passen. Het kan zijn dat de chainstays zo zijn ontworpen dat er (pak 'm beet) max een 34t op past.

Wel een hele vette Surly! :D
Dit is een leuk project, dat ga ik volgen, ik kijk zelf ook naar een Ogre projectje, dus dit kan leerzaam zijn..
Het schiet best wel lekker op. Balhoofd en trapstel al gemonteerd. Voor het balhoofd heb ik zelf een pers geknutseld van een stuk draadeind. Wel ff opletten dat het indraaien recht gaat maar met beleid gaat dat best goed. Heb t balhoofd niet afgevlakt (eerste foutje?) dus heb dit maar ff nagevraagd bij Surly. Overigens zit de Hope balhoofdset vlgs mij wel goed en draait de vork soepel zonder gekraak, dode punten oid. Dus hopelijk valt het niet afvlakken qua impact mee.

Bijlagen

Voor het trapstel kon ik de behuizing van mijn Cube zonder problemen overzetten, ik moest alleen 1 spacer minder gebruiken aan de drive side. Of dit straks qua kettinglijn goed uitkomt moet ik nog zien. Omdat ik die fiets clean wil houden wil ik in eerste instantie geen voorderraileur monteren en 1x10 en op termijn 1x11/12 gaan rijden. Misschien kom ik hierop terug maar dat zien we dan wel weer. Heb als voorblad nu een AbsoluteBLACK Narrow Wide Oval (36t) gemonteerd zodat geen kettinggeleider nodig is.

Bijlagen

Ah hier ben je al bezig, wat ik jammer vind is dat je niet gelijk een paar missers in je Cube weg poetst, zoals de buitenboordlagers van je trapas. Het vlakfrezen is bij je balhoofd belangrijker dan bij een normale square taper trapas, omdat je met die buitenboord lagers rijd is het aanlegvlak van je bracket ineens ook belangrijk.
Leon schreef:
za 02 mar, 2019 10:09
Sonny schreef:
za 02 mar, 2019 07:39
Er zijn een paar dingen waar je speciaal gereedschap voor nodig hebt: balhoofd(buis) afvlakken en inpersen, trapas(huis) afvlakken en monteren. Dit kan je laten doen of zoek iemand die dit gereedschap heeft. Mocht je in de buurt van Den Haag wonen...
Ik heb nooit begrepen waarom dat niet in de fabriek gebeurt. Het kost daar nauwelijks tijd als het in serie gebeurt.

Leuk project; benieuwd naar vorderingen. :D
Roest :wink:
Met een beetje vet hou je potentiële roest wel weg. En het zal wel een combinatie zijn van tijd/geld. En het is niet altijd nodig bij de trapas: bij een vierkante zit er vaak slechts aan 1 kant een lip tegen het frame. Dus hoef je maar 1 kant te frezen.
Shadow schreef:
zo 03 mar, 2019 09:20
Leon schreef:
za 02 mar, 2019 10:09
Sonny schreef:
za 02 mar, 2019 07:39
Er zijn een paar dingen waar je speciaal gereedschap voor nodig hebt: balhoofd(buis) afvlakken en inpersen, trapas(huis) afvlakken en monteren. Dit kan je laten doen of zoek iemand die dit gereedschap heeft. Mocht je in de buurt van Den Haag wonen...
Ik heb nooit begrepen waarom dat niet in de fabriek gebeurt. Het kost daar nauwelijks tijd als het in serie gebeurt.
Roest :wink:
Nee dat is onzin. Zo'n frame gaat namelijk niet noemenswaardig roesten, wat duidelijk te zien is aan de onderdelen die wél van blank staal blijven zoals de schroefdraad van de bracketpot bij frames die daar schroefdraad hebben en alle plaatsen met M5 schroefdraad.

Ik vermoed dat het komt doordat de afdeling Metaal op een gegeven moment klaar is met het frame, waarna het naar Coating gaat. Vervolgens beschouwt men het frame als klaar en stuurt het niet weer even langs Metaal.
Ik denk dat voor die prijs er gewoon niet de tijd genomen wordt.
Shadow schreef:
zo 03 mar, 2019 12:54
Ik denk dat voor die prijs er gewoon niet de tijd genomen wordt.
Ik heb het ook met best dure handgebouwde frames van A-merken meegemaakt.
Sterker: bij mijn eerste, compleet afgemonteerd gekochte, behoorlijk dure handgebouwde fiets van de race-afdeling van een Nederlands A-merk bleek later dat zowel balhoofdstel als trapas gewoon erin waren geperst en geschroefd met de lak nog onder de randen. Bij het balhoofstel had de lak zelfs een functie want toen na een reparatie de balhoofdbuis wél was schoongefreesd bleek het balhoofdstel een forse speling te vertonen, die ik toen maar het opgelost met tweecomponentenlijm. Nooit verder een probleem mee gehad.
Peter-66 schreef:
za 02 mar, 2019 17:39
Voor het trapstel kon ik de behuizing van mijn Cube zonder problemen overzetten, ik moest alleen 1 spacer minder gebruiken aan de drive side.
Even checken of alles down there daar klopt.
De Ogre heeft een 73mm bracketpot, je Cube (waarschijnlijk) 68mm.
Dat hoeft niet, de assen zijn universeel en de afdichting in het midden kan het opvangen.
Shadow schreef:
zo 03 mar, 2019 16:50
Dat hoeft niet, de assen lagers zijn universeel de afdichting in het midden kan het opvangen.
:wink:

de afdichting in het midden kan het opvangen.
Ja, maar dan moet het aantal spacers wel kloppen anders klemt de crank niet ver genoeg (of juist te ver) over de as.
Ik denk dat dat wel los loopt met de as, oh nee dat moet niet :wink: