Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff naaf, schurend geluid en gevoel normaal of niet? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rohloff naaf, schurend geluid en gevoel normaal of niet?

Vooropgesteld: ik heb geen riem. Maar mijn fiets met Rohlofnaaf fietst het lekkerst als de ketting niet te strak staat. En voor zover ik weet moet een riem redelijk strak gespannen worden. Ik kan mij heel goed voorstellen dat deze strak gespannen riem de trillingen in de naaf eerder naar de trappers overbrengt als een ketting.
Het ‘ tikkende ‘ geluid aan de RN is bekend. Werd verholpen door een bekende fietsenmaker in Rotterdam. Het was een bekend probleem van Rohloff en valt/viel onder de garantie. Ik dacht dat het iets in de trapas was maar bleek dus de RN te zijn. De fiets zorgt zelf als klankkast dat het geluid op een andere plek klinkt dan waar de veroorzaker zit.

Het schurende geluid klinkt ook bekend in de oren, dat had bij mij te maken doordat de riem droog en vies was geworden.
Als je de riem nat maakt is het over. Of inspuiten met siliconenspray.

Werkt dat niet bij jou dan is er wat anders aan de hand. Even testen en met andere fietsers met zo’n naaf vergelijken.
En altijd terug naar de dealer.

Gaat het om een 2e handsfiets?

Succes Anja
javb2812 schreef:
ma 18 feb, 2019 14:46
Gaat het om een eerstehands fiets?

Hans
klopt
Dank voor het meedenken en alle tips.
Toch maar even langs de dealer fietsen en een keer op een andere Rohloff rijden geeft me wellicht ook meer inzicht wat normaal is en wat niet.

Ik vraag me wel af waarom het de fabrikant niet lukt om 1 t/m 7 stil te krijgen.
nicolevelo schreef:
ma 18 feb, 2019 19:54
Op een gegeven moment begon de naaf wel heel luid te schuren. Iedereen keek toen om wanneer ik voorbijreed. Ik heb toen de riem schoongemaakt en een laagje siliconespray erover. Toen was het geluid weer zachter zoals voorheen.
Dan was het toch niet de naaf maar de riem die heel luid begon te schuren?

Hans
dijken63 schreef:
ma 18 feb, 2019 20:18
Het schurende geluid klinkt ook bekend in de oren, dat had bij mij te maken doordat de riem droog en vies was geworden.
Als je de riem nat maakt is het over. Of inspuiten met siliconenspray.
zelfde vraag...

Hans
javb2812 schreef:
di 19 feb, 2019 02:14
nicolevelo schreef:
ma 18 feb, 2019 19:54
Op een gegeven moment begon de naaf wel heel luid te schuren. Iedereen keek toen om wanneer ik voorbijreed. Ik heb toen de riem schoongemaakt en een laagje siliconespray erover. Toen was het geluid weer zachter zoals voorheen.
Dan was het toch niet de naaf maar de riem die heel luid begon te schuren?

Hans
Klopt Hans, ik heb niet het juiste woord gebruikt. Dat luid gierend geluid kwam van zand tussen riem en tandwielen.

Sinds enkele weken hoor ik echter een tik bij elke pedaalslag, ongeacht in welke versnelling ik fiets (dus ook bij versnellingen groter dan 7). Dat lijkt uit de trapas te komen, maar als ik Anja's post lees, zou het wel eens van de naaf kunnen afkomstig zijn. :?
nicolevelo schreef:
di 19 feb, 2019 05:14
Sinds enkele weken hoor ik echter een tik bij elke pedaalslag, ongeacht in welke versnelling ik fiets (dus ook bij versnellingen groter dan 7). Dat lijkt uit de trapas te komen, maar als ik Anja's post lees, zou het wel eens van de naaf kunnen afkomstig zijn. :?
Heb jij achter een geschroefd tandwiel of een splined carrier? Die laatste is vaak reden voor een tikkend geluid.
Fedor schreef:
di 19 feb, 2019 08:04
nicolevelo schreef:
di 19 feb, 2019 05:14
Sinds enkele weken hoor ik echter een tik bij elke pedaalslag, ongeacht in welke versnelling ik fiets (dus ook bij versnellingen groter dan 7). Dat lijkt uit de trapas te komen, maar als ik Anja's post lees, zou het wel eens van de naaf kunnen afkomstig zijn. :?
Heb jij achter een geschroefd tandwiel of een splined carrier? Die laatste is vaak reden voor een tikkend geluid.
Geschroefd. Ik maak me niet al te veel zorgen over die tik. Zo'n Rohloffnaaf is een ijzersterke machine. En wie weet komt die tik heel elders vandaan.
Terra schreef:
ma 18 feb, 2019 22:31
Dank voor het meedenken en alle tips.
Toch maar even langs de dealer fietsen en een keer op een andere Rohloff rijden geeft me wellicht ook meer inzicht wat normaal is en wat niet.

Ik vraag me wel af waarom het de fabrikant niet lukt om 1 t/m 7 stil te krijgen.
Ieder nadeel heeft z'n voordeel - de rechte tandwielen die het geluid veroorzaken zijn sterk en hebben weinig weerstand. In de hogere versnellingen draait de boel andere toerentallen en hoor je het minder - ook omdat het windgeruis toeneemt.
Windgeruis en toerentallen heeft er niets mee te maken.
In de eerste zeven en vooral de zevende versnelling zijn er de meeste inwendige tandwielen aan het werk en dat hoor je. Dan fiets je ook met de meeste inwendige weerstand, het geluid is op zich geen probleem en nog altijd niet hard als het goed is. In de 11e versnelling is er het minste geluid en weerstand. Dat hoor je ook als je binnen zonder wind de fiets ophangt en aan de trappers draait.

Hans
De 7 klinkt bij mij anders nog behoorlijk luid (dusdanig dat ik me er voor geneer omdat het lijkt alsof de fiets bar slecht wordt onderhouden... klinkt als een heel zanderige derailleurfiets).

1 t/m 6 zijn een stuk zachter (geworden), en vanaf de 8 is de naaf doodstil. De 7 vermijd ik dus een beetje ;)
javb2812 schreef:
di 19 feb, 2019 14:57
Windgeruis en toerentallen heeft er niets mee te maken.
In de eerste zeven en vooral de zevende versnelling zijn er de meeste inwendige tandwielen aan het werk en dat hoor je. Dan fiets je ook met de meeste inwendige weerstand, het geluid is op zich geen probleem en nog altijd niet hard als het goed is. In de 11e versnelling is er het minste geluid en weerstand. Dat hoor je ook als je binnen zonder wind de fiets ophangt en aan de trappers draait.

Hans
Jaja, het is 2x7 hoor, niet 1x14 intern...
Shadow schreef:
wo 20 feb, 2019 12:32
javb2812 schreef:
di 19 feb, 2019 14:57
Windgeruis en toerentallen heeft er niets mee te maken.
In de eerste zeven en vooral de zevende versnelling zijn er de meeste inwendige tandwielen aan het werk en dat hoor je. Dan fiets je ook met de meeste inwendige weerstand, het geluid is op zich geen probleem en nog altijd niet hard als het goed is. In de 11e versnelling is er het minste geluid en weerstand. Dat hoor je ook als je binnen zonder wind de fiets ophangt en aan de trappers draait.

Hans
Jaja, het is 2x7 hoor, niet 1x14 intern...
Wat bedoel je daarmee? Is me zo niet duidelijk.

Hans
Dat je versnelling 1 tm 7 via een eindreductie gebruikt en 8 tm 14 zonder deze eindreductie, maar het zijn dezelfde versnllingen :wink:
Kijk dit filmpje maar eens, dat verduidelijkt veel;

https://www.youtube.com/watch?v=s4UpwoDmOb4
Shadow schreef:
wo 20 feb, 2019 12:46
Dat je versnelling 1 tm 7 via een eindreductie gebruikt en 8 tm 14 zonder deze eindreductie, maar het zijn dezelfde versnllingen :wink:
Kijk dit filmpje maar eens, dat verduidelijkt veel;

https://www.youtube.com/watch?v=s4UpwoDmOb4
Dat is bekend.

Hans
Blijkbaar niet want anders had je dat wel geweten dus :wink:
Maar wat je over de 11e zegt klopt wel trouwens, dan zijn er ook geen tandwielen intern aan het werk 8)
Shadow schreef:
wo 20 feb, 2019 12:46
Dat je versnelling 1 tm 7 via een eindreductie gebruikt en 8 tm 14 zonder deze eindreductie, maar het zijn dezelfde versnllingen :wink:
Kijk dit filmpje maar eens, dat verduidelijkt veel;

https://www.youtube.com/watch?v=s4UpwoDmOb4
Ik snap het deels, maar lang niet alles. Ben dan ook geen techneut maar een bioloog.
Wat me duidelijk is, is dat het een complex stukje techniek is..
Maar wat ik vooral belangrijk vind is dat het allemaal lekker soepel loopt en werkt.
Het knarsende geluid is me overigens met dit filmpje niet duidelijk gemaakt. En waarom we dit accepteren, als ze praten over Duitse precisie techniek...
Als je een paar posts omhoog scrollt zie je dat ik heb opgeschreven dat de Rohloff naaf stil maken hem minder efficient zou maken - daarom dus.
Shadow schreef:
wo 20 feb, 2019 15:10
Als je een paar posts omhoog scrollt zie je dat ik heb opgeschreven dat de Rohloff naaf stil maken hem minder efficient zou maken - daarom dus.
Minder weerstand, meer tandwielen die meewerken en meer efficiëntie.
Had zal zeker allemaal waar zijn, maar waarom kan dat niet zonder al teveel geluid en resonantie? Geluid is toch ook resultaat van wrijving en weerstand? Lijkt me een tekortkoming wat ze kunnen door ontwikkelen en daarmee de naaf nog aantrekkelijker maken.