Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 5 arms deore lx verwisselen kettingbladen - Forum Wereldfietser

5 arms deore lx verwisselen kettingbladen

Hallo,

Ik ben op reis en heb helaas geen tijd om avondenlang het internet te lezen.
Dus ...Ik heb een mooie vierkante Shimano trapas, die ik houden wil. Verder Shimano Deore LX crankset (7 / 8 speed ) (22 32 44 ) Nu is de middenring ( dus het 32 tandwiel ) beschadigd. Ik wilde alle 3 bladen vervangen, merkte echter dat de meeste bladen. gemaakt zijn voor 4 armen.
Mijn vraag ; Weet iemand een website waar zo n setje te koop is ?
Ofisschien maar meteen een nieuwe crankset erin doen van een euro of 60 ? Tip ?
Hoeft niet licht te zijn, wel robuust.
Bedankt voor eventuele reacties.
Wat bedoel je met beschadigd? Het kan dat ik je helemaal verkeerd inschat maar het is wel vaker op dit forum gebeurd dat mensen de schakelhulpen in de vorm van uitstulpingen, verkleinde en zelfs ontbrekende (!) tanden voor een probleem aanzagen.
Als je op reis bent lijkt het me wel handig als je ons zegt waar je bent. Natuurlijk weten we waat iets te koop is (rose.nl) maar je kunt er zomaar 20.000 km vandaan zijn. Ook moeten we de gat-gat-afstand weten evenals het aantal gaten (5?), en/of het typenummer van de crancks dat meestal te vinden is op de binnenkant van de cranks. Er zijn meerdere typen LX-7/8-crancks geweest. Precies dezelfde zijn vast nauwelijks te krijgen want al heel lang uit de roulatie.
Misschien moet je maar kopen wat je kunt krijgen en de set die je wilt houden naar huis te sturen. Houdt er rekening mee dat de 95% kans ook een nieuwe trapas nodig hebt om het passend te maken.
Ze hebben kant en klare setjes voor ongeveer 50 euro bij Decathlon, maar als je in Mongolië zit is dat ver fietsen.
Wat ik vond:
Bolt circle diameter (BCD) for big and middle rings is 94mm. Granny ring uses a 58mm BCD. Chainrings are mounted using 5 bolts. (info over oude LX cranks met 5-bouts patroon).

Waar je dat kan kopen:
20 of 22tands:
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... 6%5D=14747
De grotere:
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... ;orderby=2
Hallo,
Bedankt voor de reacties. Allebei erg nuttig. Ik ben in Spanje dus niet zo geisoleerd. Heb het onderdeel nummer gevonden. m563, en inderdaad, de juiste informatie , afstand bcd, gevonden en die linkjes waren ook nuttig. Zijn dus gewoon via internet te kopen.
De enige vierkante die Decathlon heeft is de Acera, erg gedkoop, bijna te, dacht ik. Ik denk dat ik de voorkeur geef aan een nieuwe middenring, ondat daar tanden vanaf waren gebroken..
Ik lees nog even verder
pete schreef:
do 31 jan, 2019 12:46
middenring, ondat daar tanden vanaf waren gebroken..
Hoe krijg je dat voorelkaar? Foto? Liggen de twee afgebroken tanden precies tegenover elkaar?
Maar ik snap iets niet. Je hebt geen tijd voor internet maar wel tijd om te wachten tot een pakje half europa afgereisd is. Hoe kan dat?
Kettingbladen met 5 armen die bevestigd worden op een boutcirkel van 94 mm diameter heten MTB 5-arm compact. Dit type wordt al minstens 10 jaar niet meer op nieuwe fietsen gemonteerd. Shimano levert ze al lang niet meer. Je komt ze nog tegen van TA Specialites, Blackspire en BBB. Ik vermoed dat je ze bij Decathlon niet meer vindt. Je moet ze echt gaan zoeken. Lang niet alle internetwinkels kunnen ze ook leveren.
Kettingblad 5 arm.jpg
Kettingblad 5 arm.jpg (39.3 KiB) 3936 keer bekeken
In Spanje zou je in een wat oudere MTB-winkel kunnen vragen naar plato para bicicleta - 5 brazos - PCD=94. Misschien hebben ze nog iets liggen.
Als alternatief voor de TA 94 BCD bladen:
https://www.bike-components.de/de/TA/Ke ... eis-p4327/
(officieel voor 9-speed, dus dunnere tandjes, maar het werkt)
deze Surlybladen
https://www.bike-components.de/de/Surly ... is-p44476/
Voor 30 euro + verzendkosten

Für lange Lebensdauer: das Kettenblatt von Surly
Die meisten Kettenblätter auf dem Markt werden aus Aluminium gefertigt, welches etwa 35 % weicher als Stahl ist. Surly-Kettenblätter bieten dank der Materialwahl Edelstahl eine sehr hohe Lebensdauer und Performance.
Toevoeging: het is bij zo'n oud beestje handig om voordat je nieuwe bling bestelt eerst te testen of de schroefjes wel allemaal loskomen. Voor het kleinste (en middelste??) blad moet de cranck bovendien los van de as. Ook dit is iets dat handig is om te weten of het lukt.
Hoe lang wil je nog fietsen?
als je neit veel tijd hebt , en de decathlon is dichtbij. zou ik die eropschroeven en lekker fieten tot je thuis een oplossing gaat vinden . acera is meestal wel degelijk alleen wat zwaar.
math schreef:
do 31 jan, 2019 14:25
Dit type wordt al minstens 10 jaar niet meer op nieuwe fietsen gemonteerd.
Al meer dan 20 jaar niet meer dus....
Hallo,
nogmasls befsnkt voor de serieuze en waardevolle reacties.
....ik ben dus op reis, maar ben van wifi afhankelijk , zodoende dat ik niet heerlijk een week elke avond met een kopje koffie het net op kan, helaas..
Had bijna besloten die kettingbladen uit duitsland te kopen, totdat ik een youtube filmpje zag en merkte dat je een soort speciale schroevendraaier nodig hebt om die chainrings, kettingbladen, van elkaar los te krijgen..
Besloot toen toch maar een goedkope Shimano Acera crankset te kopen....totdat ik las op en forum dat iemand , voor de installatie van de Acera dus, eerst zijn trapas moest vervangen..de lengte dus, schreef dat hij een 122 mm had gekocht... ?? ik dacht dat de lengte van de trapas wordt bepaald door het frame, zodat de as eraan beide kanten voldiende uitsteekt...
Kan iemand dit bevestigen ?
Ok, dit was weer een lange post...
En hoe die tanden eraf gingen ? De tand des tijds..samen met veel niet-asfalt. zie foto..
Sorry, dat foto plaatsen lukt niet. Moet blijlbaar eerst opgeladen worden.
Meestal lukt het zonder speciale schroevendraaier met een passende inbussleutel en een andere tang voor verlenging daarvan. Omdat verlenging en veel kracht zetten soms nodig is kwam ik met het idee om het losmaken te testen vóór het bestellen.

En inderdaad, een andere cranckset betekent vaak een andere as.

Maar waarom ga je niet gewoon naar een fietsenmaker? Ik vind dit soort dingen thuis, met alle gereedschap (heb je een trapassleutel en een crancktrekker bij je?), onderdelen, een winkel bij de hand én ervaring prima, maar onderweg moet ik er niet aan denken.
pete schreef:
vr 01 feb, 2019 15:56
....totdat ik las op en forum dat iemand , voor de installatie van de Acera dus, eerst zijn trapas moest vervangen..de lengte dus, schreef dat hij een 122 mm had gekocht... ?? ik dacht dat de lengte van de trapas wordt bepaald door het frame, zodat de as eraan beide kanten voldiende uitsteekt...
BSA bottom brackets zijn 68mm (en 73mm bij veel amerikaanse mtb-frames). Maar er is nog een variabele: het al dan niet dished construeren van het crankstel. Laat dit nu net in de laatste twintig jaar aan veranderingen onderhevig zijn. Dan weer geschikt voor een korte trapas, dan weer een lange vereist. Ik neem even aan dat je frame ook uit dat tijdvak komt en dus geen 60mm of meer dikke banden heeft, dan zal de breedte van de liggende achtervork ook geen hindernis zijn voor een gewoon Acera crankstel. Deze schakelt het beste met een 122mm trapas. Maar iets korter (118mm) zal ook wel gaan. Bij een langere trapas zou het bereik van de voorderailleur uit de vorige eeuw in de knel kunnen komen.
Je huidige crankset gebruikt een 110 of 113 mm lange as als deze lijst correct is:
http://www.moruyabicycles.com.au/conten ... nkset.html

Ik zou nieuwe tandwielen bestellen, bladbout sleuteltje en een setje bladboutjes. Krijg je ze niet los, kan je ze altijd nog uitboren bij elke behulpzame mens met een boormachine. Ik moet wel zeggen dat ik ze tot hiertoe altijd heb losgekregen ook op erg oude cranks. Bij het hermonteren blijkt er dan soms wel wat schade aan de inbus opening waardoor je ze niet meer goed vast kan draaien. Zonder bladbout sleuteltje wil het soms ook wel lukken als je maar iets kan improviseren dat de moer wat tegenhoudt.
Die oudere cranks hebben vaak een wat lagere Q wat ze aangenamer maakt imho.
Leon schreef:
do 31 jan, 2019 10:56
Wat bedoel je met beschadigd? Het kan dat ik je helemaal verkeerd inschat maar het is wel vaker op dit forum gebeurd dat mensen de schakelhulpen in de vorm van uitstulpingen, verkleinde en zelfs ontbrekende (!) tanden voor een probleem aanzagen.
Ja da's een goeie, maar de TS heeft deze vraag nog niet goed gelezen denk ik?
Hallo.
Sorry voor de late reactie,
Ik was zonder goede wifi.
Dus...dank zij de tips hier besloot ik de Surly ring te kopen, de middenring dus, De dag voor de reparatie nog een beetje ontroestingsspul gebruikt.
.
.Besteld uit Duitsland en probleemloos gemonteerd. Ik had wel het speciale gereedschapje erbij besteld.
Omdat het grote blad prima werkt heb ik die gehouden. De 5 oude schroefjes kon ik ook weer gebruiken, dus de 5 nieuwe die ik kocht waren niet nodig.
Gelijk maar het kleine tandwiel omgedraaid.
.

Het fietst weer als vanouds. Dus, een tandwiel vervangen is goed te doen.
Iedereen bedankt voor de informatie en tips.
Mooi zo, fijne reis verder! :D
En ... is "pete" al weer terug, en hoe zag dat kapotte tandwiel er nu werkelijk uit ?

Groeten BSM

PS   Bij mij gaan de bladboutjes tot nu toe steeds prima los ... maar ik los deze boutjes dan ook als ik de fiets zijn jaarlijkse grote schoonmaak geef -- dan gaan o.a. de drie bladen los en in de "Dasty".
Bridgestone SM schreef:
wo 15 mei, 2019 09:32
En ... is "pete" al weer terug, en hoe zag dat kapotte tandwiel er nu werkelijk uit ?

Groeten BSM

PS   Bij mij gaan de bladboutjes tot nu toe steeds prima los ... maar ik los deze boutjes dan ook als ik de fiets zijn jaarlijkse grote schoonmaak geef -- dan gaan o.a. de drie bladen los en in de "Dasty".
Pete hier.
Ik heb tijdens een schoonmaakbeurt van mijn telefoon een aantal fotos weggegooid. waaronder een paar van het blad net ontbrekende tanden. De schroefjes waren goed los te draaien, en ik heb dezelfde gebruikt, voor weer 20 jaar fietsplezier..