Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gilles Berthoud zadel - Forum Wereldfietser

Gilles Berthoud zadel

Wie kan mij vertellen waar de torx (stel?)schroef/bout op de punt van mijn Gilles Berthoud Mente voor dient? Ik kan er eigenlijk nergens iets over vinden. Alvast bedankt.

Zadel - Gilles Berthoud Mente.jpg
Is die niet gewoon om het leer aan het frame vast te zetten?
Bert van Sprang schreef:
di 29 jan, 2019 12:55
Is die niet gewoon om het leer aan het frame vast te zetten?
Ja. Is geen stelbout.

Bij de Menthe is het leer met popnagels vastgezet, op één na omdat daar het registratienummer in staat (geloof ik ;)).

Bij de andere zadels is alles met boutjes vastgezet.
Precies. Omdat dit een torx is en de rest popnagel, dacht ik dat je er misschien iets mee zou kunnen stellen. Niet dus.
Bedankt, ook weer opgelost.
Ik rij al jaren op een Gilles Berthoud Mente. Het leren dek is gepopnageld op het frame. In de neussteun van het zadel zit een stelsbout om het dek te spannen. Ik span meestal eens per twee jaar. Vaak niet meer dan 1 slag.
De stelsbout bij mijn zadel is geen torx, maar een 5 mm inbus. Het voordeel van die stelbout is, dat het geen deel uitmaakt van het dragend deel van de Mente. De schroef wordt op druk belast en breekt niet af, zoals bij de inferieure Brooks zadels.
Ik heb een GB aspin en die heeft rondom torx schroeven. Erg makkelijk om het zadeldek los te halen voor onderhoud. Ook een keer een dek vervangen omdat het beschadigd was.

Groeten Robert