Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies gevraagd voor aanschaf Garmin - Forum Wereldfietser

advies gevraagd voor aanschaf Garmin

hallo,

vanaf juli ga ik met m'n gezin voor ongeveer vijf maanden naar Portugal fietsen.

vorig jaar heb ik de Garmin Oregon 600 gekocht en tijdens m'n fietsvakantie door België gebruikt. Deze Garmin viel tegen om een aantal redenen.

En dat is meteen waarop ik advies vraag: heeft er iemand tips voor een GPS-apparaat dat onderstaande kenmerken wél heeft:

* een beetje zon betekent al dat het scherm niet meer goed leesbaar is

* ook al had ik het profiel op fietsen / toerfietsen gezet: als ik de Garmin vroeg de route te betalen naar bv een waypoint, dan leidde die me langs best wel drukke wegen. Deze Garmin lijkt niet te weten wat 'autoluw' is, zoals de routeplanner van de fietsersbond het noemt. En juist als ik afwijk van een vooraf op de Garmin geladen GPS route, wil ik heel graag dat de Garmin zelf zo slim is om me een zo autoluw/vrij mogelijke route te tippen.

* lange tracks, die ik thuis op de Garmin had gezet, zoals in geval van België bv LF6, kon de Garmin eenmaal onderweg niet meer openen. Aangezien we de St Jakob of Langs oude Wegen gaan fietsen, moeten dergelijke lange GPS routes wel te gebruiken zijn op het GPS-apparaat.


Alle tips zijn welkom, dank!!


Coen
coenvaessen schreef:
za 26 jan, 2019 19:48

* ook al had ik het profiel op fietsen / toerfietsen gezet: als ik de Garmin vroeg de route te betalen naar bv een waypoint, dan leidde die me langs best wel drukke wegen. Deze Garmin lijkt niet te weten wat 'autoluw' is, zoals de routeplanner van de fietsersbond het noemt. En juist als ik afwijk van een vooraf op de Garmin geladen GPS route, wil ik heel graag dat de Garmin zelf zo slim is om me een zo autoluw/vrij mogelijke route te tippen.
Dit ga je waarschijnlijk ook met een andere GPS krijgen, het beste is een andere kaart in de gps te zetten. BV die van openfietsmap
Ik ben geen fan van mijn eigen Garmin eTrex maar gezien de berichten over de Mio Cyclo hier, is er nog niet echt een alternatief voor de Garmin apparaten. Ik ben wel fan van de openfietsmap. Het belangrijkste dat je moet weten ivm openfietsmap en Garmin is dat de routeringsoptie “tolwegen vermijden/niet vermijden” een heel grote invloed heeft: op openfietsmap zijn alle wegen die geen deel uitmaken van een fietsroute gemerkt als tolweg. Met “tolwegen vermijden” aan zit je dus automatisch op een fietsroute, in Vlaanderen de facto op de fietsknooppunten.
Fietsvriendelijk routeren op een Garmin GPS is ook met een openfietsmap kaart naar mijn zo goed als onmogelijk zeker als je langere afstanden (>5 km?) wilt plannen, voor een voorbeeld zie hier.

Voor het plannen van een route raad ik je aan een fietsvriendelijk routeplanner op het Internet te gebruiken (voor NL bijv. die van de fietsersbond) en de track (of route) op de GPS te zetten.

Een slecht leesbare scherm in de zon is een min of meer een probleem met alle schermen maar de Oregon lijkt wel slechter dan het gemiddelde (bron).

Ikzelf heb een eTrex Touch en ik vind in de zon het "transflective" scherm voldoende goed werken.

Lange routes hak ik meestal op in stukken van z'n 300 km max en daarmee heeft de GPS geen problemen.
Om spiegeling van zonlicht te voorkomen gebruik ik een houder van Ram Mount. Zodoende kan ik deze spiegeling voorkomen. Zonlicht in de juiste hoek maakt deze schermen juist goed leesbaar.

Tracks mogen een maximaal aantal waypoints bevatten maar meestal haal je dit niet. Anders kan je een track altijd nog van te voren opknippen

Routes volgen wordt afgeraden ivm het stroomverbruik en je kunt hierdoor op heel andere trajecten komen dan je eerst gepland had. Bij een route staat alleen het eindpunt vast. Zo gauw je van een berekende route afwijkt gaat de gps weer een nieuwe route berekenen

Openfietsmap werd al aangeraden en hierbij goed de routeringsmogelijkheden instellen zoals bij de kaarten opgegeven wordt

Een groot nadeel van Garmin is de lange leercurve maar als je weet hoe het werkt kan je er veel plezier aan beleven.

Ben zelf van de Oregon 300 naar de 450, de 600 en dan nu de 700 gegaan. Deze laatste heeft een handige optie om te communiceren met een smartphone waardoor je onderweg eenvoudig met je telefoon tracks kunt maken en op je gps kunt zetten
Net terug van 3 weken spanje . voor t eerst met de gsm als voornaamste manier van navigeren. ik werd er best blij van. osmand in een mooie app. het can ok anders. maar ik ben wel klaar met de garmin. ik denk er sterk over om een gsm te nemen zomder sim om er alleen op te navigeren.
Zoals al gezegd, de juiste kaart met de juiste routeringsinstellingen is nodig om goed te kunnen navigeren. Als je echter een bepaalde fietsroute wilt volgen, dan kun je het beste gebruik maken van tracks en de GPS niet laten routeren. Er zijn genoeg sites waar je kant en klare tracks (sporen) kunt downloaden voor je GPS. Of je kunt eerst een route zelf maken in Basecamp of Google Streetview en het dan omzetten naar een track.
Als je fietsen als manier van transport hebt gekozen heeft het uitzetten van snelwegen een negatief effect op het maken van een route heb ik gemerkt. Verder is het zo dat een track een beperking per model heeft op het aantal punten ervan, dat is aan te passen naar minder. Als het mogelijk is de track in stukken op te delen zou ik dat doen, dat zorgt er in ieder geval voor dat deze sneller geladen wordt, daarnaast wordt op basis van je lokatie de dichtstbijzijnde track geladen (ik weet alleen even niet meer of dat het beginpunt van de track was of niet)
Het instellen van een Garmin is een precies werkje en afhankelijk van de kaart die je gebruikt. Kijk een op www.forum.gps.nl, je vind daar een schat aan informatie.
Ik vind de website navigation-professionell.de ook erg handig; in mijn geval voormijn Etrex 30x. Hier de Engelstalige pagina voor de 600: https://www.navigation-professionell.de ... -settings/
De nieuwere tuestellen kunnen langere routes aan. Oplossing kan zijn km je roure in stukken van bijv. 100 km op te knippen.

Voor de navigatie is ook van belang ( afhankelijk van het toestel) herbereken aan of uit ze zetten . Kijk ook goed hoe in Basecamp je routeinstelling zijn. ( snelweg aan of uit) lees voor de juiste instelling i.c.m. welke kaart je gebruikt op http://www.openfietsmap.nl/tips-tricks/basecamp-nl
daulagari schreef: Fietsvriendelijk routeren op een Garmin GPS is ook met een openfietsmap kaart naar mijn zo goed als onmogelijk zeker als je langere afstanden (>5 km?) wilt plannen, voor een voorbeeld zie hier.

Voor het plannen van een route raad ik je aan een fietsvriendelijk routeplanner op het Internet te gebruiken (voor NL bijv. die van de fietsersbond) en de track (of route) op de GPS te zetten.

Een slecht leesbare scherm in de zon is een min of meer een probleem met alle schermen maar de Oregon lijkt wel slechter dan het gemiddelde (bron).

Ikzelf heb een eTrex Touch en ik vind in de zon het "transflective" scherm voldoende goed werken.
Lange routes hak ik meestal op in stukken van z'n 300 km max en daarmee heeft de GPS geen problemen.
De Oregon 600 heeft ook een transflective scherm wat inhoudt dat ie juist in direct zonlicht beter afleesbaar wordt. De wiki naar waar verwezen wordt heeft het over oudere Oregons en die hebben een ander type (minder goed afleesbaar scherm). Dus met een andere Garmin ga je jouw probleem niet oplossen en zeker niet met een smartphone.
De andere genoemde problemen zou je eerder kunnen oplossen door je meer te verdiepen in de kaartinstellingen en de instellingen/mogelijkheden van je toestel dus ik zou je niet aanraden een andere Garmin te gaan kopen want daarmee los je het probleem echt niet op.
hallo,

dank voor al jullie reacties en tips! Heel fijn!

Coen
@ coen:

1. Kijk voor limieten van trackpunten e.d. eens op http://www.javawa.nl/limieten.html
2. Voor langere tochten gebruik ik altijd tracks. Alleen voor kleine stukjes gebruikt ik routering.
Voor Nederland kun je die prima maken met behulp van de routeplanner van de Fietsersbond.
Voor Europa https://fietsrouteplanner.eu/ of https://www.routeyou.com/nl-nl of http://www.routenet.nl/ of https://www.gpsies.com/#10_52.2719_5.1742_hikebike.
3. Monteer een fietsstuurhouder voor je Garmin. Deze is kantelbaar in alle richtingen, zodat je altijd goed beeld hebt op het scherm.
4. Stap eens binnen bij een vestiging van Waypoint https://www.gps.nl/

Succes

Jan
Na jaren een Dakota 20 te hebben gebruikt sinds afgelopen jaar een Garmin Oregon 700. Als grootste voordeel de prima afleesbaarheid in het zonlicht los van het grotere scherm. Ook ik gebruik zoals eerder al aangegeven een ram mount. Wat mijn enigszins verbaast is dat u, voor zover ik het lees voor 6 maanden routes wilt meenemen. Zou het handiger zijn om een laptop met de noodzakelijk software mee te nemen en dan teplekke voor een tweetal weken een route (spoor) te maken?