Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tocht VS, hulp aanschaf nieuwe fiets - Forum Wereldfietser

Tocht VS, hulp aanschaf nieuwe fiets

Beste fietsers,

Begin dit jaar heb ik (man 32 jaar) het plan in mijn hoofd gehaald om de verenigde staten van kust tot kust te gaan fietsen via de transamerica trail. Het lijkt me fantastisch om te doen, maar dit gaat mijn eerste tocht worden, ik heb geen enkele fietstour ervaring. Vandaar dat ik hoop dat jullie mij hier met een en ander kunnen helpen, in eerste instantie met aanschaf van een fiets.

Nu heb ik de aanschafprijs van een goede fiets volledig onderschat. Ik dacht, wat naief blijkbaar, dat ik voor 500/1000 euro wel een mooie tweedehands fiets zou kopen. Na wat voorlichting te hebben gekregen is dat nu opgeschoven naar boven, maar bij de fietsaankoop sta ik voor keuzes die ik moeilijk vind in te schatten. Ik ben redelijk gebonden aan mijn budget. Ik kan gewoon niet duizenden euros aan uitrusting uitgeven bovenop wat toch al een lange en dure vakantie gaat worden.

Nieuw, (bij vakantiefietser) kan ik voor 2000 euro een basis Santos travelmaster kopen. Voordeel is dat die dan 100% betrouwbaar is en goed past.

Echter, ik hoef helemaal geen nieuwe fiets. Als hij maar degelijk en betrouwbaar is. Mijn probleem is dat ik te weinig van fietsen af weet (of iemand ken), laat staan toerfietsen, om in te schatten of de 2e hands fietsen die in aanmerking komen goed zijn.


Wat zouden jullie mij aanraden:
1: Toch voor een nieuwe gaan?
2: Een 2e hands topfiets van ook 2000 euro (bv van go-cycle in limburg)? waarschijnlijk beter als ik hem weer doorverkoop als ik terug ben.
3: qua kosten mijn grote voorkeur, een tweedehands van marktplaats zoeken van rond 1000 euro. Met het probleem dat met mijn kennis ik heel moeilijk een goede inschatting kan maken, en dus het risico loop dat ik een kat in de zak koop...

Elke hulp wordt gewaardeerd!
beste USA-fietser,

- elders op deze site staat een invuloefening/-lijst. hierin kun je allerlei kenmerken invullen en ons zo een duidelijker beeld geven van wat je wilt (alhoewel je verhaal duidelijk is (dat bedoel k niet))
in de lijst beantwoord je vragen als: hoe groot en zwaar ben je? wat wil je als dagafstand rijden of hoe sportief/prestatiegericht wil je het aanpakken? enzovoort.

- google eens ' tim on wheels ' en lees zijn stuk over waarom/dat een 'fietsvakantie-geschikte-fiets' in principe zo'n 600 euro hoeft te kosten. dat verhaal gaat wel over fietsen met 26 inch wielen, de bekende mountainbike-wielmaat, maar toch is dat ook een insteek! als je over gebaande wegen gaat fietsreizen, dan is overigens wielmaat 28 inch net zo'n logische keuze, bedoel ik ook.

- andere insteek: kijk eens of bij je startpunt een Amerikaanse keten zoals REI.com een filiaal een redelijke trekking-/stevige-sport-fiets voor je heeft. monteer drager, spatborden, lekker zadel, andere-nodige-onderdeel-aanpassingen en een verstelbare stuurpen monteren (of doe dat zelf). en stel dan met hen samen de fiets voor jou af. spullen op je fiets binden en 'gaan met die banaan'.

- plaats alsjeblieft te zijner tijd een verslagje of link naar je blog of zo hier op de site, dan kunnen we je volgen: leuk!

- andere insteek: koop voor tot zo'n 700 euro een goede tweedehands fiets en laat die nalopen (dat kost ook nog wat). koop bij bijvoorbeeld Bike4Travel een echt goed achterwiel (ruim 130 euro). dat geheel kost je dan tot 1.000 euro. (en dan heb je nog steeds het risico dat de vliegmaatschappij je fiets beschadigd, maar dat is opmerking in de categorie 'beren op de weg zien', sorry)

groet! hoogframe
Ik heb die Transam route gereden. Omdat je zo weinig ervaring hebt, zou ik een nieuwe fiets kopen, maar de nieuwe fiets wel ruim vóór de US-tocht enkele lange weekenden in de Ardennen of Vogezen inrijden met bagage zodat eventuele kinderziektes achter de rug zijn. Je hoeft er geen €2000 voor neer te tellen. Ik zou met deze Evans fiets van ca. €1350 gerust aan die route beginnen. Je moet natuurlijk wel van dit type stuur houden.

De reden dat ik een Evans fiets noem is omdat ik zie dat die meestal flink goedkoper zijn dan vergelijkbare Nederlandse merken en ik de ontwerper, James Olsen, ken en weet dat hij zijn fietsen ook zelf gebruikt bij zijn ruige tochten.

De verkoopwaarde van een Santos Travelmaster in Nederland is vermoedelijk veel hoger dan van een Evans fiets, dus als je de fiets voor een eenmalige tocht aanschaft, is het prijsverschil aanzienlijk kleiner.
Heb je kilometers in je benen en op wat voor een soort fiets is dat dan geweest. Het kan handig zijn om dit mee te nemen in de keuze van je fiets. De kans op blessures vermijd je dan wat meer. Die blessures kunnen ook handen, armen, nek/schouders en billen zijn.

Als je geen kilometers hebt gemaakt en niet gewend bent aan een bepaalde houding moet je vooral in de eerste twee weken voorzichtiger zijn met je dagafstanden. Sowieso moet je dat, omdat je daar ook moet klimmen bij de kusten.

Als je vanaf 0 gaat beginnen zijn fietsen als de Croix de Fer een heel interessant en maak hier dan heel veel tochtjes op. Liever een paar keer per week kort, dan 1 x per week jezelf stuk rijden op een te lange rit. Dit soort randonneur. fietsen hebben iets bredere banden en spatborden voor het comfort en toch de beugels voor de tegenwind op de vlakte. Tenslotte zijn de versnellingen licht genoeg om de bergen mee op te komen. Volgens mij zitten er nauwelijks extreme stijgingspercentages in de route. Overweeg ook een ligstuurtje, bijvoorbeeld door te proefrijden met eentje van marktplaats.

Wat ik van de route weet (hij staat bij mij op nr. 1 van mijn dromen) is dat het nagenoeg allemaal verhard is. Dan hoef je echt naafversnellingen te hebben. Gewoon een flesje olie mee en halverwege je ketting laten vervangen.

Het probleem met dit type fietsen is de hoeveelheid gewicht die je kan meenemen. Als je niet heel zwaar bent kan je prima je noodzakelijke spullen meenemen. Lichtgewicht hoeft niet heel veel geld te kosten. De budget lichtgewicht spullen zijn al licht genoeg voor op de fiets. Op het gewicht letten is wat anders als grammen jagen. Als je wat zwaarder bent moet je zorgen dat je minimaal een sterk achterwiel hebt.

Alleen twee tassen aan de drager en tentje achterop is haalbaar en bespaart je energie als je dagen tegenwind hebt in bijv. Wyoming. Voortassen vangen relatief veel wind.
De checklist die hoogframe bedoelt:
http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... ijk_advies
Een Surley Trucker zou ook prima kunnen - wegen zijn niet mega slecht. En qua aanschaf prima te doen. Mocht je een keuze maken qua 26 of 28" (lees 29er) dan zou ik voor de laatste gaan. Banden zijn hiervoor makkelijker te verkrijgen.

Ga ook eens op het ACA forum rondlezen en vragen stellen - er zit daar een schat van info over oa de TA.

Link naar ACA https://www.adventurecycling.org/ en het forum https://forums.adventurecycling.org/
Mij lijkt het nuttig om te wachten op meer info van mlb. Het zou niet de eerste keer zijn dat er hele pagina's goede adviezen geschreven worden totdat blijkt dat er een kleine maar dwingende reden is om even opnieuw te beginnen.
Wauw wat een overvloed aan uitgebreide reacties! Dank daarvoor!

Allereerst, met de checklist bij de hand, zal ik wat meer informatie geven.

Ik ben dus man, 32 jaar, 192 lang (normale proporties) en weeg bijna 90 kilo. Ik ben fit, redelijk sterk gebouwd en er zit weinig vet aan, dus dat gaat niet snel naar beneden.

Mijn fietservaring is nul, maar ik heb wel langeafstand wandelervaring. Daar hou ik van goed doorlopen tijdens het wandelen maar niets extreem sportiefs, en ook lekker rusten en genieten van de mooie plekjes. Ik vertaal dat, uit mijn duim, naar dagen van 100/120 km op de fiets. Ik ben dus ook niet van plan echt te gaan racen, maar vind het wel lekker om af en toe goed door te kunnen rijden. Een race-stuur is iets te veel voor me. Liever lijkt me een iets comfortabeler hybride stuur met wat afwisselende handgreepmogelijkheden.

Gezien mijn gewicht, +bagage (heb al tent van bv, 2,2kilo, dus allemaal niet superlichtgewicht) en gewicht van fiets zit ik dus al snel op 130kilo. Mijn fiets moet dat wel aankunnen natuurlijk. Ik ben bang dat de Evans en Croix de Fer iets te licht en sportief zijn. Zo heb ik bv bij TREK fietsen gezien dat daar een max van 136 kilo op zat. Dat leek me wat krap. Zo kwam ik uit op het duurdere segment: Santos, Koga, Idworx enzo, maar dan 2e hands.

De tocht, 7000km, is inderdaad bijna volledig verhard. Ik ga zeker een paar weekenden oefenen met de fiets en bepakking voordat ik ga, en langzaam beginnen is ook goed advies!


Op dit moment heb ik bijvoorbeeld een 10 jaar oude Koga signature (framemaat 61, te hoog?) op het oog. wel 1200 euro, en ziet er goed uit maar het is natuurlijk een risico gezien mijn gelimiteerde technische kennis... Ook heeft die nog 'ouderwets normale' banden (wel 28inch wielen).

Een andere 2e hands optie die ik zag was deze: https://www.vakantiefietser.nl/px/koga- ... 016-01.pdf
Een stuk goedkoper. Framemaat 59. Is zo'n mixed frame onverstandig? of maakt dat niet veel uit?
quote=mlb
> 192 lang (normale proporties) en weeg bijna 90 kilo
Dan zijn al te slanke frames van dunne buizen misschien inderdaad niet iets voor je. Niet zo zeer dat ze stuk gaan maar vanwege de stijfheid.

>Mijn fietservaring is nul,
Als je letterlijk nooit fietst zou ik daar wel mee beginnen. Met fietsen wordt je lichaam anders belast dan met wandelen en dat moet je trainen. Zomaar koud aan een andere sport beginnen zal elke sportarts je afraden, al kom je net terug van de OS.

>Ik vertaal dat, uit mijn duim, naar dagen van 100/120 km op de fiets.
> Ik ben dus ook niet van plan echt te gaan racen, maar vind het wel lekker om
> af en toe goed door te kunnen rijden. Een race-stuur is iets te veel voor me.
> Liever lijkt me een iets comfortabeler hybride stuur met wat afwisselende handgreepmogelijkheden.
Klinkt logisch en ik heb zelf een hekel aan een racestuur, maar dat weet je dus nog niet.

>De tocht, 7000km, is inderdaad bijna volledig verhard. Ik ga zeker een paar
> weekenden oefenen met de fiets en bepakking voordat ik ga, en langzaam
> beginnen is ook goed advies!
De hamvraag is: wanneer wil de je grote reis beginnen. Hoeveel tijd heb je?
Meer tijd betekent meer mogelijkheden en minder kosten.
Als het pas in 2020 gaat gebeuren zou ik eerst een goedkoop fietsje kopen en zo veel mogelijk fietsen en proberen want geheid dat je er na een fietsseizoen met tochtjes om de kerk en wat kampeertochten in de heuvels en bergen anders over denkt.

>Op dit moment heb ik bijvoorbeeld een 10 jaar oude Koga signature (framemaat 61, te hoog?)
61 klinkt vrij logisch bij jouw lengte en klinkt (!) zeker niet te hoog, maar er zijn veel meer variabelen.

>Ook heeft die nog 'ouderwets normale' banden
Banden zijn een verbruiksartikel, die moet je nauwelijks bekijken tijdens het kopen van een tweedehands fiets tenzij het stom toevallig de banden zijn die je net wilt, maar die kans is klein want tweedehands fietsen worden niet verkocht omdat ze nog steeds zo geweldig waren.
Hetzelfde geldt voor het zadel. In mindere mate geldt het voor alles aan een fiets wat er af geschroefd kan ... oeps, alles dus.

>Is zo'n mixed frame onverstandig? of maakt dat niet veel uit?
Dat een mixed frame vaak als damesfiets wordt gezien is persoonlijk, maar gezien je lengte en gewicht heb je een goed stijve fiets nodig en dan is een mixed frame niet waar je meteen aan denkt.
Een beetje tegendraads misschien, maar je zou het ook anders kunnen benaderen. Het lijkt me dat je beperkt budget hebt, maar relatief soepel qua tijd zit. Ik zou dan ook overwegen om terplaatse een fiets te kopen. Een salsa marrakesh flat bar bij Rei kost bijvoorbeeld 1200 dollar, wat omgerekend maar 1070 euro is. Je hebt dan ook een lokale keten die je support kan leveren door het hele land en een voor lokale handelaars bekend merk. (ik spreek niet uit ervaring, toch niet in de us).

Gebruik de tijd die je hier hebt om met zoveel mogelijk fietsen te rijden en je technische kennis op peil te brengen. Zo weet je tegen dat je vertrekt goed wat je wil en waar je aandacht moet aan besteden. Een zadel en en stuur, de twee belangrijkste contactpunten kan je rustig in je koffer meenemen. Achteraf kan je dan beslissen of je de fiets naar europa verscheept of terplaatse verkoopt (in backpacker hostels krijg je zo'n fiets waarschijnlijk wel snel verkocht)

(mijn motivatie hiervoor zou ook zijn dat veel leuke merken zoals Salsa, Surly en Soma Amerikaans zijn en dat je dus veel voordeel kan doen met ze lokaal te kopen zonder europese invoerrechten)
Bedenk dat prijzen in de US meestal exclusief sales tax zijn. Sales tax is in de orde van 6-10%. Daar staat tegenover dat je de kosten van fietstransport bij de heenvlucht bespaart.

Gevoelsmatig zou ik eerder aan zo'n lange tocht beginnen op een kwalitatief wat mindere fiets die ik heb uitgeprobeerd, dan op een totaal nieuwe fiets. REI heeft nauwelijks zaken in de buurt van de TransAm route, alleen dicht bij de oostkust (Richmond-VA) en aan de westkust (Portland-OR en Eugene-OR). Wat ze daar op voorraad hebben is onzeker. Je moet dus vooraf je keuze maken en de fiets op maat bestellen (net als bij Evans oid). Ik vind dat een fiets bij zo'n tocht geen kinderziektes meer mag hebben en dat je gewend moet zijn aan de positie. Bij zo'n lange tocht met dagafstanden van 100-120 km kunnen zich funeste blessures ontwikkelen als je niet goed zit.

Overigens zijn de wegen redelijk tot goed. Het vervelends vond ik de wegen van betonplaten (dwarsrichels) en highway-shoulders met troep en scheuren.
Leuke plannen, doen!
Maat fiets is het belangrijkst. Ga passen, lenen en uitproberen en dan niet een blokje om maar een heel weekend, om er achter te komen. Dan merk je ook dat je achterwerk om training vraagt en hoe je het fijnst zit.
Stevigere fiets kan zwaardere tent, kookspul enz aan. Licht fietsje vergt uitgebalanceerd en lichter spul. Dat laatste is duurder.

Welk deel van het jaar ga je? Hitte, en ook koude,kan een enorme vijand zijn. Bereid je goed voor.

Snel naar beneden is 1 ding. Veilig naar beneden is iets anders.
Let op steentjes op het wegdek.
Kijk door de bocht waar je naartoe wilt. Dan kom je daar meestal ook wel terecht.
Affijn, een weekendje Zuid-Limburg of Ardennen is een goede training. Weet je meteen of je zithouding goed is (afstand zadel stuur). Beetje fine tuning hoort er altijd bij.

Kom 27 januari naar de beurs in Ede. Zie Forum. Leuke lezingen, praatjes en mensen.
Excuses, ik was niet heel duidelijk over mijn fietservaring. Ik bedoelde dat mijn fietstocht ervaring 0 is. Ik bezit geen auto en gebruik mijn stadsfiets elke dag als voornaamste vervoer. Daarnaast spin ik met enige regelmaat op de sportschool, wat ik van plan ben vaker te gaan doen.

Mijn plan is om dit jaar begin mei weg te gaan. Stel dat ik deze maand, tot begin volgende maand een fiets koop en optuig, dan heb ik nog 2 maanden om te oefenen.

Het is een leuk idee om een fiets in de VS te kopen, maar het nadeel daarvan is dat ik hier dan niet kan trainen en de rest van mijn uitrusting passend op orde kan krijgen. Dat vind ik toch wel een prettig idee, om dat voor vertrek grotendeels te hebben uitgezocht en getest.

@Loes
Ik heb helaas niet zo heel veel tijd om verschillende fietsen te proberen en te lenen voor weekenden lang. En het gaat dus waarschijnlijk een iets zwaardere fiets worden. Ik hoop eigenlijk een goede basisfiets te vinden die ik dan de komende maanden kan finetunen. Ik was al van plan naar de fiets en wandelbeurs in maart te gaan, maar ik ga zeker kijken of ik ook naar die in Ede kan.


De mixed frame dus beter niet begrijp ik.

En de oude Koga signature die ik eerder beschreef? Is een 10 jaar oude fiets een no deal, te groot risico, of zou dat best goed kunnen zijn?
De slijtagetoestand van een fiets druk je niet uit in tijd, dat is irrelevant. Het gaat om de kilometers en de manier waarop.
Meer info: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen
@leon, hij zou weinig gebruikt zijn als stadsfiets door de tweede eigenaar. De eerste is onbekend.

Als ik al die informatie lees voel ik me bijna verplicht een nieuwe fiets te kopen. Aangezien ik geen ervaring met eerdere maten heb kan ik moeilijk inschatten wat goed is en wat niet. En zou ik dus een fiets moeten aanmeten om zeker te zijn van goede verhoudingen. Daarnaast komen de mogelijke technische problemen die ik over het hoofd kan zien.

Het is heel jammer aangezien ik helemaal geen nieuwe wil. En bovendien weet ik zeker dat er goede en passende 2ehands fietsen voor mij op de markt zijn. Maar hoe vind je die....
Er zijn mensen die de wereld rond fietsen met dure en goedkope fietsen.

Zorg altijd voor sterke wielen, want die dragen de zwaarste lasten.

Ik zie op marktplaats goede fietsen te koop voor rond de €800/€1000.

Volg een fiets cursus om de basis zelf te kunnen doen en ga naar een zaak gespecialiseerd in vakantie fietsen. Zij kunnen je goed advies geven en het belangrijkste, goed meten op de pas fiets.

Mario
Je mag gerust eens op mijn Koga Terraliner van framemaat 63 cm rijden:
Afbeelding
en dan met voor weer het gewone crankstel met drie bladen ipv dit enkele blad.
Stuur me anders een pb hier op het forum als dit je wat lijkt.

! Ervaar (dan) ook eens het verschil in rijden met en zonder bagage !
Ga eens kijken naar je vertrek tijd - begin mei is het als je west - oost rijdt nog erg koud om te vertrekken. Ik zou dan pas half juni aan de tocht beginnen.
Hoi,
Leuk topic en een stoer plan.

Even over de fietskeuze, ik denk dat je met een 2e hands fiets beter af kan zijn dan een nieuwe. Zeker als je een budget hebt.
Een tweedehands fiets van 800,- tegenover een nieuwe van 800,- dan weet ik wel welke van die fietsen kwalitatief het beste is. Ik heb een jaar of 8 op een 3e hands Koga Worldtraveller gereden. Ik heb er nooit grote problemen mee gehad, behalve natuurlijk wat lekke banden.
Wel altijd even een “grote beurt” door een goede fietsenmaker voor je weggaat.
Ook mijn vriendin heeft sinds een paar jaar een tweedehands Koga Traveller (nog geen 500,-!!) gekocht in Hilversum het leek een tennisbaanfiets en is zeker nooit op reis geweest voordat die bij ons kwam wonen.

En nog even over dat mixed frame, ik ben er esthetisch een groot van fan dit type frame vind ik werkelijk prachtig zolang de bovenhuis maar helemaal doorloopt tot de achteras. Naar mijn ervaring zijn die frames zeker stijf genoeg.

En als laatse; sinds vorig jaar rijd ik op een Nieuwe santos volledig naar mijn wens afgemonteerd en die was toch echt 1600 (plus minus) de fiets heb ik opgebouwd met dezelfde geometrie als mijn Worldtraveller en deze rijd echt identiek.
egopro schreef:
vr 18 jan, 2019 08:18
Een tweedehands fiets van 800,- tegenover een nieuwe van 800,- dan weet ik wel welke van die fietsen kwalitatief het beste is.
Nee dat weet je niet; en zeker niet als je niet bedreven bent in het keuren van een tweedehands fiets.
Als je bijvoorbeeld een nieuwe VSF T-100 koopt weet je zeker dat je een vrij goed frame hebt, onderdelen die weliswaar tot de budgetcategorie behoren maar waar geen slijtage aan zit en die op zijn minst een paar duizend kilometer meegaan; en nog garantie ook.
Als je een tweedehands fietws voor dat bedrag koopt heb je een rijk uitgeruste fiets, maar als je er geen verstand van hebt geen enkel idee welk onderdeel op springen staat. Er worden legio fietsen aangeboden in dat segment die vele tienduizenden kilometers hebben gereden en je weet nu eenmaal niet wat ze echt hebben meegemaakt. Zeker omdat OP wat groter en zwaarder is, is dat echt wel van betekenis.

Ter info: "even een “grote beurt” door een goede fietsenmaker" kan bij een slechte keuze zomaar 250 euro kosten als die fietsenmaker op de fraaie, blinkende maar technisch slecht onderhouden fiets onderdelen gaat monteren die bij qua prijscategorie bij deze duurdere fiets passen.

Maar dat alles wil niet zeggen dat een tweedehands niet geweldig kan zijn als je weet wat je koopt, geluk hebt en handig bent. Zo kocht ik een paar jaar terug voor 60 euro een opknapper bij de fietsenmaker waar alles wat kon draaien aan versleten was en de spaken van het achterwiel schade hadden. Het fraaie was dat de rest in supergoede staat was. De fiets was kennelijk alleen 15 jaar lang gebruikt voor eenvoudige tochten zonder er naar om te kijken. Voordeel is dan dat schroefjes niet dolgedraaid zijn en zo. Na investering van 150 euro aan onderdelen plus een aantal dingen die ik nog had liggen en een zelfhergespaakt achterwiel heb ik daar een erg leuke fiets aan. Ik zou er zo mee op vakantie durven. De VS coast to coast is misschien wat veel.