Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opbouw echte tourer (o.a. met Gevenalle shifters) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Opbouw echte tourer (o.a. met Gevenalle shifters)

Die Gevenalle-dingen zien er fascinerend uit, maar wat is het voordeel t.o.v. een crosscommandeur (=bar-end shifter) van Microshift? Ik gebruik de crosscommandeurs van Microshift (en daarnaast remgrepen van Tektro). Dat werkt perfect.

Overigens heeft Microshift voor zo'n beetje elke Shimano derailleur een bijpassende commandeur met de juiste indexering. Dus je hoeft niet terug te vallen op frictie.
Sonny schreef:
di 15 jan, 2019 13:00
Hier nog een duidelijk verhaal over het verkrijgen van een licht verzet met op basis van een subcompact FSA road crankset.
https://road.cc/content/feature/246424- ... adventures
Je bedoelt super compact FSA crank, want met "sub-compac" wordt een crank met 52/36t aangeduid. Het is maar een weetje.
slugbait schreef:
di 15 jan, 2019 20:15
Die Gevenalle-dingen zien er fascinerend uit, maar wat is het voordeel t.o.v. een crosscommandeur (=bar-end shifter) van Microshift? Ik gebruik de crosscommandeurs van Microshift (en daarnaast remgrepen van Tektro). Dat werkt perfect.

Overigens heeft Microshift voor zo'n beetje elke Shimano derailleur een bijpassende commandeur met de juiste indexering. Dus je hoeft niet terug te vallen op frictie.
Het voordeel is dat het Microshift shifters op een Tektro raceremhandles zijn :D
Mocht je dus voor Shimano 10 speed mtb shifters gekozen hebben, dan kun je in de frictiestand dus ook een 9 speed Shimano bedienen, of SRAM, Campa, name it, Amerikanen noemen dat ‘Simulpatibility’ , zijn ze gek op. Wij willen alles met hetzelfde biesje en logo erop :D
sjefke schreef: [quote=Sonny post_id=324649 time=<a href="tel:1547553608">1547553608</a> user_id=16984]
Hier nog een duidelijk verhaal over het verkrijgen van een licht verzet met op basis van een subcompact FSA road crankset.
https://road.cc/content/feature/246424- ... adventures
En die website heeft echt dodelijk veel trackers, cookies en advertenties zeg, jemig.
sjefke schreef:
di 15 jan, 2019 22:10
Sonny schreef:
di 15 jan, 2019 13:00
Hier nog een duidelijk verhaal over het verkrijgen van een licht verzet met op basis van een subcompact FSA road crankset.
https://road.cc/content/feature/246424- ... adventures
Je bedoelt super compact FSA crank, want met "sub-compac" wordt een crank met 52/36t aangeduid. Het is maar een weetje.
Voor zover ik weet is de 50-34 op mijn gravelracer een compact (tov de standaard 53-39 op de racer) en de 46-30 die ik net heb besteld een sub- of supercompact. Ik zie beide termen door elkaar gebruikt worden.
Shadow schreef:
di 15 jan, 2019 22:46
En die website heeft echt dodelijk veel trackers, cookies en advertenties zeg, jemig.
(Dan heb je vast iets als Ghostery draaien) :D
Shadow schreef:
di 15 jan, 2019 22:46

Het voordeel is dat het Microshift shifters op een Tektro raceremhandles zijn :D
Mocht je dus voor Shimano 10 speed mtb shifters gekozen hebben, dan kun je in de frictiestand dus ook een 9 speed Shimano bedienen, of SRAM, Campa, name it, Amerikanen noemen dat ‘Simulpatibility’ , zijn ze gek op. Wij willen alles met hetzelfde biesje en logo erop :D
Het voordeel van de crosscommandeurs begrijp ik. Daarom gebruik ik ze ook. Maar schakelt het fijner als je die dingen op je remgrepen zet in plaats van op hun normale plek aan het eind van het stuur?
Sonny schreef:
di 15 jan, 2019 13:00
Hier nog een duidelijk verhaal over het verkrijgen van een licht verzet met op basis van een subcompact FSA road crankset.
https://road.cc/content/feature/246424- ... adventures
Duidelijk verhaal. Dit is inderdaad hetzelfde als wat bdr al opperde.
Een 11 speed MTB cassette past dus op mijn 9/10 speed road hub. Maar schakelt een road achterderailleur (bijv. de. RX8000 of R7000) deze MTB cassette wel goed? Ik kan me voorstellen dat de afstanden tussen ded tandwielen op de cassette kleiner zijn. Hhoe kan het ander passen op mijn huidige 9/10 speed hub?
@PRT069: afstand tussen de kransjes is voor alle 11 speed cassettes hetzelfde, road, MTB, Shimano of SRAM. MTB cassettes zijn dished of “ingedeukt”: het grootste, meest linkse tandwiel is voorbij de body gepositioneerd, dichter tegen de spaken. Zo blijft het wiel sterker en volstaat een 10 speed cassettebody.
hier nog wat info over combinaties van 10 of 11-speed, road of mtb, shifter vs derailleur:
https://www.velocipedesalon.com/forum/f ... 41943.html

andere insteek qua compatibiliteit: als het niet te combineren is, dan heeft JTek er al wel een Shiftmate voor: https://www.velocipedesalon.com/forum/f ... 41943.html

groet! hoogframe
slugbait schreef:
di 15 jan, 2019 20:15
Die Gevenalle-dingen zien er fascinerend uit, maar wat is het voordeel t.o.v. een crosscommandeur (=bar-end shifter) van Microshift? Ik gebruik de crosscommandeurs van Microshift (en daarnaast remgrepen van Tektro). Dat werkt perfect.

Overigens heeft Microshift voor zo'n beetje elke Shimano derailleur een bijpassende commandeur met de juiste indexering. Dus je hoeft niet terug te vallen op frictie.
Voordeel is dat je met deze Gevenalle shifters kunt schakelen met je handen op de remgrepen, net zoals bij STI's en dus niet naar beneden hoeft te grijpen. Ik weet ook niet of het fijn schakelen is, het lijkt me enigzins een wat vreemde zijwaartse beweging.

@slugbait, de microshift shifters bevallen dus goed? En wat is je verdere opbouw (derailleurs en crankset)?
Ik ben op dit moment verschillende mogelijkheden aan het afwegen en het gebruik van bar-end shifters zijn ook altijd nog een optie.
Als 3 x 9 ook een optie is blijft het goedkoper en gemakkelijker.

Nieuwe (en misschien een generatie betere) Sora ST-3400 3 x 9 brifters
Een Sora FD-R3030 triple voorderraileur (voor 28,6, 31,8 of 34,9 buis)
Een Shimano UN55 trapas van de geadviseerde lengte
Bij SJS Cycles inclusief verzendkosten 138 euro
Stronglight Impact 44-34-24 crankstel (is met deze kleine tandwielen i.d.d. bijna niet te krijgen)
Bij SPA Cycles inclusief verzendkosten 117 euro
Totaal 255 euro

Hergebruik/nieuwe kabels als stelpost
Misschien nieuwe cassette + ketting

Achter blijft dus hetzelfde.
Met 44-34-24 en een 11-32 cassette kom je overal wel boven tenzij je ziek, zwak of misselijk bent.
Een Rohloff met een standaard overbrenging van 42 - 16 tanden zit op dezelfde laagste versnelling met 40-622 banden.
Met 44-34-24 en een 11-32 cassette kom je overal wel boven tenzij je ziek, zwak of misselijk bent.
Dan weet ik niet hoe sterk jij in de benen bent maar mij lukt dat niet. Zelfs met 24voor en 36 achter lukt me dat af en toe niet. Vermoed dus dat ik of ziek, zwak of misselijk ben :shock:
Hier even een kleine update. Ik neig naar volgende opbouw:

- Gevenalle GX shifters
- Thorn 104/64mm triple crankset 48/36/26T
- Shimano BB-UN55
- Shimano FD-5703
- Shimano XT RD-T8000 SGS (10 speed)
- 11-36 cassette

Met deze opbouw heb ik ligt genoeg verzet op de meeste bergen op te kunnen komen (met goede benen natuurlijk) en een zwaar genoeg verzet om lekker tempo te fietsen (vooral tijdens ritten zonder bagage).

De gevenalle shifters zijn naar verwachting rond eind maart weer beschikbaar. Ik zal dus nog even moeten wachten. Zodra ik bezig ga met het ombouwen van mijn fiets zal ik weer even een update posten.
In ene mailtje wat ik van Gevenalle heb gehad geven ze aan pas medio april. Ben benieuwd wat het wordt maart of April. Heb de knoop ook doorgehakt en er komt of een CX of de Audax variant op.

Welke zet jij erop?
Marten (m-gineering) kan ook zoiets voor je maken.
vwijk8.jpg
PRT069 schreef:
di 29 jan, 2019 21:18
- Gevenalle GX shifters
- Thorn 104/64mm triple crankset 48/36/26T
- Shimano FD-5703
- Shimano XT RD-T8000 SGS (10 speed)
- 11-36 cassette
Ik begrijp niet waarom je per sé een road derailleur (Shimano 105 FD-5703) wil combineren met een MTB crank (Thorn), vooral niet als er een MTB derailleur is die perfect 48/36/26T kan schakelen: de FD-T8000 (of FD-T6000 in Deore uitvoering).

Niet alleen is kettinglijn verschillend (road 43mm tov 50mm MTB) -- wat je waarschijnlijk wel opgelost krijgt door met de aslengte te spelen -- maar ook is de cable pull verschillend. Ik heb geprobeerd een Deore triple derailleur te koppelen aan een road 10 speed shifter maar ik kreeg er niet voldoende bereik uit om zelfs maar een dubbel te schakelen. In de andere richting (MTB shifter met road derailleur) kan ik mij voorstellen dat de shifter veel te gevoelig wordt, dat de hendel een millimeter verzetten misschien tot een andere versnelling leidt.

Persoonlijk zou ik een 11-34 installeren want die 11-36 heeft een vervelend gat in tussen 21T en 24T.
Sonny, ik weet niet of je opmerking voor was of voor de OP - mijn stuurbuis zit al vol genoeg (hydraulische zadelpen) en heb de shifters nu op het stuur zitten (Marte al gemaakt) maar wil graag vanaf de brakehoods kunnen schakelen. Vandaar de doir gehakte knoop mbt Gevenalle.
bdr schreef:
wo 30 jan, 2019 12:26
PRT069 schreef:
di 29 jan, 2019 21:18
- Gevenalle GX shifters
- Thorn 104/64mm triple crankset 48/36/26T
- Shimano FD-5703
- Shimano XT RD-T8000 SGS (10 speed)
- 11-36 cassette
Ik begrijp niet waarom je per sé een road derailleur (Shimano 105 FD-5703) wil combineren met een MTB crank (Thorn), vooral niet als er een MTB derailleur is die perfect 48/36/26T kan schakelen: de FD-T8000 (of FD-T6000 in Deore uitvoering).

Niet alleen is kettinglijn verschillend (road 43mm tov 50mm MTB) -- wat je waarschijnlijk wel opgelost krijgt door met de aslengte te spelen -- maar ook is de cable pull verschillend. Ik heb geprobeerd een Deore triple derailleur te koppelen aan een road 10 speed shifter maar ik kreeg er niet voldoende bereik uit om zelfs maar een dubbel te schakelen. In de andere richting (MTB shifter met road derailleur) kan ik mij voorstellen dat de shifter veel te gevoelig wordt, dat de hendel een millimeter verzetten misschien tot een andere versnelling leidt.

Persoonlijk zou ik een 11-34 installeren want die 11-36 heeft een vervelend gat in tussen 21T en 24T.
+ heel veel, mtb front derailleur pakken en 11-34 idd.
Sonny schreef:
di 15 jan, 2019 13:00
Hier nog een duidelijk verhaal over het verkrijgen van een licht verzet met op basis van een subcompact FSA road crankset.
https://road.cc/content/feature/246424- ... adventures
Een korte update voor mensen die dit topic lezen en inspiratie krijgen.

Ik heb, zoals in bovenstaand artikel, geprobeerd een 11-40 cassette te combineren met een Ultegra RX-800 achterderailleur en bij mij werkt het niet in ongewijzigde toestand. Ik moet de b-screw volledig inschroeven om het 40T tandwiel te halen, en dan schakelt het slecht op de andere tandwielen. Met een Wolftooth Roadlink DM werkt het wel goed, maar dat is dus weer iets extra dat je moet aanschaffen. Wel een fijne cassette die 11-40...

Ik denk dat één en ander afhankelijk is van de vorm van je derailleurhanger. Bij Idworx werkt het wel met een ongemodificeerde hanger, maar die hebben hun derailleurhangers natuurlijk zelf in de hand.
10 of 11 speed? Ik ga dezelfde oefening doen maar dan met een mtb derailleur en de Gevenalle brifters op een 11 speed systeem, eerst moet Gevenalle z’n spullen weer eens op voorraad hebben...