Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Duimshifters Pinion - Forum Wereldfietser

Duimshifters Pinion

Bestaan er duimshifters voor Pinion? Heeft iemand er enige ervaring mee? Ik kan er niet direct recente info over vinden, en ik zou het zo graag willen hebben om in mijn ogen het enige minpuntje van dit systeem op te lossen.
Pinion duimshifters heb ik nog niet van gehoord.

Wat ik wel weet is dat heel binnenkort de huidige generatie pinion DS1 shifters vervangen worden door de nieuwe DS2 shifters DS1 gaat uit de markt.

Er komt blijkbaar ook een mooie Pinion oplossing voor dropbars

En nu maar wachten totdat Cinq5 een pinion versie heeft voor hun Rohloff shifter
Cinq heeft die shifters nu, voor Rohloff en Pinion. Ik zag niet zolang geleden iemand met deze voor de Rohloff op het forum, maar vind het niet zo gauw terug.
Ik denk ze op mijn Pinion met 18 versnellingen te zetten, maar zou graag van iemand met gebruikerservaring horen hoe het bevalt. Met name over accuraat schakelen, kan het tegen een stootje, is het te vergelijken met het schakelen van Shimano-duimshifter, enz.
Andere reacties/bedenkingen liever niet.
Meneer Zwijn schreef:
za 06 jun, 2020 09:54
Cinq heeft die shifters nu, voor Rohloff en Pinion. Ik zag niet zolang geleden iemand met deze voor de Rohloff op het forum, maar vind het niet zo gauw terug.
Ik denk ze op mijn Pinion met 18 versnellingen te zetten, maar zou graag van iemand met gebruikerservaring horen hoe het bevalt. Met name over accuraat schakelen, kan het tegen een stootje, is het te vergelijken met het schakelen van Shimano-duimshifter, enz.
Andere reacties/bedenkingen liever niet.
Wat ik zo zie en lees kun je soms maar 1 versnelling per keer schakelen, dus niet 3 of zo tegelijk. Voor 400 of 700 euro is het inderdaad wel handig om even naar gebruikerservaringen te vragen. (ik zie dat ze nu op zijn)

Als je het over de ouderwetse duimschakelaars van shimano uit de jaren '80 hebt dan is dit toch wel iets heel anders. Die zaten boven op je stuur, en daar moest je (ook bij de XT) toch wel regelmatig wat onderhoud aan plegen. En die kon je op frictie of geindexeerd schakelen zetten, bij Pinion zit die indexering in de schakelbox, en is die shifter dus weinig meer dan een hendel met een veer om de kabel op spanning te houden waarmee je de versnelling kiest.
Cinq levert idd de shift R -tour voor pinion en rohloff,

ik zelf gebruik de shift R -tour voor de rohloff, ben zeer tevreden hierover
schakelt accuraat,snel en direct, heeft de mogelijkheid om 2 gangen per keer te schakelen....
1 kan uiteraard ook. het kan zeker tegen een stootje en is mooi afgewerkt..

links is opschaklen en rechts is afschaklen
Afbeelding



Ook voor de dropbar is er de shift R -road
Helaas door problemen vanuit azië kan cinq op dit moment niet leveren
https://cinq.de/
Dank je voor je reactie. Zogauw ze weer leverbaar zijn, ga ik ze bestellen. Niks dringends, het is nu niet dat de draaigreep zo lastig is. Maar bij extreem warm of nat weer lijkt me een tikje met je duim veel handiger.
Ik schakel voortdurend en hou mijn cadans constant. In een heuvelachtig terrein ben je dan vaak ermee bezig. 1 of 2 versnellingen per tik lijkt me prima.