Additionally, paste this code immediately after the opening tag: aansluiten Cycle2Charge - Forum Wereldfietser

aansluiten Cycle2Charge

Ik ben van plan om een Cycle2Charge te monteren op mijn Santos travellite.

Klopt het dat het uitsluitend het doorknippen van de stroomkabeltje(s) onderin het balhoofd is en dat doorverbinden naar de Cycle2Charge? of komt er meer bij kijken?

Wie kan mij verder helpen?
Ik heb even de handleiding https://www.cycle2charge.de/images/Bild ... _Rev05.pdf doorgelezen, hier spreken ze van het kabeltje vanaf de Cycle2Charge rechtstreeks aansluiten op de naafdynamo.
Waarom wil je de bestaande kabel doorknippen? Dan moet je weer gaan solderen, krimpkousje enz.?
Heeft die Santos wel of geen stekker bij de naafdynamo? Indien wel een stekker dan kun je zoals de handleiding al aangeeft vanaf daar de stroom aftappen, anders zul je inderdaad op een andere lokatie af moeten tappen. Het schijnt dat alle nieuwe fietsen (oa Santos en IDWorx) tegenwoordig (indien af fabriek van SON naafdynamo voorzien) de aansluiting middels een contact in de voorvork hebben, dus geen kabeltje meer. (correct me if I'm wrong)
@Peter, Klopt in ieder geval mijn Santos heeft een geïntegreerde stekker/aansluiting in de voorvork waardoor die oplossing niet (meer) werkt.
Gerards schreef:
vr 28 dec, 2018 08:56
@Peter, Klopt in ieder geval mijn Santos heeft een geïntegreerde stekker/aansluiting in de voorvork waardoor die oplossing niet (meer) werkt.
Ik heb de aansluiting bij de vork losgemaakt. Dat is niet heel ingewikkeld. Het is een metalen plaatje dat met drie lipjes in de plastic isolator zit. Daarna heb ik de oude draad losgesoldeerd en een nieuwe draad aan het plaatje gesoldeerd. Vervolgens de nieuwe draad met behulp van de oude draad door de voorvork getrokken.
Lijkt veel werk, maar het voordeel is dat je voldoende kabellengte hebt om een goede verbinding in het balhoofd te maken. Wees voorzichtig met het solderen aan de coaxiaalkabel! De binnenisolatie smelt snel en dan heb je zomaar kortsluiting. De nieuwe draad kan enkelpolig zijn, de massa ligt aan het frame.
Afbeelding

Op deze pagina kan je de losse onderdelen goed zien: https://nabendynamo.de/en/products/sl/

(Ik kreeg na vier jaar kortsluiting in zo’n gesoldeerde las, terwijl die goed beschermd was in krimpkous en verder niet mechanisch belast werd. Bovendien op een plek binnen de framebuis)