Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rood knipper achterlicht Spanje - Forum Wereldfietser

Rood knipper achterlicht Spanje

We verblijven nu in Spanje en wat mij hier erg opvalt is dat snelle fietsers hier overdag met een rood knipperend achter en soms wit knipper voorlicht rijden.
Ik vind het niet verkeerd wand je ziet ze van grote afstand.
In Nederland zou het ook niet verkeerd zijn om daar mee de weg op te gaan maar zie het nooit.
Zijn ze wel te koop in Nederland anders koop ik ze hier maar door mijn knie operatie heb ik deze voorlopig nog niet nodig.
Klaas de Pelgrim
Met knipperende verlichting fietsen is in Nederland niet toegestaan: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -een-fiets.

Voordat er forumbezoekers gaan adviseren om in Nederland wel met knipperlicht te gaan fietsen: dat is in strijd met de forumregels.
(oh, dubbel op met willem.m)
moet het daar of is het een 'groepsgedrag''?
in NL is knipperende verlichting verboden (dus niet doen!) en wordt het als hinderlijk ervaren.
en een medeweggebruiker die niet (echt) kijkt, ziet ook een knipperend licht niet.
ik klink met deze reactie misschien wat zuur, maar zo is het niet bedoeld. het mag (en hoeft) gewoon niet. :(

(een tijdje terug kon je nog zeggen: 'we kunnen ook allemaal met een geel hesje gaan rijden', maar inmiddels heeft het gele hesje er met al de actievoerders weer een betekenis bij :D )

en vooral ook: beterschap!
groet, hoogframe
Dat viel ons ook op in Spanje en werd zelfs aangeraden door andere fietsers. Als ik een beetje google dan is het ook in Spanje bij wet verboden om een knipperend achterlicht te gebruiken en is er onlangs een fietser voor bekeurd. Dit zorgde echter voor een storm van protesten en heeft men de wet versoepeld.
https://verne.elpais.com/verne/2018/03/ ... 03349.html
hoogframe schreef:
ma 24 dec, 2018 10:37
(een tijdje terug kon je nog zeggen: 'we kunnen ook allemaal met een geel hesje gaan rijden', maar inmiddels heeft het gele hesje er met al de actievoerders weer een betekenis bij :D )

en vooral ook: beterschap!
groet, hoogframe
Die gele hesjes dragen ook niet bij aan een verhoogde veiligheid, er zijn inmiddels al 6 dragers ervan overleden in Frankrijk.
De tovenaar schreef:
ma 24 dec, 2018 11:00
Dat viel ons ook op in Spanje en werd zelfs aangeraden door andere fietsers. Als ik een beetje google dan is het ook In Spanje bij wet verboden om een knipperend achterlicht te gebruiken en is er onlangs een fietser voor bekeurd. Dit zorgde echter voor een storm van protesten en heeft men de wet versoepeld.
https://verne.elpais.com/verne/2018/03/ ... 03349.html
Een rood knipperend achterlicht is bewezen zichtbaarder, maar in Nederland verboden, dus is het ook hier verboden om een rood knipperlicht aan te bevelen.

Als ik rond kijk rijden er overigens heel wat knipperlichtjes op de weg, maar dan sneller knipperend, vanwege de combi van LED met een pulserende dynamo. Waarschijnlijk verhoogt het snelle knipperen ook de attentiewaarde.

BSM
Bridgestone SM schreef:
ma 24 dec, 2018 11:11
Een rood knipperend achterlicht is bewezen zichtbaarder, maar in Nederland verboden, dus is het ook hier verboden om een rood knipperlicht aan te bevelen.
Bewezen zichtbaarder (op welke onderzoeken baseer je je?) is natuurlijk niet hetzelfde als bewezen veiliger. Aandacht trekken/opvallen draagt niet noodzakelijk bij aan de veiligheid.
Verlichting in het verkeer is drieledig. Zien, gezien te worden en herkend te worden. Voor het achterlicht valt het "zien" af. Zo goed als alle verlichtingseisen van voertuigen zijn Europees geregeld in de Regeling voertuigen. De fiets is daarop een uitzondering. Een tegemoedkoming aan de vele wielrenners, waarbij elke gram aan de fiets telt. Dat wielrenners willen opvallen is bekend. Ze dragen de gekst mogelijke kleding.
De verlichtingseisen voor fietsers is in Nederland geregeld in de gedragsregels van het RVV 1990.

TNO, afdeling zintuigfysiologie, heeft vele onderzoeken gedaan in het belang van de verkeersveiligheid. Ook naar fietsverlichting. In die onderzoeken is vastgesteld dat continue brandend achterlicht de beste en veiligste verlichting is.

https://www.fietsen123.nl/fietsnieuws/w ... an-voldoen
Het komt natuurlijk wel allemaal op de hellng te staan nu auto's de meest kinderachtige verlichting mogen voeren.
Zo zag ik laatst een nagelnieuwe Audi rechtdoorgaan op een rotonde. Eerst ging bij het oprijden van de rotonde de rechtermistlamp aan, daarna ging die uit en ging de linkerkoplamp half uit en verscheen een knightriderachtig oranje 'lopend' lampje om daarna tijdens het nemen van de bocht bijgestaan te worden door de rechtermistlamp.
Hoe debiel kunnen de autofabrikanten worden? Alleen omdat het mag. :twisted:

Mijn advies: trek je nooit iets aan van beweringen van knipperlampjes. Ga er altijd van uit dat het voertuig je pad gaat kruisen.
In België mogen fietslampen wel knipperen. Ik vind het echter veel moeilijker om afstand in te schatten bij een knipperende lamp dan bij een permanente lamp. Knipperen van lichten is mijns inziens in de eerste plaats als batterijbesparing bedoeld...
Revanho schreef:
ma 24 dec, 2018 11:19
Bridgestone SM schreef:
ma 24 dec, 2018 11:11
Een rood knipperend achterlicht is bewezen zichtbaarder, maar in Nederland verboden, dus is het ook hier verboden om een rood knipperlicht aan te bevelen.
Bewezen zichtbaarder (op welke onderzoeken baseer je je?) is natuurlijk niet hetzelfde als bewezen veiliger. Aandacht trekken/opvallen draagt niet noodzakelijk bij aan de veiligheid.
Een serieus onderzoek hier in Nederland, al weer jaren geleden overigens.
Ik zou (hard) moeten zoeken om het weer terug te vinden.

Na een korte discussie dat knipperende verlichting de niet knipperende in het nadeel zou brengen :twisted: (toen was het aandeel traditionele lampjes nog een stukje groter) werd knipperend licht afgeserveerd - overigens was toen ook de ENFB tegen (wegens het rare argument dat anderen dan "minder" zichtbaar werden, bijna hetzelfde argument dat de ENFB tegen dagrij-verlichting op auto's had).

Gezien de lichtshows en de verdere lumen-wedloop die je bij automobielen ziet, en gezien het huidige hoge aandeel LED-verlichting zou een discussie nu denkelijk anders verlopen zijn.

Anyway: knipperend heeft een hogere zichtbaarheid, een hogere attentie-waarde. Het klopt dat het minder goed te "plaatsen" is, maar dat geldt soms ook al bij LED-licht ... het sterk monochromatische van LED-licht maakt dat je het wel goed ziet maar dat het tegelijk minder goed te plaatsen is en ook omgekeerd je ziet wel je eigen lichtbundel goed maar je ziet er niet opvallend goed mee (betere kwaliteit lantaarns, met een warmer en meer "kleur-echt" licht doen het op dit terrein beter).

Groeten BSM
Het is toch echt fenomenaal dat jij zelfs de ontwikkeling van iets voor fietsers fantastisch als ledverlichting toch in een onvoordelig daglicht weet te stellen door het presenteren van één imho futiel nadeel. Dat vind ik net zoiets raars als het gebruiken van de afkorting enfb, dat voor mij, de meeste mensen, inclusief fietsersbondleden, toch echt iets uit een ver en gelukkig voorbij verleden is.
Leon schreef:
ma 24 dec, 2018 15:21
Het is toch echt fenomenaal dat jij zelfs de ontwikkeling van iets voor fietsers fantastisch als ledverlichting toch in een onvoordelig daglicht weet te stellen door het presenteren van één imho futiel nadeel. Dat vind ik net zoiets raars als het gebruiken van de afkorting enfb, dat voor mij, de meeste mensen, inclusief fietsersbondleden, toch echt iets uit een ver en gelukkig voorbij verleden is.
Tja, ik vind het jammer dat je steeds weer in de groef terugvalt waarbij je het negatieve in mijn teksten als hoofdboodschap denkt te moeten lezen.

LED-licht is geweldig, het is vooral geweldig zuinig met batterijtjes (als je daarmee werkt), ook heel zuinig met accuutjes, en het is ook geweldig zichtbaar ... alleen, de goedkopere LED-lichtjes en LED-lichten zijn geen eerste keus als je ermee zelf veel wilt zien (of bijvoorbeeld ontspannen wilt lezen).

En ja Leon, je heb me betrapt, ik ben eigenlijk nog van de generatie die die "club" ENWB wil noemen.
Wat er nu weer mis was aan die oude ENWB/ENFB ontgaat me, daar is het "negatieve" toch echt iets uit jou geest.

Groeten BSM
bdr schreef:
ma 24 dec, 2018 13:18
In België mogen fietslampen wel knipperen. Ik vind het echter veel moeilijker om afstand in te schatten bij een knipperende lamp dan bij een permanente lamp. Knipperen van lichten is mijns inziens in de eerste plaats als batterijbesparing bedoeld...
Dat heb ik ook met knipperlichten, dat afstand veel lastiger in te schatten is.
Besparing van batterij is een knipperlicht ook al niet.
Met microcontroller aangestuurde sensoren kost het aan- en uitschakelen extra stroom. Je kan dan veel beter een constante stroom aanhouden. Bij gebruik van een LED zal dat mogelijk ook voorkomen. Gebruik je een LED die minder verbruik heeft is wellicht zinvoller. Of een batterij met een hogere rendement.

Als DIY project moet je dit op goedkope manier zelf kunnen maken.
In mijn kennissenkring gaf iemand mij laatst hiervan een demonstratie.
Ik heb echt een hekel aan die flitsende voorlichten, zeker als ze fel/verblindend flitsen in het stikke donker. Waarom halen mensen dat in hun hoofd? Ik snap niet dat de fietser er zelf niet gek van wordt. Knipperend achterlicht vind ik minder vervelend maar ik heb liever gewoon een egaal brandend achterlicht, dan is zoals genoemd de afstand beter in te schatten.
Ik werd laatst ingehaald door een racefietser met een achterlicht dat afwisselend zwak en sterk knipperde. Dit was zo irritant dat ik er als een konijntje naar toe werd getrokken en de rest van de rit op enige afstand achter hem ben blijven hangen. Of het veiliger is weet ik niet.
Bridgestone SM schreef:
ma 24 dec, 2018 13:43
Revanho schreef:
ma 24 dec, 2018 11:19
Bridgestone SM schreef:
ma 24 dec, 2018 11:11
Een rood knipperend achterlicht is bewezen zichtbaarder, maar in Nederland verboden, dus is het ook hier verboden om een rood knipperlicht aan te bevelen.
Bewezen zichtbaarder (op welke onderzoeken baseer je je?) is natuurlijk niet hetzelfde als bewezen veiliger. Aandacht trekken/opvallen draagt niet noodzakelijk bij aan de veiligheid.
Een serieus onderzoek hier in Nederland, al weer jaren geleden overigens.
Ik zou (hard) moeten zoeken om het weer terug te vinden.

Na een korte discussie dat knipperende verlichting de niet knipperende in het nadeel zou brengen :twisted: (toen was het aandeel traditionele lampjes nog een stukje groter) werd knipperend licht afgeserveerd - overigens was toen ook de ENFB tegen (wegens het rare argument dat anderen dan "minder" zichtbaar werden, bijna hetzelfde argument dat de ENFB tegen dagrij-verlichting op auto's had).

Gezien de lichtshows en de verdere lumen-wedloop die je bij automobielen ziet, en gezien het huidige hoge aandeel LED-verlichting zou een discussie nu denkelijk anders verlopen zijn.

Anyway: knipperend heeft een hogere zichtbaarheid, een hogere attentie-waarde. Het klopt dat het minder goed te "plaatsen" is, maar dat geldt soms ook al bij LED-licht ... het sterk monochromatische van LED-licht maakt dat je het wel goed ziet maar dat het tegelijk minder goed te plaatsen is en ook omgekeerd je ziet wel je eigen lichtbundel goed maar je ziet er niet opvallend goed mee (betere kwaliteit lantaarns, met een warmer en meer "kleur-echt" licht doen het op dit terrein beter).

Groeten BSM
De Wet kent twee soorten licht. Het continue brandend licht en het knipperlicht, met een frequent van 90, plus of min 30. Knipperlicht op voertuigen wordt gebruikt voor richtingaanwijzers.
Er zijn door de jaren heen vele onderzoeken gedaan en herhaald door TNO, afdeling zintuigfysiologie. Vanaf de jaren 70 van de vorige eeuw. Dat gaat niet over een korte discussie, maar jarenlange bevindingen, die tot op heden het achterlicht als veiligste verlichting aanbeveelt. Bovendien wordt knipperlicht gebruikt voor richtingaanwijzers en kan als achterlicht als verwarringstichtende verlichting worden beschouwd.

Het nadeel van knipperlichten is de hogere attentiewaarde. Overige bestuurders focussen zich op dat knipperlicht, hebben minder aandacht voor de omgeving en waar je naar kijkt stuur je onwillekeurig naar toe. Ga nooit uit van je eigen zichtvermogen, maar houd rekening met het zicht en denkvermogen van bestuurders die jaren geleden nog net goedgekeurd zijn voor hun rijbewijs. Om te zwijgen van invloeden van drugs- (medicijnen) en alcoholgebruik. Ik wil gezien worden, maar niet de aandacht op mij vestigen.

En ook nog de wettelijke regels van jouw Echte Nederlandse Fietsers Bond, de ENFB:

https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/on ... rlichting/

Piet.
Opvallend hoe sommigen "de Wet" als heilig zien.
Misschien is het aardig om eens te wijzen op het feit dat voor auto's decennia lang het derde remlicht streng verboden was, op straffe van hoge boetes, terwijl het in Scandinavische landen verplicht was.
Wetgeving loopt vaak achter, en wetgeving wordt niet altijd gemaakt door "lichten", wel een leuke woordspeling in dit geval al zeg ik het zelf.
Nog vreemder trouwens dat er blijkbaar een forumregel is die aanbevelingen die niet stroken met de Wet verbieden, het is hier toch geen kleuterschool?

Wat fietslichtjes betreft: een knipperend achterlicht doet (veel) langer met de batterij, lijkt me alleen al uit milieu-oogpunt een goed idee. Verder is de verlichting van auto's de laatste 10-15 jaar zo enorm veel dominanter en krachtiger geworden dat je als fietser ook wat meer je best moet doen om op te vallen; hier loopt de wetgeving dus duidelijk achter, zoals vaak. Al te vaak zie ik in een zee van fel rood licht een iel verlicht fietsertje ploeteren.

Ik geef toe dat sommige (race)fietsachterlichten die specifiek als daglicht-achterlicht bedoeld zijn wel erg de aandacht trekken, (Lezyne, Bontrager "R") dat kan enigszins irritant zijn maar het werkt wel. Hangt ook van de stand af waarin dat ding wordt gebruikt. Ik heb zo'n Lezyne-lichtbom en die durf ik absoluut niet op z'n felst te gebruiken, dat is echt asociaal fel.
Georg schreef:
di 25 dec, 2018 08:48
Opvallend hoe sommigen "de Wet" als heilig zien.
Dat is omdat ze net als ik heel dankbaar zijn dat die wet er is zodat we niet de hele tijd tegen die knipperlichtjes hoeven aan te kijken. Ik wil me niet proberen voor te stellen hoe het straatbeeld er uit zou zien als alle fietsachterlichten knipperden. Ik zou het dan echt niet meer leuk vinden om te fietsen. Dat is geen mening van mij, het is gewoon het effect dat het op me heeft. Ik hou ook niet van kermis.
Leon schreef:
di 25 dec, 2018 09:08
Georg schreef:
di 25 dec, 2018 08:48
Opvallend hoe sommigen "de Wet" als heilig zien.
Dat is omdat ze net als ik heel dankbaar zijn dat die wet er is zodat we niet de hele tijd tegen die knipperlichtjes hoeven aan te kijken. Ik wil me niet proberen voor te stellen hoe het straatbeeld er uit zou zien als alle fietsachterlichten knipperden. Ik zou het dan echt niet meer leuk vinden om te fietsen. Dat is geen mening van mij, het is gewoon het effect dat het op me heeft. Ik hou ook niet van kermis.
Klopt. Dat is de reden waarom sommige organisaties in binnen en buitenland knipperende lichten tijdens groepsritten niet toestaan.
Voor een brildrager is in het in de regen zelfs ronduit gevaarlijk om achter iemand met een knipperend rood achterlicht te rijden, je wordt continu opnieuw verblind, je ogen kunnen zich niet aanpassen aan de situatie.
Dat effect kan al op meer dan 100m afstand optreden (eigen ondervinding).