Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ander crankstel - Forum Wereldfietser

ander crankstel

Hallo allemaal,

hebben jullie nog een mening over de keuze tussen:

22-32-44
22-30-40

bijvoorbeeld: https://www.rosebikes.nl/shimano-acera- ... C+22-32-44

samen met een cassette van : 32-28-24-21-18-16-14-12-11

op dit moment heb ik een 48-36-26

aanvulling: koga randonneur 28 inch wielen, fietsvakanties met kinderen, het is zwaar fietsen dus een lichter verzetje is wenselijk
Tja, welke wielmaat, wat voor type fiets, welk gebruik ??

En wat zijn de redenen om iets anders te zoeken.

BSM
Met 40t kun je hard genoeg!
sjefke schreef:
ma 17 dec, 2018 21:19
Met 40t kun je hard genoeg!
het gaat toch om de combinatie van het geheel? overlap en dergelijke? Ik weet alleen niet hoe precies. ik maak me niet druk over hoe hard ik kan, eerder of ik nog kan blijven doortrappen als het zwaar wordt.
luchtfietser schreef:
ma 17 dec, 2018 21:23
sjefke schreef:
ma 17 dec, 2018 21:19
Met 40t kun je hard genoeg!
het gaat toch om de combinatie van het geheel? overlap en dergelijke? Ik weet alleen niet hoe precies. ik maak me niet druk over hoe hard ik kan, eerder of ik nog kan blijven doortrappen als het zwaar wordt.
En dus is mijn advies de crank met 40-30-22t kettingbladen. De 22t is bij de voorgestelde alternatieven gelijk.
Bridgestone SM schreef: Tja, welke wielmaat, wat voor type fiets, welk gebruik ??

En wat zijn de redenen om iets anders te zoeken.

BSM
Beste Bridgestone ,
Het wordt een beetje irritant.Moet je nu werkelijk in elk topic reageren?
Deze post van jou is volledig overbodig. Ts. is zeer duidelijk in wat hem beweegt .
Wielmaat wordt vermeld,
Type fiets wordt aangegeven.
Redenen om iets anders te zoeken zijn meegedeeld door Ts.
Waarom dan al die vragen stellen?
nee, ik heb dat daarna pas gepost, aangevuld... geen ruzie maken he
Misschien heb ik iets voor mijn beurt gesproken.
Ts heeft wat aanvullingen op zijn post gedaan.Misschien n.a.v. vragen van BSM .
In dat geval , mijn excuses aan BSM .
sjefke schreef:
ma 17 dec, 2018 21:31
luchtfietser schreef:
ma 17 dec, 2018 21:23
sjefke schreef:
ma 17 dec, 2018 21:19
Met 40t kun je hard genoeg!
het gaat toch om de combinatie van het geheel? overlap en dergelijke? Ik weet alleen niet hoe precies. ik maak me niet druk over hoe hard ik kan, eerder of ik nog kan blijven doortrappen als het zwaar wordt.
En dus is mijn advies de crank met 40-30-22t kettingbladen. De 22t is bij de voorgestelde alternatieven gelijk.
Tja, als je het niet nodig, of leuk, vindt om tot laten we zeggen 50 km/u mee te kunnen trappen hoef je de 44 niet per se.

Daarna kan je misschien het best even de cijfers in een spreadsheet zetten en kijken welke cijfers je krijgt.
Desgewenst kan je er dan ook meters per pedaal-omwenteling van maken.

Maar belangrijker is om even te kijken of je nu "precies" gelijke waarden krijgt of dat je in het middengebied door verschillende combinaties ook de "gaten" nog opvult.

Lange heel gelijkmatige hellingen zijn zeldzaam, maar lang tegenwind is (in ieder geval tussen mijn oren) veel vervelender ... en dan is het (voor mij) een bonus als ik een verzet kan kiezen dat me het lekkerst ligt.

Met een stevig bepakte fiets fiets je veel in het middengebied en ... of je helling af mee wilt trappen tot 45 km/u of tot voorbij de 50 km/u is slechts een leuk extraatje/een keuze.


BSM

PS ANDO excuus aanvaard.
Gooi wat je aan versnelling nu hebt even in de http://www.ritzelrechner.de en ga dan spelen met wat je op het oog hebt, misschien komt er wel iets heel anders uit, je crankstel (als je alleen nieuwe bladen aanschaft) moet het natuurlijk nog wel lusten, net als dat je de voorderri opnieuw af zal moeten stellen, iets laten waarschijnlijk.
Rij je nu wel is met het 48 voorblad? Of zit die er nu alleen op en gebruik je hem niet?
40 als grootste blad is niet heel groot.
M276 schreef:
di 18 dec, 2018 06:23
Rij je nu wel is met het 48 voorblad? Of zit die er nu alleen op en gebruik je hem niet?
40 als grootste blad is niet heel groot.
Meer precies: 48 voor 12 achter geeft hetzelfde verzet als 44 voor en 11 achter.
En de combi 40 voor en 11 achter komt dicht bij 48 voor en 13 achter.

Je hoeft het niet per se vaak te gebruiken om toch te missen dat je helling af kan bijtrappen.

Zoals ik al schreef: kijk vooral naar de goede spreiding in het middengebied, en dan vooral die combi's met een beetje ordentelijke kettinglijn. Zolang je niet met opzet een helling-op / helling-af traject hebt uitgezocht blijkt er toch heel veel van de wereld in de categorie plat en vals-plat te liggen.

Zoals elders beschreven: onze Bridgestones heb ik voorzien met 52-42-28 en 13-14-16-19-24-28-34, dus ook een zwaarst verzet met een factor 4 ... dat is een beetje optimistisch maar soms ook leuk. Bedenk dat 100 pedaalomwentelingen per minuut best veel is (dan rijd je ± 50 km/u), bedenk dat 60 omwentelingen per minuut tamelijk "lui" is (dan rijdt je ± 30 km/u).

BSM
ik zou 22-32-42/44 doen,


met een 32 casette haal je dan de steile stukken en je slijt casette en crank dan gelijkmatiger af,
de voorste tandbladen slijten dan ook minder hard omdat ze groter zijn en 32 het middelste blad gebruik je veel in heuvelachtig land, dat is ook voldoende, het hoeft geen 30 dan te zijn
bedankt voor het meedenken,

Uiteindelijk heb ik de vraag gewoon bij Marten Gerritsen neergelegd. Hij gaf aan dat ik gewoon een 44-32-22 setje op mijn huidige crankstel kon bevestigen. Ik had dan ook geen nieuwe derailleur nodig. Zo gezegd, zo gedaan. Binnenkort dus een nieuw setje op mijn fiets.

Ik had nog wel even gekeken naar die website waar je al je verzetjes in kon zien. Dat zag er met deze bladen ook goed uit.
De voorderailleur wordt dan iets omlaag gezet en misschien nog nieuwe binnenkabel nodig.
ik heb het ook op mijn vakantiefiets 22-32-42 en ook 11-32 maar dan in 8 speed en kom er elke hoge berg mee op, succes.
fud0 schreef:
vr 21 dec, 2018 00:47
De voorderailleur wordt dan iets omlaag gezet en misschien nog nieuwe binnenkabel nodig.
ik heb het ook op mijn vakantiefiets 22-32-42 en ook 11-32 maar dan in 8 speed en kom er elke hoge berg mee op, succes.
Ik heb hoge verwachtingen ;-)

Wij kwamen voorheen ook iedere berg op, alleen moesten we soms afstappen en met twee man één fiets omhoog duwen haha