Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Centreren Schwalbe Almotion - Forum Wereldfietser

Centreren Schwalbe Almotion

Ik heb 2 nieuwe 50 mm Almotions incl. binnenbanden aangeschaft en er opgelegd, maar de band wil zich zowel voor als achter maar niet zetten. D.w.z de reflecterende streep loopt niet evenwijdig aan de velg. En niet zo'n klein beetje ook, je voelt het met fietsen en het scheelt een behoorlijk stuk als je je vinger tegen het loopvlak van de band zet.
Div. opties uitgeprobeerd, kneden, silicone erop en vervolgens tot de maximale 5 bar opgepompt, het helpt niet. Er blijft één deel steeds weer verder in de velg zitten dan de rest. De velg is een Exal SP19.
Ik heb er nog even een fietsenmaker in ruste naar laten kijken maar ook hij kreeg het niet voor elkaar. Hij wil het volgende week nog wel gaan proberen met montagevet en een z.g. centreerlepel.
Hier iemand die raad weet?
Met de andere band was het wel gelukt?
Als je met andere band de vorige band bedoelt, dat was een 37 mm. Schwalbe Supreme en die zat er perfect om.
Geen raad; wel dezelfde ervaring. Ik accepteer de hobbeltjes in deze band. Af en toe leeg laten lopen masseren en weer oppompen maakt het iets beter maar het blijft beetje hobbelig. Heb 26 inch het fiets lekker.
Dit is een bekend euvel van deze band. Zie ook dit draadje.
bonkers schreef:
za 24 nov, 2018 14:17
Als je met andere band de vorige band bedoelt, dat was een 37 mm. Schwalbe Supreme en die zat er perfect om.
Nee, je hebt 2 Almotions gekocht. Is het bij beiden mis?

Overigens heb ik het wel eens gehad met een misvormde binnenband. Ik reed al ruim een jaar met die bobbel rond, tot een lekke band. Met een andere binnenband was opeens de vervorming weg. :lol: Andere binnenband zou je dus kunnen proberen.
Om de Allmotion-banden (40-622 aka 28inch) van mijn vrouw te monteren, doe ik het volgende:
  • veel zeepsop gebruiken op de flanken en hieldraad.
  • band in één keer oppompen tot 5,5 à 6 bar met compressor
De band monteert beter tubeless. Deze zomer heb ik hem in Frankrijk met een normale fietspomp ook goed gekregen, maar dat heeft wel meer dan een uur gekost (en ook heel veel zeepsop).
PS: het lijkt misschien paradoxaal, maar dikker velglint of één of meer extra lagen velgtape zouden kunnen helpen.
Op mijn vorige fiets heb ik dezelfde banden ook nooit mooi op de velg gekregen. Ik had ook gewoon binnenbanden erin. Wel niet zo erg hobbelig als bij jou, maar op zicht leek het wel of er een slag in het wiel zat.
Ik heb er een jaartje ongeveer mee gereden en er niet naar omgekeken, ze deden het verder prima.
Het is wel zo dat je eigenlijk niet op de reclecterende streep moet letten. Die wordt er namelijk na het fabriceren van het rubber zelf opgeplakt/drukt. Soms zit alleen die streep scheef. Gezien het bobbelig rijden zit hier kennelijk ook de band scheef. Waar je bij montage van uit moet gaan is de strook aan de zijkant met de verticale lijntjes die bedoeld is om tegen de velg aan te liggen.
Als er zoveel klachten over één type band is er toch wel een aanwijzing dat er iets vreemds aan de hand is bij de fabricage. We zouden die banden dan eigenlijk allemaal terug moeten brengen naar de winkel.
Krijg zo onderhand na het lezen van alle info over deze band, waarvoor dank, de stellige indruk dat ik het maar heb te accepteren.....Vind ik wel teleurstellend daar het zeker niet de goedkoopste maar naar "horen zeggen" wel de min of meer fijnste allround band zou moeten zijn.
bonkers schreef:
za 24 nov, 2018 15:29
Krijg zo onderhand na het lezen van alle info over deze band, waarvoor dank, de stellige indruk dat ik het maar heb te accepteren.....
Hoezo, je kunt hem toch terugsturen met klacht?
Focus je niet op de reflectiestreep, maar op een dun zwart rubberen lijntje dat vlak boven de hiel zit. Dat randje moet overal net boven de velgrand uitkomen. De reflectiestreep zit er sowieso niet gelijkmatig op. Er zijn wel verschillende versies in omloop gekomen met wisselende kwaliteit.

Het zijn geweldige banden en ik heb er elke dag heel veel plezier en comfort van, terwijl de snelheid wel hoog ligt. Ik heb nu 1 x lek gehad in 10.000 km over de meest uiteenlopende ondergronden. Na een weekend in Berlijn fietsen heb ik wel heel wat glas uit de band gehaald. Verder kijk ik er niet naar om en pomp ik ze elke 3 maanden een keertje op.
Dit is de wat de fabrikant er over zegt:
https://www.schwalbe.com/nl/montage.html

Zo'n centreerlepel (google kent dit woord niet en suggereert 'centreerhulp') helpt wellicht bij de montage, maar wat bij een lekke band onderweg? Dan zit je weer met het probleem.
Dus ook al zou je 'm met heel veel kunst en vliegwerk goed gecentreerd krijgen, als het een band is die je daadwerkelijk van plan bent op vakantie te gaan gebruiken: zeker terugbrengen (maar ook bij gewoon gebruik zou ik teruggaan)

Ooit eens een BigBen(?) met slag gehad. Na lange tijd bleek dat de ijzeren ring gebroken/niet goed 'gegoten' (gesmolten?) was. Werd, zonder aankoopbon (via MP 'oude' nieuwe banden gekocht), door Schwalbe vervangen.
ik heb laatst ook zo'n set banden in de maat 55 -559 gemonteerd :shock: :twisted: :evil: wat een vreselijk gedoe! (ik heb meerdere malen het geloof aangeroepen, zal ik maar zeggen :oops: )
toen hier gezocht en gelezen en met groene zeep net boven de hieldraad de band knetterhard tot 5 a 6 bar opgepompt en dan zit 'ie best aardig gecentreerd.
ik ga er mee rijden (en ik koop ze nooit meer)
Ook bij mij lukt het niet. Frustratie en boosheid. Zeker naar de perfectionist die hem heeft ontworpen. Bij de introductie meteen aangeschaft jaren terug en met veel plezier op gereden. Voor onze reis van vier maanden gekozen voor een nieuwe set. Stom achteraf want de oude waren nog niet af. Na de heenvlucht, bij aankomst en de gehele vier maanden erna ze er niet meer goed om gekregen. Bij afdalingen stuiterde ik naar beneden. Van alles geprobeerd, niets hielp. Thuis van de fietsenmaker een nieuwe voor de achterband gekregen. Hij is er ook vreselijk lang mee bezig geweest, o.a. twee binnenbanden geknapt. De Almotion is een mooie band als hij er eenmaal op zit. Maar owee als je lek rijdt of gaat vliegen.
Ik ga ze afrijden en opzoek naar een betere band. Of Schwalbe komt met een erkenning en voert een aanpassing door. Tot nu toe houden ze zich stil voor zover ik weet.
Zelfde ervaringen met de Almotion. Moeilijke band om goed om de velg te krijgen. Afgelopen mei 4 weken in Spanje gefietst. Geen last met fietsen behalve bij afdalingen met hoge snelheid: veel gehobbel!
Ook 4 weken deze zomer in IJsland gefietst maar toen met de Mundial. Zit direct mooi en ook geen gehobbel.
Nu in Nederland de Almotion erweer op: zit niet mooi. Ik heb een voordrager die over het voorwiel gaat en je ziet tijdens het fietsen dat de afstand tussen band en voordrager wisselt. Bij de Mundial heb ik dat niet.
Oppompen tot 5 bar nog niet geprobeerd. Zal ik nog doen.

-Jan
Zou het komen doordat ik 22 mm brede velgen heb en dat ze daarom beter op hun plek komen? Ook na een lekke band heb ik geen probleem.
Ook ik had problemen bij de montage van Almotion 50-622. Ik zag er gewoon tegen op als ik een lekke band zou krijgen. Zeker als het koud weer was. Op advies van mijn fietsenmaker heb ik mijn Almotion banden tubeless gemonteerd. Door het verwijderen van de binnenband is er meer ruimte en laat de band zich dan makkelijker monteren. Daarnaast kan ik nu met lagere bandenspanning fietsen waardoor het comfort aanzienlijk toe neemt. Momenteel 5500 km tubeless gefietst. Of ik in die tijd een lekke band heb gehad weet ik niet, dit omdat als dit al zo zou zijn de latex het gat gedicht heeft tijdens het fietsen. Als je toch al z'n dure Almotion banden bezit zou ik het zeker over wegen deze tubeless te monteren. Kosten tubeless velglind, tubeless ventielen en 60 ml latex ongeveer 25 euro.
Toch ben je nog steeds het bokje als je nu lek rijdt - of je moet een plug meenemen. Anders nog steeds een binnenband meenemen met het risico van ultiem gepiel.