Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Plus past niet op velg - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Plus past niet op velg

Daar had ik ook nog niet aan gedacht, juiste binnenband is ook belangrijk idd. er zijn heel goede kunststoffen bandenlichters, waarmee je echt kracht kunt geven en soms moet ik ze toch ook gebruiken bij het monteren van een stugge marathon plus band, maar heel voorzichtig aan mag dat ook heus, het is geen ramp, zolang het hopelijk goed blijft gaan met de binnenband idd. ik houd het altijd wel aan, om bij aluminium velgen absoluut geen metalen bandlichters te gebruiken, die gebruik ik alleen voor rvs schothorst velgen. Mooi iig dat het is gelukt uiteindelijk :)
bast1aan schreef:
vr 02 nov, 2018 10:58
Ah, oorspronkelijke probleem dus te dikke binnenband. Ja, dat moet wel overeen komen met de buitenband.
Van metalen bandenlichters zie ik het probleem niet zo, zolang je ze met beleid gebruikt natuurlijk, die plastic versies zijn niet altijd even sterk.
Ik denk dat het probleem meer het dikke velglint was. Zolang je binnenband tijdens het over de velgrand trekken van de hieldraden er niet tussen zit kan het immers geen probleem opleveren. Wel komt een dikke binnenband er eerder tussen klem te zitten. maar dat is een kwestie van opletten.
Metalen bandenlichters zijn uiteraard geen probleem, maar ik heb lang geleden wel diverse malen de bramen en krassen van de velgrand weg moeten vijlen voordat ik ontdekte dat de metalen bandelichters die schade veroorzaakten.

Ik ben blij voor OP dat het drama nu opgelost is want rijden met een band waarvan je weet dat een lek je een afmattende stoeipartij met de bandenlichters gaat opleveren is niet leuk.
SCHWALBE band gaat gemakkelijk om velg Bromptom met de volgende truc. Neem een stuk touw van 12 mm (of iets dikker of dunner). Monteer de band tot aan het laatste stuk, dat dus niet over de velg te halen is. Duw nu het touw tussen velg en dat deel van de band dat al tegen de velg ligt. De rand van de band ligt nu in het midden van de velg. Zo ontstaat maximale ruimte om het laatste stuk band op hand kracht over de velg te duwen. Touw wel weer verwijderen :)
Een leuke truuk ... de truuk met het touw.
Deze truuk had ik graag eerder gekend .... standaard heeft een Bridgestone een 27x1 1/4 velg en dat is een maat die weinig gestandardiseerd is ... bij gebrek aan beter kan je met (on)gepast geweld ook een gewonere 622 band om de 630 velg worstelen ... met de touw-truuk was dat vast en zeker makkelijker gegaan.

Verder is het heel belangrijk de binnenband nooit geheel leeg te monteren maar juist met de maximaal toelaatbare hoeveelheid lucht, dwz maximaal binnen de grenzen van het buitenband rond de velg leggen, dus zoveel waarbij de binnenband net een eigen vorm krijgt. Met net zoveel lucht dat de binnenband rond is leg je de binnenband veel mooier in de buitenband en bovendien is de kans op beklemd raken echt enorm veel kleiner.   Don't ask me how I know

En dan wat betreft de binnenbanden-maat: de grootste binnenband die nog net niet in de weg zit is de beste.
Een dunnere binnenband past ook, en met wat lucht merk je er niks van ... totdat er sprake is van indringers ... een te dunne binnenband gaat eerder lek en lekt dan ook zo dat je heel snel plat staat.

Bij een "wereld-fiets" speelt dan ook nog dat een "te kleine" binnenband eerder tot een klapband leidt -- de verhalen van door remmen oververhitte velgen en de klapbanden zijn zodanig dat je dit niet aan den lijve wil proberen, niet at home en nog minder niet elders.
Wim schreef:
vr 02 nov, 2018 07:45
Problemen met de montage van de Marathon Plus zijn bekend en het gevolg van de extreem stugge constructie. Die zelfde oorzaak is er ook debet aan dat deze band niet erg comfortabel is. Wij hebben ook een Brompton, en ik zou daar nooit zo´n stugge band op willen hebben. Het is al een beetje een stuiter fiets, en dat wordt met deze banden alleen maar erger. Ik moet er niet aan denken met zulke banden over natte keitjes te moeten fietsen. In mijn ervaring zijn de eigen Brompton banden nog het beste.
Ik erken dat er comfortabelere banden bestaan, maar tot nu toe vind ik het met het comfort nog wel meevallen van de plus banden, persoonlijk heb ik er niet zo veel moeite mee, maar ik rijd ook doorgaans kleine stukjes met de Brompton. Ik heb op de ligfiets ook plus banden en rijd daar met plezier al enkele tienduizenden kilometers mee. Ik zou denken dat een kleinere diameter buitenband sneller slijt dan een grotere diameter buitenband, dus in dat licht vind ik een plus band niet zo'n gek idee.

Afgezien van montage ellende i.c.m. een te grotere binnenband geeft de plus band mij wel een veiliger gevoel dan de comfortabelere en snellere banden: alle comfortabele banden die ik tot nu toe gebruikte, waaronder de erg prettig rijdende Hutchinson 650B buitenbanden op mijn toerfiets die hadden liepen een beschadigingen in de zijwand op na hooguit enkele duizenden kilometers. Toch blijf ik voorlopig wel met de Hutchinsons doorrijden, nadien geen problemen meer mee gehad en het rijdcomfort is wel groot.
Iedereen nogmaals dank voor alle reacties en tips, de touw truuc is ook nieuw voor mij. Gisteren heb ik weer lekker op de vouwfiets kunnen fietsen, de buitenband lijkt nog steeds in orde. Ik houd hem de komende tijd nog wel extra in de gaten, maar alles lijkt nu goed.