Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke banden voor Afrika? - Forum Wereldfietser

welke banden voor Afrika?

Voor de Tour d'Afrique volgend jaar ben ik zoekende naar de juiste combinatie banden en de juiste breedte van deze banden. Ik mag 3 sets banden meenemen (1set op de fiets zelf en 2sets extra) :shock:

De totaal trip is 11200km lang. Daarvan is ca 60% op prima asfalt, 20% op slecht asfalt met gaten en los grind en zo, en 20% echt off road.

Ik heb een nieuwe fiets besteld en daar zitten 42mm schwalbe mondials op. Die fiets wordt bovendien uitgevoerd met een verende voorvork (rockshox Judy, met lockout). Fiets kan maximaal 60mm aan banden kwijt in het frame. Ik fiets momenteel op 47mm mondials en die houden zich prima, zowel op de weg als off road :) Nou is de mondial volgens mij al een redelijke alround band, niet echt een road band, en ook niet echt een off-road band, dus een beetje vlees noch vis :wink:

Het is dus ook goed om te weten dat ik heel laf niet met bagage rij! Wordt allemaal met het busje vervoert :oops:

Ik heb zelf een aantal combinaties in gedachte:

Combi 1: Deze combi gaat ervan uit dat ik met de 42 mondials prima uit de voeten ga komen
3x 42 mondials (2 op de fiets + 1 reserve)
3 x 50 marathon plus mtb (2 voor off road + 1 reserve)

Combi 2:
2x 42 mondials (om mee te beginnen)
2x 37 supremes (voor als het asfalt inderdaad net zo lekker vlak is als dat er door de organisatie gezegd wordt)
2x 50 marathon plus mtb (voor de off road delen)

Combi 3:
2x 42 mondials (om mee te beginnen)
2x 50 mondials (voor als het wegdek toch een beetje tegenvalt)
2x 57 smart sam plus (overkill?)

Samengevat is het een gevalletje "door de bomen het bos niet meer zien" en "beslissingsangst" :roll:

Vanuit de organisatie wordt niet echt een advies gegeven, behalve dat het handig is als er voor de off road delen minimaal 40mm banden gemonteerd kunnen worden.

Als ik maar 1 type band zou mogen meenemen dan ben ik momenteel erg tevreden met mijn 47 mondials. Op de wegen heb ik niet het gevoel dat ik irritant traag ben en off road weet ik met bagage lekker overeind te blijven. Met zo'n 7500km in het rubber nog niet lek gereden. :D

Ik ben erg benieuwd wat jullie in mijn geval zouden doen :D

Alvast bedankt!
Ik zou Marathon almotions erop leggen en Mondials extra mee voor het geval dat.
En steeds de breedste maat.
Een bijkomende vraag is ook hoe dat onverhard verdeeld is. Als je dagelijks een stuk zware piste moet rijden heb je dagelijks een sterke band nodig. Als er in die 11200 km stukken zitten van meer dan 1000 km met alleen asfalt en gravel dan heeft het zeker zin om op die stukken een iets soepelere band te leggen, zoals idd de Almotion. Ik heb overigens sins 1993 nog nooit een buitenband onderweg kapot gereden op iets natuurlijks. Wel op stukken metaal en glas. Ik geef toe dat het laatst met de Marathon Racers niet veel scheelde en ik het thuis op tijd ontdekte.
Wauw, weer een gave tocht. Afrika is wat mij betreft het fietsland bij uitstek.
De hoofdwegen in Afrika zijn door de jaren heen flink beter geworden.
De onverharde wegen kunnen van slecht tot verschrikkelijk zijn. Ik vermoed dat je niet echt technische parcours gaat rijden.
Zoals Leon al aangaf, banden zijn echt veel en veel beter geworden. Slijtage zal niet echt een issue zijn. Daarvoor is de afstand te kort. Maar uiteraard wil je wel reserve meenemen.

Ik vermoed dat als je de almotions eronder legt je waarschijnlijk niet meer gaat wisselen. Voor vertrek denk je dat je voor elk wegdek je banden gaat verwisselen maar eenmaal onderweg is de energie daarvoor vaak een heel stuk lager. Ik zou dan voor wat meer uitersten gaan.

De almotions voor 90% van de gevallen. Een de smart sams als het echt dramatisch wordt.
Zoals altijd wederom dank voor de reacties. Altijd fijn om hier even te kunnen sparren! :D

Egypte is merendeel goed wegdek.
Tweede 800k van Soedan schijnt slecht asfalt te zijn.
In Ethiopie wisselendgoed asfalt / slecht asfalt / onverhard.
Kenya merendeel redelijk wegdek.
Tanzania ca 800k aaneengesloten onverhard.
Malawi wisselende kwaliteit asfalt.
Zambia wisselende kwaliteit asfalt.
Botswana over het algemeen goed.
Namibie 1000k onverhard (stiekem kijk ik hier best naar uit :roll: )
Zuid Afrika is 400k onverhard, daarna goed asfalt.

Bandenwissels voor Soedan, Tanzania en Namibie lijken dus de moeite waard.

De Almotion had ik nog niet overwogen. En de Smart Sam zou dus voor de off road stukken een goede keuze zijn! Ik zal eens bellen met de fietsenmaker (rijwielhersteller) en vragen of ze nog almotions om kunnen leggen...
Wim schreef:En steeds de breedste maat.
Deze opmerking weet ik nog niet helemaal te plaatsen... Almotions and Smart Sams zijn beide beschikbaar tot 57mm. Voor off road kan ik me dit eventueel nog voorstellen, maar voor de almotions ook? Misschien dat iemand hier nog een aanvulling op heeft?

Nogmaals dank! :D
Marco Meijerink schreef:
wo 31 okt, 2018 12:05
... Afrika is wat mij betreft het fietsland bij uitstek. ...
Roomijsje schreef:welke banden voor Afrika?
:?: Vragen welke banden je nodig hebt voor Afrika en Afrika typeren als het fietsland bij uitstek, gaat wat ons betreft behoorlijk voorbij aan de diversiteit van dit immense continent. :roll:
Frans & Dieuwertje schreef: :?: Vragen welke banden je nodig hebt voor Afrika en Afrika typeren als het fietsland bij uitstek, gaat wat ons betreft behoorlijk voorbij aan de diversiteit van dit immense continent. :roll:
Daar kan ik natuurlijk niets tegeninbrengen, behalve dan dat het de titel van dit topic wel lekker simpel houdt :wink:
Voor fietsland Europa zou ik Marathon Almotions ook een goede keus vinden ;)

Almotions klinken idd als goede keus, alleen als je met veel mul zand te maken krijgt zou iets van grof profiel nuttig zijn.. (zei degene met 0 ervaring in Afrika)
Enfin wij hebben vijf WERELD-DELEN doorkruist inclusief tig landen met een en dezelfde band zonder bagagevervoer. Gaat ook 8) Succes met deze ietwat vreemde discussie en een goede reis :wink:
Jeetje, het is maar een typo hoor... :roll:

Zo te lezen zitten er hele grote stukken (slecht) asfalt bij, dan zou je met Almotions echt wel goed wegkomen.

Onderweg wisselen daar ga je straks waarschijnlijk geen zin in hebben, denk ik. En de vraag is, of het ook echt nodig is. Voor slecht asfalt zou ik in ieder geval niet overschakelen, die Almotions kunnen dat ook makkelijk hebben.

Maar aangezien je ze toch mee mag nemen, kun je altijd een setje Smart Sams bij de hand houden. Je weet het nooit!

Een brede band rolt makkelijker bij gelijke druk en is daarbij ook nog comfortabeler dan een smalle band.
Frans & Dieuwertje schreef: Enfin wij hebben vijf WERELD-DELEN doorkruist inclusief tig landen met een en dezelfde band zonder bagagevervoer. Gaat ook 8) Succes met deze ietwat vreemde discussie en een goede reis :wink:
Okeejokeejokeej! Ik ben me er terdege van bewust dat ik een luxepaardje ben met mijn bagage vervoer en 3 sets banden die ik mee mag nemen :lol: Als ik het verstandig had gevonden dan had ik het liefst ook zelfstandig het continent op mijn gemak en op mijn eigen tempo doorgerold maar dat ging me uiteindelijk toch mijn ratio te boven :roll: en dus hebben we nu een discussie over welke banden. De hele trip met 1 type band is overigens ook nog wel een optie :D

Ik ben overigens nog wel benieuwd naar welke band en welke breedte jullie hebben gebruikt in al die landen en continten :D

Thank you!
Dubbel :oops:
Mijn argument voor bredere banden is heel simpel: er zijn bij dit soort gebruik geen nadelen en de voordelen zijn simpel. Smaller wil op goed asfalt ook wel, maar zodra het ook maar even slecht asfalt wordt ben je blij met het extra comfort en de extra grip, om van onverhard maar te zwijgen. Een 55 mm Almotion is echt snel op asfalt en kan tegelijk heel wat onverhard wegdek aan, zolang het maar niet modderig wordt. Dan heb je wel echt grove noppen nodig.
Met volg auto zou ik ook tubeless gaan, in theorie een stuk minder lekke banden....In theorie.

Zo breed mogelijk almotion lijkt me een redelijk compromis maar ik heb zelf geen ervaring met die banden.

Qua profiel zou ik zoiets als Schwalbe thunder burt kiezen, Maar deze banden zullen niet echt duurzaam zijn. Racing Ralph zou je 1-2000km extra geven denk ik. Maar allebei zijn zo dun en ligt dat je tubeless zou moeten rijden anders sta je elke dag te plakken... Een iets steviger oplossing is de Maxxis crossmark Lust (na 2300km offroad in ZA zijn ze als nieuw en 0x lek gereden)

Maar verder zou ik me niet te druk om maken, je kan altijd banden van de medereizigers pikken/swappen en in Lusaka, Windhoek in overal in ZA kan je nieuwe banden kopen :)
Ik heb zelf 55 mm Almotions gehad en ik vond ze hier in de buurt fijner fietsen dan de smallere versies, maar op goed asfalt vanaf 25 km/u wel zwaarder rollen. Ik denk dat ze nog wel lichter gerold zouden hebben als ik ze tubeless had kunnen gebruiken, maar dat is een andere discussie. Op echt slecht wegdek - lees de plaatselijke MTB-routes hier - waren ze gewoon heel fijn. Maar uiteraard zijn heb geen noppenbanden dus ze zijn niet goed voor rul zand of modderige situaties, maar rul zand hebben we hier niet en als het heel nat is ga ik niet fietsen :)

Om op glad asfalt tot af en toe een stuk gravel snel vooruit te gaan vindt ik smalle Almotions (40) fijner; maar die afweging snelheid versus rolcomfort is ieders eigen afweging.
Nadeel van dikke banden is ook de niet te verwaarlozen extra gewicht (roterende massa dus telt dubbel bij accelereren) en extra frontaal oppervlak en dus verlies in luchtweerstand, zeker vanaf 25km/h of met tegenwind... al is het moeilijk even snel te zeggen hoe groot het effect nu eigenlijk is (het zijn wel redenen dat racefietsen nog steeds op smalle banden rijden)
Ja maar dit is wel een tocht in Afrika waarbij ik me moeilijk kan voorstellen dat er echt veel boven de 25 km gereden zal worden. Bredere banden hoeven overigens niet zwaar te zijn. Mijn 52 mm brede Compass Rat Trap Pass banden wegen maar 454 gram per stuk (maar zou ik nooit in Afrika gebruiken).
Wim schreef:
wo 31 okt, 2018 14:21
Mijn argument voor bredere banden is heel simpel: er zijn bij dit soort gebruik geen nadelen en de voordelen zijn simpel. Smaller wil op goed asfalt ook wel, maar zodra het ook maar even slecht asfalt wordt ben je blij met het extra comfort en de extra grip, om van onverhard maar te zwijgen. Een 55 mm Almotion is echt snel op asfalt en kan tegelijk heel wat onverhard wegdek aan, zolang het maar niet modderig wordt. Dan heb je wel echt grove noppen nodig.
Plus 1 , goed verwoord.
Heeeeeel aparte discussie.
Wij fietsten vorig jaar de wereld rond ,20000 km, en deden 9000 a 14000 km met een Marathon Mondial .
Ik zou geen moment zeuren over de breedte of het merk.
Als je de fietsboeken over Afrika doorleest stuit je voortdurend op die gedeelten met doornen op en naast het wegdek die ALLES lekprikken. Frank v Rijn gooide z'n binnenbandje pas bij 47 plakkers weg...... om maar wat te noemen. Wij kwamen deze struik al in Marokko tegen ,OK bij het wildkamperen.
Oh ja... wij hadden tijdens onze reis 77 keer lek, 90 % door vrachtwagenbinnenbandstaalgordels [china mexico en usa].
Vette ondernemnig ,overigens.
Groetjes van Pier.