Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen fietskarren. - Forum Wereldfietser

Ervaringen fietskarren.

Hoe ervaren jullie de fietskar(ren) die jullie gebruiken of hebben gebruikt? ...
Als ondingen die over het wegdek hobbelen, moeilijk te koppelen zijn en een te groot risico vormen om stuk te gaan, of als het ideale vervoermiddel om bagage mee te nemen?

Fietskarren van o.a. BOB/Radical Design/Burley zijn bekend, maar heeft er iemand hier ervaring met de Journey Trailer and DryBag van Topeak?
https://www.topeak.com/global/de/produc ... and-drybag

Misschien wil ik op termijn een kar kopen, zal moeten dienst doen tijdens fietsvakantie en ook als boodschappenkar.
Alle informatie en tips m.b.t. fietskarren lees ik graag.
Ik heb met een éénwieler (bob) gereden en met kinder fietskarren (croozer en thule) wat twee wielers zijn. Een kar geeft naar mijn gevoel altijd meer weerstand dan gewoon bagage op de fiets. Een één-wieler volgt altijd je spoor en is meestal symmetrisch vastgemaakt waardoor bij een noodstop je minder scheef geduwd wordt door de kar. Twee wielers voel je opvallender duwen als je snel van richting verandert en bij een noodstop duwen ze je fiets schuin (dat is de eerste keren best schrikken, de kar blijft duwen langs de kant van de askoppeling: je eindigt dus in schaar met je achterwiel en de dissel links van de lijn waarop je was aan het rijden). Bij de bob die ik toen gebruikte heb ik dat effect nooit gevoeld.
Bij bike & trekking staan 2 testen van aanhangers. Als je bij het zoekvak “test aanhangers” tikt dan komen ze te voorschijn. Misschien heb je daar iets aan
Senior2 schreef:
di 02 okt, 2018 11:36
Bij bike & trekking staan 2 testen van aanhangers. Als je bij het zoekvak “test aanhangers” tikt dan komen ze te voorschijn. Misschien heb je daar iets aan
Ondanks dat ik testen en reviews steeds met een grote korrel zout neem ... goede tip ... 2 mooie karren leren kennen die ik nog nergens was tegengekomen.
Vooral deze Tout Terrain Mule lijkt me erg interessant:
http://www.en.tout-terrain.de/trailers/mule/
Ik ga er ook niet klakkeloos vanuit dat alles wat in een test staat, of wat iemand anders schrijft, waar is. Maar je pikt er altijd dingen uit waarvan je zegt “ he, dat is inderdaad een punt om op te letten” of “van die kant had ik het nog niet bekeken”. En zelf als het waar is, hoeft het nog niet gelijk te lopen met wat ik belangrijk vind. Het blijft een eigen afweging.
Inderdaad, inzicht krijgen in wat er zoal bestaat en mogelijk is ... erg belangrijk.
Trouwens, vergeten vermelden in openingspost ... mijn Kerry Blue Terrier word al wat ouder, ze is nog wel fit voor haar leeftijd maar het is toch de bedoeling om haar, op termijn, ook met de aanhanger mee te kunnen nemen.
Hmm, toch geen verwende senior, die terrier van jou?
Nee hoor ... of toch een beetje wel :wink: , een wat ouder dier heeft wat meer zorgen nodig hé ...
Ze is nog zeer actief, zo gaat ze praktisch alle dagen mee zo'n 4 km lopend langs de fiets, gevolgd door met een wandeling van ong. 2 km.
Maar, als ik een fietskar koop kan ik beter de juiste keuze maken, kwestie van voorbereid te zijn op de toekomst.
Vele jaren met tweewielige karren rond gereden. Bagage- en kinderkar. Mijn conclusie: Alleen omdat het moet, niet omdat het kan! Nu de kinderen zelf fietsen (of niet meer mee willen :( ) weer overgestapt op tassen. Fietst toch een stuk prettiger.
Steeds tassen aan de fiets vind ik maar niks (boodschappen doen).
Hond in een tas stoppen zie ik ook niet echt zitten :wink:
:lol: Er zijn honden....waar dat makkelijk bij kan :wink:

In dat geval: een hond in een eenwielige kar lijkt me niet verstandig. Een 2-wieler staat "op eigen benen" en is vooral bij parkeren oneindig veel stabieler. Maar goed: mijn ervaring is louter tweewielig, dus wellicht is mijn mening wat gekleurd.
Zorg ervoor dat je er eentje koopt die niet te breed is. Op de Veluwe zijn veel fietspaden of zo smal dat het niet/net past, of dat je als het nodig is je niet aan de kant kan (tegenligger ook met een kar) omdat door de zwijnen de berm dusdanig is omgewoeld dat daar naar uitwijken eigenlijk ook geen optie is. Ik denk dat die smalle fietspaden wel op meer plaatsen voorkomen.
gios schreef:
di 02 okt, 2018 16:17
:lol: Er zijn honden....waar dat makkelijk bij kan :wink:
In dat geval: een hond in een eenwielige kar lijkt me niet verstandig. Een 2-wieler staat "op eigen benen" en is vooral bij parkeren oneindig veel stabieler. Maar goed: mijn ervaring is louter tweewielig, dus wellicht is mijn mening wat gekleurd.
Ook aan zitten denken, maar het is niet de bedoeling om grote afstanden af te leggen met Nesse (naam van mijn Kerry)in de kar, de bedoeling is om tot aan velden/bossen in de buurt te rijden om haar daar uit te laten.
Hoe de hond zich zou gedragen in een éénwieler weet ik niet. Maar het laadvlak van zo'n karren zit best laag, waardoor het nu niet is dat ze je fiets helemaal uit balans trekken als je bv wil parkeren. Een bob (en ik neem aan alles wat er qua mechanisme op lijkt) kan je in "schaar" duwen zodat je fiets blijft staan.
EnriceV schreef: Hoe de hond zich zou gedragen in een éénwieler weet ik niet. Maar het laadvlak van zo'n karren zit best laag ...
Mijn honden zijn goed ingeprent en getraind, zijn dus veel situaties gewoon en wennen snel aan nieuwe dingen.
De hondenkar op zich is geen probleem voor ze.

EnriceV schreef:
wo 03 okt, 2018 09:38
Een bob (en ik neem aan alles wat er qua mechanisme op lijkt) kan je in "schaar" duwen zodat je fiets blijft staan.
Weet niet wat ik me hiermee moet voorstellen, even toelichten als het kan.
Ik vind een B.O.B. Ibex oneindig handig en super comfortabel achter de fiets omdat : 1 grote tas is makkelijk ( en ruim ) , hij werkt inderdaad als standaard voor je fiets ( als je de B.O.B. zgn. op zijn kant probeert te leggen valt hij op een miniem klein kunstof plaatje / steuntje en houdt hij zonder zelf te beschadigen je fiets schuin overeind in een soort geschaarde positie ) , ook de ( de ) montage aan de fiets gaat snel en is handig bij obstakels / trein / ferry / hotel , B.O.B. kan bijna overal mee ( je kunt hem zelfs rechtop als een kruiwagen overal doorloodsen , wegligging is super ( heb eigenlijk het idee dat hij mijn lichte mountainbike flink stabiliseert ! ) en totaal geen ongemak tijdens hobbels , stoepen , bochten of hekjes , draaicirkel is onwijs klein ( je draait zowat ' op je achterwiel ' om , met je voorwiel in de lucht als het moet op een smal pad waar je eigenlijk niet zou denken te kunnen keren( wel volledig tot stilstand komen voor deze maneuvre ) ! , ook rijdend kan het heel kort door de bocht . . , bodemvrijheid is ruim voor alle obstakels , Ibex is volledig demontabel en kan ( ingepakt in veel plasticfolie ) zo als zijnde een koffer mee in het vliegtuig , je blijft smal met een B.O.B. achter je , veel mensen vinden hem leuk , en zo kan ik misschien nog wel even doorgaan met complimenten maarrr . . . als nadelen zou ik wel willen noemen dat hij toch wat zwaar is ( daarom een zeer lichte fiets ter compensatie nemen ? ) en na beschadiging / lakverlies ( wat gebeurt . . ) treedt geheid snel roest op . Ik wil daarom pleiten voor een versie volledig gemaakt van titanium ( maar dat schroeft de aanschafprijs waarschijnlijk ook flink op ) .
Je bent duidelijk tevreden over je BOB kar, mooi zo.

Misschien heeft de Topeak die ik in mijn openingspost link ook wel veel van de eigenschappen van de Ibex.

En met als extra troef ...tegenover dit:
C Deckers schreef: ... als nadelen zou ik wel willen noemen dat hij toch wat zwaar is ( daarom een zeer lichte fiets ter compensatie nemen ? ) en na beschadiging / lakverlies ( wat gebeurt . . ) treedt geheid snel roest op . Ik wil daarom pleiten voor een versie volledig gemaakt van titanium ( maar dat schroeft de aanschafprijs waarschijnlijk ook flink op ) .
De Topeak kar is dan wel niet uit Titanium maar wel uit aluminium en is bovendien ook wat goedkoper t.o.v. de BOB.
Om één of andere reden blijkt die Topeak Journey Trailer and DryBag niet zo bekend.
_Peter_ schreef:
di 02 okt, 2018 17:07
Zorg ervoor dat je er eentje koopt die niet te breed is. Op de Veluwe zijn veel fietspaden of zo smal dat het niet/net past, of dat je als het nodig is je niet aan de kant kan (tegenligger ook met een kar) omdat door de zwijnen de berm dusdanig is omgewoeld dat daar naar uitwijken eigenlijk ook geen optie is. Ik denk dat die smalle fietspaden wel op meer plaatsen voorkomen.
Ik ben juist blij dat mijn fietskar breder is dan 75 cm. Dat geeft mij de keuze om al dan niet op het fietspad te rijden. Waarbij ik natuurlijk altijd de veiligheid voorop stel, laat ik dat voorop stellen.
Ik heb zelf een Winther Dolphin waar ik redelijk tevreden over ben. Hij rijdt erg stabiel, nooit het gevoel gehad opgeduwd te worden (al kan dat ook zijn door mijn hoge gewicht). De koppeling is wat afwijkend.
Een openbaring was het toen ik de afgelopen zomer voor het eerst de kar achter mijn ligfiets koppelde. Waar normaal gesproken de kar nogal veel wind vangt, had ik er nu veel minder last van doordat je op een ligfiets veel meer voor dan boven de kar zit en daardoor meer wind afvangt.
Ervaring met zowel 2-wielig (Racial Cyclone) als 1-wielig (Bob Yak).


De Bob zit steviger vast, kan niet omslaan op stoeprandjes en je kunt er ongegeneerd hard mee afdalen. 80+ is geen enkel probleem. Met de Radical zou ik dat niet durven, als die omslaat bij die snelheid heb je toch wel een probleem.

De Radical is juist makkelijker met één hand aan en af te koppelen, en op lage snelheid kun je er scherpere bochten mee maken (naar links althans, naar rechts komt die arm tegen je achterwiel aan! :lol: )


Dus (dilemma, dilemma).... voor dagelijkse boodschappen en korte stukjes zou ik liever de Radical hebben want makkelijker aan- en afkoppelen en makkelijker manoeuvreren, voor lange afstanden zou ik liever een Bob hebben want lekkerder fietsen en afdalen :lol:
Is een oplooprem op de fietskar mischien een oplossing? mischien is zoiets wel zelf te fabriceren.