Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Plaats standaard - Forum Wereldfietser

Plaats standaard

Ik ben bezig met het samenstellen van mij nieuwe fiets. De keuze is waarschijnlijk gevallen op een 28 inch Santos Travelmaster met Rohloff. Deze keuze kostte me al veel (overigens leuke) hoofdbrekens, maar het venijn zit 'm zoals altijd in de details. Zoals de plaats voor de standaard. Santos kan zowel een versie voor onder de bracket als achterop de achtervork leveren. Wat zijn de voor en nadelen van beide plekken ? Er zal trouwens ook een standaard op de lowrider gemonteerd worden. Ik hoop dat iemand me kan adviseren...
Hoi,
Voor de stabiliteit zou ik een Esge-achterstandaard kiezen.
Voor transport in het vliegtuig is dat minder, dat ding is een ideale hefboom om je fiets krom te laten buigen.
Leon

Wij overleven prima zonder standaard, dus heb je nog een optie.

Succes,

RJ

robert-jaap schreef:Wij overleven prima zonder standaard, dus heb je nog een optie.
Hetzelfde bij mij. Ik overleef prima zonder standaard, een standaard overleeft mij niet.

Ik ben tevreden met mijn Spanninga middenstandaard, deze standaard is stevig genoeg om een bepakte fiets te ondersteunen.
Twee standaards op een fiets lijkt me niets, is het niet gevaarlijk als je die op de voordrager vergeet in te klappen?

Ik ben vroeger begonnen met een middenstandaard. Dat ding is letterlijk geknapt toen mijn fiets met bagage opviel. Probleem bij één standaard is steeds dat het voorwiel wegrolt.
Dit gebeurde te vaak, dus daarna jaaarenlang zonder standaard gereden, ging prima. Wel opletten dat je je fiets bij het neerleggen op de grond niet met de tandwielen naar boven legt aangezien er bij regen allerlei ongerechtigheden naar binnen in het freewheel kunnen sijpelen (of zijn die dingen tegenwoordig zo goed afgedicht dat dit niet meer kan??). De laatste jaren bij het ergens-tegenaan-zetten toch maar een postbode-elastiek rond een remhandel en stuur wikkelen tegen , opnieuw, het wegrollen van het voorwiel met navolgende klap op de grond van je fiets.
Tegen woordig parkeer ik met twee standaards (voor- en achter), en ik moet zeggen: het werkt wel! Ik ben nog niet vergeten om de voorstandaard in te klappen als ik wegreed, maar ik denk ook niet dat het heel erg zou zijn aangezien de voorstandaard redelijk makkelijk gewoon naar achteren wegklapt.
Uiteindelijk is het denk ik een kwestie van gewenning en voorkeur. Alleen lijkt me slechts één enkele standaard niet genoeg.

Groet, S.

Bedankt voor jullie meningen.Ik denk dat het de achterstandaard in combinatie met lowriderstandaard gaat worden, die ik zal verwijderen bij vliegtuigvervoer (goeie tip Leon, bedankt !)

Probeer eerst alleen de achterstandaard. Wanneer je een Esge Pletcher neemt, dan is de voorstandaard niet nodig.
Mocht je hem wel nodig vinden, kun je hem er altijd nog opzetten.

Groeten,

Marco

hoi
ik heb in 5 vakanties 3 standaards gebroken.
achter- en bracket standaards. ook valt mijn fiets geregeld om. wat veel vloeken en tieren oplevert

Mijn vriendin heeft een batavus bracket-standaard (een enorme stalen poot die niet kapot te krijgen is) en een lowrider standaard.
die combinatie is zo degelijk dat ik nu mijn fiets tegen haar fiets aan parkeer als er geen boom voorhanden is, dat gaat prima.
helaas past deze standaard niet op mijn fiets misschien wel op die van jou.

succes

Ik heb op mijn Batavus ook zo'n stevige Spanninga standaard en die beviel mij zo goed dat ik er ook één op mijn Snel heb laten zetten.

Twee standaards op een fiets had ik nog nooit eerder gezien. Bij Multicycle is het standaard, de montage van twee standaards op een fiets.

Zie foto.

http://www.gijszon.com/pedersen/copperm ... lft065.jpg

Hartelijke groet,

Pedersen.

pedersen schreef:Twee standaards op een fiets had ik nog nooit eerder gezien. Bij Multicycle is het standaard, de montage van twee standaards op een fiets.
Koga is er eind vorige eeuw mee begonnen, waarschijnlijk omdat hun achterstandaards niet erg goed waren en ze op zoek waren naar zo veel mogelijk onderdelen voor op hun topmodel :D
Leon

frank F: wat is het merk/type lowrider standaard dat jouw vriendin gebruikt?

Het is jammer dat de zoekmachine van dit forum het niet meer doet. Maar ik herinner mij dat er ooit een verhaal op dit forum heeft gestaan van iemand die een andere fietser een flinke smak heeft zien maken, doordat de betrokkene vergeten was de standaard onder de lowrider in te klappen.

Gerd

GerdC schreef:doordat de betrokkene vergeten was de standaard onder de lowrider in te klappen.

Gerd
Hallo GerdC,

Ik gebruik al ± 6 jaar bedoelde standaard en Vergeet regelmatig deze terug te klappen na bijv. een lange pauze.(door de fietstassen zie je de standaard niet)
Je hoort op een gegeven moment wat geschuur en dan weet je weer wat je vergeten bent.
Maar de standaard schuurt MET DE RIJ RICHTING MEE dus vallen??

Wil
Ik zit ook met dat onderwerp van de fietsstandaard. Al ajren zonder standaard. Tochg ergert mij dat. Maar standaards die buigen of de fiets laten stuiteren op aspalt met alle ellende van dien , nog meer.
Bij Hallford gezien: een degelijke standaard met twee brede rubbern pootjes die precies onder het crabkstel geplaatst kan worden , zodat de fiets (net als vele bromfietsen) gewoon naar achter en iets optillen op de twee pootjes rechtstandig staat te staan.
Wie heeft er ervaring mee?? :roll:
alime schreef:Ik zit ook met dat onderwerp van de fietsstandaard. Al ajren zonder standaard. Tochg ergert mij dat. Maar standaards die buigen of de fiets laten stuiteren op aspalt met alle ellende van dien , nog meer.
Bij Hallford gezien: een degelijke standaard met twee brede rubbern pootjes die precies onder het crabkstel geplaatst kan worden , zodat de fiets (net als vele bromfietsen) gewoon naar achter en iets optillen op de twee pootjes rechtstandig staat te staan.
Wie heeft er ervaring mee?? :roll:
Ik heb medefietsers daar wel eens mee zien hannesen: zware vakantiefiets op de bok tillen. Werkt prima op mooi vlakke ondergrond, maar dat kan elk pootje.
Leon

Heb ik ook al eens geprobeerd, maar een zwaar beladen fiets uit een stalling halen (of als er een muur of voorwerp voor staat) wordt dan een uitdaging. Ik heb 'm na een half jaar en veel gevloek :evil: weer weggegeven. Mijn vrouw heeft er nog een op haar boodschappenfiets en ook zij vraagt al tijden of ik er eindelijk weer een normale standaard op wil zetten.

Als ik alles zo lees over de diverse standaards, monteer ik er geen op mijn rohloff avaghan fiets (tja die noem ik maar omdat ik er zooooo trots op ben als een aap met 7 staarten). Enfin ik wacht de fietsbeurs even af. Wellicht een bromfietsstandaard, dan valt de fiets zeker niet om. De standaard onder het bracket waar de fiets recht boven staat, koop ik zeker niet.

alime schreef:Als ik alles zo lees over de diverse standaards, monteer ik er geen op mijn rohloff avaghan fiets (tja die noem ik maar omdat ik er zooooo trots op ben als een aap met 7 staarten). Enfin ik wacht de fietsbeurs even af. Wellicht een bromfietsstandaard, dan valt de fiets zeker niet om. De standaard onder het bracket waar de fiets recht boven staat, koop ik zeker niet.