Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets met naafversnelling - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Racefiets met naafversnelling

140 berichten
Als je bij een traditioneel balhoofd een beetje hoog stuur wilt hebben en het er ook nog mooi uit moet zien, is er eigenlijk maar een oplossing: een Nitto technomic stuurpen. Leverbaar voor 25,4 en 26,0 sturen. Ik heb ze op mijn stadsfiets en op mijn veldrijfiets, and ze zijn gewoon een plaatje (en heel degelijk). Ik begrijp echt niet waarom je op zo'n traditioneel balhoofd een Ahead adapter zou willen plaatsen.
Zo... weer even een update.

Van de week de bestelde alfine 8 speed shifter ontvangen. Ik had nog een normaal racestuur met stuurpen liggen en daar wilde ik die shifter eigenlijk op plaatsen. Normaal gesproken zou dit niet kunnen ivm de 22.2mm klemdiameter. Voordat ik nu in china een 22.2 drop bar zou gaan bestellen wilde ik eerst eens kijken of dat ik de shifter niet dusdanig zou kunnen aanpassen zodat die wil op het stuur zou kunnen. En volgens mij is dat toch gelukt. Ik heb de klem wat uitgebogen en vervolgens gevild en geschuurd (zie foto's) en en hij past nu op zich prima.

Ook de speling uit de naaf lijkt weg te zijn nadat ik de conus en bouten vast heb gedraaid. Daar had ik ook een sleutel voor besteld.

De reden dat ik dus een ahead stuurpen er op wilde hebben is puur vanwege het feit dat ik die icm een stuur nog had liggen. Ik heb er nu een setje 1 inch spacers onder gedaan en dat ziet er iets beter uit.

Van de week even een goede kniptang kopen zodat ik de shifter-kabel goed op maat kan maken want die is nu echt veels te lang. En dan zou ik de versnellingsnaaf en shifter dus ook eens echt goed kunnen testen.

Voor het idee ook even 2 oude remhendels er op gezet die ik nog had liggen (kabels omhoog/buitenom). Dit voornamelijk om de uiteindelijk zit op de fiets te beoordelen. Ik ben nml bang dat de framemaat toch te klein is..pff... dacht toch echt dat ik een 60 nodig had. Maar de bovenbuislengte lijkt echt (weer?!) te kort te zijn. Misschien is dit nog wel op te lossen met een langere stuurpen (130mm) al is dat verre van fraai.

Het plan is uiteindelijk wel om een nieuw setje remhendels (tektro RL340 ?) te plaatsen waarbij de bekabeling gewoon onder het stuurlint zit.

Maar goed... in eerste instantie moet de fiets gewoon praktisch zijn en goed werken. Daarna komt eventueel wel het veranderen van de looks.

Will be continued

Bijlagen

Tip voor de kabelkniptang; Felco C7 , duur maar doe je de rest van je leven mee.
Vandaag weer beetje aan lopen rommelen... en toen liep ik bij het monteren van de kabel tegen het volgende aan:

Op de kabel van de gekochte shifter zit zo'n "Shimano Outer Casing Holder".

https://www.bike24.com/p2242281.html?q= ... g%20Holder

Maar nu past die niet op deze schakelunit (CJ-8S40):

https://hollandbikeshop.com/fietswielen ... g-8c20-8v/

Hij blijft dus niet goed klemmen. Het rubber lijkt te dun, of het metaal te ruim...

Doe ik iets verkeerd of ontbreekt er iets?
En zou ik desnoods ook gewoon de kabel kunnen monteren zonder het rubber?
Op je kabel hoort een messing bus op het eind, het rubber heb ik ook geprobeerd op mijn Nexus 8, snel weggegooid.
Miss jij de metal ring?
Beter zichtbaar here
https://www.bike-components.de/en/Shima ... en-p31140/
@ Miro - Ja ik heb geen metal ring/plaatje. Net stukje aluminiumfolie er tussen gepropt en op zich zit die dan goed vast.

@ shadow - Ik ben voor alsnog ook niet erg blij met dat rubber. Wellicht dat ik ook alleen een messing bus plaats. Moet dan wel een vrij grote zijn.


Wat is uberhaupt de functie van die rubber?
het rubber is een hoes en beweegt mee met de lengteverandering van de binnenkabel. het is bedoeld om vuil buiten te houden, weg van de binnen- en buitenkabel(-overgang).
je fiets werkt net zo goed zonder, vind ik :wink:
want: ik heb gisteren m'n nexus 8 achterwiel schoongemaakt: een alle-dagen-gebruikte-(stads-)fiets vol straatvuil en veel fijn wit poeder van de schelpenpaden op een waddeneiland... en ook zonder zo'n rubber hoes functioneert dat een jaar lang probleemloos :D
Zo... weer even een update... bijna klaar :)

Van de week de shifter en schakelkabel goed weten te monteren... ook het afstellen is goed gelukt. Dus alles werkt nu.. dus ook met de rubber casing holder. Het was gewoon zaak de kabel op de juiste lengte te hebben zodat die de rubber goed in de houder blijft drukken.

Van de week hoop ik de tektro shifters binnen te krijgen zodat die van het weekend er op kunnen.

Morgen waarschijnlijk even de wielen weg brengen en hopelijk heb ik die dan ook voor het weekend terug.

Dan rest alleen nog goede verlichting... ik zat te denken aan de Axa Blueline of de Busch & Müller Lumotec IQ2 Eyc N Plus. Beiden 50 lux en niet al te duur. Lijkt me toch voldoende voor met name woon-werk ritjes. Wat zouden jullie adviseren?


https://www.rosebikes.nl/axa-blueline-5 ... amp-827368

https://www.hibike.nl/busch-muller-lumo ... b9fbb35b50
lunitic schreef:
di 13 nov, 2018 20:42
Beiden 50 lux en niet al te duur. Lijkt me toch voldoende voor met name woon-werk ritjes. Wat zouden jullie adviseren?
Spanninga Axendo 60 XDAS, omdat deze twee LEDs heeft, en genoemde alternatieven éen. Juist bij woon- werkverkeer is het net wat bredere lichtveld prettiger, bijvoorbeeld als er traag een scherpe bocht genomen moet worden.
Ik zou mezelf een aantal vragen stellen:
- Veel rechtdoor? Dan een bundel veraf i.v.m. snelheid om met je racebandjes kuilen te ontwijken.
- Hoe hard fiets je door onverlichte bochten? Dan brede bundel dichtbij of juist veraf.
- In welke omgeving rij je met name? Bebouwing, oneffen (bos)grond of landweggetjes? Dagrijverlichting, brede bundel of felle geconcentreerde bundel.

Ook is zou ik kijken naar de mate waarin je tegenliggers verblind. Ik ben erg tevreden met mijn (dure) Edelux bundel in het donker op fietspaden door het bos. Hij schijnt ver in het midden en dichtbij geeft ie breder licht. Het is veel licht dat flink verspreid wordt, waardoor het niet heel fel is. Erg prettig. Toch zie ik buiten de bundel niets en is er een harde overgang tussen de bundel en er buiten. In aarde donkere bochten heb ik dus onvoldoende zicht door de bocht heen tenzij ik stevig afrem.
De lamp zal met name gebruikt worden voor woon-werk verkeer...

Dat is voornamelijk rechtdoor en voor 75% op verlichte wegen/paden en 25% op onverlichte wegen/paden.

Geen onverharde paden.

Belangrijkste is dus voldoende en ver genoeg zicht heb op de onverlichte paden om konijnen/fazanten etc ruim op tijd te zien :)

Heel erg breed hoeft de lichtbundel niet te zijn.
Goede morgen

Hierbij weer even een update... de fiets is bijna af. Van de week de remhendels binnen gekregen en gemonteerd. Ook de wielen laten richten en er een set 35mm banden opgezet die ik nog had liggen (Schwalbe Marathon Racer). Helaas is de staat van de achtervelg niet al te best :(

De banden worden vervangen voor een setje 28mm banden (Conti Grand Prix GT). Hierdoor krijg ik sowieso meer ruimte bij de remmen om spatborden te monteren.
DSC01818.JPG
DSC01815.JPG
DSC01810.JPG
De versnellingsnaaf loopt erg soepel en geruisloos al zeg ik het zelf. :D Wel merk ik nu al dat ik erg moet wennen aan het feit dat ik niet kan schakelen bij de remhendels (zoals de STI shifters).

De versnellingskabel zit nu tijdelijk vast met wat tiewraps om de kabelloop te testen. Wel zag ik al dat ik de kabel nog iets moet inkorten.

Ook zou ik het wel prettig vinden om een klein remhendeltje te hebben op het rechte gedeelte van het stuur.
Dat kan, ivm de shifter, denk ik alleen aan de linkerkant waar nu mijn voorrem zit. Dus dan moet ik de remmen omwisselen. Weet nog niet of ik dit ga doen.

Hier nog wat meer foto's:

https://imgur.com/a/fsrDZPv


Wordt vervolgt.
beste lunitic,
echt een heel leuk project dit!!!
is de oplossing van ijsbrand voor de shifter, twee pagina's terug, niet wat voor jou?
of toch een gewone draaishifter om het rechter stuureinde? (kan zo snel geen plaatje vinden :oops: )
groet! hoogframe
Zijn de stappen niet hetzelfde als van een 8 speed derailleur? Maw; kun je niet gewoon een 8 speed STI shifter gebruiken? Sunrace en Microshift verkopen die gewoon nog hoorrrr.
@Hoogframe - Bedankt. De shifter op zich werkt prima. Ik ben alleen van de racefiets gewent dat die bij de remhendels zit.

@Shadow - Een 8 speed sti shifter is dus idd de oplossing. Die vind ik alleen wat te duur. Een "normale" 8 speed derailleur shifter schijnt niet te werken ivm andere stappen. Tenminste... dat heb ik ergens gelezen want dat was in eerste instantie al mijn voorkeur.
8 speed road en mtb is nog hetzelfde toch?
Shadow schreef:
zo 18 nov, 2018 12:29
Zijn de stappen niet hetzelfde als van een 8 speed derailleur? Maw; kun je niet gewoon een 8 speed STI shifter gebruiken? Sunrace en Microshift verkopen die gewoon nog hoorrrr.
Neen. Neen. Neen.

Er is een fundamenteel verschil tussen geïndexeerde shifters voor derailleurs en die voor naafversnellingen:

- een derailleur verplaatst zich een constante afstand opzij bij een constant verschil in kabellengte. Hoeveel mm kabel er ingetrokken wordt of vrijgegeven hangt van het tal versnellingen af (en goed, ook van het merk derailleur).

- bij vrijwel alle naafversnellingen, behalve de Rohloff, verschilt het tal mm dat een kabel wordt aangetrokken of vrijgegeven per versnelling. Dat is dus geen constant getal.
dus verstellers voor naafversnelling en die voor derailleurs zijn niet uitwisselbaar.
maar bijvoorbeeld binnen 8speed shiimano zijn de verschillende shimano-verstellers voor road en mtb wel uitwisselbaar, zoals shadow aangeeft/vraagt. een sti-shifter, bar end shifter, mtb-vinger-duw-trek-shifter of een versteller op de onderbuis, als het 8speed is, dan zijn ze uitwisselbaar. toch?
groet! hoogframe