Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets met naafversnelling - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Racefiets met naafversnelling

140 berichten
Gert V. schreef:
do 27 sep, 2018 16:58
Generaties fietsers hebben hun handen moeten verplaatsen om te schakelen op de racefiets, pas sinds begin jaren 90 kennen we STI en ergopower.
Daarom hebben de moderne wielrenners ook geen bel meer! Ze kunnen er helemaal niet meer bij! :D
:D
Alhoewel m.i. het niet hebben van een bel niet een recente ontwikkeling is bij racefietsers. Tegenwoordig rijden er volgens mij meer met een bel, als je ‘m maar niet ziet.
https://hidemybell.cc/het-product/
Of ze ‘m vervolgens ook gebruiken laat ik in het midden.
Gert V. schreef:
vr 28 sep, 2018 08:05
Alhoewel m.i. het niet hebben van een bel niet een recente ontwikkeling is bij racefietsers.
Ik vind het nog altijd ongelooflijk dat het ontbreken van iets nuttigs als een fietsbel, waar zo veel mensen zich aan ergeren (en ook wettelijk verplicht is), nooit de wereld uit geholpen is. De wielrenclubs/verenigingen/bonden/unies etc. zouden dit heel simpel kunnen regelen, net zoals ze zo veel andere dingen ook kunnen regelen. Maar ze doen het nog steeds niet. Het geef mij geen prettig gevoel.
Leon schreef:
vr 28 sep, 2018 09:34
Gert V. schreef:
vr 28 sep, 2018 08:05
Alhoewel m.i. het niet hebben van een bel niet een recente ontwikkeling is bij racefietsers.
Ik vind het nog altijd ongelooflijk dat iets wat een heel nuttig doel heeft en waar zo veel mensen zich aan ergeren (en ook wettelijk verplicht is) nooit de wereld uit geholpen is. De wielrenclubs/verenigingen/bonden/unies etc. zouden dit heel simpel kunnen regelen, net zoals ze zo veel andere dingen ook kunnen regelen. Maar ze doen het nog steeds niet. Het geef mij geen prettig gevoel.
Er loopt een topic op het forum van fiets.nl over bellen. De meningen lopen uiteen en men zal het niet eens worden. Ik zou de discussie niet in dit draadje beginnen. :D
(Overigens heb ik (race)fietsen en op ieder zit een bel. Maar ik kies er bewust voor om hem niet altijd te gebruiken als ik wil passeren. Men schrikt vaak en gaat dan slingeren, soms gecombineerd met achterom kijken. Mensen vinden mijn mooie spurcycle soms ook irritant, en laten dat dan vervolgens ook blijken.)
Sonny schreef:
vr 28 sep, 2018 09:47
Er loopt een topic op het forum van fiets.nl over bellen. De meningen lopen uiteen en men zal het niet eens worden.
Dank je. Ik heb er wat gelezen. Dat de meningen uiteen lopen klopt: degenen zonder bel wensen zich niet veel aan te trekken van de mening of de aanwezigheid op de weg van anderen. Zulke mensen heb je natuurlijk overal.
Ik heb geen bel op mijn vakantiefiets en gebruik (in Britse traditie) mijn stem. Eerlijk gezegd vind ik het gebel door racefietsers op het fietspad vaak nogal agressief. Ik maak me dan liever heel rustig kenbaar en zeg dan dat ik er graag langs wil. Op die manier schrikken mensen hopelijk een beetje minder, en voelen ze zich niet zo weggedrukt.
"heel rustig kenbaar maken", zoveel geduld heb ik alleen als ik met mijn vrouw een rondje aan het fietsen ben :D. Bij hogere snelheden (op de racefiets) of bij een bepakte vakantiefiets vind ik het fijn niet te veel vaart te hoeven minderen bij het passeren van andere verkeersdeelnemers, dan is een luide bel die ik zo vroeg mogelijk gebruik wel handig.
Whoow, het grapje maakt wat los!

Terug naar het topic.

Ik vind zo een extra stukje buis voor de shifters niet echt mooi op een stuur. Ik moest ook kiezen voor mijn Rohloff naaf en kwam toen uit bij de Rohbox van Gebla. Dat bevalt mij erg goed, maar dat alles is natuurlijk in een totaal andere prijscategorie en voor veel diverser gebruik van de fiets.

Ik zou desnoods de schifter direct op de buis tussen het stuur en het balhoofd plaatsen of kijken of je de shifter met een ander bandje vast kan zetten.
Ik vind de shifters van Microshift de mooist ogende oplossing.
https://www.microshift.com/en/product-c ... ifters-en/
Ze hebben er nog al wat, daar bij Microshift.
Deze lijkt op de (niet meer verkrijgbare?) Versa-shifter. https://www.microshift.com/en/product/sb-n080/
Wel wat een wat ander prijsgenre dan de triggershifter:
https://www.ebay.com/p/microSHIFT-N080- ... 3018038377
Wel, voor dit prijs beter een niewe alfine DI2 naaf met DI2 shifters kopen
Goede avond,

Hierbij even een update van mijn projectje...

Van de week een Giant Peloton Light (1985?) gekocht en deze gelijk gestripped.
Vanavond de achtervork dmv een draadeind en wat bouten breder gemaakt zodat het wiel met de nexus naaf er nu in past. Top.

Nu ga ik de fiets eerst wat testen zodat ik kan zien of het allemaal werkt. Het verzet nu zal dus 52*18 worden omdat dat er nu op zit. Dan sowieso wat spulletjes aanschaffen... shifter, remhendels, stuurlint, kabels, 28mm banden, kettingspanner(?), adapter ahead stuurpen, etc...

Helaas moet ik de wielen straks nog wel weg brengen omdat er in beiden wel een slag zit. Volgens mij goed op te lossen maar moet alleen nog even een goed adres hier voor vinden in de omgeving rotterdam/dordrecht.

Tot later

Fijn weekend
leuk! foto's?
Ha leuk, zo een heeft mijn broer nog gehad destijds.
52*18 lijkt me een fors verzet, op veel confectiefietsen is het voorblad maar iets van 39 tands, hoe groot het tandwiel achter dan is weet ik niet zo 1 2 3, maar ik vermoed groter dan 18. Je zou ook de 42 als voorblad kunnen overwegen.
Als alternatief voor de methode van IJsbrand kan je een bar-end gebruiken als “stompje” om je triggershifter mee op de stuurpen te monteren, dan zit ie wel iets verder van je stuur.

Ben benieuwd naar je vorderingen, altijd leuk zo’n project..
Wbt het verzet.. ik heb geen idee hoe die 52x18 gaat bevallen. Dat ga ik gewoon ondervinden en dan zie ik wel of dat ik het aan moet passen. Er zit ook nog een 42t blad op als binnenblad.

Vanochtend even de achterderrie terug geplaatst als kettingspanner er dit leek ook goed te werken. Volgens mij kan ik nu gewoon de ketting handmatig verplaatsen van het grote naar het kleine blad. Helaas heb ik de voorderrie al verwijderd. Misschien had dat iok gewoon wel gewerkt. Geen idee...

Ik zal later vandaag even proberen fotos te plaatsen.
Hopelijk lukt het zo met de fotos

https://imgur.com/a/zgkXw9Y

Ik heb de achternaaf ook werkende gekregen door hem vast te maken aan de buisshifter van mn achterderrie..

Voor nu ff goed om te testen..

Merkte wel dat er ook wat speling op mn voornaaf zit. Iemand een idee hoe dat dit eenvoudig te verhelpen is?

Bijlagen

Leuk project zeg!
lunitic schreef:
za 13 okt, 2018 21:33

Helaas moet ik de wielen straks nog wel weg brengen omdat er in beiden wel een slag zit. Volgens mij goed op te lossen maar moet alleen nog even een goed adres hier voor vinden in de omgeving rotterdam/dordrecht.
De mijne gaan altijd naar Bike4Travel. Prima ervaringen mee.
ik vind het ook een leuk project!
je voornaaf is waarschijnlijk een gewone stadsfiets-naafdynamo.... die zijn wel net zo als een gewone naaf af te stellen, maar de kwaliteit is niet zo bijzonder: al snel is het tijd om ook de conussen te vervangen (die zijn dan ingelopen/versleten) en dus moet je de naaf echt los te halen. mij lukte dat eerder niet vanwege iets met het contact/de draden voor de aansluiting van de dynamo. de fietsenmaker heeft dat toen voor me opgelost.
alternatief is dat je een nieuwe naaf inspaakt (klusje voor een donkere winterdag :D ).
groet! hoogframe
Vanavond weer even wat verder aangerommeld...

Ik heb een ahead stuurpen geplaatst op een adapter die ik gekocht had. Werkt op zich prima.
Nu vind ik het er alleen niet echt mooi uitzien omdat je vanaf het balhoofd tot aan de stuurpen nu een paar cm van de 1 inch adapter ziet. Normaal vul je dat op met spacers (1 inch) maar die zijn nu dan altijd smaller dan de ahead stuurpen.

Iemand soms nog een goed idee voor een andere oplossingen?