Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Standaard Pletscher Esge probleempje - Forum Wereldfietser

Standaard Pletscher Esge probleempje

Op mijn Koga Signature (2018) is een standaard gemonteerd van Pletcher Esge die voorzien is van een "standaard" :lol: rubberen voetje. Bij elke fietsvakantie spietst de standaard door het voetje. Vervangen van het voetje is geen oplossing gebleken.

Geen ernstig probleem, maar dit zou m.i. toch eigenlijk niet mogen gebeuren. Ik ben benieuwd of meerdere vakantiefietsers dit euvel herkennen en misschien een slimme oplossing hebben bedacht.
Ja, herkenbaar.

Ik heb de standaard vervangen door een Pletscher Comp Zoom vervangen met een plastic voet, voor de verschillende varianten, zie hier.
Mijn oplossing was de standaard vervangen door niets - spaarde meteen gewicht uit :wink:
Op mijn Esge-standaards zitten en zaten nooit voetjes. Ik heb het zeldzame gemis altijd gecompenseerd met het me realiseren dat een zacht grasveld om je fiets op te zetten en te kamperen heel bijzonder is. In conflicterende gevallen ligt er altijd ergens een vlak stuk steen, plankje of - inderdaad - plastic.
jdstone schreef:
za 15 sep, 2018 13:58
Op mijn Koga Signature (2018) is een standaard gemonteerd van Pletcher Esge die voorzien is van een "standaard" :lol: rubberen voetje.
Op de mijne ook (had er nog nooit op gelet dus net naar de schuur gelopen, bleek ook mijn achterband plat te zijn :x :lol: )

Nog geen last gehad van een doorprikkende voet, gebruik de standaard toch redelijk vaak (foto-stops e.d.).
We hebben al jaren dit voetje er op zitten. Erg makkelijk met parkeren in een zachte berm.
https://www.bike4travel.nl/accessoires/ ... groot.html
Bij mij al het tweede voetje op 3 maanden tijd. Begrijp niet dat men er dan niet ineens een groot voetje opzet met een groter draagvlak. Uiteindelijk betaal je al meer dan voldoende voor een koga signature.
hobokoga schreef:
wo 21 sep, 2022 15:18
Bij mij al het tweede voetje op 3 maanden tijd. Begrijp niet dat men er dan niet ineens een groot voetje opzet met een groter draagvlak.
Het voetje wordt aangepast aan het type fiets en de plaats waar de standaard is gemonteerd.
De fabrikant van de fiets houdt rekening met de te verwachten belasting op de standaard bij het bij het product te verwachten gebruik.
Bij een stadsfiets daarom een andere standaard en een ander voetje dan bij een vakantiefiets.
Corrigeer me als ik ernaast zit.

Op mijn Gazelle stadsfiets zit en ESGE standaard gemonteerd op het plaatje achter de trapas met een klein voetje.
Bij mijn Poppink is de Pletscher standaard gemonteerd net voor de achteras en heeft een breed voetje.

In de huidige Koga configurator wordt de Pletscher aangeboden zonder voetje.
Kies je een Worldtraveller of een Grandtourer dan staat die afgebeeld met voetje.
Bij de Worldtraveller heet het een eenpoot standaard en bij de Grandtourer heet het Pletcher.
Een onduidelijk en mistig geheel.
Ik denk dat dit een beetje een Nederlands probleem is. Allereerst komt zachte bodem in Nederland vaker voor dan in veel andere landen. Ik vraag me af of ik het in Spanje ooit meegemaakt heb.
Ik kan me voorstellen dat het voetje er ooit als een extraatje is bijgekomen omdat - stereotype en vooroordeel - een Nederlander dat ook wikde hebben op de fiets. Dus kwam er een plastic prul op het verder best goede ontwerp. Dat het een prul was bleek niet erg want behoudens enkele vervelende klagers gebeurt er niks ernstigs mee. Dat geklaag geeft trouwens gratis naamsbekendheid.
Heeft nooit iemand problemen met de veerkracht van de standaard?
Bij mijn fiets raakt (vaak al binnen 2/3 jaar) de kracht van de veer en bij een hobbelige weg zakt deze spontaan naar beneden. Begreep dat er niets te spannen is, dus koop dan maar weer een nieuw exemplaar.
Nu ruim 4 jaar de huidige standaard (bij de Koga WT-S) en behalve afbladderende verf (vanwege SPD-plaatjes) geen enkel probleem. Is toch al duizenden keren gebruikt. Soms 10-tallen keren op een dag als ik tijdens fietsen foto's maak.
Louis schreef:
ma 26 sep, 2022 17:24
Heeft nooit iemand problemen met de veerkracht van de standaard?
Bij mijn fiets raakt (vaak al binnen 2/3 jaar) de kracht van de veer en bij een hobbelige weg zakt deze spontaan naar beneden.
Ik herken dat. Het is afaik niet de kracht van de veer die nalaat maar het in elkaar gedrukt worden van de twee aluminium zijden die op elkaar klappen als je de standaard omhoog doet. Ik probeer dat daarom met enig beleid te doen want net als Fedor gebruik ik het ding veel.
Ik heb wel eens zo'n veelgebruikte standaard proberen te repareren maar ik heb geen methode kunnen bedenke die uitvoerbaar is en werkt.
De standaard Pletscher Esge op m'n Santos heeft het na 30.000km ook begeven, was nogal gevaarlijk incident, na rijden door een kuil ging de standaard spontaan uit zonder dat ik dat merkte, en bij een bocht naar links, kwam er zoveel kracht op de standaard dat hij afbrak. De veer is mi wel het zwakke punt. Ik was me niet bewust van dit gevaar. Had hem wellicht eerder moeten vervangen, is m.i. wel de beste standaard die ik ooit heb gehad, zonder probleem houdt hij de fiets staand bij 25kg bagage.
Toch blij dat ik zo'n ding niet op m'n fiets heb zitten... ik zet m'n fiets wel ergens tegenaan of leg 'm neer. Die lagers overleven het hemelwater wat erin zou kunnen lopen wel (-:
Jurr schreef:
wo 12 okt, 2022 18:04
Toch blij dat ik zo'n ding niet op m'n fiets heb zitten... ik zet m'n fiets wel ergens tegenaan of leg 'm neer. Die lagers overleven het hemelwater wat erin zou kunnen lopen wel (-:
+1
Geen voortassen & Geen standaard
= Minder gewicht & Minder risico

/Edit:
Bij een van onze fietsen is zo'n standaard na een paar jaar al afgebroken. Waardeloos en gevaarlijk. Toevallig heb ik afgelopen week een sterkere standaard van een b-merk gemonteerd, zo een die je aan meerdere buizen vastmaakt. Eens kijken hoe die (be)valt. 😉
erikbeek schreef:
wo 12 okt, 2022 17:48
De standaard Pletscher Esge op m'n Santos heeft het na 30.000km ook begeven, was nogal gevaarlijk incident, na rijden door een kuil ging de standaard spontaan uit zonder dat ik dat merkte, en bij een bocht naar links, kwam er zoveel kracht op de standaard dat hij afbrak. De veer is mi wel het zwakke punt. Ik was me niet bewust van dit gevaar. Had hem wellicht eerder moeten vervangen, is m.i. wel de beste standaard die ik ooit heb gehad, zonder probleem houdt hij de fiets staand bij 25kg bagage.
Zelfde standaard op mijn Santos: die brak vorig jaar plots af bij een hevige windstoot (fiets steunde op de standaard en was beladen met vier tassen). Ik heb een nieuwe standaard gekocht want vind het wel handig bij zwaar beladen fiets. Wel merk ik dat de boutjes waarmee die vast zit snel loskomen tijdens een reis. Dus iets om op te letten en regelmatig vast te draaien.

Sinds de standaard in twee brak leg ik mijn fiets wel vaker tegen iets aan ipv de standaard te gebruiken, maar op andere momenten ben ik blij dat ik een stevige standaard heb.
Dus iets om op te letten en regelmatig vast te draaien.
of vastzetten met loctite.
Louis schreef:
ma 26 sep, 2022 17:24
Heeft nooit iemand problemen met de veerkracht van de standaard?
Bij mijn fiets raakt (vaak al binnen 2/3 jaar) de kracht van de veer en bij een hobbelige weg zakt deze spontaan naar beneden. Begreep dat er niets te spannen is, dus koop dan maar weer een nieuw exemplaar.
Hey Louis, ik zit ondertussen al aan mijn derde standaard (op 6 jaar tijd) omwille van de afname van de kracht van de veer.
En helaas, ik heb prijs gehad: hobbelige weg => standaard helemaal naar beneden => scherpe bocht naar links => standaard gebroken => door het wiel gegaan => wiel geblokeerd => fietser de grond op => beetje later afgevoerd naar het ziekenhuis => 3 maanden werkonbekwaam (gebroken rib en ligamenten gescheurd).

Probleem gemeld aan verdeler en producent fiets => geen oplossing hiervoor.. :shock:
Flink pijnlijke consequentie van zo'n onderdeel. Ik ga meteen de mijne ff checken.

De veer voelt nog goed maar de standaard klappert tegenwoordig soms wel op hobbels.
Er zijn standaards die bij de trapas vastgeschroefd zitten en er zijn er die bij de achteras vastgeschroefd zitten.
Over welke hebben we het hier?