Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Groef in achtervelg - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Groef in achtervelg

hoogframe schreef:
wo 05 sep, 2018 11:31
(mocht je voor alle zekerheid de velg vervangen, koop dan een losse voornaaf en spaken en nippels en spaak zelf met deze velg eens een voorwiel: leuke activiteiten voor een donkere regenachtige dag (een voorwiel wordt minder belast dan een achterwiel, dus daar zal deze velg nog wel een tijdje verder mee kunnen))

En mocht dan bij een tocht, toch ook de vooras(flens) kapot gaan, niet meteen 'panicen' Er is altijd onderweg wel 'ergens' een oplossing :)

https://youtu.be/jei1fOhp-iY?t=284
Hartstikke mooi! Hopelijk kom je hier na je reis nog eens terug voor een wat uitgebreider relaas - met meer info over wat er nou eigenlijk met die velg aan de hand was;)
Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar wat hier nou aan de hand is (geweest).
Wat extra remmen op gravel zou toch niet zo’n probleem moeten zijn vooor een fiets in deze klasse. Of had de velg eigenlijk al vervangen moeten worden vóór vertrek?

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
do 06 sep, 2018 09:21
Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar wat hier nou aan de hand is (geweest).
Ik denk dat er een echt scherp steentje zich in een erg nadelige positie in een remblokje heeft genesteld. Dan kun je met remmen dusdanig de metaalbewerker uithangen dat zoeits in een minuutje gepiept is. Ik heb zelf ook wel eens na een afdaling een bosje aluminiumkrullen aan een van de de remblokjes gehad.
Dat zou kunnen, maar blijkbaar is er direct contact met Santos/Robbert geweest waarbij meerdere foto's zijn gedeeld. Want op basis van deze ene foto valt niet te zien dat je ín de velg kunt kijken. Dat vind ik dan eenbeetje gek (maar zo gaat het soms). Het is leuk om goede oplossingen aan te dragen, als het maarop basis van de juiste informatie gebeurt. Nu raadt een groot gedeelte van de forumers aan gewoon nog even door te fietsen, en plots wordt toch de hele velg vervangen. Tsja, dan hoor ik graag het hele verhaal. Maar wat ik zeg: eerst lekker verder met die tocht!
Pleidooi voor schijfremmen :?: :lol:

Maar inderdaad, belangrijkste is dat je weer lekker(en betrouwbaar!) vooruit kan.

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
do 06 sep, 2018 12:34
Pleidooi voor schijfremmen :?: :lol:
Wel op wegen met veel losse steentjes (of blubber) ;)
Fedor schreef:
do 06 sep, 2018 13:11
Tom vds schreef:
do 06 sep, 2018 12:34
Pleidooi voor schijfremmen :?: :lol:
Wel op wegen met veel losse steentjes (of blubber) ;)
En dan alleen met remblokken die zijn gemaakt om metaalbewerkingsgereedschp te huisvesten. ... en niet in de gaten hebt dat je de velg aan het frezen bent.

Nee, met schijfremmen kan niets fout gaan!
In ieder geval weinig in relatie tot een velg. Maar een velg zou zomaar makkelijker verkrijgbaar kunnen zijn dan een remschijf :lol:
Travelmaster schreef:
do 06 sep, 2018 14:53
Maar een velg zou zomaar makkelijker verkrijgbaar kunnen zijn dan een remschijf :lol:
Maar een remschijf (of twee) past weer iets makkelijker in een tas (als je écht op safe wilt spelen) ;)
Zolang we (of in iedergeval ik) nog geen oorzaak kennen, blijf ik het wel bijzonder vinden dat één enkel klein steentje je hele reis in het water kan doen laten vallen.
Leon schreef: Nee, met schijfremmen kan niets fout gaan!
Hoewel “pleidooi voor schijfrem” natuurlijk mét knipoog was, laat dat onverlet dat het fietsen waarschijnlijk makkelijker gaat met een schijf minder dan het fietsen met een velg minder :lol:

@ Dory62: goeie reis verder en enjoy!

Groet,
Tom.
Travelmaster schreef:
do 06 sep, 2018 14:53
In ieder geval weinig in relatie tot een velg. Maar een velg zou zomaar makkelijker verkrijgbaar kunnen zijn dan een remschijf :lol:
Remschijven zijn inmiddels ook bijna overal wel te krijgen. Tenzij je natuurlijk hele afwijkende Rohloff schijven hebt, of van die extra dikke schijven die Idworx monteert(maar die gaan nooit stuk natuurlijk😀)