Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies voor snelle 26'' band gevraagd - Forum Wereldfietser

Advies voor snelle 26'' band gevraagd

Ik fiets met 26 x 2.00 Marathon Mondial banden.
Destijds gemonteerd voor ook off-road fietsen door de bossen / gravel en grindpaden etc.
Deze zitten er zo'n 1200 km op.
Ik rijdt met 4 bar in de bandjes en bepakking (20Kg).

Nu rijd ik toch voor het grootste gedeelte....laat zeggen 95%, op asfalt en vind de mondials daar eigenlijk te zwaar op lopen.
Ik heb mij in wat andere banden van schwalbe verdiept en kom eigenlijk uit op de Almotion.
Dit lijkt mij een geschikte band voor mijn reizen in de toekomst.

In 26'' is hij er in 2,15 breedte.
Het punt is alleen dat mijn huidige velgen (Mavic XC-717) deze banden niet zouden kunnen hebben.
Dit volgens vele bronnen en adviezen van banden leveranciers.

De minimale velgbedbreedte voor dit soort brede banden is 19mm!
De breedte van de huidige mavics zijn 17mm.

VRAGEN:
1) kan het kwaad om ze toch te monteren, en kunnen ze überhaupt op deze velgen gemonteerd worden?
2) is er een goede en snelle band als alternatief?
3) Heeft er iemand ervaring met deze banden / velgen combinatie?

Andere ideeën zijn altijd welkom.
De Mondials gaan trouwens niet weg, maar in de opslag voor later gebruik in extremere oorden. :wink:
Monteren kan, maar is niet ideaal. De snelste banden voor jouw doel zijn de Schwalbe Marathon Supremes in een wat smallere maat, 50-559. Snel, licht en lekvrij.
26 inch is geen maat, maar een nominale aanduiding. Immers: sinds 1980 meten we in mms. Met "26 inch" werd vóór dat jaar 4 wielmaten aangeduid: 559, 571, 584 en 590mm. Vergeet inches!
Hallo Sjefke,

Bedankt voor jouw reactie.
Als het monteren niet ideaal is, dan ga ik mij er ook niet aan wagen.
Ik wil wel veilig blijven rijden natuurlijk...Of ik moet er bredere velgen op gaan leggen.
Dan is het naar mijn mening wel mogelijk.

Maar de supreme band, ....daar heb ik ook naar zitten kijken.
Op het asfalt zal dit inderdaad goed rollen.
Maar het kleine beetje off-road, daar zal ik met deze banden moeten inleveren lijkt mij.
Met zo weinig profiel zal je daar niet veel grip hebben....of valt dat nog mee?

Heb je zelf ervaring met deze banden?

En, is het dan beter om naar een 50mm band te gaan, of een 42mm versie.
Die zal dan toch weer iets beter rollen?.....of zie ik dat verkeerd ( wel weer meer druk natuurlijk/ minder grip?)
En dan zijn inderdaad de maat-aanduidingen in de bandenwereld zeer verwarrend. :roll:
Ik zal eens proberen om om te schakelen....maar zal wel wennen zijn.
Ik gebruik zelf de Continental Travel Contact banden. Snel loopvlak, noppen op de randen. Beetje van beiden dus. Ik heb ze in de 28 inch 37mm breed op mijn gravelracer/vakantiefiets zitten op 4 bar, en dat rijdt prima. Snel op asfalt en grip voor korte offroad stukjes. Als ik voorzie dat ik een dag met veel offroad ga hebben, verlaag ik de druk wat voor meer grip. Ze komen voor 26 inch geloof ik in 47mm of 50mm.

Overigens heb ik ook met de "standaard" schwalbe marathons gereden, ook een prima band voor een mix van weg en licht offroad, maar de Continentals voelen stukken sneller op het asfalt en hebben duidelijk meer grip in offroad bochtenwerk.

Succes met kiezen!
Ik heb de dikke Almotions (55-449) er af gehaald en vervangen door Marathon Racers (40-559):
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... er#p310943
Helaas zijn er geen smalleren 559-almotions want op de 622-stadsfiets ben ik er zeer tevreden over.
De Supremes hadden me wat al te weinig profiel. Na 900 km ben ik nog steeds tevreden met de racers. Hoewel ik weet dat de zijkanten niet superrobuust zijn hebben ze al aardig wat onverhard hier in de buurt doorstaan. Er zit ook zeker wat profiel op; misschien is de term racer wat misleidend. Voor racefietstermen zijn ze namelijk wel erg zwaar, stevig, robuust en dus trager. Maar elke band is een compromis, net als elk onderdeel op elke fiets een compromis is.
Mijn favoriete snelle etrto 559 band (om Sjef blij te maken en omdat het inderdaad een betere aanduiding is dan 26 inch) is de door Panaracer in Japan gemaakte 52 mm Compass Rat Trap Pass, maar die is echt te breed voor je velgen (ik heb 19 mm velgen en dat is wat mij betreft al op het randje - de volgende velgen worden breder). Dit zijn heel lichte, snelle, en comfortabele banden. Het nadeel is de hoge prijs en de kwetsbaarheid. In jouw geval kun je ook denken aan de 42 mm Panaracer Pasela 26x1.75. Die is leverbaar met antileklaag, en zonder antilek voor nog minder rolweerstand en meer comfort. Deze band heeft een licht profiel waarmee je aardig uit de voeten kunt op bospaadjes, zolang het niet te dol wordt. Het nadeel van ook deze band is dat hij toch wel wat kwetsbaar is (maar ik gebruik de 622-32 met antilek toch al jaren zonder problemen op mijn stadsfiets). Er is ook een dure Compass variant (vouwband zonder antilek) met een veel mooier karkas voor meer snelheid en comfort.
Verschil is wel dat ik in Maastricht woon, in welke omgeving op meest fietsaantrekkelijke de asfaltwegen wel stukjes vuursteen liggen van de onverharde zijwegen, meidoornhagen de standaard zijn en waar je voor je het weet in Wallonië bent waar vrachtauto's met afval meestal een stukje zwaarder wegrijden naar de stort dan dat ze er aankomen.
Wim woont in Groningen woont waar ze naar verluid ergens een onverharde weg hebben waar wat stof op ligt dat men zand noemt. :wink:
Leon schreef:
vr 17 aug, 2018 11:22
Ik heb de dikke Almotions (55-449) er af gehaald en vervangen door Marathon Racers (40-559):
:shock: En paste dat?

Wat betreft 'inleveren' off-road met de Supreme: het ligt er een beetje aan wat voor soort off-road je voor ogen hebt en wat je inleveren noemt. Wil je mountainbikewedstrijden winnen in de modder, dan is er vast een betere band dan de Supreme. Bedoel je of je al gauw moet lopen als je van het asfalt af gaat, dan kan ik je geruststellen. Ik rijd ermee op grint, niet al te los zand, bospaadjes en dergelijke en wordt eerder beperkt door mijn technische kwaliteiten dan door mijn banden. (Daarmee wil ik niet zeggen dat de Supreme absoluut de beste band is voor jouw gebruik, alleen dat ik ze voor doorsnee vakantiegebruik prima vind.)

Succes met de keuze,

Carl
Deze fiets komt zeker ook het land uit. Ik heb zonder problemen diverse langere tochten gemaakt met de 42 mm Pasela's, en met de Rat Trap Pass vorig jaar nog een aardig stuk van de Benjaminse route naar Barcelona, allemaal zonder lekke banden of schade aan de buitenband. Dit jaar de Hanzeroute van Roermond naar Berlijn gereden, maar daarvoor had ik Marathon Extremes gemonteerd vanwege de te verwachten stukken ruw onverhard. Dat was een juiste beslissing. De Rat Trap Pass zou onvoldoende grip gegeven hebben, en vermoedelijk de grindwegen ook niet overleefd hebben. Het verschil in rolweerstand en comfort is overigens opmerkelijk groot.
ik heb op mijn Villiger fiets Continental contact Speed 42/559 slick banden. Bestaat ook in 32 mm.
Nu ongeveer 1000 km en ik ben héél tevreden.
Ik heb ervaring met de normale Marathon (50 mm) en de Marathon Supreme (42 en 50 mm).
Van deze banden rollen de Supremes met 50 mm het lichtst voor mijn gevoel, maar ik heb wel een achterband stuk gereden op de eerder aangehaalde Duitse ruwe onverharde paden.
De normale Marathons zijn een stuk steviger en hebben meer profiel, maar zijn ook een stuk zwaarder. Die hadden de Duitse wegen zonder problemen overleefd. Ik gebruik ze dagelijks op mijn postfiets en ik vind ze nog best soepel rollen, ik heb meer last van wind en vals plat dan van de banden. Ze zijn ook in 40 en 47 mm verkrijgbaar, wat beter bij jouw velgen zou passen.
Je hebt natuurlijk ook nog de Big Apple, die in 50 mm te krijgen is. Lichter en soepeler dan de Marathon, maar nog lang niet zo kwetsbaar als de Supremes, die zullen een duidelijk verschil maken in vergelijking met de Mondial banden.
Carl schreef:
vr 17 aug, 2018 11:47
Leon schreef:
vr 17 aug, 2018 11:22
Ik heb de dikke Almotions (55-449) er af gehaald en vervangen door Marathon Racers (40-559):
:shock: En paste dat?
Haha. Dat moet inderdaad 559 zijn. Maar dat de montage heel lastig was was zeker een van de klachten.
Ik ben ook een grote fan van de continental travel contacts, ze rijden inderdaad erg snel en comfortabel op verharde wegen en kiezelpaden (ook op 5 bar) en de noppen aan de zijkant kunnen een verschil maken op drassige stukken van een bospad. Als je echter graag in snelle afdalingen platter in de bochten gaat zijn de noppen misschien iets minder geschikt. Wij gebruiken deze uitsluitend op onze tandem (47-559) en ze zijn erg moeilijk stuk te krijgen.

Succes met je keuze!
HannesV schreef:
vr 17 aug, 2018 17:18
Als je echter graag in snelle afdalingen platter in de bochten gaat zijn de noppen misschien iets minder geschikt.
Dat vind ik wel een eufemisme want als er één moment is dat ik een betrouwbare band wil is het in de bochten van afdalingen.
Daarom dat ik vermeldde "platter in de bochten", laat ik het dan maar "volop hangen in de bochten" noemen, meer racefietsstijl, iets wat ik dus zelf niet doe met volle bepakking.
Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken....top :D

Zal het dan nog uitmaken.....ongeacht welke band en merk......of ik ga rijden op smallere banden?
Ik rijdt nu met de 50mm brede Mondials.

Als ik nu overstap op bijvoorbeeld de 42mm Supremes......wat zal dat totaal doen?
Het totaalgewicht op de fiets blijft hetzelfde....maar met een smallere band.
Een smallere band heeft minder contact met het wegdek?......dus minder weerstand.
Maar om het totaalgewicht te kunnen dragen, zal de druk eer iets hoger moeten zijn.
Uiteraard met minder comfort.

Is dit correct, of zie ik dit verkeerd?

Maar al met al blijft het lastig om te kiezen. :?
Volgens mij zie je het verkeerd.

Bij gelijke druk rolt een bredere band lichter.
Bij gelijk gewicht van berijder en fiets is het niet zo dat de smallere band minder contact met het wegdek heeft. Het contactoppervlak blijft namelijk hetzelfde.
Wegcontact is niet echt de bron van rolweerstand. De twee grote zijn stuiteren tegen oneffenheden en het vervormen van de band door inveren. Een brede niet al te hard opgepompte band rolt makkelijker over oneffenheden. Daar staat dan tegenover dat zo'n band flink moet inveren.
Er zijn twee ontwikkelingen geweest die het optimale compromis verschoven hebben richting bredere banden. De eerste is dat de wegen met goed wegdek drukker zijn geworden en dat we dus meer en meer uitwijken naar kleine weggetjes en paadjes met ongelijk wegdek. Daar komen die brede banden meer tot hun recht dan op het gladde asfalt van de lege wegen waar ik veertig jaar geleden op reed.
De tweede ontwikkeling is technologisch geweest en gaat nog steeds door. Het is door betere materialen en fabricagetechnieken nu veel beter mogelijk brede banden te maken met een heel soepel karkas. Zulke banden veren in zonder veel extra rolweerstand. Het is minder nodig zulke banden knijterhard op te pompen. De Compass Rat Trap Pass is het ultieme voorbeeld van zo'n band. Een Marathon Plus staat aan het andere eind van het spectrum. Op hoge spanning en op een gladde stalen rol doet zo'n band het nog aardig, maar op echt wegdek wordt het een ander verhaal.
wilvoort schreef:
za 18 aug, 2018 10:57
Zal het dan nog uitmaken.....ongeacht welke band en merk......of ik ga rijden op smallere banden? Ik rijdt nu met de 50mm brede Mondials.
Dat hangt er ook van af hoe snel je fietst. Als je langzaam fietst (<20 km/u) en niet met tegenwind dan is het lichtere rollen van een dikkere band het grootste voordeel.
Fiets je veel en graag een stuk harder (>25 km/u, met een ritgemiddelde op de fietscomputer van zo'n 22) en heb je vaak wind tegen dan gaat de luchtweerstand van een dikke band echt wel een rol spelen.