Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies voor snelle 26'' band gevraagd - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies voor snelle 26'' band gevraagd

Al is de rolweerstand van een marathon plus dan verrassend genoeg weer lager dan die van een kojak (Profielloze band).
Kortom, koop 2 banden monteer ze en ga lekker fietsen, als het toch niet is wat je ervan verwacht ga je een beetje spelen met luchtdruk, en anders begin je van voren af aan, net zolang tot je de voor jou geschikte band hebt gevonden. Er is niet 1 zaligmakende band, anders was alleen die te krijgen.
Iemand die de banden test op een andere manier dan de meeste is Wim Schermer.
http://wimschermer.blogspot.com/search/label/bandentest En de allmotion komt ook aan bod.
_Peter_ schreef:
za 18 aug, 2018 12:23
Kortom, koop 2 banden monteer ze en ga lekker fietsen, als het toch niet is wat je ervan verwacht ga je een beetje spelen met luchtdruk, en anders begin je van voren af aan, net zolang tot je de voor jou geschikte band hebt gevonden.
Opnieuw dezelfde band kopen zal misschien één keer lukken, maar daarna blijkt het hele assortiment omgegooid.
In ieder geval is er binnen een paar maanden nadat je de eerste band hebt gekocht een nieuw type band op de markt dat "sterk verbeterd" is.
Daarom is een vraag op dit forum niet zo heel gek.
Leon schreef:
za 18 aug, 2018 12:38
_Peter_ schreef:
za 18 aug, 2018 12:23
Kortom, koop 2 banden monteer ze en ga lekker fietsen, als het toch niet is wat je ervan verwacht ga je een beetje spelen met luchtdruk, en anders begin je van voren af aan, net zolang tot je de voor jou geschikte band hebt gevonden.
Opnieuw dezelfde band kopen zal misschien één keer lukken, maar daarna blijkt het hele assortiment omgegooid.
In ieder geval is er binnen een paar maanden nadat je de eerste band hebt gekocht een nieuw type band op de markt dat "sterk verbeterd" is.
Daarom is een vraag op dit forum niet zo heel gek.
Allebei jammer genoeg helemaal waar, maar de een fietst weer anders dan de andere, het is dus toch iets wat je, met hulp van anderen, zelf zult moeten uitvogelen. Wat jij lekker eten vindt hoeft een ander niet ook lekker eten te vinden tenslotte.
De almotion in 55-559 is eigenlijk niet geschikt voor mijn velgen, dus die valt eigenlijk al weer af.
En de supremes vind ik weinig profiel hebben....voor asfalt wellicht prima, maar voor bos-grond niet echt geschikt.
De banden zijn ook wel aardig aan de prijs......zeker om even te proberen... :?

Mijn idee is om het eens met de Continental Travel Contact's te proberen.
Glad op de weg en indien nodig enige tractie door de noppen voor het bos.

Maar dan zit ik nog te dubben over de 47mm's of 50mm's.
Het is maar 3 mm toch?....
50 is maximaal voor mijn velgen!

Kunnen jullie mij meer vertellen over deze banden?
Adviseren.....plussen / minnen....alles mag natuurlijk 8)
Ik heb er hier nog een liggen. Het is de vouwbandversie, ooit gekocht als reserveband in de tijd dat we met het hele gezin op fietsvakantie gingen en een enkele reserveband handig leek. Ik heb hem een weekend gebruikt in de Ardennen en de Eifel. Ik vond het een oncomfortabele lompe band met flink wat rolweerstand door het stugge karkas. Maar smaken en prioriteiten verschillen.
Als je een snelle net iets minder brede band wilt kan ik je de Panaracer Pasela sterk aanbevelen. Wil je een wat degelijker band dan is de 50 mm Big Aple ook een goede keus. Die is ook vrij snel. Op 19 mm velgen ongeveer 45 mm breed in het echt en op 17 mm misschien nog wat kleiner.
Wim schreef:
di 21 aug, 2018 22:35
Als je een snelle net iets minder brede band wilt kan ik je de Panaracer Pasela sterk aanbevelen.
Is die geschikt voor bosgrond die zich kennelijk niet leent voor Supremes?

Carl
Ik kon er prima mee leven. De band heeft een licht profiel. Dat profiel is bij de bredere maten net wat grover dan bij de smalle. De 622-35 heeft nog dat fijne profiel maar de 38 mm het grovere. De 559- 42 heeft ook het grove profiel en ik geloof de 559-37 ook.
Het is natuurlijk geen band voor in de modder.
Ik heb met slicks (kojaks, conti grand prix) ook gewoon gravel- en bospaden gereden zonder problemen. Ik zou me daar niet zo'n zorgen over maken. Het wordt anders als je grotendeels onverhard rijdt, of een MTB parcours gaat rijden.
Mijn Compass Rat Trap Pass slicks zijn prima op gravel paden. Maar zodra er natte bladeren liggen wordt het heel anders. Dan moet je het heel kalm aan doen en subtiel sturen. Maar goed, althans die Paselas zijn geen slicks.
Toen ik slicks had kwam ik er achter dat uitgerekend in de vele haakse bochten regelmatig een dun laagje zand, steentjes of modder lag, waar de slicks niet goed mee overweg konden. Dus terwijl 99,9% van het wegdek geschikt was voor mijn banden vond ik dit toch erg vervelend. Nat gras was ook met mijn slicks een glijbaan. Het was eigenlijk niet eens dat je met slicks veel langzamer door de bocht kon, maar de overgang van grip naar geen grip vond ik erg plotseling. Dat vond ik uiteindelijk enger dan de banden die ik vroeger ooit op mijn 27" fiets had met rillen in langsrichting die een wegligging als een dweil gaven maar wel al lang van tevoren waarschuwden.
sjefke schreef:
vr 17 aug, 2018 07:53
26 inch is geen maat, maar een nominale aanduiding. Immers: sinds 1980 meten we in mms. Met "26 inch" werd vóór dat jaar 4 wielmaten aangeduid: 559, 571, 584 en 590mm. Vergeet inches!
Dat is wat te streng hoor :D want het mag doorelkaar gebruikt worden volgens Schwalbe :

"Nowadays, bicycle tire sizes are all marked
according to ETRTO (European Tire and Rim
Technical Organization) standard. However, older
English and French tire size dimensions are still used as well
."

Wel fijn dat Schwalbe uitlegt waar het gedoe vandaan komt:

"These classifications originate from the time of tire brakes.
In those days, the exact outer diameter of the tire was
defined by the brake. Depending on tire width,
various standards for the inner diameter applied."


Bij auto's doen ze het zeer simpel/duidelijk : Nominale (diameter-)velg/band maat in Inches
en de bandmaat (breedte) in mm. Zo kan/moet je het ook doen bij fietsbanden want dat geeft
de meeste duidelijkheid.

Bij de meeste (volwassenen-)fietsen heb je maar 2 velg(diameter) maten: 26 en 28 inch. Er is tegenwoordig ook een 29 inch maat (naast 27,5 inch) maar dat is pure onzin en wekt alleen maar verwarring want het zijn gewoon nog wat dikkere banden op een 28 inch velg (resp 26").

Je mag zelfs zeggen dat er maar 1 zinnige bandenmaat is voor straatfietsen: 50 mm op een 28 inch velg, maar ja dat kost meer dan een smallere band en zodoende is het nog geen algemene standaardmaat en daarmee snijdt de fietsindustrie zich in de vingers want een 50 mm band maakt fietsen zowel
comfortabeler als veiliger want (bredere band =)lagere banden spanning, geeft meer grip.


https://www.schwalbe.com/en/groessenbezeichnung.html
Roadster schreef:
zo 09 sep, 2018 15:47

Bij de meeste (volwassenen-)fietsen heb je maar 2 velg(diameter) maten: 26 en 28 inch. Er is tegenwoordig ook een 29 inch maat (naast 27,5 inch) maar dat is pure onzin en wekt alleen maar verwarring want het zijn gewoon nog wat dikkere banden op een 28 inch velg (resp 26").

Volgens mij niet...
Jurr schreef:
zo 09 sep, 2018 18:25
Roadster schreef:
zo 09 sep, 2018 15:47

Bij de meeste (volwassenen-)fietsen heb je maar 2 velg(diameter) maten: 26 en 28 inch. Er is tegenwoordig ook een 29 inch maat (naast 27,5 inch) maar dat is pure onzin en wekt alleen maar verwarring want het zijn gewoon nog wat dikkere banden op een 28 inch velg (resp 26").

Volgens mij niet...
...om nog maar eens het belang van ETRTO ten opzichte van al hrt andere te onderstrepen!
Jurr schreef:
zo 09 sep, 2018 18:25
Roadster schreef:
zo 09 sep, 2018 15:47

Bij de meeste (volwassenen-)fietsen heb je maar 2 velg(diameter) maten: 26 en 28 inch. Er is tegenwoordig ook een 29 inch maat (naast 27,5 inch) maar dat is pure onzin en wekt alleen maar verwarring want het zijn gewoon nog wat dikkere banden op een 28 inch velg (resp 26").

Volgens mij niet...
Inderdaad. 26, 27 en 28 inch zijn geen maten, maar nominale aanduidingen, met een oorsprong uit historische nationale systemen. Ze zijn dus niet eenduidig en onduidelijk. Vandaar ook weer deze discussie. Als je blijft hangen in die aanduidingen, zijn we over 30 jaar nog niet verder. Deze aanduidingen omvatten de volgende maten: 559, 571, 584, 590, 609 (buitenbanden zo goed als onvindbaar), 622, 630 en 635mm. 642mm en 597mm zijn inmiddels verdwenen: geen buitenbanden meer te krijgen.
29 inch is enkel een marketing kreet: gewoon 622mm. 650B is een historische franse aanduiding voor 584mm velgen. In Europa heeft men hieraan een marketing kreet gewijd: 27,5 inch.
Maten kun je nameten! Aanduidingen niet.
Zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bandenmaat
Jongens, is deze superinteressante maar offtopic wending niet een apart onderwerp waard? Stel dat ik op zoek ben naar een snelle 26 inchband, dan moet ik me eerst door berichten over bandenmaten worstelen. Dat is niet handig.
1. een apart topic is het zeker waard.
2. eerste les: je moet ook niet zoek gaan naar een 26inch band want dat zijn er veel verschillende. Denk in mms!

3. Aanvulling: de maat (in mms dus) staat gewoon op de band!
Terug naar het topic. Dit weekend heb ik een tocht gemaakt in Drenthe (dagje heen, kamperen in Schoonloo, dagje terug). Op mijn fiets zaten nog de Marathon Extremes die ik er voor de vakantie op gezet had. Dat was dus heel wat harder werken dan de Rat Trap Pass die er normaal op zit. Het comfort was ook duidelijk minder. En dat terwijl die Extremes bepaald niet de langzaamste en stugste banden zijn.
Over bandenmaten ben ik het verder helemaal eens met Sjef.
sjefke schreef:
zo 09 sep, 2018 19:45
.......... 622, 630 en 635mm. 642mm en 597mm zijn inmiddels verdwenen: geen buitenbanden meer te krijgen.
Maten kun je nameten! Aanduidingen niet.
Zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bandenmaat
Sjonge wat een verhaal op Wiki pedia, wel interessant .

622 verdwenen ? Dat zal een verschrijving zijn want 622 is de
standaard (meest voorkomende) bij nieuwe race-,
trekking- en MTB (29r) . Zelfs downhill fietsen en kickbikes
gaan tegenwoordig over op deze 28" velgen/banden.

Met name in bandentechniek zit veel vooruitgang de laatste jaren.
Auto's hebben eerst betere banden gekregen, daarna de motorfietsen
en nu zijn kennelijk de fietsen aan de beurt, dus incl de algemene overgang
naar 28" velgen en dikkere banden.

Daarom is het zaak om steeds de documentatie van de fabrikanten
erbij te pakken want er zijn, gezien bovenstaande,
relatief veel wijzigingen tegenwoordig (en die rare bandenmaten).

Bijvoorbeeld in de 2019 Schwalbe Catalogus staan (voor mij in ieder geval)
opmerkelijke zaken o.a. dat er weer meer bandenmaten verkrijgbaar zijn voor
de Almotion en dat, heel opmerkelijk, de Supreme, de Almotion en
de Mondial in dezelfde Schwalbe protectie klasse, 6 op de schaal van 1-7, zitten
;
Almotion was in 2015 nog 4 op de schaal van 1-6 waarbij de Almotion
nog een Dynamic Casing had en nu niet meer.


https://www.schwalbe.com/nl/katalogeflyer.html
Roadster schreef:
ma 10 sep, 2018 14:45
sjefke schreef:
zo 09 sep, 2018 19:45
.......... 622, 630 en 635mm. 642mm en 597mm zijn inmiddels verdwenen: geen buitenbanden meer te krijgen.
Maten kun je nameten! Aanduidingen niet.
Zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bandenmaat
Sjonge wat een verhaal op Wiki pedia, wel interessant .

622 verdwenen ? Dat zal een verschrijving zijn .....
Goed lezen, beste @Roadster: 642mm staat er, was eigenlijk alleen in Duitsland gangbaar.
Vooral irritant als (web)winkels, waaronder nb Rose, soms niet de ETRTO maat voeren. Moet ik extra gaan uitzoeken of het echt de juiste bandenmaat is.