Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies voor snelle 26'' band gevraagd - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Advies voor snelle 26'' band gevraagd

peter de rijk schreef:
wo 11 nov, 2020 11:29
J de Groote schreef:
wo 11 nov, 2020 10:40
Grandonneur schreef:
wo 11 nov, 2020 09:13


Wat is de reden dat je veel smaller wilt gaan rijden?
Een gezondheidsdingetje, elke Watt die ik niet meer hoef te trappen is meegenomen;-) De veronderstelling is dat smaller letterlijk en figuurlijk lichter rijdt.
Ik rijd nu een jaar op Schwalbe Almotion 55-559, de dikste banden die ik ooit heb gehad, maar ze rijden sneller, lichter en soepeler dan elke andere (smallere) band die ik hiervoor heb gereden. Vooral dat soepele bij kuilen en oneffenheden is een factor van belang in het gevoel van snelheid.
Als meten weten is lees ik op de Schwalbe produktpagina dat sneller alleen geldt bij tubeless gebruik MicroSkin, E-25 band. Band weegt maar liefst 895 g.
Ik heb de 50mm Almotion met binnenband.
Toppertje hoor, loopt een pak lichter dan de 47 mm banden die ik ervoor had.
Mijn band weegt (28’ - 50mm) slechts 660g.
Marathon Supreme 42-559 gebruik ik nu, afgelopen zomer mee op reis geweest. Loopt in de zomer licht, maar in de winter bij temperaturen richting het vriespunt lijkt deze band ineens buitengewoon zwaar te lopen. Het is ook frapant dat als je in de winter de losse band in je hand hebt terwijl ze in je koude schuurtje liggen, ze enorm stug zijn, vgl warme temperaturen in huis of in de zomer.

Andere band in deze maat die ik heb gebruikt is de Continental Speed Contact 42-559. Weet niet of ie nog gemaakt wordt (559 wordt sowieso minder populair), het was een prima lichtlopende band en ook lichter in gewicht, maar wel minder grip en minder lekbestendigheid dan de Supreme.
Dank voor alle reacties, adviezen.

er bleven drie genomineerden over:
Continental Contact Speed 42-559
Panaracer Pasela 42-559
Vittoria Rubino PRO SLICK 40-559

Het is gewoon een setje Panaracer Pasela 42-559 geworden

Het setje heeft bekend gezelschap;)

/J
IMG_2360.jpg
Geinig, ken die Pasela niet in maat 42-559. Afhankelijk van rubber compound (ik wil wel wat grip hebben in de regen) ook maar eens overwegen als vervanging van de Marathon Supreme komende zomer.