Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies voor snelle 26'' band gevraagd - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Advies voor snelle 26'' band gevraagd

Zeker irritant! Op je band staat een hele verzameling aanduidingen ..en .. maten.
Kan dubbel geplaatst niet verwijderen, sorry.. :oops:
Roadster schreef:
ma 10 sep, 2018 14:45
....en dat, heel opmerkelijk, de Supreme, de Almotion en
de Mondial in dezelfde Schwalbe protectie klasse, 6 op de schaal van 1-7, zitten
;
Almotion was in 2015 nog 4 op de schaal van 1-6 waarbij de Almotion
nog een Dynamic Casing had en nu niet meer....
https://www.schwalbe.com/nl/katalogeflyer.html
Als ik nog even mag....?:
De rating die Schwalbe zelf aangeeft voor zijn banden moet je met een korrel zout nemen. Zo werd de Marathon Racer vouwband (is nie meer..) qua snelheid aangegeven met 6* van de 6. Immers, dat past bij de naam van de band. Echt waar! Bron: e-mail van product manager van Schwalbe Reichshof. Snel is die wel, maar niet te absoluut nemen!
Roadster schreef:
ma 10 sep, 2018 14:45
Met name in bandentechniek zit veel vooruitgang de laatste jaren.
Volgens mij is de marketing veel sneller geevolueerd dan de techniek.
Ik fiets al 25 jaar op Schwalbe Marathon banden, maar om nou te zeggen dat de huidige banden zo veel beter zijn? Er is meer keuze, dat wel; maar dat kun je ook zien als een nadeel.
De Marathon banden zijn ergens rond 2014 enorm verbeterd. Ik herinner me nog dat ik in 2006 een half jaar incl fietsvakantie reed met Marathon banden en dat ze een van de traagste banden waren, en ook nog eens vrij vaak lek gingen. Dat is sinds de Marathon Greenguard radicaal veranderd, behoort tot de snellere banden en amper lek te krijgen.

Marathon plus is ook lang niet meer zo traag als vroeger.

Ik denk dat de opkomst van de elektrische fiets een flinke impuls heeft weten te geven in de ontwikkeling van deze banden.

[Toevoeging] de Marathon Racer en ook de Kojak zijn in die tijd niet verbeterd. Deze zijn ondertussen trager dan de gewone Marathon. (nog wel lichter)
Ik vond die Marathon Greenguard een verslechtering. Zwaar en stug vond ik ze, en dus heb ik mijn paar weggegeven. Ik ben het overigens wel eens met de stelling dat er technische verbeteringen zijn geweest bij banden. Je hoeft nu niet meer van die lompe banden te gebruiken, want alleen al van Schwalbe zijn er ook de Big Apple en vooral de Almotion. En dan hebben we het nog maar niet over echt snelle soepele banden als van Compass, of speciale winterbanden als de Conti Topcontact WInter II.
Ik vond ook juist de greenguard een verslechtering. Ik heb zelfs nog een setje van het model ervoor in voorraad, maar dat zijn 622's, die passen niet op mijn 559- tochtjesfiets.
Zwaar en stug zijn ze inderdaad wel. Zwaar merk ik vooral de eerste meters optrekken. Ik kan echter wel de - vaak in twijfel getrokken - rolweerstandtesten tóch bevestigen dat ze op mijn ligfiets eenmaal op snelheid echt tot de snellere banden behoren.
Ik fiets verder ook liever op soepelere lichtere banden, zeker op fietsreizen heeft dit mijn voorkeur, maar voor woonwerk verkeer, en vooral in de winter, heb ik liever wat degelijkere banden, aangezien ik dan niet zit te wachten op lekrijden. En dan vind ik die marathons ideaal.
Voor de winter wil ik echt aandacht vragen voor die Conti winterband. Die geeft niet alleen geweldig goede grip, maar rolt bij lagere temperaturen ook veel beter. Voor wat betreft de betrouwbaarheid van snellere banden kan ik alleen maar zeggen dat ik op mijn stadsfiets nu al weer jaren rij met de 32 mm Panaracer Pasela (sinds kort de nieuwe versie met Protite antilek) en nog nooit een lekke band heb gehad, en dat in een studentenstad met best wel wat glas op de weg. Maar ik geef toe, het is maar 4 km heen en 4 km terug, plus wat ritjes naar de supermarkt en zo.
Die conti winter heb ik ook, mag er komende winter weer op. Zeer goede grip inderdaad, maar of-ie erg licht rolt durf ik te betwijfelen, en is alleen in 28" beschikbaar of in de dikke 50-559 maat waarbij die maar nét in mijn wielkast past. Niet zo gunstig want je wil eigenlijk ruimte overhouden voor sneeuw. Maar dat laatste is natuurlijk alleen in mijn specifieke geval een probleem.

In de winter rij ik met kwetsbare banden vooral bij nattigheid regelmatig lek op scherpe steentjes, vorig jaar op werkroutes naar Nijmegen en Amsterdam. Met Marathon (Plus) is dat probleem geheel over, je levert wel wat in op comfort en stuurgedrag maar dat heb ik er graag voor over. Ik monteer in de Marathon banden trouwens light-binnenbanden, scheelt ook iets in rolweerstand, met kwetsbare buitenbanden gebruik ik gewone binnebanden omdat de light versie de lekgevoeligheid vergroot.
Snelle 26" (559) band gevraagd? MICHELIN COUNTRY ROCK!

+ de band is al ongeveer 20 jaar onverandert in productie
+ nog net voldoende profiel voor een bospad of grindweg
+ mooi compromis tussen prijs-gewicht-veelzijdigheid
+ (online) voor minder dan € 15 te koop
+ soepel karkas en grippy rubber
+ gewicht slechts 550 gram

- geen enkele anti-lek bescherming
- geen band voor extreme omstandigheden
- slechts in één breedte verkrijgbaar (44 mm.)

+/- weer eens wat anders dan (alweer) Schwalbe...
Twee jaar verder . . . nog nieuwe alternatieven voor een snelle 42-559 band?

Ik zoek een alternatief voor de Schwalbe Big Apple Performance Line - Draadband - 50-559

De Naches Pass TC 26″ X 1.8″ vallen qua prijs af.
Gewoon maar een setje Panaracer Pasela 42-559 uit het bekende warenhuis in KW doen?
Of zijn er banden met een betere rolweestand?
Schwalbe marathon supreme in 42-559, 440 gr, met SV14A binnenbanden (95gr eigen weging), jarenlang zonder lek.
sjefke schreef:
di 10 nov, 2020 22:25
Schwalbe marathon supreme in 42-559, 440 gr, met SV14A binnenbanden (95gr eigen weging), jarenlang zonder lek.
Scheelt zomaar 2 x 235 gr met de Big Apple, rolweerstand lijkt op de productpagina van Schwalbe niet zoveel uit te maken?
De Supreme en de Pasela wegen even veel, van de Pasela is helaas nergens iets over rolling resistance te vinden.
J de Groote schreef:
di 10 nov, 2020 23:06
sjefke schreef:
di 10 nov, 2020 22:25
Schwalbe marathon supreme in 42-559, 440 gr, met SV14A binnenbanden (95gr eigen weging), jarenlang zonder lek.
......met de Big Apple, rolweerstand lijkt op de productpagina van Schwalbe niet zoveel uit te maken?
Dat is ook mijn ervaring, maar Big Apple heeft wel nog een (onzichtbaar) nadeel: het rubbermengsel (het oppervlak) wordt door veroudering erg glad. Bochten! Supreme heeft heel ander rubbermengsel en daar geen last van.
Supremes zijn inderdaad fijne snelle banden. Alleen als er drek/modder op de weg ligt, kan dat een gevaarlijke situatie opleveren: als je dan niet rechtuit stuurt, kan je gaan schuiven en onderuit gaan. Been there, done that. Maar dat is denk ik met alle slicks zo, en een perfecte band voor alle situaties bestaat natuurlijk niet.
J de Groote schreef:
di 10 nov, 2020 19:43
Twee jaar verder . . . nog nieuwe alternatieven voor een snelle 42-559 band?

Ik zoek een alternatief voor de Schwalbe Big Apple Performance Line - Draadband - 50-559
Wat is de reden dat je veel smaller wilt gaan rijden?
willem.m schreef:
wo 11 nov, 2020 08:12
Supremes zijn inderdaad fijne snelle banden. Alleen als er drek/modder op de weg ligt, kan dat een gevaarlijke situatie opleveren: als je dan niet rechtuit stuurt, kan je gaan schuiven en onderuit gaan . . .
Ik ben geen fan meer van de Supremes, ook al niet van de Amerikaanse dames-popgroep maar dat terzijde. Kan het niet goed onderbouwen. Ben wel bekend met de banden er zijn nog twee setjes in huis actief. Een 42-622 set rijd ik 'op' op de stadsfiets en mijn eega fietst op een 32-622 set.
Grandonneur schreef:
wo 11 nov, 2020 09:13
J de Groote schreef:
di 10 nov, 2020 19:43
Twee jaar verder . . . nog nieuwe alternatieven voor een snelle 42-559 band?

Ik zoek een alternatief voor de Schwalbe Big Apple Performance Line - Draadband - 50-559
Wat is de reden dat je veel smaller wilt gaan rijden?
Een gezondheidsdingetje, elke Watt die ik niet meer hoef te trappen is meegenomen;-) De veronderstelling is dat smaller letterlijk en figuurlijk lichter rijdt.
J de Groote schreef:
wo 11 nov, 2020 10:40
Grandonneur schreef:
wo 11 nov, 2020 09:13
J de Groote schreef:
di 10 nov, 2020 19:43
Twee jaar verder . . . nog nieuwe alternatieven voor een snelle 42-559 band?

Ik zoek een alternatief voor de Schwalbe Big Apple Performance Line - Draadband - 50-559
Wat is de reden dat je veel smaller wilt gaan rijden?
Een gezondheidsdingetje, elke Watt die ik niet meer hoef te trappen is meegenomen;-) De veronderstelling is dat smaller letterlijk en figuurlijk lichter rijdt.
Ik rijd nu een jaar op Schwalbe Almotion 55-559, de dikste banden die ik ooit heb gehad, maar ze rijden sneller, lichter en soepeler dan elke andere (smallere) band die ik hiervoor heb gereden. Vooral dat soepele bij kuilen en oneffenheden is een factor van belang in het gevoel van snelheid.